Karma skrev:
Jeg har ikke for vane å applaudere fanatikere, uansett hvilken side de måtte være på.Derfor tar jeg ikke "vriompeiser" i forsvar heller.
Jeg har nok en annen oppfatning enn deg når det gjelder hvor frontene går. Jeg har nemlig ikke oppfattet at det skulle være så mange som fornekter forskjell på kabler. Det finnes jo faktisk vitenskapelig grunnlag for å hevde forskjell mellom kablers ytelse. En kabel må jo ha lederegenskaper som står i forhold til den jobben den skal gjøre. Det forholdet er f.eks. også ivaretatt i mitt eget anlegg. Slik sett ville det være naturlig for meg å svare alternativ 3 i din avstemming. Poenget mitt er dog at det ikke må tas til inntekt for at jeg også skulle forsvare kabler til astronomiske summer. Jeg er m.a.o. like fullt fortsatt en "kabelskeptiker"
Det debatten går på, og som medfører de harde fronter, er kablenes betydning i FORHOLD til andre komponenter i et anlegg. Dette i tillegg til hva som kreves for at en kabel skal være optimal i et gitt anlegg.
Jeg oppfatter at mange prioriterer feil, når de bruker store penger på kabler før de har fått andre ting på plass i kjeden som f.eks. akustikk. Dette er jo forhold som også du har erkjent offentlig. Dine egne prioriteringer for å få kontroll på lydspredning, er jo ikke tilfeldig?
Jeg skjønner jo godt det du skriver, og er enig i det meste, bare så det er sagt. Selv har jeg ikke dyre kabler i det hele tatt. Har faktisk propagandert for det motsatte: Rimelige kabler à la mine egne SILK/Silspeak.
For å gjenta meg selv for n'te gang: Jeg mener de harde frontene
ikke skyldes den generelle diskusjonen kost/nytte. Den er i seg selv interessant, og er da stadig oppe til drøfting her inne. Vel og bra.
De harde frontene kan spores tilbake til noen få medlemmer som systematisk har kritisert og rakket ned på kabelbrukere. (I stedet for å gå rundt grøten, så er det bedre å være konkret, så jeg gir her noen eksempler):
Vredensgnag poster en tråd om Placebo, hvor lett "man" lar seg lure. Hvor lett lytteren hører innbildte forskjeller.
Så kommer Orso med en kommentar om at dette har han hatt mistanke om lenge.
Vredensgnag er kjapt tilbake og trekker fram kabler som et eksempel.
Orso ser seg enig.
Så kommer NB med innlegg à la "dyre kabler er irrasjonelt".
Valentino legger inn en "+" til en av de ovennevnte.
Så er det noen som føler seg fornærmet, og tar til motmæle.
Da kommer KJ med en lang utredning om R, L og C.
Vredensgnag følger opp med en link til Mike Lavigne famøse AB-test.
Så kommer Pedal med et ampert forsvarsskriv og kaller herrene brønnpissere.
Parelius kvitterer til Pedal med en spydighet.
Larkus gjentar at han ikke skjønner at folk finner på å bruke penger på kabler.
SAL, roysen (og stadig økende antall kabelbrukere) hiver seg på.
Etc, etc.
Så kommer sluttpoenget mitt til deg, Karma, som ønsker å være peacemaker:
Kan du vise meg et sted hvor Vredensgnag, Orso, Larkus, Parelius, KJ, Valentino eller NB skriver at de er inneforstått med at kabler låter forskjellig?
For å telle som gyldig svar, så må følgende vilkår være innfridd:
-Utsagnet må være anno 2009.
-Det må være ubetinget/ikke slås ihjel av etterfølgende tekst.
-Utsagn om forskjeller < "som en fyrstikk på solens overflate" renges ikke med.
-Uten forbehold om at kablene er "feilkonstruerte".
Lykke til!
------------
Jeg synes, helt ærlig og oppriktig, at det er interessant og nyttig med alle de "kritiske" temaene slik som Placebo, blindtest, ABX-test, kabler og billig kontra dyrt. Men nå i 2009 har det tatt overhand. Når en liten kjerne kjører i flokk, gang på gang, tråd etter tråd, da nærmer det seg stoppgrensen min i hvertfall. Ikke minst fordi de er så i utakt med resten av forumet, jfr resultatet i avstemningen ovenfor. Derav betegnelsen "brønnpissing".