-----> Hifisentralen trenger DIN stemme!

Hører du forskjell på kabler?

• NEI. Jeg har aldri hørt forskjell på kabler.

Stemmer: 0 0.0%
  • JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om.

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Pris deg lykkelig for at anlegget ditt ikke låter som disse "ekspertenes" oppsett, Endre. Etpar av dem bruker visstnok AV-receivere.

M

musicus

Gjest
impulse skrev:
Pris deg lykkelig for at anlegget ditt ikke låter som disse "ekspertenes" oppsett, endre. Etpar av dem bruker visstnok AV-receivere.
Hehe, godt poeng!!, btw, jeg tenkte söke ny jobb som journalist i ett MC blad, som referanse tenkte jeg skrive at jeg engang i ungdommen kjörte moped, og at resten av "ekspertisen" kan jeg både tro og tenke meg til selv, samt lese opp meg litt på nettet om emnet da, det skal visst väre tilstrekkelig for å fungere som såkalt "ekspert", jfrt visse egenutnevnte "hifieksperter" her inne ::) ....

mvh

Steb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
1
Sted
Porsgrunn
Bytter du dekker på en moped, er det fortsatt en moped. På en større sykkel kan det være avgjørende for kjøregleden.
Mens veldig mange er fornøyd med moppa si bytter jeg kabler på anlegget og trives med det. Kategori 3 !!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
Forøvrig kan vi vel enes om at jo dårligere den elektriske matchen i oppsettet er, jo større hørbar forskjell på kabler.
Så med andre ord, når jeg kobler opp Oberon om få dager med eventuelt lakris vil det låte bedre hos meg enn det gjør nå?

Mvh.
SAL
Hvordan kom du frem til en slik konklusjon?
Siden jeg hører store forskjeller på kabler, må jeg jo ha en mismatch i følge deg! Jeg regner med at jeg ikke kan ha så uflaks med Oberon, dermed kan jeg vel i tillegg huke på lakris og la det stå til?

Mvh.
SAL
Ja vel...

Så dersom du mener Oberon låter dårligere enn Krell så har ikke impedansen noe å si for kabelsensitiviteten?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
R.Solhaug skrev:
Snickers-is skrev:
R.Solhaug skrev:
Snickers-is skrev:
Forøvrig kan vi vel enes om at jo dårligere den elektriske matchen i oppsettet er, jo større hørbar forskjell på kabler.

Er flere enn deg enig om det?

Mvh. RS
Ja, du har kanskje ikke fått med deg hvilken innvirkning transmisjonslinjens termineringer har på transmisjonslinjens egenskaper? Synes så tydelig du raljerte om fagkunnskap for noen innlegg siden, underforstått, det er noe du har...
En viss faglig innsikt har jeg etterhvert absorbert, inbefattet det faktum at jo mer velspillende et oppsett er desto mer avslørende vil det være overfor utikstrekkelige komponenter.

Mvh. RS
Dekker den faglige innsikten din effekten av ulike impedanser i en transmisjonslinje?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
f skrev:
SAL skrev:
Snickers prøver bare å forsiktig antyde at stort sett hele Hi-Fi miljøet har en mismatch.....

Mvh.
SAL

Veldig enig!

Det finnes overhodet ingen forskjeller på stereoanlegg. Det spiller ingen rolle om anlegget koster 10,000 N. Kr., eller 200,000 N. Kr. Det er kun idotene her inne som klarer å høre forskjellene, og uheldigvis så er undertegnede en av dem ::)

Siden dette innlegget åpenbart er ironisk vil det nødvendig vis si at du forsøker å tillegge meg disse meningen basert på at jeg hevder at termineringsimpedansen i en transmisjonslinje påvirker kabelsensitiviteten. En temmelig fantasifull slutning...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
Endre Askeland skrev:
Jeg hører vel også innunder katogorien idoter siden jeg også hører store forskjeller både på kabler og elektronikk. Mitt oppsett er vel også totalt feil-komponert med fullstendig mismach siden oppsettet mitt er så fredig å gi meg en brutal og ærlig tilbakemeldning hvis jeg gjør en endring i lydkjeden min.
Hva har jeg gjort for å fortjene et slikt oppsett? sukk.... I henhold til ekspertene på sentralen så skal dette ikke være mulig! Alle stereo annlegg låter likt ihht til disse ekspertene.
Hva har jeg gjort feil siden mitt anlegg tydligvis ikke antagelig låter likt med ekspertenes sitt anlegg?

Bilettmerke: Audiofil søker eksperthjelp. Anyone ???

f skrev:
SAL skrev:
Snickers prøver bare å forsiktig antyde at stort sett hele Hi-Fi miljøet har en mismatch.....

Mvh.
SAL

Veldig enig!

Det finnes overhodet ingen forskjeller på stereoanlegg. Det spiller ingen rolle om anlegget koster 10,000 N. Kr., eller 200,000 N. Kr. Det er kun idotene her inne som klarer å høre forskjellene, og uheldigvis så er undertegnede en av dem ::)
Hvem er disse ekspertene du sikter til? Har noen av dem hørt oppsettet ditt?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jaja, det er i alle fall greit å få konstatert at flesteparten av folka på hfs har hørselen sånn noenlunde iorden.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ganske nøyaktig 100% av de som har avgitt stemme kan man anta.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Pris deg lykkelig for at anlegget ditt ikke låter som disse "ekspertenes" oppsett, Endre. Etpar av dem bruker visstnok AV-receivere.
Profetiet fra den gamle HifiSkriften er i ferd med å gå i oppfyllelse: Således skal de siste bli de første, og de første de siste.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Nå er det på tide med en presisering! Trenger Hifisentralen stemmen til de med AV-recivere?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
impulse skrev:
Det morsomme er jo at det finnes en del eksempler på at slike oppsett spiller fortreffelig sammenliknet oppsett med kostbare dedikerte stereokomponenter. Orso og Dag Johnsen sine oppsett er hederlige eksempler på akkurat det.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
Det er vel kanskje ett av de største problemene, folk klarer ikke skille mellom hørsel og placebo. Det er tross alt ikke en og samme ting.
Du mener at folk har placebo effekt selv om man ikke vet hva man lytter til fordi ørene er i bruk?? Eller er det målemafiaen som ikke klarer å skille mellom placbo og hørsel?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
Aubi skrev:
Nå er det på tide med en presisering! Trenger Hifisentralen stemmen til de med AV-recivere?
Trenger hifisentralen de som ønsker å mobbe ut folk som ikke har "de rette meningene"?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, det trenger vi.
alle skal få lov til å være med.

men foreløpig ser det ut som ca. 30 mennesker her inne bør ta seg en tur til øredoktoren, ca. 160 bør oppsøke psykolog for å få bukt med tvangstankene sine, og ca. 50 bør spørre kona si om lov til alt mulig.

ha en god krangledag, folkens.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Jeg synes mange AV-receivere holder godt nivå. Forforsterkdelen i mange er overraskende bra. Neppe helt på nivå med de beste stereo forforsterkerne, men flere er bra nok til å fungere i et virkelig godt oppsett.
Jeg foretrakk faktisk forforsterkeren i en Yamaha receiver framfor den som satt i en Thule IA350B. Yamahaen kostet rundt 5k og Thulen nærmere 30k. Thulen var kanskje bedre på noen områder, men lydsignaturen til Yamahaen gjorde at jeg likevel totalt sett foretrakk den. Men jo, det blir enda bedre på flere områder ved å gå rett fra Lynx til effektrinn.

Opplever uansett ikke her det store slaget står om godlyd. Høyttalere, plassering, kontroll på refleksjoner/stående bølger, frekvensgang er etter mitt syn langt mer vesentlig. Et anlegg på topp elektronikk kan låte dårlig hvis ikke dette er på plass. Mens et anlegg med relativ beskjeden elektronikk kan låte supert når disse tingene sitter. Det er i grunnen jamfør med det Blix skriver og han har nok litt peiling som musiker.

Og er jeg litt nysjerrig på hvor mye du har testet AV-receivere. Effekdelen har ofte vært en svakhet, men veldig mange har som regel brukt effektrinn på pre-out. Og mange bruker en bede DAC/kilde også. Effekdelen har dessuten kommet seg mye etterhvert og Pioneer med sine ICE får f.eks mye skryt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
topline skrev:
Snickers-is skrev:
Det er vel kanskje ett av de største problemene, folk klarer ikke skille mellom hørsel og placebo. Det er tross alt ikke en og samme ting.
Du mener at folk har placebo effekt selv om man ikke vet hva man lytter til fordi ørene er i bruk?? Eller er det målemafiaen som ikke klarer å skille mellom placbo og hørsel?
Det jeg mener er at når folk opplever noe er det vanskelig å vite hvilken del av opplevelsen som er faktiske sanseimpulser og hvilken del som er hjernen vår som, uten at vi kan sette fingeren på det, fyller ut opplevelsen der den "finner det nødvendig".

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Aubi skrev:
I denne menigheten er alle velkommen: Kom til meg, alle dere som strever og tværer med tunge AV-receivere, så vil jeg gi dere hvile. (Matteus 11:28).

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
pedal skrev:
Aubi skrev:
I denne menigheten er alle velkommen: Kom til meg, alle dere som strever og tværer med tunge AV-receivere, så vil jeg gi dere hvile. (Matteus 11:28).
Etter å ha sett dere prøve å rydde tempelet så lenge, så virker det ganske vanvittig at du faktisk sier at alle er velkomne. Uten å tilføye at man også må bøye seg i støvet!

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
topline skrev:
Snickers-is skrev:
Det jeg mener er at når folk opplever noe er det vanskelig å vite hvilken del av opplevelsen som er faktiske sanseimpulser og hvilken del som er hjernen vår som, uten at vi kan sette fingeren på det, fyller ut opplevelsen der den "finner det nødvendig".
Absolutt en mulighet. Men det de færreste tenker på er denne muligheten også gjelder ved blindtester.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Igjen. Blindtester handler om "å ikke vite". Om "å ikke vite" fordreier sanseopplevelsen kan man gjøre et av to:

1) Fortsette med å måtte vite.
2) Trene på å høre uten å vite.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Aubi skrev:
Etter å ha sett dere prøve å rydde tempelet så lenge, så virker det ganske vanvittig at du faktisk sier at alle er velkomne. Uten å tilføye at man også må bøye seg i støvet!
Å misjonere god lyd i denne brogede menighet setter mitt kall på prøve. Men Herren har forsynt meg med stor tolmodighet, så jeg fortsetter ufortrødt med å lede blindebukkene ut av mørketilværelsen. Jeg synes allerede det begynner å lysne.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
topline skrev:
Snickers-is skrev:
topline skrev:
Snickers-is skrev:
Absolutt en mulighet. Men det de færreste tenker på er denne muligheten også gjelder ved blindtester.
Det er selvsagt riktig, imidlertid vet vi at i en korrekt gjennomført ABX-test så vil ikke placebo medføre at vi kan identifisere DUT på andre premisser enn det vi hører. Det er imidlertid det eneste vi også vet med sikkerhet.

Blindtester handler ikke om å skaffe svar på alle spørsmål, det handler om å gjøre en test for å se hvilket resultat de gjeldende premissene gir. Det enkle positive eller negative utfallet av en blindtest er kun gyldig for den ene testen, men om man gjør 100 tester som viser en klar tendens kan man trekke ganske bastante konklusjoner.

R

Roysen

Gjest
...men så lenge man ikke har noen dokumentert fasit for hvordan en KORREKT utført blindtest skal gjennomføres så er man like langt.

Mvh
Roysen

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og en korrekt dokumentert seende test, hvordan ligger vi an der?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg bruker AB blindtest (bind for øynene til og med) det får holde. det er heldigvis ikke utprøving av nye legemidler jeg bedriver

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
Snickers-is skrev:
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
Så med andre ord, når jeg kobler opp Oberon om få dager med eventuelt lakris vil det låte bedre hos meg enn det gjør nå?

Mvh.
SAL
Hvordan kom du frem til en slik konklusjon?
Siden jeg hører store forskjeller på kabler, må jeg jo ha en mismatch i følge deg! Jeg regner med at jeg ikke kan ha så uflaks med Oberon, dermed kan jeg vel i tillegg huke på lakris og la det stå til?

Mvh.
SAL
Ja vel...

Så dersom du mener Oberon låter dårligere enn Krell så har ikke impedansen noe å si for kabelsensitiviteten?
Nå er det du som sier at folk som hører forskjell på kabler har en mismatch. På systemene dine har jeg merket meg at kabler ikke har noe å si, regner dermed med at "hvilken" som helst kabel vil gjøre "nytten" som enkelte presiserer ofte?
Jeg personlig tror mine kabler vil låte bedre på Oberon enn lakris.

Mvh.
SAL

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
4.595
Torget vurderinger
4
holder det ikke at man selv er fornøyd da ? Enten man er kabelfrik eller ikke....

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
kasol skrev:
holder det ikke at man selv er fornøyd da ? Enten man er kabelfrik eller ikke....
Absolutt, helt riktig! Problemet er at man hele tiden blir fortalt at det ikker forskjell på det ene og andre, i en hobby hvor forskjeller og nyanser er en stor del av greia.... ;)

Mvh.
SAL

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
65finger skrev:
Jeg bruker AB blindtest (bind for øynene til og med) det får holde. det er heldigvis ikke utprøving av nye legemidler jeg bedriver
+1

M

musicus

Gjest
kasol skrev:
Jo man skulle jo tro det, men for hifistalinistene er det viktigere å fölge boka enn hva du som enkelt individ hörer, hörer ikke de, hörer ikke du ;) ...

mvh

M

musicus

Gjest
65finger skrev:
Faen finger´n, du har ikke blitt sånn hifistalinist vel? ;) ...

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...og hører ikke jeg det du hører har jeg dårlige ører, anlegg, eller begge deler.

Og sånn går no dagan.

M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
...og hører ikke jeg det du hører har jeg dårlige ører, anlegg, eller begge deler.
Ja hvem vet, eller kanskje jeg bare har större örer enn deg :) ...

mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
om.s skrev:
65finger skrev:

mvh
Nei da :D syntes bare det er enklere å høre forskjellene og nyansene i forskjellene når jeg ikke ser. sist var det 2 kostbare digitalkabler jeg testet. 10-15 sekunder per test. tilfeldig rekkefølge. Det var enkelt å høre forskjellen. 10-0. jeg ante ikke hva som ble spilt

M

musicus

Gjest
65finger skrev:
om.s skrev:
65finger skrev:

mvh
Nei da :D syntes bare det er enklere å høre forskjellene og nyansene i forskjellene når jeg ikke ser. sist var det 2 kostbare digitalkabler jeg testet. 10-15 sekunder per test. tilfeldig rekkefølge. Det var enkelt å høre forskjellen. 10-0
Tenkte mer på avataren din, kjekk kar! men jeg assosierer ham vel mer med med visse andre her enn deg, i hifi sammenheng mener jeg ;) ;D ...

mvh

Topp Bunn