Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men er 100% sikker på et komponent i hver hifi switch med fiber til teknisk rom er det optimale.
    TV-en må aldri blandes inn i anlegget. Switch power, unødig belastning på hifi nettet, enda et jord potensiale og antagelig masse mer.
    Bilde og lyd blir dårligere av å blande.
    Men regner med du har EN router imot internett alle switchene henger på? Gjett på hva som skjer av trafikk imellom enhetene da. :) Jo flere switcher i serie, jo flere flaskehalser og støy fra trafikken som går på tvers.

L

larsmartin

Gjest
    Men regner med du har EN router imot internett alle switchene henger på? Gjett på hva som skjer av trafikk imellom enhetene da. :) Jo flere switcher i serie, jo flere flaskehalser og støy fra trafikken som går på tvers.
    Har byttet Telenor router med en Asus som har optisk utgang som ble koblet til hifi switchen i stua. Funket helt ok.
    Den store overraskelsen kom når jeg satte en hifi switch på teknisk. Altså en melco s-10 i hver ende av hifi nettverket. Merkverdig stor forskjell, skulle tro alt på andre enden av et fiber nettverk ikke betydde noe som helst, men det gjør det.

L

larsmartin

Gjest
    Åh nei du....... Det er flere herinne. Men de får samme dritt-svar fra deg, når du bli´r konfrontert med fakta.
    Over and out. Å prøve å få deg til at forstå bare det mest basic er "pure waste of time".
    Er enig med alle som sier noe som stemmer med praksis. Sier noen blå er grønn velger jeg å stole på meg selv.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Har byttet Telenor router med en Asus som har optisk utgang som ble koblet til hifi switchen i stua. Funket helt ok.
    Den store overraskelsen kom når jeg satte en hifi switch på teknisk. Altså en melco s-10 i hver ende av hifi nettverket. Merkverdig stor forskjell, skulle tro alt på andre enden av et fiber nettverk ikke betydde noe som helst, men det gjør det.
    Er det slik at du hører forskjell på om trafikken er broadcast eller et handshake?

L

larsmartin

Gjest
    Jeg tenker om deg at det er totalt det motsatte. Hvis fakta og teori stemmer, så velger du å gå din egen vei.
    Kom gjerne med en billig dac og klasse d så kobler vi opp på 5 sekunder med lakris kabler, da kan vi ta en test på hva som låter best?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.696
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Kom gjerne med en billig dac og klasse d så kobler vi opp på 5 sekunder med lakris kabler, da kan vi ta en test på hva som låter best?
    Ikke noe problem, kom til Stavanger - du har jo problemer med støy - så det gidder jeg ikke å bruke tid på. Her er det enkelt lagt opp, med billige produkter og ikke noe støy. Velkommen skal du være.

L

larsmartin

Gjest
    Er det slik at du hører forskjell på om trafikken er broadcast eller et handshake?
    Litt usikker på uttrykkene, men prøver å tolke.
    Bruker roon rock som laster ned hele sangen og dekoder filen. Den sender så signalet til melco n10.
    Signalet i seg selv støyer lite, er jo støyen fra hele nettverket og at det er kontakt som er problemet.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.696
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    " er jo støyen fra hele nettverket og at det er kontakt som er problemet" - dette blir jo bare verre og verre, hvordan kan du holde ut i et slikt hus.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på uttrykkene, men prøver å tolke.
    Bruker roon rock som laster ned hele sangen og dekoder filen. Den sender så signalet til melco n10.
    Signalet i seg selv støyer lite, er jo støyen fra hele nettverket og at det er kontakt som er problemet.
    Hele nettverket ditt tar imot og sender broadcast, helt til router, frem og tilbake imellom faktisk absolutt ALLE enhetene dine.

Hva med SSL og TLS? Hva gir best lyd?

L

larsmartin

Gjest
    " er jo støyen fra hele nettverket og at det er kontakt som er problemet" - dette blir jo bare verre og verre, hvordan kan du holde ut i et slikt hus.
    Det er overalt. Ingen har støyfri strøm og nettverk, men prøve å få det ned til et minimum.

L

larsmartin

Gjest
    Hele nettverket ditt tar imot og sender broadcast, helt til router, frem og tilbake imellom faktisk absolutt ALLE enhetene dine.
    Det stemmer helt sikkert. Men måles støy på asus router hvor alt i huset er koblet til og s-10 som kun går til en ny s-10 så er det like mye støy?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer helt sikkert. Men måles støy på asus router hvor alt i huset er koblet til og s-10 som kun går til en ny s-10 så er det like mye støy?
    Pakkemessig så går faktisk all støyen innom begge s-10 OG Asus.
    Det er mulig å forhindre dette, men det fungerer ikke på "audiofile switcher". :poop: Heller ikke på segmentet med hjemme routere og switcher. Har man switcher imot bedriftsmarkedet, datarom etc. så kan man faktisk segmentere bort mye av denne trafikken og skille enhetene mer.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    816
    Nå er jo dette din hifi stue tråd LM, og synes du får litt for mye pepper av dine gjester her inne.

Ser også det er mange med mye god erfaring og kunnskap her inne.

Når jeg leser om HIFI oppsettet ditt og alle støy skal vekk tiltakene så lurer jeg litt på om du har en tegning/grafisk oversikt om hvordan tingene er koblet opp slik at eventuelle "kuldebroer"unngås.

Forum som dette kan jo også brukes for å hjelpe hverandre i stedet for å krangle.

Hvis du har laget et slik kobblingssjema kan kanskje de med kunskapen sjekke om det er noe som kunne vært gjort enklere/bedre for å isolere og fjærne støyen effektivt.

L

larsmartin

Gjest
    Nå er jo dette din hifi stue tråd LM, og synes du får litt for mye pepper av dine gjester her inne.

Ser også det er mange med mye god erfaring og kunnskap her inne.

Når jeg leser om HIFI oppsettet ditt og alle støy skal vekk tiltakene så lurer jeg litt på om du har en tegning/grafisk oversikt om hvordan tingene er koblet opp slik at eventuelle "kuldebroer"unngås.

Forum som dette kan jo også brukes for å hjelpe hverandre i stedet for å krangle.

Hvis du har laget et slik kobblingssjema kan kanskje de med kunskapen sjekke om det er noe som kunne vært gjort enklere/bedre for å isolere og fjærne støyen effektivt.
    Ikke så mange alternativer på å koble feil eller riktig. Egne kurser direkte utenom sikringskapet, skilletrafo og fibernettverk holder tildels anlegget vekk fra støy utenfra. Anlegget er sin egen verste fiende, det skaper masse støy. Derfor separeres hvert komponent med strømrens på hvert produkt.
    All signal er full balansert så er tenkt støy der også.

Er egentlig fornøyd og sliter ikke med støy nå.

Sist redigert av en moderator:

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    [QU

Beklager å spamme tråden din LM....
    Det er mulig å forhindre dette, men det fungerer ikke på "audiofile switcher". :poop: Heller ikke på segmentet med hjemme routere og switcher. Har man switcher imot bedriftsmarkedet, datarom etc. så kan man faktisk segmentere bort mye av denne trafikken og skille enhetene mer.
    Funker ikke SFP porter på det (støy)?

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Ikke noe problem, kom til Stavanger - du har jo problemer med støy - så det gidder jeg ikke å bruke tid på. Her er det enkelt lagt opp, med billige produkter og ikke noe støy. Velkommen skal du være.
    Er det ikke da naturlig å teste billig mot dyrt nettopp fordi enkelte mener billig ikke har støyproblemer…det høres jo meget spennende ut?

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jepp-jepp, men da koster utstyret deretter + at en må egne støydempede kommunikasjonsrom. Støysvake vifter er ikke det Cisco har brukt mye penger på...

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Han har jo strømstøy og nettstøy i hele huset 😳
    Flott, bedre test forhold skal man lete lenge etter….der her du jo en glimrende mulighet til å teste under praktiske forhold! 😃

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jepp-jepp, men da koster utstyret deretter + at en må egne støydempede kommunikasjonsrom. Støysvake vifter er ikke det Cisco har brukt mye penger på...
    Dyrere enn hva? :)
    Får både bordswitcher og rugged serier uten vifter også om det var det.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.696
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Flott, bedre test forhold skal man lete lenge etter….der her du jo en glimrende mulighet til å teste under praktiske forhold! 😃
    Hvis det er støy jeg er ute etter så kan jeg finne frem campingstolen og traske ned til E39, sette meg på en av gangbruene og høre på trafikken. Mye kortere enn å dra til Vestfold.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    [QU

Beklager å spamme tråden din LM....

Funker ikke SFP porter på det (støy)?
    SFP med fiber for galvanisk skille, ja, wifi, ja. Når det gjelder pakkedata så går det for det samme hvordan man gjør det. Ikke jeg som hører forskjell på SSL og TLS.

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    SFP med fiber for galvanisk skille, ja, wifi, ja. Når det gjelder pakkedata så går det for det samme hvordan man gjør det. Ikke jeg som hører forskjell på SSL og TLS.
    Ikke sant, antar SFP er der slaget egentlig står…SSL og TLS er jo samme greia bare nyere enkrypta protokoll ser ikke hvordan det teknisk (pakkene) skal påvirkes mindre av mekanisk og elektronisk støy?

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mener å erindre at IE9300 var dyrere enn "smør & brød" 9xxx switchene. Som er dyre nok i utgangspunktet. Ihvertfall hvis en bare skal ha 1 stk. Skal en ha noen 100 stk, så blir nok prisen litt anderledes...
    Men ja, "dyrt" er utifra forutsetningene. For hjemmebruk, så er det nok hinsides dyrt. Men for bruk der stabilitet, performace og driftsvennlighet er nøkkelord, så er det muligens ikke så dyrt...

L

larsmartin

Gjest
    Er det ikke da naturlig å teste billig mot dyrt nettopp fordi enkelte mener billig ikke har støyproblemer…det høres jo meget spennende ut?
    Har testet mye i alle prisklasser. Lest her at ncore skulle skille seg ut, men fant ut jeg har prøvd den også, hvertfall om Nad bruker ncore?
    Sikkert mange typer, men den jeg testet var helt forferdelig. Skulle oppgradere fra Usher 1,6, men naden gikk i retur. Må en ha klasse d gir hvertfall Icepower masse krefter selvom det ikke låter bra oppover i frekvens.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Mener å erindre at IE9300 var dyrere enn "smør & brød" 9xxx switchene. Som er dyre nok i utgangspunktet. Ihvertfall hvis en bare skal ha 1 stk. Skal en ha noen 100 stk, så blir nok prisen litt anderledes...
    Men ja, "dyrt" er utifra forutsetningene. For hjemmebruk, så er det nok hinsides dyrt. Men for bruk der stabilitet, performace og driftsvennlighet er nøkkelord, så er det muligens ikke så dyrt...
    Man har også 9200CX som visstnok er rett irundt hjørnet om den ikke har kommet allerede, de har hatt noen compact switcher av både 29xx og 3xxx serien fra før også. Disse er ikke så veldig dyre, og har tidligere vært uten vifter ihvertfall da de er beregenet til å ha på bord og møterom etc.

L

larsmartin

Gjest
    Man har også 9200CX som visstnok er rett irundt hjørnet om den ikke har kommet allerede, de har hatt noen compact switcher av både 29xx og 3xxx serien fra før også. Disse er ikke så veldig dyre, og har tidligere vært uten vifter ihvertfall da de er beregenet til å ha på bord og møterom etc.
    Hvorfor finnes det forskjellig switcher? Er det ikke bare kline sammen noe? Funker jo uansett. 😅

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Har testet mye i alle prisklasser. Lest her at ncore skulle skille seg ut, men fant ut jeg har prøvd den også, hvertfall om Nad bruker ncore?
    Sikkert mange typer, men den jeg testet var helt forferdelig. Skulle oppgradere fra Usher 1,6, men naden gikk i retur. Må en ha klasse d gir hvertfall Icepower masse krefter selvom det ikke låter bra oppover i frekvens.
    Tror nyere modeller benytter Eigentakt fra Bruno og Purifi Audio ….Prinsipielt enige, man bør teste i eget oppsett, og velg etter hva som gir best lydopplevelse.

L

larsmartin

Gjest
    Tror nyere modeller benytter Eigentakt….Prinsipielt enige, man bør teste i eget oppsett, og velg etter hva som gir best lydopplevelse.
    Er nok derfor jeg syntes hifi klubben har fått kjedelig lyd. Er ikke classe fan, men funket faktisk bedre den gang..

TAS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Nice…Cisco Catalyst 9200CX er noe jeg godt kan tenke meg å kjøpe faktisk. 🤩

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nettverk har aldri vært mitt fagfelt, og de siste 15 åra eller så, så har det bestandig vært en datakom avdeling som har tatt seg av den slags. Har dog blitt involvert en del ganger, da som en del av andre prosjekter.
    Har generelt aldri brukt de compct switchene med et unntak. Vi brukte de ifm med et midlertidig nett på en større byggeplass.
    Men nå er vi kanskje liiitt langt utenfor trådens tema (?)

L

larsmartin

Gjest
    Nettverk har aldri vært mitt fagfelt, og de siste 15 åra eller så, så har det bestandig vært en datakom avdeling som har tatt seg av den slags. Har dog blitt involvert en del ganger, da som en del av andre prosjekter.
    Har generelt aldri brukt de compct switchene med et unntak. Vi brukte de ifm med et midlertidig nett på en større byggeplass.
    Men nå er vi kanskje liiitt langt utenfor trådens tema (?)
    Her er alt interessant! 😊

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor finnes det forskjellig switcher? Er det ikke bare kline sammen noe? Funker jo uansett. 😅
    Vel, det er mange som tror det.. Alt for mange.. Derfor det har blitt så mange timer overtid på opprydding og standardisering på noen jobber jeg har hatt.
    Funkar, funkar inte, funkar, funkar inte, litt som et blinklys. Ustabiliteter og problemer med båndbredde er ofte gjengangere, men noe av det får man faktisk fikset med å endre på noe config. Andre ganger må man faktisk bare bytte utstyr med noe som klarer å håndtere høyere båndbredde i tillegg da det er forferdelig med pakketap pga. oversubscription etc. Dette er noe man ser lett på statistikker og logging på switcher.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn