-----> Hifisentralen trenger DIN stemme!

Hører du forskjell på kabler?

• NEI. Jeg har aldri hørt forskjell på kabler.

Stemmer: 0 0.0%
  • JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om.

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
If any cable manufacturer, writer, technician, etc. can identify such an audible design parameter that cannot be measured using available lab equipment or be described by known theory, I can guarantee a nomination for a Nobel Prize.

John Dunlavy "[/i]

Hans bidrag kan tas til inntekt for begge leires syn .Det er vel her jeg tror lærdommen er å finne.
Takk for et meget nyttig innlegg hvor jeg har beholdt det (ble for langt å quote alt) som gjør at jeg har engasjert meg i kabeldebatter, nemlig mengden snakeoil og mer eller mindre uærlig markedsføring i bransjen. Om en kabel virker er nå så sin sak, men bruken av tvilsomme forklaringer for å begrunne astronomiske priser er en uting. Som jeg har skrevet i mange diskusjoner (om kabler og annet); dokumenter dette, og Nobelprisen er klar. Og som mange har vært inne på; det er ikke alltid de dyreste kableen gir best effekt i et gitt oppsett.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
el_mariachi audio er snart ferdig med utviklingen av sin nye høyttalerkabel "Gunslinger".
Dette vil bli den raskeste og mest transparente kabelen som kan kjøpes, som følge av en del parametere som det tidligere ikke har blitt tatt høyde for under utvikling av kabler for audio.

Det vil kun bli benyttet nyutvunnet kobber. (alle vet att kabler/kobber innehar minne i den forstand att den må brukes samme vei, innspilles på nytt ved flytting av kabel eller skifte av komponenter.
Nå viser det seg att strukturen IKKE endrer seg etter reforedling(eller reinnspilling) slik att materiale som har vært benyttet til elmotorer eller skjerming "husker" dette selv etter reforedlingen og dette gjør materialet svært uegnet til audiobruk.

Med nyutvunnet kobber og eget smelte/valseverk der vi KUN produserer VÅRE audiokabler for å unngå påvirkning fra for eksempel kabel utviklet for bruk i el.innstallasjon, radio, partikkelakseleratorer osv.

Kabelen vil legge seg helt øverst i prisleiet da det har vært en vanvittig lang utviklingsprosess med blant annet 5måneders leie av Nasas labratorier og stab samt utvikling av eget smelte/valseverk for å kunne framstille materiale med de tidligere nevnte egenskaper.

Ettersom dette er parametere som ikke lar seg måle pr.2009 har vi sett oss nødt til å benytte et større antall gullører som konsulenter og det er ikke hvem som helst av gullørene som ble benyttet men kun de med det mest eksklusive utstyrret og selverklært erfaring.

Dette vil da medføre at man faktisk får en helt ny kabel når man betaler for en ny kabel.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
el_mariachi skrev:
el_mariachi audio er snart ferdig med utviklingen av sin nye høyttalerkabel "Gunslinger".
Dette vil bli den raskeste og mest transparente kabelen som kan kjøpes, som følge av en del parametere som det tidligere ikke har blitt tatt høyde for under utvikling av kabler for audio.

Det vil kun bli benyttet nyutvunnet kobber. (alle vet att kabler/kobber innehar minne i den forstand att den må brukes samme vei, innspilles på nytt ved flytting av kabel eller skifte av komponenter.
Nå viser det seg att strukturen IKKE endrer seg etter reforedling(eller reinnspilling) slik att materiale som har vært benyttet til elmotorer eller skjerming "husker" dette selv etter reforedlingen og dette gjør materialet svært uegnet til audiobruk.
Dette er jo revolusjonerende! Virgin copper! Må bare tilstå at jeg ikke aner hvilke livserfaring og traumer grøftekablene mine drar på ???

Mvh. RS

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
R.Solhaug skrev:
Må bare tilstå at jeg ikke aner hvilke livserfaring og traumer grøftekablene mine drar på ???

Mvh. RS
Er redd det ligger mange lange dager, kruttsterk kaffe og hjemlengsel i dine kabler.. ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Karma skrev:
R.Solhaug skrev:
Må bare tilstå at jeg ikke aner hvilke livserfaring og traumer grøftekablene mine drar på ???

Mvh. RS
Er redd det ligger mange lange dager, kruttsterk kaffe og hjemlengsel i dine kabler.. ;D

Ja om ikke enda værre saker ??? ;)

- trodde nesten jeg hadde blåst ut minnet på de ::)

Mvh. RS

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Denne tråden er under særskilt oppsikt. Innlegg er slettet jfr. brudd på Hifisentralens regel 1.

bjornh, moderator

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
orso skrev:
Jeg har flere ganger sagt at jeg tror det kan forekomme forskjeller på kabler.
Det har gått meg hus forbi. Kan du vennligst linke til ett eksempel i år?
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41734.msg774051#msg774051
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41734.msg773162#msg773162

mutz og Snickers-is nevner også dette med transmisjonslinje teorien som det sikkert også er noe i. I tillegg spiller tversnitt inn på veldige lange strekk.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
funbunny skrev:
En mann som har tatt kabler seriøst i mange år er A.J. van den Hul.

les hans kabel FAQ på:
http://www.vandenhul.com/userfiles/docs/Cable_FAQ.pdf
Det er verdt å nevne at Van Den Hul var professor i fysikk (partikkelfysikk?) ved Universitetet i Delft i Nederland før han startet med hifi-produkter. Selv ha jeg god erfaring med hans produkter, fra slipningen som var på min Boston Van Den Hul pu på åttitallet til MC 102 mkII og The First som jeg i dag bruker. Har også noen bra høyttalerkabler på utlån, men husker ikke navnet på dem. Sett bort fra The First som kostet nesten 2000 da den var ny for mange år siden så er det alle relativt rimelige produkter. Like rimelige som skikkelig fremstilte kåre, faktisk.

R

Roysen

Gjest
Tallenes tale er vel temmelig klare. Det spiller liten rolle hvilken bok eller fysiker skeptikerne velger å bruke som slagvåpen, de fleste som har stemt hører forskjell på kabler i en så stor grad at det ikke er mulig å ignorere eller skyve under teppet som placebo.

Mvh
Roysen

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Tallenes tale er vel temmelig klare. Det spiller liten rolle hvilken bok eller fysiker skeptikerne velger å bruke som slagvåpen, de fleste som har stemt hører forskjell på kabler i en så stor grad at det ikke er mulig å ignorere eller skyve under teppet som placebo.

Mvh
Roysen
Helt enig. Det er bare for dumt å ta en Bjørnebo å hevde at flertallet tar feil her. Det er så enorm overvekt av de som hører forskjell at det er rett og slett arrogant å avskrive alle disse som halvdøve placebo-dyrkere. Det er faktisk ekstremt arrogant, sorry folkens. Men det er vel ingen her som mener at alle de som har stemt her enten mangler gehør eller "lyttekompetanse" lenger?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Om tallene liksom skal tale, så: Count me out!

Jeg kan aldri utelukke forventningseffekter (jeg liker ikke ordet placebo, fordi det impliserer at det er "et middel uten virkestoffer", noe man ikke kan si om kabelforskjeller i utgangspunktet), selv om jeg mente å oppleve såvidt stor forskjell. Jeg har ved andre anledninger opplevd forskjellen mellom å vite og ikke vite, og forskjellen er ganske stor.

Jeg vil hevde at dersom man ikke har forsøkt å lytte blindt/uvitende, så kan man ikke utelukke at ens forventninger påvirker hva man mener å oppleve av forskjeller så lenge man vet hva som spiller til enhver tid.

Men så lenge blindtest ikke er gjennomført kan man heller ikke hevde at det opplevde sanseinntrykket kommer utelukkende fra forventning. Forventning er en mulig feilkilde, ikke en sikker feilkilde.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
roffe skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Jeg kan aldri utelukke forventningseffekter (jeg liker ikke ordet placebo, fordi det impliserer at det er "et middel uten virkestoffer", noe man ikke kan si om kabelforskjeller i utgangspunktet), selv om jeg mente å oppleve såvidt stor forskjell. Jeg har ved andre anledninger opplevd forskjellen mellom å vite og ikke vite, og forskjellen er ganske stor.

Jeg vil hevde at dersom man ikke har forsøkt å lytte blindt/uvitende, så kan man ikke utelukke at ens forventninger påvirker hva man mener å oppleve av forskjeller så lenge man vet hva som spiller til enhver tid.

Men så lenge blindtest ikke er gjennomført kan man heller ikke hevde at det opplevde sanseinntrykket kommer utelukkende fra forventning. Forventning er en mulig feilkilde, ikke en sikker feilkilde.
Hvorfor stemme på det alternativet i det hele tatt da?
Alternativene fremstår jo såpass klare at det ikke bør være noe problem å se hva man stemmer på!
Og om det er noen tvil så er det jo bare å avstå fra avstemningen overhodet.
Jeg går ut i fra at folket stemmer på sitt prefererte alternativ, og ikke stemmer bare for å stemme?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
roffe skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Hva om en hadde null forventning, kanskje negativ forventning, og opplevde det motsatte?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.713
35 neifolk, 65 som gir faen og 215 troende.

Gjenspeiler det samfunnet forøvrig?

P

Parelius

Gjest
Sånn! Da har jeg stemt ut fra ærlig overbevisning følgende:

JA. Jeg har hørt forskjell, såpass at det innebærer "matching" til anleggets lyd forøvrig.

Likevel er jeg omtalt som arrogant, brønnpisser, Besserwisser, teoretiker og vriompeis. Forstå det den som vil, så klare som tallene er. Hvor klare spørsmålene er, trenger vi ikke dvele ved. Telle kan vi alle mann.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
slowmotion skrev:

Jeg synes at det går an å oppsummere avstemningen (så langt) på følgende nøytrale måte:

Ca. 10% (i skrivende stund) har meddelt oss at de aldri har hørt forskjell.
Ca. 20% har meddelt oss at de har hørt forskjell, men at disse forskjellene ble oppfattet som små.
Ca. 70% har meddelt oss at de har hørt store forskjeller.

Helt nøytralt og saklig. Ingen grunn til å henge på ladede karakteristikker som "nei-folk", "gi faen" og "troende". Jeg anser meg slett ikke som en gi-faen-type bare fordi jeg tilfeldigvis ikke har hørt annet enn forholdsvis små forskjeller, som ikke var store nok til å bry seg om å gjøre noe med. En vakker dag hører jeg kanskje en stor forskjell, og da kan det hende at jeg gjør noe - uten at jeg blir verken mer eller mindre "troende" av den grunn. Den antydede sammenhengen med samfunnet forøvrig er vanskelig å se. Litt over 300 medlemmer har kommet med sine lyttererfaringer - that's it.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Dersom man kan trekke så entydige (les upresise) konklusjoner av en avstemning kan man minst skrive om alle lærebøker etter en blindtest.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.772
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
den største svakheten med spørsmålformuleringene, er etter min mening bruken av perfektum i stedet for presens.

veldig mange (alle audiofile?) har hørt kabelforskjeller, men det er ikke sikkert de hører det idag.
folk endrer seg jo med tiden.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
FallenA skrev:
roffe skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Alternativene fremstår jo såpass klare at det ikke bør være noe problem å se hva man stemmer på!
Jeg går ut i fra at folket stemmer på sitt prefererte alternativ, og ikke stemmer bare for å stemme?
Alternativene fremstår som klare. Det som derimot ikke fremstår som klart er at "jeg har hørt forskjell på kabler" som alternativ altså er synonymt med "placebo eksisterer ikke".

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Debatten går ofte innom blindtester. Jeg har nesten aldri kjøpt noe uten å få hjelp til blindtest. Trodde det gjaldt alle som legger ut sine surt oppsparte midler på dyre produkter.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Snickers-is skrev:
FallenA skrev:
roffe skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Alternativene fremstår som klare. Det som derimot ikke fremstår som klart er at "jeg har hørt forskjell på kabler" som alternativ altså er synonymt med "placebo eksisterer ikke".
Men det spørres det heller ikke etter av trådstarter.
Nå har vi jo en trend med avstemninger, så kanskje noen børe legge inn dette i en annen avstemning? ;)

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Er nok mange som gjerne vil tro at de hører forskjell for å forsvare pengene vedkommende har brukt på "kvalitetskabler".

Så vidt jeg kan skjønne blir ikke høytalerkabler bedre enn internkablingen i høytaleren, og en signalkabel blir ikke bedre enn kvaliteten på signalveien i en forsterker. For å ikke snakke om kvaliteten på terminalene.

Stemte alt. 1.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - nå er det heldigvis ikke nødvendig å skjønne hvorfor man hører eller ikke hører forskjeller. Jeg stemte ut fra det jeg mener å ha hørt - placebo eller ei - ikke ut fra hva jeg har skjønt. Jeg skjønner nemlig fortsatt ikke HVORFOR jeg har hørt det jeg har hørt - jeg registrerer bare at jeg har hørt det.

Det med å skjønne kommer neste omgang - hvis vi er heldige. Eller - fri og bevare oss - det dukker kanskje opp som tema i enda en avstemning.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.713
Ulf-B skrev:
slowmotion skrev:

Jeg synes at det går an å oppsummere avstemningen (så langt) på følgende nøytrale måte:

Ca. 10% (i skrivende stund) har meddelt oss at de aldri har hørt forskjell.
Ca. 20% har meddelt oss at de har hørt forskjell, men at disse forskjellene ble oppfattet som små.
Ca. 70% har meddelt oss at de har hørt store forskjeller.

Helt nøytralt og saklig. Ingen grunn til å henge på ladede karakteristikker som "nei-folk", "gi faen" og "troende". Jeg anser meg slett ikke som en gi-faen-type bare fordi jeg tilfeldigvis ikke har hørt annet enn forholdsvis små forskjeller, som ikke var store nok til å bry seg om å gjøre noe med. En vakker dag hører jeg kanskje en stor forskjell, og da kan det hende at jeg gjør noe - uten at jeg blir verken mer eller mindre "troende" av den grunn. Den antydede sammenhengen med samfunnet forøvrig er vanskelig å se. Litt over 300 medlemmer har kommet med sine lyttererfaringer - that's it.
Greit nok. Det er opp til deg om du oppfatter det som ladede karakteristikker.
Jeg tilhører de som hører forskjell av og til.
Men for meg er forskjellene er så små at det er ikke noe å bry seg om.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg opplever det på akkurat samme måten som du gjør. Små forskjeller som det ikke er verdt å bruke tid på. Etter en forholdsvis grundig helhetsvurdering - både av hva det koster isolert sett, og hva jeg ellers kunne ha fått av godlyd og annet snadder for pengene. Altså nøyaktig det motsatte av "å gi faen" - i min terminologi.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Kall meg gjerne arrogant ... tallenes tale er kanskje klar nok, men forteller i beste fall en historie om de hva «folk» mener på bakgrunn av spørsmålsstillingen, svar alternativer og andre omstendigheter som evt er tilltagt vekt ved avstemmingen. Tallenes tale sier lite eller ingenting om det underligende faktum.

mvh
KJ

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
KJ skrev:
Kall meg gjerne arrogant ... tallenes tale er kanskje klar nok, men forteller i beste fall en historie om de hva «folk» mener på bakgrunn av spørsmålsstillingen, svar alternativer og andre omstendigheter som evt er tilltagt vekt ved avstemmingen. Tallenes tale sier lite eller ingenting om det underligende faktum.

mvh
KJ
Hehe - klart, og klart fru Blom.... Men ikke arrogant. Drøyt 300 har stemt - vi vet ikke engang hvilke 300 det dreier seg om, hvorfor de stemte, hvordan de stemte, om det foregikk noe muffens bak kulissene. Rundt 2,5% av medlemsmassen her på Hifisentralen har stemt. I forhold til alle som har noe som ligner på et musikkanlegg her i landet, blir det en enda mer mikroskopisk dråpe i havet. I det hele tatt: Som statistisk metode holder det neppe vann - for å si det litt forsiktig - men OK: det var trolig heller ikke poenget. Men det ligger en liten indikasjon i luften - såpass må man kanskje kunne si.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
KJ skrev:

mvh
KJ

Avstemmingen går ikke inn på teknikken. Den er rett frem. Har du hørt forskjell eller ikke. Og var forskjellen av betydning. Det underliggende faktum er at et overveiende flertall har hørt/hører forskjell på kabler. Så får man eventuelt lage andre avstemninger for å belyse andre stridsemner.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
mutz skrev:
Avstemmingen går ikke inn på teknikken. Den er rett frem. Har du hørt forskjell eller ikke. Og var forskjellen av betydning. Det underliggende faktum er at et overveiende flertall har hørt/hører forskjell på kabler. Så får man eventuelt lage andre avstemninger for å belyse andre stridsemner.
Ja, det har vel aldri vært noen tvil om at det er mange som hører forskjell på kabler. Det er årsakene til at de hører forskjell som er stridens kjerne.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Ulf-B skrev:
KJ skrev:

mvh
KJ
Hehe - klart, og klart fru Blom.... Men ikke arrogant. Drøyt 300 har stemt - vi vet ikke engang hvilke 300 det dreier seg om, hvorfor de stemte, hvordan de stemte, om det foregikk noe muffens bak kulissene. Rundt 2,5% av medlemsmassen her på Hifisentralen har stemt. I forhold til alle som har noe som ligner på et musikkanlegg her i landet, blir det en enda mer mikroskopisk dråpe i havet. I det hele tatt: Som statistisk metode holder det neppe vann - for å si det litt forsiktig - men OK: det var trolig heller ikke poenget. Men det ligger en liten indikasjon i luften - såpass må man kanskje kunne si.
Hvor mange prosent av de aktive medlemmene på HFS har stemt?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.284
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Skal vi lage en avstemning slik at vi kan få bestemt hva som skal til for å være aktivt medlem på HFS?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
mutz skrev:
Ja, det har vel aldri vært noen tvil om at det er mange som hører forskjell på kabler. Det er årsakene til at de hører forskjell som er stridens kjerne.
Og her vil du sikkert trekke inn Placebo?
Det blir en morsom avstemming;

-Er de opplevde forskjellene du hører placebo
-Er de opplevde forskjellene du hører ikke placebo.
Ja hvem vet?

Neste steg er å utelukke placeboen med en ABX prosedyre med enorme krav til metode og etterprøvbarhet. Da kan man fortsatt konkludere i ettertid siden ingen utførte oppgaven at Status Quo råder. Og sånn går no dagan :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Valentino skrev:
Skal vi lage en avstemning slik at vi kan få bestemt hva som skal til for å være aktivt medlem på HFS?
Det hadde vært skikkelig gøy 8)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.309
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Fush skrev:
mutz skrev:
Avstemningen er grei og entydig, synes jeg. Svarene er også ganske entydige. (Flott initiativ, pedal!)

Så får vi krangle videre om hvorfor folk hører det de sier at de hører, herunder både teknikk, psykoakustikk og alminnelig psykologi, og ikke minst hvor mye penger dette er verdt sammenlignet med tilsvarende forskjeller andre steder i kjeden. Det er det siste punktet jeg har størst problemer med, men det kan vi ta i andre tråder.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
mutz skrev:
Fush skrev:
mutz skrev:
Og her vil du sikkert trekke inn Placebo?
Det blir en morsom avstemming;

-Er de opplevde forskjellene du hører placebo
-Er de opplevde forskjellene du hører ikke placebo.
Ja hvem vet?

Neste steg er å utelukke placeboen med en ABX prosedyre med enorme krav til metode og etterprøvbarhet. Da kan man fortsatt konkludere i ettertid siden ingen utførte oppgaven at Status Quo råder. Og sånn går no dagan :)
Dette er egentlig ikke så viktig for oss lyttere. Hører vi forskjell, hører vi forskjell. Hører vi noe som vi synes er bedre, hører vi noe som vi synes er bedre. Forklaringer er viktige for dem som skal leve av å selge kabler. Hvis placebokabler selger best og gir de høyeste marginene, da er det ikke så ueffent å lage kabler med høy placebofaktor. Det ville jeg ha gjort hvis jeg hadde trasket rundt i et par kabelprodusentsko. Ikke noe vits i å bruke tid på å utvikle kabler med dyre og vanskelig salgbare tekniske egenskaper, da. Og omvendt, naturligvis - vi bør ikke utelukke den muligheten heller.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ser fremt til å bygge noen bassfeller og absorbenter i dagene som kommer.
Kabler har jeg jo allerede.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
FallenA skrev:
Fordi jeg har hørt forskjellen tydelig, men kan verken avvise eller bevise at forventning har spilt en rolle. Altså er ikke den problemstillingen en del av svaret mitt på spørsmålet om jeg hører forskjell. Jeg har opplevd en forskjell mellom to hørselsinntrykk. Men om opplevelsen er farget av forventning kan jeg faktisk ikke svare på. Spørsmålet i denne tråden tar ganske enkelt ikke forbehold om ukjente feilkilder, kun hvordan lytteren opplever lytteinntrykkene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.350
Sted
Østfold
orso skrev:
Ser fremt til å bygge noen bassfeller og absorbenter i dagene som kommer.
Kabler har jeg jo allerede.
Ja, du må vel tenke på akustikken, du som bare har en receiver som forforsterker... ;D

Topp Bunn