Personlig syns jeg stort sett hifi-superlativer ofte har vert mer beskrivende for hva man kan forvente enn et spec sheet. Men man må nok erfare og lære skribenten litt mer å kjenne med å selv få hørt eller ha testet ut av utstyret som blir beskrevet.
Det å hevde at elektronikken var bortimot ferdigutviklet og perfekt er ikke noe nytt. Det brukte man vel å argumentere med når for eksempel global feedback i kretser ble oppfunnet/videreutviklet. Ikke vet jeg eksakt når,men vi er vel gjerne tilbake på 40-50 tallet ?
Da cd kom så var det strålende specsheet med perfect sound forever. Jeg trodde ofte på skribenter som skrev overbevisende om hvor overlegent digitalt var analogt dengang.Solgte faktisk på et tidspunkt lp'ene jeg hadde kjøpt frem til det punktet....
Kjøpte endel av slikt "perfekt" utstyr,og ble ofte skuffet,for det harmonerte ikke med mine musikkopplevelser,og tapte vel ofte en god del penger når jeg ikke gadd mer og solgte videre...
Og en annen ting jeg ofte ikke fekk til å henge sammen var pris vs opplevd musikkopplevelser. Har blitt mye skuffet av dyrt utstyr. Dengang forstod jeg det ikke så godt,men jo mer jeg har lært om kretser,sett innmatbilder av diverse dyrt og billig utstyr ,og personlig lyttet og erfart,så er det mer forståelig. Der er mye dyrt som ikke kan vere bedre enn godt billig når man ser kretsen og delene som er brukt,men de klarer seg ofte godt basert på god reklame, og at det igrunnen kan vere lett å la seg blende av høy pris og andres mening viss man ikke stoler på egne ører og opplevelser. Og korte økter med imponatorplater i butikker o.l. er veldig vanskelig å konkludere utifra syns jeg,men fort gjort å gjøre likevel for alle.
Tror det er fullt rom for begge leire,målemafiaen og blomsternissene
For min ca 35 årige hifi-karriere så har sistnevnte igrunnen bidratt mest til at jeg har funnet bra hifi utstyr som gir meg gode musikkopplevelser.
Håkon Rognlien er faktisk en av de, og for eksempel Art Dudley,av skribenter jeg kommer på i farten. Men å bli kjent med andre på diverse forum har kanskje bidratt enda mer
Og jeg er defintivt ikke mot målinger.Hadde jeg drevet utvikling av hifi ting for salg selv,så hadde jeg garanert basert meg en god del på målinger.Tror man famler ganske i blinde i utvikling uten . Men jeg hadde latt ørene bestemme foran målinger viss de 2 ikke helt harmonerte. Evt at man måtte finne ut andre målinger som kanskje da viste mer sammenheng mellom de 2.