HiFiMAN hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.582
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Noen som erfaringer å dele vedr. gode oppgraderingskabler for Hifiman?
    Fikk nylig en HE-10P som Hifiman priser til noe som blir over 70k her i steinrøysa, men selv om kablene som følger med er tilsynelatene av høyere standard enn vanlig, er ikke lydkvaliteten mye å skryte av. Openheart kabel til 600.- er mer åpen og homogen i lydbildet.

Er det noen kabler som virkelig hever lydkvaliteten og passer til Hifiman som en har gode erfaringer med?
    Synes disse har meget god kvalitet.

• Liker
    Reaksjoner: JK

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Noen som erfaringer å dele vedr. gode oppgraderingskabler for Hifiman?
    Fikk nylig en HE-10P som Hifiman priser til noe som blir over 70k her i steinrøysa, men selv om kablene som følger med er tilsynelatene av høyere standard enn vanlig, er ikke lydkvaliteten mye å skryte av. Openheart kabel til 600.- er mer åpen og homogen i lydbildet.

Er det noen kabler som virkelig hever lydkvaliteten og passer til Hifiman som en har gode erfaringer med?
    Det der er skammelig

• Liker
    Reaksjoner: JK

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Det der er skammelig
    Ja det er det, men dessverre kan det se ut som det er likt over hele fjøla. Focal sin kabler er heller ikke mye å skryte av. Har en Nordost kabel til Utopia som virkelig hever lydkvaliteten. Så en test av Meze Elite på nettet der de sterkt anbefalte å kjøpe "upgrade" kabelen som Meze selger for rundt 6000.- da dette hevet lyden betraktelig. Nå kan de virke som Meze er begynt å levere denne med Elite modellen...

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.582
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    hd-r10d er første hodetelefonene fra hifiman der jeg bruker originale kablene som følger med, men vurderer sterkt noe annet.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Da kom det enda en forsendelse fra Hifiman til heimen. Må roe ned nå før kona får snusen i galskapen :oops:
    unnskyldningen får bli at det var mye rot fra Hifiman sin side da jeg fikk bestille, så var artikkelen alikevel ikke på lager, så de dukket det opp igjen for salg, så jeg mistet tråden i et svakt øyeblikk. Men, kjekt å ha...
    Denne gangen var det et par Ananda som kom. Skulle ha et par "refurbished" som de solgte billig, men de var utsolgt, så det ble et sett "brand new" rett fra Kina som ikke var så billig...

20241023_215618358.JPG
    20241023_215825108.JPG
    20241023_215859277.JPG

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Den forrige modellen av HE-10P delte utseende med HE-10D, og en skulle ta på dem for å merke forskjellen. HE-10P er jo i en helt annen liga enn HE-10D. Annen teknologi, kvalitet og pris, men nå har de virkelig fått svung på designet med Susvara hodebøyle og bedre materialer som står i stil med prisen de forlanger. Lydmessig har det aldri vert noe å utsett på. Dette låter helt utrolig rett ut av esken, er nok beste hodetelefonen jeg har. Utopia har litt andre kvaliteter, og litt annerledes spillestil, og det samme gjelder også HE1000. Sistnevnte har nok kanskje til mer rom og bredde i lydbildet, men HE10P har bedre attack, dynamikk og oppløsning. Nå har jeg bare fått testet kort tid da jeg har en travel dag i dag, men prøvde også mot HE10D for gøy, men dette ble bare tøysete. HE-10P er i en helt annen divisjon Vis vedlegget 1066335
    Da har vel HE-10P fått kjørt seg over 30 timer og begynner virkelig å løsne. Har vert en berg og dalbane disse timene, og det ble ikke bedre av midt i denne innspillings tiden var det rør som begynte å tulle seg. Der har jeg gitt opp med å "spille opp" tvilsomme rør, og satt inn rør fra øverste hylle. Nå begynner vi på de beste, og så får en nøye seg med bunnfallet til slutt :cool:
    HE-10P er jo lukkede hodetelefoner, og kjenner jo til konseptet fra HE-10D, men der slutter sammenligningen. Når en søker rundt på nettet så er det ikke så mye blest rundt HE-10P, som for eksempel Susvara, selv om Hifiman priser HE-10P bare 500$ under disse. Nå har ikke jeg hørt Susvara, men har et par HE-1000 Stealth for å sammenligne med.
    For det første, HE-10P er et fantastisk velspillende par hodetelefoner, som treffer meg lydmessig i min sweetspot, og er helt i samsvar med hva jeg foretrekker av lydsignatur. Bare som kontekst, jeg foretrekker f.eks. høyttalere som Sonus Faber, Response og mine egne Meadowlark. Må jeg lytte over tid på høyttalere som Magico og Martens får jeg utslettt...
    HE-10P er i mine ører fantastisk velspillende med varme, mye kropp, og "timbre". Lyden er oppløst der en hører alt som skjer i opptaket, men er så homogen at en ikke blir sittende å høre på "lyder" og effekter, men blir slukt opp av musikken.
    Har ikke fått sammenlignet så mye med HE-1000, men de spiller ganske så forskjellig. HE-10P er mer "intim" og en en nærmere musikerne, og det er mye mer "kjøtt og blod". En står foran scenen, mens med HE-1000 står en mer midt i rommet. HE-1000 har nok ikke samme dynamikk, og ikke samme tyngden i lydbildet, men har nok et breiere lydbilde. Utopia er på mange måter mer lik spillestilen til HE10P, men er mye villere og er ikke så raffinert og homogen, og er nok mer rocka og har ikke varmen til HE-10P. Så jeg er rimelig happy med dette innkjøpet, og når en ser på hva en slipper unna med visst en kjøper rett fra Hifiman blir en nesten flau...
    Hadde egentlig satt meg et mål om å anskaffe meg et par Susvara, men er ikke like gira etter å ha sett en hau tester på youtube der mange av anmelderne selger unna Susvara og Audeze LCD5 da de blir fort for analytiske, og for Susvara sin del så var det en av anmelderne som forklarte det med at over tid så ble lyden for "dry" og førte til lyttetretthet. Det er ikke helt min stil, og da kommer lykketreffet inn med HE10P....
    Den har vel enda en god del timer før de er fullt innspilt, og det har forresten resten av hodetelefonene i samlingen også, så en får bare spille på...😋

