Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.177
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Gryphon lager egne plattformer, men syntes ikke de passer inn i stua. Utfra original føttene til gryphon er nok ansuz flinkere på vibrasjons demping.

Du sier elektronikken ikke skaper egen vibrasjon i chassiet? Er du helt sikker på det? Vis vedlegget 845452 Vis vedlegget 845453
    Så om man stiller en t.eks. CD-spiller på en hylle,
    bare hyllen er dyr nokk, så stopper den med å vibrere (om den overhovedet
    vibrerte i det hele tatt) ??

Jeeezzz Kristensen..... hvor det er "over the top" .... for å siterer en annen trådtittel.
    Gryphon lager egne "plattformer", da se vil ha den samme del av kaken som resten av møbelindustrien... no more.... no less.
    Tilladt å tenke.

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.177
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Utfra original føttene til gryphon er nok ansuz flinkere på vibrasjons demping.
    Og det si´r du, fordi du vet?? Eller har du målt?? Eller er det bare ret gjetteri, at et flå pengene/tulleprodukt
    fra et firma som Ansuz skulle være (helt udokumentert) bedre, og at Gryphon (hva var det nu den kostet) ikke
    skulle ha konsentrert deg om det??
    Spiller utilfredsstillende, om den ikke får strømrens,.... spiller utilfredsstillende, om den ikke får kjempekvadrat strømkabler,
    og nå spiller den heller ikke godt nokk, hvis den ikke får skiftet føttene til noe annet udokumentert??
    Faen meg ikke mye skryt på en forsterker i mill.-klassen.

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.590
    Torget vurderinger
    2
    Gryphon lager egne plattformer, men syntes ikke de passer inn i stua. Utfra original føttene til gryphon er nok ansuz flinkere på vibrasjons demping.

Du sier elektronikken ikke skaper egen vibrasjon i chassiet? Er du helt sikker på det? Vis vedlegget 845452 Vis vedlegget 845453
    Personlig tror jeg Gryphon har bedre peiling på dette enn de fleste som skriver i denne tråden;)

Ganske mye misunnelse å spore i mange innlegg her slik jeg leser det. Det er også en litt merkelig blanding av mer eller mindre ærlige forsøk på å "redde" trådstarter fra å bruke egne penger, og dårlige forsøk på å drite ham ut.

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.632
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    LM hvis du klistrer 3mm blygummi inne i kabinettet vibrerer det heller ikke. Og solide gummiputer som føtter blir det sikkert bra.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.177
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nahhh @HoJ .....
    Det var bestemt ikke meningen...... og slett ikke i LM´s egen tråd.
    Men nå har jeg vært forbi Gryphon en del ganger, og konversert noe
    med Flemming R. over årene og vet litt om, hva de legger til grunn for deres produkter, så når jeg ser sånn over the top hinsidens,
    prøver jeg bare å legge litt fornuft inn som motvekt.
    Skal prøve å la være. Da har du sannsynligvis kjøpt aaaaaaallllt for mye popcorn 😁 😁

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.700
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Nahhh @HoJ .....
    med Flemming R. over årene og vet litt om, hva de legger til grunn for deres produkter, så når jeg ser sånn over the top hinsidens,
    Skal prøve å la være. Da har du sannlynligvis kjøpt aaaaaaallllt for mye popcorn 😁 😁
    Hvis du starter nå må jeg innom butikken i morgen alt. 🤣

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    @larsmartin Dette skriver jeg i beste mening, og ikke for å rakke ned på investeringene dine eller drepe entusiasmen din. Vi er i din entusiasme-tråd nå, og da bør vi ha respekt for det :)

For meg virker det som om du har et ganske nevrotisk forhold til - eventuelle - vibrasjoner. Jeg kan kjenne meg litt igjen i slike nevroser, selv om du er i en heeelt annen liga når det gjelder omfanget av investeringene :D

Men vibrasjoner er jo noe som bør la seg måle relativt enkelt med et presist instrument. Så hvorfor ikke investere i en profesjonell vibrasjonsmåler? Om du da måler null vibrasjon på stereobenken, kan du da kanskje få litt fred fra nevrosene. Det ville iallfall jeg fått.

Nå tenker du sikkert "jo, men jeg hører jo tydelig forskjell". Ikke ta dette ille opp, men jeg hadde en gang dempeføtter under en Bluesound Node streamer. Jeg opplevde da at det låt mye bedre. Det gjorde det selvsagt ikke. Det låt akkurat likt. Vi er litt rare sånn ;)

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    LM hvis du klistrer 3mm blygummi inne i kabinettet vibrerer det heller ikke. Og solide gummiputer som føtter blir det sikkert bra.
    Klisteret bitum matter innvendig og gummi føtter på alt jeg hadde tidligere. Funket som juling, schaffner filteret og, men ingenting funker så bra som noe som er laget spesifikt til formålet. 757FA526-9EA6-4D96-9382-AC31367D8AE7.jpeg EC49422D-83E5-4EB4-A5C9-20D88ABA8F9A.jpeg 5E7FF282-9C4C-4901-A69F-79616936BF0C.jpeg FF448385-852B-44EA-8BFD-9A6AEF6BE928.jpeg 12C9E26B-1AF1-44FC-810A-43A41C0D8841.jpeg D27F5744-C380-4DB1-93BE-D9A3B7E7C216.jpeg 0A9815AB-F08F-4457-91CB-7A7AD21412F1.jpeg 323258F1-CB47-4E7C-943D-65A9A7B4B8B3.jpeg 67EBF829-B793-4254-8EB6-DAE4EF8BC196.jpeg 95BAF073-0303-4750-A63F-2D32BB3E7A67.jpeg 906FB36E-E527-4F87-8552-A187CF67821B.jpeg DD39F4C9-12BA-4B37-8205-E3231308B59D.jpeg

L

larsmartin

Gjest
    @larsmartin Dette skriver jeg i beste mening, og ikke for å rakke ned på investeringene dine eller drepe entusiasmen din. Vi er i din entusiasme-tråd nå, og da bør vi ha respekt for det :)

For meg virker det som om du har et ganske nevrotisk forhold til - eventuelle - vibrasjoner. Jeg kan kjenne meg litt igjen i slike nevroser, selv om du er i en heeelt annen liga når det gjelder omfanget av investeringene :D

Men vibrasjoner er jo noe som bør la seg måle relativt enkelt med et presist instrument. Så hvorfor ikke investere i en profesjonell vibrasjonsmåler? Om du da måler null vibrasjon på stereobenken, kan du da kanskje få litt fred fra nevrosene. Det ville iallfall jeg fått.

Nå tenker du sikkert "jo, men jeg hører jo tydelig forskjell". Ikke ta dette ille opp, men jeg hadde en gang dempeføtter under en Bluesound Node streamer. Jeg opplevde da at det låt mye bedre. Det gjorde det selvsagt ikke. Det låt akkurat likt. Vi er litt rare sånn ;)
    Har vibrasjonmåler og kjøpt presis laser som jeg bruker. Jeg stiller stålen mot et speil 20m unna og strålen går tilbake på veggen ved anlegget. Dvs 40m avstand. Får skrive som Asbjørn. Den ferdig dritten funker ikke. Selv komponert laser måleren min er best av alt. 😊

L

larsmartin

Gjest
    Nahhh @HoJ .....
    Skal prøve å la være. Da har du sannsynligvis kjøpt aaaaaaallllt for mye popcorn 😁 😁
    Gryphon har klart det, om du er flinkere er det bare å lage noe bedre. Spare din enorme kunnskap til egen vinning, de har over 1 års ventetid så er du rask får du tatt innersvingen på de! 😃

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.590
    Torget vurderinger
    2
    Gryphon har klart det, om du er flinkere er det bare å lage noe bedre. Spare din enorme kunnskap til egen vinning, de har over 1 års ventetid så er du rask får du tatt innersvingen på de! 😃
    For de som skriver i denne tråden som åpenbart kan det aller meste om hvordan få til bra lyd burde det være enkelt å lage vesentlig bedre produkter enn Gryphon, og tjene gode penger på det;)

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.177
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er egentlig ikke overrasket over svaret ditt.
    Er det alt du har som tilsvar, da gå hele veien og kjøp deg i graven av Anzus og annet tull.
    Hadde et oppriktigt ønske om, at du skulle bli glad i dit setup og kanskje neurosefri og..... men
    du skal bli helt fri for mere spill av tid fra meg.

L

larsmartin

Gjest
    Er egentlig ikke overrasket over svaret ditt.
    Er det alt du har som tilsvar, da gå hele veien og kjøp deg i graven av Anzus og annet tull.
    Hadde et oppriktigt ønske om, at du skulle bli glad i dit setup og kanskje neurosefri og..... men
    du skal bli helt fri for mere spill av tid fra meg.
    Jeg er takknemlig for omtanken, men jeg begynner å bli fornøyd. Venter på 1 stk ansuz usb sortz, men de sliter med å lage den. Venter og på Isotek genesis one strømrens til melco s10 switchen som går til tv. Da tror jeg både lyd og bilde bør være relativt støyfritt. 😊
    Fikk siste levering av ansuz føtter idag som gjorde susen. Dette går veien. ☺

4E39B185-75D3-4EE4-92DA-8B950BE8E9F1.jpeg

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.028
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har vibrasjonmåler og kjøpt presis laser som jeg bruker. Jeg stiller stålen mot et speil 20m unna og strålen går tilbake på veggen ved anlegget. Dvs 40m avstand. Får skrive som Asbjørn. Den ferdig dritten funker ikke. Selv komponert laser måleren min er best av alt. 😊
    Vel, jeg har ikke peiling på vibrasjonsmåling. Synes bare det er litt rart at elektronikk skal være så sensitivt. Platespillere og cd-drev, joda. Men trodde ikke elektronikk uten bevegelige deler skulle være så ømfintlig. Det finnes jo elektronisk utstyr som er mye mer avansert og sensitivt enn stereoutstyr der vibrasjonsdemping ikke er et tema. Men hva veit vel jeg som sitter her med noe billig ræl? :D Uansett; nyt musikken :love:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.700
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Du har steike meg sykt anlegg, bare føttene koster langt mer en mitt system. Flott, men personlig så tror jeg dette er å dra nevrosen laaaaaangt....

• Liker
    Reaksjoner: KMR

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Nesten mer enn mitt også. Regner med ca 400.000,- i kost på mitt, og nå har jeg flesket til med akustikk remedier til hele 10kkr ;)

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan man vil bruke sine penger og hva man får ut av en hobby er en privatsak. Skulle jeg blitt tvunget til å kjøre like puritansk fattiglapp-stil som mange av de argeste kritikerne av @larsmartin her inne, tror jeg like godt jeg hadde tredd leppa over hodet og svelget.

Who the fuck cares hva gutten bruker pengene sine på, forestillingen er gratis for oss alle andre, la oss nyte (shit)showet!🥳

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.700
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan man vil bruke sine penger og hva man får ut av en hobby er en privatsak. Skulle jeg blitt tvunget til å kjøre like puritansk fattiglapp-stil som mange av de argeste kritikerne av @larsmartin her inne, tror jeg like godt jeg hadde tredd leppa over hodet og svelget.

Who the fuck cares hva gutten bruker pengene sine på, forestillingen er gratis for oss alle andre, la oss nyte (shit)showet!🥳
    Sier litt at lyden er viktigere en musikken - for noen er det viktigere å nyte musikken enn å lete etter støyen - men for all del, det kan også være en kjekk hobby.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    for noen er det viktigere å nyte musikken enn å lete etter støyen
    Vel, oss imellom mener jeg vel gutten er helt på villspor når det gjelder det temaet, men det er pokker ikke mitt problem. Han vet selv hva som gir ham mest glede, resten av oss besserwissere og velmenere kan drite og dra.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.700
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vel, oss imellom mener jeg vel gutten er helt på villspor når det gjelder det temaet, men det er pokker ikke mitt problem. Han vet selv hva som gir ham mest glede, resten av oss besserwissere og velmenere kan drite og dra.
    Ikke mitt problem heller, men blir faktisk trist av de valgene - men som du sier jeg kan bare drite og dra...

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Apropos støy og vibrasjoner.

Denne vrengtoppen hører jeg godt og genereres av noe løsøre i den ene blikkboksen jeg bruker som effekttrinn. Det skal fikses.

1662016847718.jpeg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.632
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For de som skriver i denne tråden som åpenbart kan det aller meste om hvordan få til bra lyd burde det være enkelt å lage vesentlig bedre produkter enn Gryphon, og tjene gode penger på det;)
    Nei det er det vel LM som burde begynde med, det er jo han som forbedrer disse produkterne.
    Det må jo gjøres for de er jo feil laget.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.758
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Et flott og rått oppsett er det helt klart (y) :)

Så syns jeg at alle "eksperter og snille hjelpere" kan slutte å "kverulere" i hans egen tråd. La han nå få være i fred her og så får dere heller spare på kruttet til alle de andre trådene...

inpain1968

Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    7.944
    Det er alltid ulike motiver ute og går, men jeg tror faktisk flere i utgangspunktet mener vel med sine litt kritiske innspill. Når det imidlertid merkes at man taler for døve ører, kan man kanskje spørre seg om det er noe poeng å si mer… I beste mening 🙂

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.554
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott anlegg med krem-komponenter, dette.
    Mange som leser her har nok aldri hørt maken til transparens og detaljnivå som et slikt anlegg kan varte opp med.

Jeg er av den oppfatning at folk må få bruke penger på hva de vil.
    Innlegget er altså ikke en kritikk mht lyd pr investerte krone, men mer et spørsmål om det i det hele tatt er mulig å komme i mål med krav til perfeksjon som er vanskelig å oppnå.

Utfra hva jeg leser, og hva trådeier gjør av utskiftninger, ser det ut til at det betyr veldig mye at alle detaljer er på plass slik eieren ønsker at det skal låte.
    De fleste hører ikke forskjell på vibrasjonsdemping under andre komponenter enn høyttalere, platespiller, og kanskje CD drev. Noe annet er det at vi gjerne gjør litt ekstra "for sikkerhets skyld". 😊

Sjøl mener jeg at alle anlegg låter veldig forskjellig utfra hva som spilles til en hver tid. Hvis man spiller mye ulik musikk, og ikke de samme låtene hele tida, så vil slike ørsmå detaljer som det er snakk om her bety mindre. Innspillingene er uansett så ulike at de utgjør større forskjeller enn greiene man skifter inn og ut. Det betyr at man da aldri vil få alt perfekt.

Hvis man spiller eksakt samme låt hele tida er det kanskje mulig å oppnå perfeksjon ved å tune anlegget til akkurat den.
    Hvis man spiller 2 ulike album er man allerede ute og kjører. Altså når man har så høye krav til lydgjengivelse og hører forskjell på "alt".
    Som sagt, - ingen kritikk.
    Bare noen tanker fra et annet ståsted.

Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn