Den forrige modellen av HE-10P delte utseende med HE-10D, og en skulle ta på dem for å merke forskjellen. HE-10P er jo i en helt annen liga enn HE-10D. Annen teknologi, kvalitet og pris, men nå har de virkelig fått svung på designet med Susvara hodebøyle og bedre materialer som står i stil med prisen de forlanger. Lydmessig har det aldri vert noe å utsett på. Dette låter helt utrolig rett ut av esken, er nok beste hodetelefonen jeg har. Utopia har litt andre kvaliteter, og litt annerledes spillestil, og det samme gjelder også HE1000. Sistnevnte har nok kanskje til mer rom og bredde i lydbildet, men HE10P har bedre attack, dynamikk og oppløsning. Nå har jeg bare fått testet kort tid da jeg har en travel dag i dag, men prøvde også mot HE10D for gøy, men dette ble bare tøysete. HE-10P er i en helt annen divisjon
Vis vedlegget 1066335
Da har vel HE-10P fått kjørt seg over 30 timer og begynner virkelig å løsne. Har vert en berg og dalbane disse timene, og det ble ikke bedre av midt i denne innspillings tiden var det rør som begynte å tulle seg. Der har jeg gitt opp med å "spille opp" tvilsomme rør, og satt inn rør fra øverste hylle. Nå begynner vi på de beste, og så får en nøye seg med bunnfallet til slutt
HE-10P er jo lukkede hodetelefoner, og kjenner jo til konseptet fra HE-10D, men der slutter sammenligningen. Når en søker rundt på nettet så er det ikke så mye blest rundt HE-10P, som for eksempel Susvara, selv om Hifiman priser HE-10P bare 500$ under disse. Nå har ikke jeg hørt Susvara, men har et par HE-1000 Stealth for å sammenligne med.
For det første, HE-10P er et fantastisk velspillende par hodetelefoner, som treffer meg lydmessig i min sweetspot, og er helt i samsvar med hva jeg foretrekker av lydsignatur. Bare som kontekst, jeg foretrekker f.eks. høyttalere som Sonus Faber, Response og mine egne Meadowlark. Må jeg lytte over tid på høyttalere som Magico og Martens får jeg utslettt...
HE-10P er i mine ører fantastisk velspillende med varme, mye kropp, og "timbre". Lyden er oppløst der en hører alt som skjer i opptaket, men er så homogen at en ikke blir sittende å høre på "lyder" og effekter, men blir slukt opp av musikken.
Har ikke fått sammenlignet så mye med HE-1000, men de spiller ganske så forskjellig. HE-10P er mer "intim" og en en nærmere musikerne, og det er mye mer "kjøtt og blod". En står foran scenen, mens med HE-1000 står en mer midt i rommet. HE-1000 har nok ikke samme dynamikk, og ikke samme tyngden i lydbildet, men har nok et breiere lydbilde. Utopia er på mange måter mer lik spillestilen til HE10P, men er mye villere og er ikke så raffinert og homogen, og er nok mer rocka og har ikke varmen til HE-10P. Så jeg er rimelig happy med dette innkjøpet, og når en ser på hva en slipper unna med visst en kjøper rett fra Hifiman blir en nesten flau...
Hadde egentlig satt meg et mål om å anskaffe meg et par Susvara, men er ikke like gira etter å ha sett en hau tester på youtube der mange av anmelderne selger unna Susvara og Audeze LCD5 da de blir fort for analytiske, og for Susvara sin del så var det en av anmelderne som forklarte det med at over tid så ble lyden for "dry" og førte til lyttetretthet. Det er ikke helt min stil, og da kommer lykketreffet inn med HE10P....
Den har vel enda en god del timer før de er fullt innspilt, og det har forresten resten av hodetelefonene i samlingen også, så en får bare spille på...