La oss helst holde svært kreativ markedsføring utenfor denne tråden. At det finnes slikt tror jeg ikke det er noen uenighet om fra noen her inne. Det jeg dog stusser litt over i det du skriver. Du skriver at på den ene siden finnes det absolute sannheter gjennom fysiske lover utarbeidet gjennom forskning. På den andre siden er det et reelt fenomen at folk faktisk oppfatter/hører på tvers av disse fenomenene fordi de blir påvirket av placebo. Men i og med at vi som jeg skrev ovenfor i det daglige ikke utarbeider en lyttesitusjon hvor placebo elimineres, så er den daglige lyttesituasjonen også påvirket av placebo. Da må det være helt akseptert at man lytter uten å ta nevneverdig hensyn til placebo når man skal evaluere for å finne hvilke produker som passer best i lyttesituasjonene hjemme til daglig. Hvorfor er det nødvendig å forsøke å tvinge personer til å velge noe som er på tvers av egne preferanser i den gitt situasjonen man skal benytte komponenten i til det daglige?Ydmykhet ≠ relativisme. Det jeg skriver er som sagt aksiomatisk fundert i etablert vitenskap og elektrolære, altså tar jeg det for gitt at feks Ohms lov og Maxwells ligninger er sanne, og at vi alle forholder oss til den samme fysiske virkeligheten. Siden en helt abnorm mengde teknologi, forskning og elektronikk har blitt realisert basert på disse sannhetene anser jeg dem som så ettertrykkelig bevist at jeg ikke har noen problemer med å avfeie de som påstår annet, ikke minst når det er usubstansiert. Det har ikke noe med arroganse å gjøre; jeg har ikke utabeidet Ohms lov, jeg har ikke sendt folk til månen med utstyr bygget i henhold til Ohms lov, og jeg har ikke laget partikkelakseleratorer og sensorer som lar oss studere ett og ett elektron i detalj. Men det har blitt gjort, og disse sannhetene har totalt transformert den verdenen vi lever i.De som virkelig har imponert meg, er de som har hatt en ydmykhet til sin fagkunnskap, en erkjennelse av at ikke alt vi opplever som udødelige sannheter i dag kanskje består inn i fremtiden.
En slik innstilling er jeg svak for.
Å tro at vi vet alt er meningsløst. Og siden jeg jobber med forskning ville det ikke bare vært meningsløst å tro at jeg vet alt, men også en personlig falitterklæring. Vi vet imidlertid en god del, teknologi og vitenskap har klart å oppnå ganske mye (se rundt deg om du er i tvil), så når én eller annen hifi-sjaman påstår at han driver med ting hinsides det vitenskapen er i stand til å forklare, så er det der det skorter på ydmykhet om du spør meg.
Mvh
Roysen