Hi-Fi Messen - Horten, 5-6 Oktober 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.208
    Som en del nevner hifi har blitt spinnvilt mye dyrere.

Pris oppgang gjennomsnittelig i Norge siste 25 år er 83%.

Pris oppgang på hifi de siste 25 år virker mer som 800%.:rolleyes:
    Ja, det er helt sjukt. Hadde det ennå vært noe teknologisk gjennombrudd å snakke om, så hadde man mer hatt et snev av forståelse. Men vi snakker små variasjoner over samme lest.
    Se til bilbransjen. I dag får man en velkjørende rullende datamaskin til 400k som teknologisk er som natt og dag hvis vi ser 10-15 år tilbake i tid.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.057
    For den tyngste Hi-Fien så har det kanskje tatt litt av.
    Taster jeg inn i inflasjonskalkulatoren hva mine høyttalere ville kostet i dagens kroner, så er det en halv million. Det var jo rimelig vasse saker i sin tid. Med mye teknologi og greier.
    Nå må man kanskje opp på millionen?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    10
    Hva tenker dere som var innom Persson og hørte på Respons med voldsomt kraftig toe-in?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.320
    Torget vurderinger
    10
    Har skrevet litt utfyllende i linken under.

Men jeg likte det. Kraftig toe-in gir et behagelig lydbilde trukket innover. Også virket det som at Repsons er voicet behagelig/riktig ift hvordan øret/og rom faktisk fungerer. Kanskje derfor store Respons aldri er til salgs? (Kjøpern blir ikke lyttetrett og havner ikke på byttekjøret)

(NB! Teksten i bildet under stemmer ikke med Horten innlegget man kommer direkte til, bare trykk)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har skrevet litt utfyllende i linken under.

Men jeg likte det. Kraftig toe-in gir et behagelig lydbilde trukket innover. Også virket det som at Repsons er voicet behagelig/riktig ift hvordan øret/og rom faktisk fungerer. Kanskje derfor store Respons aldri er til salgs? (Kjøpern blir ikke lyttetrett og havner ikke på byttekjøret)

(NB! Teksten i bildet under stemmer ikke med Horten innlegget man kommer direkte til, bare trykk)

Jeg vil tippe at årsaken til behagelig lyd der ikke var spesifikt den kraftige toe-in, men trolig heller en kombinasjon av hvordan høyttaleren var voicet og det faktum at de hadde ekstremt mye demping i rommet.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    13.866
    Sted
    Sørlandet
    Ken Ishiwata hadde alltid ekstrem toe-in på alle messer hvor han demonstrerte utstyr. En teori han tok fra Hugh Brittain. Jeg diskuterte dette med han på Warszawa messen for noen år tilbake:

1728279482469.png

In the classic arrangement the loudspeakers face the listener. The angle of the loudspeakers relative to the wall behind them is 30 degrees. We advice an angle to the wall of 45 degrees. The listener then sits at 15 degrees off-axis of the loudspeakers. This ’toe in‘ setup has two advantages:

1. For seats left or right of the sweet spot, the stereo image is better preserved. The reason is that for a left seat the sound of the left loudspeaker will reach the ear more early. This causes a shift to the left in the stereo image. But at the same time, the listener is more on-axis of the right speaker and more off-axis of the left speaker. The right loudspeaker therefore becomes slightly louder and the image shifts back to the right again. It is not perfect, but the net effect is a wider area to enjoy a nice stereo image.

2. The reflection of the left loudspeakers‘ sound to the left wall and vice versa becomes attenuated a bit. Since this reflection path is usually relatively short, it needs to be attenuated to not interfere with the stereo image. An easy trick to check if this reflection is too loud is to listen to a mono sound on one loudspeaker only. Close your eyes and point in the direction of the sound. Now open your eyes again and look at your finger. If it is pointing towards the center of the loudspeaker everything is fine. If you point a little bit off-center in the direction of the wall, the reflection is too loud. If turning the toe-in does not cure the problem, you will need to apply acoustic absorption at the reflective spots.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.208
    Ken Ishiwata hadde alltid ekstrem toe-in på alle messer hvor han demonstrerte utstyr. En teori han tok fra Hugh Brittain. Jeg diskuterte dette med på Warszawa messen for noen år tilbake:
    Et godt eksempel på hvor ulikt vi vurderer hva som låter godt. Jeg har aldri noensinne hørt et oppsett med ekstrem toe-in som låter riktig, uansett høyttaler. Moderat toe-in er en helt annen sak.

Det snakkes om stereo-perspektiv. For meg kommer stereo-perspektiv nederst på listen over viktigheter. Åpenhet i lyden, klangbalance, transient respons, rytmikk, tight mellombass osv er av langt viktigere betydning. De færreste stereo innspillinger er innspilt og mikset mht troverdig bredde-dybde-høyde i lydbildet. For de som har hørt en god 3-kanals miks med centerhøyttaler i tillegg til venstre/høyre, dem må jo erkjenne at sammenlignet er et typisk stereolydbilde en krykkeløsning. Og en mann på krykker kan aldri bli en bevegelig hurtigløper, uansett hvor hardt det prøves.
    All, Imo.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Et godt eksempel på hvor ulikt vi vurderer hva som låter godt. Jeg har aldri noensinne hørt et oppsett med ekstrem toe-in som låter riktig, uansett høyttaler. Moderat toe-in er en helt annen sak.

Det snakkes om stereo-perspektiv. For meg kommer stereo-perspektiv nederst på listen over viktigheter. Åpenhet i lyden, klangbalance, transient respons, rytmikk, tight mellombass osv er av langt viktigere betydning. De færreste stereo innspillinger er innspilt og mikset mht troverdig bredde-dybde-høyde i lydbildet. For de som har hørt en god 3-kanals miks med centerhøyttaler i tillegg til venstre/høyre, dem må jo erkjenne at sammenlignet er et typisk stereolydbilde en krykkeløsning. Og en mann på krykker kan aldri bli en bevegelig hurtigløper, uansett hvor hardt det prøves.
    All, Imo.
    Dette handler vel mer om oppsett i et rom for å demonstrere utstyr, slik at ikke bare de som sitter helt i sweet spot skal få en god opplevelse. Altså ofrer man litt for den i sweet spot, mot at flere som er i rommet skal få en bedre lydopplevelse.

Når man setter opp høyttalerne i eget lytterom, så er det jo en helt annen øvelse enn i et demorom der det ofte er 10-15 eller 30 stoler spredd utover.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.784
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Mye toe in er typisk for høyttalere som er voicet flatt i utganspunktet.
    Et eksempel er den nye Radiant Acoustics Clarity 6.2 (Purifi) hvor Eirin konkluderer:
    "Excellent treble and bass response when aimed 15-20° off-axis"

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.327
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uansett, synd at Respons diskvalifiserte seg selv, tross innsats, med masse simpel pling plong musikk. Åpenbart at at de hadde forsøkt å få det beste ut av rommet med begrenset tid og mulighet og kanskje et utdatert designprinsipp.

Monitor Audio fremviste derimot svært interessante spredningsegenskaper og respons uansett sitteplass. Tydelig at det fortsatt finnes rom for innovasjon. Og at tradisjonelle apekister kanskje ikke er siste ord.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.208
    Monitor Audio fremviste derimot svært interessante spredningsegenskaper og respons uansett sitteplass. Tydelig at det fortsatt finnes rom for innovasjon. Og at tradisjonelle apekister kanskje ikke er siste ord.
    Bare vent til neste generasjons romkorreksjon kommer ved bruk av masse datakraft, eller KI som er et annet ord for det, da snakker vi innovasjon. Det blir en helt annen verden.:)

Audio Aktøren

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.05.2002
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    En ting er helt sikkert. Messefolket vil alltid klage over musikken. Likevel er det en påfallende passivitet når man ved ulike demoer blir oppfordret til å foreslå musikk eller stille spørsmål.
    Jeg var flere steder som jeg fikk nettbrettet overrakt i fanget uten en gang å be om det. Bare å kjøre på med Keith Richards, Nick Cave, Dead Can Dance og hva man lyster. Ingen grunn til å klage da. 😊

Utbytte mht lyd var litt så som så for min del, men noen lyspunkt var det jo.
    Jeg er stort sett enig med det Rudi sier over her#111. https://www.hifisentralen.no/forume...n-horten-5-6-oktober-2024.108739/post-4080964
    Vil plusse på Endpoint m Horns, Canor og Lampizator.
    Blumenhofer /Atoll spilte anstendig til vettuge priser.
    Krix, Coda, Metronome (?) mm spilte også fint, men små høyttalere har sin begrensning og prisnivået på elektronikken stod ikke i samsvar med de rimelige høyttalerne. Men det finnes ingen lov mot slikt.

Alle utstillere må ta til takke med de rommene man har fått til disposisjon.
    Sånn er det bare. Mht akustikk er det vanskelig å trylle på den lille tida de har til rådighet.
    De som hadde anstrengt seg mest mht akustikktiltak var Andervik /Persson's Response + Mola Mola. - Og de fikk betalt for det.
    Det var noen rom jeg ikke var innom eller hadde dårlig plassering pga mye folk/trange rom, så det er ikke alt jeg kan mene noe om.

Dessverre virker det som at messa har krympa en del fra tidligere. For å holde interessen oppe tror jeg man er nødt til å vise noen flere "tunge" oppsett som gjør opplevelsen mer spesiell. I lengden gidder ikke folk å reise lange veier for å høre ting som er mindre spennende enn hva mange har hjemme.
    Vi som har denne interessen, har også (heldigvis) fått Oslo HiFi Show i Asker, men det hadde vært fint om vi kan fortsette å få tilbud om en hifiopplevelse her i landet, både høst og vår.

For meg var det verdt turen. Traff mange hyggelige folk jeg kjenner, og hadde supert turfølge og selskap på den Indiske. Ble med et par skiver hjem også, så jeg er fornøyd. 🙂
    Takk for praten, både utstillere og kjentfolk.

Et lite tilfeldig "bildedryss" :

Vis vedlegget 1063044

Vis vedlegget 1063043

Vis vedlegget 1063060

Vis vedlegget 1063065

Vis vedlegget 1063077

Vis vedlegget 1063083

Vis vedlegget 1063087

Vis vedlegget 1063084

Vis vedlegget 1063085

Vis vedlegget 1063086

Vis vedlegget 1063068
    Hei kan du sende meg bildet med Qln ref.9 i høyere opp løsning til meg Terje (terje@audioakt.no) :cool:

Audio Aktøren

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.05.2002
    Antall liker
    1.578
    Torget vurderinger
    3
    Dette handler vel mer om oppsett i et rom for å demonstrere utstyr, slik at ikke bare de som sitter helt i sweet spot skal få en god opplevelse. Altså ofrer man litt for den i sweet spot, mot at flere som er i rommet skal få en bedre lydopplevelse.

Når man setter opp høyttalerne i eget lytterom, så er det jo en helt annen øvelse enn i et demorom der det ofte er 10-15 eller 30 stoler spredd utover.
    Helt enig Roy-E. kunne vinklet mer inn, men da hadde kun 20 % i rommet hatt en god opplevelse. prioritering er nøkkel ordet.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.327
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare vent til neste generasjons romkorreksjon kommer ved bruk av masse datakraft, eller KI som er et annet ord for det, da snakker vi innovasjon. Det blir en helt annen verden.:)
    Har nok mer tro på at denne datakraften best brukes på designsiden og at korreksjon after the fact er:

1728286126115.png

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.532
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når folk går inn i ett rom, snur i døra og slenger ut av seg.
    Dette låter dritt, uten å ha satt seg ned i SS.
    De fleste oppsett låter best der.
    Eller att det blir spilt feil musikk, vi ba folk om komme med låtvalg.
    Fikk til og med padden i fanget.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.900
    Torget vurderinger
    1
    Vi får ta en oppsummering 5-10 år frem i tid og høre fasiten ;)

Hvorfor vente 5-10 år på noe som tvilsomt kan løses med KI, vil man ikke ha best mulig lyd nå?

Relativt akseptable tiltak og lett bruk av dsp kan da gi et godt resultat og jeg tror nok aldri dsp vil bli i stand til å banke på plass en respons i et dårlig rom.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    Ken Ishiwata hadde alltid ekstrem toe-in på alle messer hvor han demonstrerte utstyr.
    Ken gjorde det samme med Blade ved lanseringen i Oslo, men det fungerer dårlig.
    Det spiller på en måte musikk, men lydopplevelsen kan bli så mye mer........ (y)

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

Det snakkes om stereo-perspektiv. For meg kommer stereo-perspektiv nederst på listen over viktigheter. Åpenhet i lyden, klangbalance, transient respons, rytmikk, tight mellombass osv er av langt viktigere betydning.
    Enig i at det er interessant hvor forskjellige preferanser og priorteringer man har. Jeg synes stereoperspektiv er nesten øverst på listen over viktigheter. Alt det andre du nevner må også være på pålass - men hvis det ikke skapes et stort lydbilde er det helt uinteressant for meg selv om tonalitet osv er bra.

De færreste stereo innspillinger er innspilt og mikset mht troverdig bredde-dybde-høyde i lydbildet. For de som har hørt en god 3-kanals miks med centerhøyttaler i tillegg til venstre/høyre, dem må jo erkjenne at sammenlignet er et typisk stereolydbilde en krykkeløsning. Og en mann på krykker kan aldri bli en bevegelig hurtigløper, uansett hvor hardt det prøves.
    All, Imo.
    Her tenker jeg også litt motsatt. Hvis du tenker at et typisk stereolydbilde er en krykkeløsning sammenlignet med en 3-kanalsmiks tenker jeg at du ikke har hørt et oppsett med virkelig god presentasjon av 3D/stereoperspektiv. :) Enten det eller er så er dette såpass lite viktig for deg at du bare ikke legger merke til det. Det er en del som har det slik. Tipper det er en kombinasjon av hvordan vi er skrudd sammen og hvilke sjangerpreferanser vi har. Det er ikke all musikk som benytter disse grepene, men det er overraskende mye. Hører man f.eks bare på black metal er det kanskje ikke sååå mange låter å ta av. Men selv kommersiell pop er ofte produsert til å låte ganske stort hvis anlegget tillater det.

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.469
    Musikk blir ikke mikset/mastret til den type vinkling. Fungerer dårligere i sweetspot IMO og en krykkeløsning off-axis sammenlignet med konstant direktivitet og fornuftige akustiske tiltak.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.208
    Hvorfor vente 5-10 år på noe som tvilsomt kan løses med KI, vil man ikke ha best mulig lyd nå?

Relativt akseptable tiltak og lett bruk av dsp kan da gi et godt resultat og jeg tror nok aldri dsp vil bli i stand til å banke på plass en respons i et dårlig rom.
    Selfølgelig skal jo folk prøve å få til best mulig lyd i dag, det gjør også jeg. Dagens dsp vil være «mikke mus» i forhold til det som kommer, tror jeg.
    Ingen i dag forveksler lyden av live musikk med hermetisert musikk. Hvis en er ærlig med seg selv. For det første tror jeg ikke det trenger å være sånn. Man kan komme mye nærmere, men da må noe helt nytt realiseres. For det andre tror jeg ikke at å videre raffinere dagens gamle teknologier vil bringe oss noe særlig videre.

Jeg skjønner at mange ønsker å forsvare sine gamle posisjoner. Men prøv å løfte blikket. Før Iphone hadde de færreste av oss sett for seg at mobilen i lomma skulle forandre livet vårt på en så omfattene måte, nettopp ved bruk av ny teknologi. Men skiftet skjedde utrolig fort. Nå tar alle den nye teknologien for gitt.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.327
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg skjønner at mange ønsker å forsvare sine gamle posisjoner. Men prøv å løfte blikket. Før Iphone hadde de færreste av oss sett for seg at mobilen i lomma skulle forandre livet vårt på en så omfattene måte, nettopp ved bruk av ny teknologi. Men skiftet skjedde utrolig fort. Nå tar alle den nye teknologien for gitt.
    Nemlig, de fleste spådommer baserer seg på forståelsen av virkeligheten man har i dag. På 60-tallet så man for seg kolonisering av verdensrommet, nettopp pga av tilsynelatende store fremskritt innen romfart. Man må gjerne ha stor tro på AI, men ikke bli overrasket om den techen får en 180 og må vike plass for noe vi i dag ignorerer.

Nok om det, luftslott kan bygges uten byggetilatelse og tåkeprat er kjedelig!

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.125
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Vi som kommer på messer har veldig store forventninger, spesielt til anlegg som koster en månedslønn, årslønn, eller ++.
    Fallhøyden er stor. Når vi blir skuffet iht egne preferanser så blir vi kritiske.
    Jeg mener, her blir man presentert kremen av HiFi, sirlig satt opp, justert og målt av fagfolk i bransjen, med kabler som hviler på broer og all slags remedier. Så låter det ikke bra? WTF? -tenker vi da. Så sier bransjefolket at det skyldes vanskelige rom. Javel? Men hvorfor er de rommene der nede i Horten så fryktelig vanskelige og HiFi fiendtlige da? FSK trener vel fortsatt litt lenger ut? Så tenker kanskje noen av oss at når kremanlegg X ikke låter bra der tross nevnte forutsetninger, så låter det i hvert fall ikke bedre i min stue/mitt rom. Der er det jo ikke engang gjort akustiske tiltak i nærheten av det ekspertisen har gjort på rommene i Horten. Og det er kanskje derfor flere av oss tenker at «Jo, det var artig og se og høre, men nå blir det godt å komme seg hjem til egen HiFi, til en brøkdel av prisen, som låter godt selv i en vanlig stue»? Så puster vi lettet ut, på egen og lommebokas vegne. Helt til neste messe😅

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vi som kommer på messer har veldig store forventninger, spesielt til anlegg som koster en månedslønn, årslønn, eller ++.
    Fallhøyden er stor. Når vi blir skuffet iht egne preferanser så blir vi kritiske.
    Jeg mener, her blir man presentert kremen av HiFi, sirlig satt opp, justert og målt av fagfolk i bransjen, med kabler som hviler på broer og all slags remedier. Så låter det ikke bra? WTF? -tenker vi da. Så sier bransjefolket at det skyldes vanskelige rom. Javel? Men hvorfor er de rommene der nede i Horten så fryktelig vanskelige og HiFi fiendtlige da? FSK trener vel fortsatt litt lenger ut? Så tenker kanskje noen av oss at når kremanlegg X ikke låter bra der tross nevnte forutsetninger, så låter det i hvert fall ikke bedre i min stue/mitt rom. Der er det jo ikke engang gjort akustiske tiltak i nærheten av det ekspertisen har gjort på rommene i Horten. Og det er kanskje derfor flere av oss tenker at «Jo, det var artig og se og høre, men nå blir det godt å komme seg hjem til egen HiFi, til en brøkdel av prisen, som låter godt selv i en vanlig stue»? Så puster vi lettet ut, på egen og lommebokas vegne. Helt til neste messe😅
    Det er en del grunner til at det ikke alltid låter optimalt, men her er hvertfall noen av de viktigste:

1. Man har som utstiller svært begrenset tid til å sette opp og tilpasse, og i et rom man aldri har satt sin fot i tidligere. Mens folk hjemme kanskje har holdt på i måneder og år med å fintune oppsett og bytte ut komponenter til de er fornøyd.

2. Man tenker kanskje man ikke har akustiske tiltak hjemme. I praksis har de fleste en god del møbler og ting i rommet som bidrar til en kombinasjon av absorbsjon og diffusjon som ikke er tilstede på samme vis i et i utgangspunktet tomt messerom. Det gjelder spesielt de litt større rommene.

3. Hjemme sitter du trygt plassert i sweet spot. På messe sitter og står folk alle mulige plasser og kommer noen ganger knapt inn i rommet før de mener å vite nøyaktig hvor bra eller dårlig det låt. Nå vet jeg enkelte av dere har koner som hører forskjell på kabler selv om de står på kjøkkenet, men de fleste av oss andre dødelige trenger å sitte fornuftig plassert for å få et godt inntrykk av lyden. :)

4. Det spilles gjerne ukjent musikk, så det kan være vanskelig å skille kvalitet på anlegg og kvalitet på innspilling. Man kan tenke at "de må jo spille noe med bra kvalitet da", men ofte tilbys jo folk å sette på det de selv ønsker, og da kan jeg skrive under på at det kommer utrolig mye rart. Andre som tilfeldig detter innom rommet på et slikt tidspunkt kan nok med rette lure på om utstilleren har røyket noe han ikke burde (med all respekt til folks musikksmak). :D

Når alt dette er sagt synes jeg f.eks vårt rom fungerte ganske bra, spesielt på første rad. Så hvis noen satt godt plassert der, takket ja til å sette på egen musikk og deretter ikke likte det de hørte, så har ikke jeg noen unnskyldninger å komme med. :)

supercharger2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Antall liker
    402
    Torget vurderinger
    1

All, Imo.
    Kjenner meg ikke igjen i det du sier om mangel på stereo innspillinger som mangler troverdig bredde-dybde-høyde i lydbildet. Jeg synes det ofte er på plass.
    Helt enig i at åpenhet i lyden, klangbalance, transient respons, rytmikk, tight mellombass er veldig viktig.

Og ekstrem toe-in kan jeg ikke huske har vært vellykket når jeg tenker over det akkurat nå.

nat

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.183
    Torget vurderinger
    6
    Det er en del grunner til at det ikke alltid låter optimalt, men her er hvertfall noen av de viktigste:

1. Man har som utstiller svært begrenset tid til å sette opp og tilpasse, og i et rom man aldri har satt sin fot i tidligere. Mens folk hjemme kanskje har holdt på i måneder og år med å fintune oppsett og bytte ut komponenter til de er fornøyd.

2. Man tenker kanskje man ikke har akustiske tiltak hjemme. I praksis har de fleste en god del møbler og ting i rommet som bidrar til en kombinasjon av absorbsjon og diffusjon som ikke er tilstede på samme vis i et i utgangspunktet tomt messerom. Det gjelder spesielt de litt større rommene.

3. Hjemme sitter du trygt plassert i sweet spot. På messe sitter og står folk alle mulige plasser og kommer noen ganger knapt inn i rommet før de mener å vite nøyaktig hvor bra eller dårlig det låt. Nå vet jeg enkelte av dere har koner som hører forskjell på kabler selv om de står på kjøkkenet, men de fleste av oss andre dødelige trenger å sitte fornuftig plassert for å få et godt inntrykk av lyden. :)

4. Det spilles gjerne ukjent musikk, så det kan være vanskelig å skille kvalitet på anlegg og kvalitet på innspilling. Man kan tenke at "de må jo spille noe med bra kvalitet da", men ofte tilbys jo folk å sette på det de selv ønsker, og da kan jeg skrive under på at det kommer utrolig mye rart. Andre som tilfeldig detter innom rommet på et slikt tidspunkt kan nok med rette lure på om utstilleren har røyket noe han ikke burde (med all respekt til folks musikksmak). :D

Når alt dette er sagt synes jeg f.eks vårt rom fungerte ganske bra, spesielt på første rad. Så hvis noen satt godt plassert der, takket ja til å sette på egen musikk og deretter ikke likte det de hørte, så har ikke jeg noen unnskyldninger å komme med. :)
    Fungerte meget bra hos dere (y)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.741
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Jeg satt på første rad med få andre i rommet, og ba om en låt.
    Det spillte (som allerede beskrevet) meget bra hos dere :)

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.125
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3

Gode poenger dette!
    Jeg likte godt både lyden dere fikk til, -og musikken, der jeg noterte at en av deres representanter fra nord(Som jeg lurer på kanskje var den Alpha såkalt male, eller var det Male såkalt Alpha(?) ) villig leverte ut et nettbrett til oss utakknemlige. Nice, det kan man like😊 Sånn bortsett av at han som fikk brettet satt på no` 14-tiss musikk da😁

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn