Roysen skrev:
Tallenes tale er vel temmelig klare. Det spiller liten rolle hvilken bok eller fysiker skeptikerne velger å bruke som slagvåpen, de fleste som har stemt hører forskjell på kabler i en så stor grad at det ikke er mulig å ignorere eller skyve under teppet som placebo.
Mvh
Roysen
Om tallene liksom skal tale, så: Count me out!
Jeg kan aldri utelukke forventningseffekter (jeg liker ikke ordet placebo, fordi det impliserer at det er "et middel uten virkestoffer", noe man ikke kan si om kabelforskjeller i utgangspunktet), selv om jeg mente å oppleve såvidt stor forskjell. Jeg har ved andre anledninger opplevd forskjellen mellom å vite og ikke vite, og forskjellen er ganske stor.
Jeg vil hevde at dersom man ikke har forsøkt å lytte blindt/uvitende, så kan man ikke utelukke at ens forventninger påvirker hva man mener å oppleve av forskjeller så lenge man vet hva som spiller til enhver tid.
Men så lenge blindtest ikke er gjennomført kan man heller ikke hevde at det opplevde sanseinntrykket kommer utelukkende fra forventning. Forventning er en mulig feilkilde, ikke en sikker feilkilde.