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Hva tenker dere om bruktprisen til Hifiman HE6? Er de verdt det markedet ber om sett i forhold til nyere hodetelefoner (uavhengig av merke) i samme prisleie?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hva tenker dere om bruktprisen til Hifiman HE6? Er de verdt det markedet ber om sett i forhold til nyere hodetelefoner (uavhengig av merke) i samme prisleie?
    Ja. Definitely imo.

Men HE6SE er ikke fryktelig langt unna, så det er mer bang for the bucks. Men HE-6 OG er en fantastisk hodetelefon med god amp-match, må sies.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er Sparkos Gemini kraftig nok tror du?
    Den driver he6se greit, men ikke optimalt. Men du kan legge til feks en Schiit Vidar , eller en First Watt Power amp. 😏🥳... Synes jeg så en på Finn nettopp

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte meg neste det ja, Men jeg har Topping DX9 og L70 som gir ca 4-5 watt balansert ved 50ohm som kan brukes, men de gir meg ikke den magien som Gemini har dessverre

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte meg neste det ja, Men jeg har Topping DX9 og L70 som gir ca 4-5 watt balansert ved 50ohm som kan brukes, men de gir meg ikke den magien som Gemini har dessverre
    Oppgitt Watt gir ikke særlig mye info egentlig.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Her har du en Schiit Vidar til en fin pris som du kan koble på preamputgangen til Gemini. Da kan du drive det meste. Jeg har en selv

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Ukjent territorium...hvordan får du det til å fungere med hodetelefoner og ulike impedanser? Er ikke det alt for mye krefter?

nrs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Antall liker
    112
    Er det noen her som har eller kjører Hifiman HE6se eller HE6se v2 rett fra høyttaler utgangene på vanlige hififorsterkere?

Isåfall hva slags erfaringer har dere, og eventuelt hvilke forsterkere har dere brukt? Bruker dere så Hifiman sin adapter eller kjører dere uten? Har lyst til å prøve. Har bestilt kabel slik at jeg har muligheten. Kikker litt på Cambridge EXA 100 som ett alternativ. Hva tenker dere?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her som har eller kjører Hifiman HE6se eller HE6se v2 rett fra høyttaler utgangene på vanlige hififorsterkere?

Isåfall hva slags erfaringer har dere, og eventuelt hvilke forsterkere har dere brukt? Bruker dere så Hifiman sin adapter eller kjører dere uten? Har lyst til å prøve. Har bestilt kabel slik at jeg har muligheten. Kikker litt på Cambridge EXA 100 som ett alternativ. Hva tenker dere?
    Jeg har prøvd mange forsterkere med stor suksess og det er ingen problem å kjøre verken med eller uten Hifiman adapter. Adapteren senker støygulvet og gjør det litt tryggere. Det er viktig å starte med volum på 0 så man ikke sprenger hodetelefonene men ellers så er det stort sett bare å kjøre på.

nrs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Antall liker
    112
    Jeg har prøvd mange forsterkere med stor suksess og det er ingen problem å kjøre verken med eller uten Hifiman adapter. Adapteren senker støygulvet og gjør det litt tryggere. Det er viktig å starte med volum på 0 så man ikke sprenger hodetelefonene men ellers så er det stort sett bare å kjøre på.
    Supert. Du har aldri fått drivere ødelagt? Har du også forsøkt med forsterkere i forskjellige effekt-klasser? Degraderer adapteren lyden på noen måte (enkelte hevder det ser jeg)?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Supert. Du har aldri fått drivere ødelagt? Har du også forsøkt med forsterkere i forskjellige effekt-klasser? Degraderer adapteren lyden på noen måte (enkelte hevder det ser jeg)?
    Ingen hodetelefoner ødelagt så langt og jeg har prøvd ganske sensitive hodetelefoner rett fra forsterker.

Jeg synes egentlig ikke adapteren gjør noe negativt med lyden.

Har prøvd med forsterkere opp til 200 watt i 8 ohm. Den høyere impedansen til hodetelefonene gjør at effekten blir mye lavere så det er ikke så crazy som det kan høres ut som. Men nå er det ikke slik at antall watt er det viktigste, Det er kvaliteten på forsterkeren.

nrs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Antall liker
    112
    Ingen hodetelefoner ødelagt så langt og jeg har prøvd ganske sensitive hodetelefoner rett fra forsterker.

Jeg synes egentlig ikke adapteren gjør noe negativt med lyden.

Har prøvd med forsterkere opp til 200 watt i 8 ohm. Den høyere impedansen til hodetelefonene gjør at effekten blir mye lavere så det er ikke så crazy som det kan høres ut som. Men nå er det ikke slik at antall watt er det viktigste, Det er kvaliteten på forsterkeren.
    Takk for verdifull input. For prøve meg frem forsiktig.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Her har du en Schiit Vidar til en fin pris som du kan koble på preamputgangen til Gemini. Da kan du drive det meste. Jeg har en selv

Hvis jeg finner en original HE6 til overkommelig pris, tror jeg kanskje at jeg satser på et par Fosi Audio ZA3 i mono oppsett + Sparkos Labs SS3602 Discrete Op Amp (evt Burson V7 Vivid). Får mye fin omtale rundt omkring og inngangsbilletten er overkommelig 😊

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg finner en original HE6 til overkommelig pris, tror jeg kanskje at jeg satser på et par Fosi Audio ZA3 i mono oppsett + Sparkos Labs SS3602 Discrete Op Amp (evt Burson V7 Vivid). Får mye fin omtale rundt omkring og inngangsbilletten er overkommelig 😊
    Har du spesifikt lest om hvordan det matcher med HE6?

Hvis du ikke finner en original er SE også en virkelig god hodetelefon som er svært nære originalen selv om den ikke er helt der

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    286
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Nei, jeg har ikke lest at HE-6 er en spesielt god match til akkurat de hodetelefonene, men amp'en får veldig god omtale og iom man kan rulle op amps, kan det hende at man kan justere lydbildet til egne preferanser

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nei, jeg har ikke lest at HE-6 er en spesielt god match til akkurat de hodetelefonene, men amp'en får veldig god omtale og iom man kan rulle op amps, kan det hende at man kan justere lydbildet til egne preferanser
    Skjønner, Jeg ville nok kjørt mer safe og gått for noe som noen har testet før, men det er jo også gøy å eksperimentere så lenge man er forberedt på at det ikke nødvendigvis blir full klaff med en gang. Et argument for å kjøpe SE først er at når du eksperimenterer og det i verste fall går gærent, blåser du ikke driveren på en original HE-6 😅

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    560
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en HIFI MAN Arya Organic hjemme på prøve. Noen som vet hvordan den låter i forhold til andre HIFI Men?

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    560
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruker den innebygde i min transistorforsterker.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    560
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den heter Perreaux 300ix og har ifølge brukermanualen en legendarisk! headset forsterker. Men jeg lurte bare på HIFIMan, uavhengig av forsterker, selve forskjellen på lydsignatur dem imellom.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Den heter Perreaux 300ix og har ifølge brukermanualen en legendarisk! headset forsterker. Men jeg lurte bare på HIFIMan, uavhengig av forsterker, selve forskjellen på lydsignatur dem imellom.
    Poenget er vel at varierer litt med forsterkeren ,)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.089
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    OK, takk for svar.

Du har vel ikke fått så mye svar. Sjekket ut forsterkeren din og den ser ut som en skikkelig grom sak.

"Headphone enthusiasts are also catered to with the inclusion of the legendary PERREAUX SXH2 Headphone amplifier. This high-power, Class A Headphone amplifier easily power headphones rated from 8 - 600 Ohms."

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.492
    Sted
    VestBredden
    Hva om og få en forsterker, som ikke har så mye og si ? Bare gjør det den skal? :cool:
    En forsterker skal være nøytral og gjennomsiktig, og en bør kunne henge på hva som helst av headsett.

nrs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Antall liker
    112
    Hva om og få en forsterker, som ikke har så mye og si ? Bare gjør det den skal? :cool:
    En forsterker skal være nøytral og gjennomsiktig, og en bør kunne henge på hva som helst av headsett.
    Hadde det bare vært så enkelt.

Hodetelefoner kommer i en rekke type driver-teknologier, med veldig forskjellig følsomhet og motstand. Og det kommer sikkert inn andre faktorer også som feks dempefaktor mm.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn