Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.916
    Torget vurderinger
    16
    Forstår alt du skriver. Men denne gangen var det stereoanlegg som skulle til pers. Antar det blir stående en stund nå og ikke planer om å rullere.. Jeg liker ikke gi meg halvveis, hadde heller ikke vært i nærheten av fornøyd med lyden.
    Ser den. Nå som du nærmer deg målet med det eksisterende anlegget, er platespiller noe du vurderer fremover?

P

parafinoksen

Gjest
    Du vet det er med stereoanlegg som det er med promille
    Du bli'kke rektig frisk før du har hatt det rektig ille
    Du kjøper anlegg nå og blir nervøs og pengelens
    Men om et halvt års tid da får du abstinens
    Da står du atter i butikken min og trygler og ber meg
    Om jeg ikke vil være så snill og selge deg mere
    Da ere: kjære Ståle! selg meg litt til!
    Bare en liten FM-tuner du,vær så snill!
    En med oscilloskop og LED-display
    Og touch-sensitiv threshold level
    Med powermuting,jeg må ha det!
    Dypvanns regulator med fire hektoliter mussa på stampen i hver kanal
    Får jeg ikke nye høytalere nå så kaster jeg meg i havet
    Og henger meg fra brua
    Hører du Ståle, jeg må, jeg må ha mer!

:ROFLMAO:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.632
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det blir en besettelse. Heldigvis fikk jeg hoppet av i tide, var jo DIY som åpnet mine øyne. God lyd trenger ikke komme opp i milioner.
    Men hver mann må få gå de veier de ønsker.
    For meg var det bortkastet tid og penger.

P

parafinoksen

Gjest
    Besettelse og avhengighet kan skje på alle områder, og ikke trenger det koste noe heller. Mange tenker vel slik at så lenge de har råd til det, og det ikke går utover noen, så er det greit. Men det er jo ikke det. Konstant stress og uro.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.412
    Sted
    Oslo
    Mitt poeng er ikke å "bevise" eller hevde at jeg har rett, jeg bare sier hvordan det var for meg og hva jeg mener er en absolutt forutsetning for god lyd: Ett dedikert, akustisk behandlet lytterom. Først det, så alt det andre etter økonomi, smak osv.
    Enig der. Det er minst to grunner til at jeg neppe vil gå lenger i innkjøp en det jeg gjort. Det viktigste er at jeg innser at for å få mer ut av det jeg har burde jeg gjort noe med rommene. Det andre er at jeg har hørt og sett nok til å skygge banen av alt fjaset som påstås i markedsføringen av rådyre HiFi-dingser. Et enkelt DYI-prosjekt kunne dog vært morsomt å prøve (men trenger færre tommeltotter).

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Faen til gnål det var på dere da! Kan dere ikke starte en egen gjerrigknark tråd og meske dere i all deres fortreffelighet og avhold der. Jizz! Er ikke dette anleggstråden til LM?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.700
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke trodd jeg skulle si dette men... det må da være grenser for hvor mye vi skal prøve å bestemme hva enkelte skal bruke penger på her. Synes dette blir for ekstremt nå. Ja, jeg synes at så mye penger på kabler og strømrens er ekstremt, men er det mitt problem - NEI. Nå får det holde. Hvordan @larsmartin ønsker å prioritere sin økonomi for å oppnå nirvana et faktisk ikke mitt problem. Jeg kan undre, til og med bli litt svimmel, men mitt problem er det ikke.
    Ikke alle trenger flygel til 1.5 millioner for å nyte å spille musikk, men noen gjør det.
    Hovedsaken er at vi kan nyte vår hobby, lyd og musikk. Hvordan vi får den nytelsen er opp til hver enkelt av oss.

L

larsmartin

Gjest
    Oiiiii......har du sååååååå mye støy og forvrengning i anlegget......at lyden høres analog..... 😱
    Skrev slipper støyen fra rillene, men slettet det igjen. Det skulle jeg ikke gjort. 😅

Apex har endel harmonisk forvrengning, kan det bidra til at den låter såpass analog?

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.590
    Torget vurderinger
    2
    Faen til gnål det var på dere da! Kan dere ikke starte en egen gjerrigknark tråd og meske dere i all deres fortreffelighet og avhold der. Jizz! Er ikke dette anleggstråden til LM?
    Enig igjen. Helt merkelig hvor mange som har veldig stort behov for å bevise at de er bedre enn trådstarter her, enten ved at de kan mer om hifi, eller at de er mer fornuftige økonomisk, eller at de er mer interessert i musikk.

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    11.984
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hadde ikke trodd jeg skulle si dette men... det må da være grenser for hvor mye vi skal prøve å bestemme hva enkelte skal bruke penger på her. Synes dette blir for ekstremt nå. Ja, jeg synes at så mye penger på kabler og strømrens er ekstremt, men er det mitt problem - NEI. Nå får det holde. Hvordan @larsmartin ønsker å prioritere sin økonomi for å oppnå nirvana et faktisk ikke mitt problem. Jeg kan undre, til og med bli litt svimmel, men mitt problem er det ikke.
    Ikke alle trenger flygel til 1.5 millioner for å nyte å spille musikk, men noen gjør det.
    Hovedsaken er at vi kan nyte vår hobby, lyd og musikk. Hvordan vi får den nytelsen er opp til hver enkelt av oss.
    Det hadde ikke jeg heller trodd.

Det fine er at det ser ut som at @larsmartin bryr seg døyten om alle de «bekymrede» innspillene. Deilig :love:

jmolnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    6.102
    Sjeldan, særleg i desse dagar, å oppleve nokon som er så lite sjølhøgtidelige og humoristiske som du @larsmartin 😃

P

parafinoksen

Gjest
    Fikk meg til å tenke på Dylan-sangen Highlands, der han blant annet synger:

...
    Then she says "I know you're an artist, draw a picture of me"
    I said "I would if I could but
    I don't do sketches from memory"
    Well she's there, she says "I'm right here in front of you
    Or haven't you looked?"
    I say "All right, I know but I don't have my drawin' book"
    She gives me a napkin, she say "You can do it on that"
    I say "Yes I could but I don't know where my pencil is at"
    She pulls one out from behind her ear
    She says "Alright now go ahead draw me I'm stayin' right here"
    I make a few lines and I show it for her to see
    Well she takes the napkin and throws it back and says
    "That don't look a thing like me"

L

larsmartin

Gjest
    Har hatt besøk av Torgeir Sørensen som er fotograf og moderator på Facebook hifi og multimedia forum. Han har laget en videosnutt av anlegg. For de som ikke allerede er lei anlegget deler jeg video her! 😅

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Hmmmm......du pekte sleden feil vei.....muligens noen returelektroner fra motkoblet kabel....? :unsure:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    Det var det første jeg tenkte på også. Bytte på høyre, venstre?

L

larsmartin

Gjest
    Hmmmm......du pekte sleden feil vei.....muligens noen returelektroner fra motkoblet kabel....? :unsure:
    Akkurat nå er jeg lei etter en dag med høy musikk, men tok en dobbelt sjekk hele kabel veien og det ser ut som det er koblet riktig.

Sjekket likevel. Fra venstre til høyre. Usikker hvorfor jeg peker den veien der, tror jeg beskriver at sleden er stor og ikke retning.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Et imponerende oppsett du har der larsmartin.
    Vet du om Torgeir Sørensen var kjent med Qsound og Roger Waters Amused to death fra før?
    En lydeffekt som jeg aldri har hørt som spessielt troverdig på mine Audio oppsett fra den plata er "huggelydene" i begynnelsen av Too Much Rope, Hvordan synes du det fungerer på ditt oppsett? (Er det her mikrodynamikk spiller inn?)

Tegningen din tidligere og Gtyphon fronten ga visse assosiasjoner, Tilfeldig?
    1662803121057.png

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    En lydeffekt som jeg aldri har hørt som spessielt troverdig på mine Audio oppsett fra den plata er "huggelydene" i begynnelsen av Too Much Rope....
    Hva er din oppfatning av hva som "hugges" ?
    Opplever du at det "hugges" først på den ene siden......så snur han seg og "hugger" videre på den andre?

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Hva er din oppfatning av hva som "hugges" ?
    Opplever du at det "hugges" først på den ene siden......så snur han seg og "hugger" videre på den andre?
    Det er ikke plasseringen og den lille sideveis forskjellen jeg stusser på, men selve klarheten/dynamikken, den virker å være litt mer komprimert enn slik det høres ut irl. Vet ikke jo ikke helt hva øksa treffer, (en nedgravd/dempet 2x6"?) men det høres litt ut som noe i opptaketeller avspillingen klipper og ikke får med seg alle detaljene. Det er slike eventuelle dynamsike komprimeringer jeg ville tro anlegg til flere millioner kunne trylle fram det lille ekstra hvis informasjonen ligger riktig lagret.

Ellers så er det jo også noen serier med et automatvåpen i andre spor på denne plata, og slike lyder er det vel få om noen anlegg som klarer å gjengi slik det opfattes uten hørselværn i den virkelige verden.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke jo ikke helt hva øksa treffer, (en nedgravd/dempet 2x6"?) men det høres litt ut som noe i opptaketeller avspillingen klipper og ikke får med seg alle detaljene.
    Sakset fra nettet:
    "Track 8. Too Much Rope - 5:47
    Effects out the wazoo here, and what a blast, ranging from TV shows to chopping wood."

Kan være vanskelig å avgjøre lyder når man vet hvordan "Behind the Scenes" viser mye rare lyd-løsninger både for musikk og film som skaper effektene.... :unsure:

Klipping og mangel på detaljer kan jeg ikke relatere til denne innspillingen, men prøver stadig å lære/høre noe nytt.... (y)

L

larsmartin

Gjest
    Et imponerende oppsett du har der larsmartin.
    Vet du om Torgeir Sørensen var kjent med Qsound og Roger Waters Amused to death fra før?
    En lydeffekt som jeg aldri har hørt som spessielt troverdig på mine Audio oppsett fra den plata er "huggelydene" i begynnelsen av Too Much Rope, Hvordan synes du det fungerer på ditt oppsett? (Er det her mikrodynamikk spiller inn?)

Tegningen din tidligere og Gtyphon fronten ga visse assosiasjoner, Tilfeldig?
    Vis vedlegget 848055
    Kanskje jeg er mer hjernevasket enn jeg tror. 😆

Torgeir er veldig kjent med det albumet, sønn er oppvokst med det og hørt hele albumet flere ganger.
    Sist jeg sjekket qsound her var det ikke noe særlig, så siste justering har virkeligheten vekket det til live.
    Jeg syntes selv ikke pinpoint i qsounden er så bra, men stort lyttebilde.
    Hugge lyden låter fortsatt kunstig, ikke sånn det høres når jeg hugger ved hvertfall, kanskje han hugger noe annet?
    Plassering må jeg høre etter seinere ved ny lytting

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Roger Waters Amused to Death albumet ble utgitt i september 1992, (30årsjubileum) og husker jeg lyttet til det gjennom en litt spesiell natt i 1993.
    Veklslet mellom noen Dali Dacapo og Magnepan høyttalere. Det som ble spesielt var at det var da "dynamittskipet " som hadde havarert utenfor Mandal helt uventet etter alle ekspertuttalelser gikk i luften.
    Bodde i Kristiansand ca 50km unna, og så plutselig noen sterke lysglimt ute. trodde det først var lynnedslag, så avsluttet lyttingen og dro ut kontaktene til anlegget for å være på den sikre siden. Det var først når de opplyste om hva som hadde skjedd på radionyhetene litt senere at sammenhangen gikk opp for meg. Så det CD albumet har fått kjørt seg noen ganger i diverse sammenhenger og er fint til å sjekke høyttalere og sweetspot plassering osv.

Ellers hvis man har hugget litt ved så kjenner man den lyden ganske godt. Man kan f.eks få en indikasjon om veden er fuktig eller tørr på klangen som følger øksehugget, man vil også av og til kunne høre noe om størrelsen på stokken man hugger på. Alt dette vil jeg si mangler på Waters opptaket.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Ellers hvis man har hugget litt ved så kjenner man den lyden ganske godt. Man kan f.eks få en indikasjon om veden er fuktig eller tørr på klangen som følger øksehugget, man vil også av og til kunne høre noe om størrelsen på stokken man hugger på. Alt dette vil jeg si mangler på Waters opptaket.
    Så bra....da er vi på samme sporet og løsningen er mest sannsynlig ikke VED som "hugges"...., men har det "på tunga" inntil videre...... ;)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.379
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Artig video.

Veldig glad i plata, spilt den utallige ganger- liker godt musikken, tekstene og ikke minst Jeff Becks bidrag.
    Inspirerte meg til å spille igjen 200 grams LPen i går kveld 👍

L

larsmartin

Gjest
    Hvorfor gidder iPhone å bruke gull i kablene når alt over kobber er fullstendig tull i følge ekspertene her.
    A625A3A2-602B-42FF-8078-911EFCFA8CE1.png

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn