-----> Hifisentralen trenger DIN stemme!

Hører du forskjell på kabler?

• NEI. Jeg har aldri hørt forskjell på kabler.

Stemmer: 0 0.0%
  • JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om.

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
orso skrev:
Ser fremt til å bygge noen bassfeller og absorbenter i dagene som kommer.
Kabler har jeg jo allerede.
Ja, du må vel tenke på akustikken, du som bare har en receiver som forforsterker... ;D
Ja. Er heldige de som har så gode kabler og elektronikk at de slipper å tenke på akustikken. Står ille til her på forforsterker fronten. Enten har jeg ingen (rett fra kilde) eller en Yamaha surrerundt. Da blir man liksom tvunget til å gjøre akustiske tiltak.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
Snickers-is skrev:
orso skrev:
Ser fremt til å bygge noen bassfeller og absorbenter i dagene som kommer.
Kabler har jeg jo allerede.
Ja, du må vel tenke på akustikken, du som bare har en receiver som forforsterker... ;D
Ja. Er heldige de som har så gode kabler og elektronikk at de slipper å tenke på akustikken. Står ille til her på forforsterker fronten. Enten har jeg ingen (rett fra kilde) eller en Yamaha surrerundt. Da blir man liksom tvunget til å gjøre akustiske tiltak.
Godt at det blir et bra resultat okkesom 8)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.730
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
...
Avstemmingen går ikke inn på teknikken. Den er rett frem. Har du hørt forskjell eller ikke. Og var forskjellen av betydning. Det underliggende faktum er at et overveiende flertall har hørt/hører forskjell på kabler. Så får man eventuelt lage andre avstemninger for å belyse andre stridsemner.
Nja ... å spørre HiFi nøttinger om de hører forskjell på kabler (o.l.) er antagelig omtrent som spørreundersøkelser om folks seksualvaner (og andre «ømtåelige» tema) ... «man» vet med ganske stor sikkerhet at «de fleste» svarer med utgangspunkt i hvem de ønsker de skulle være ... noen grupper «underrapporterer» betydelig mens andre «overrapporterer» like betydelig.

mvh
KJ

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.046
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
asbjbo skrev:
Fush skrev:
mutz skrev:
Avstemmingen går ikke inn på teknikken. Den er rett frem. Har du hørt forskjell eller ikke. Og var forskjellen av betydning. Det underliggende faktum er at et overveiende flertall har hørt/hører forskjell på kabler. Så får man eventuelt lage andre avstemninger for å belyse andre stridsemner.
Ja, det har vel aldri vært noen tvil om at det er mange som hører forskjell på kabler. Det er årsakene til at de hører forskjell som er stridens kjerne.
Avstemningen er grei og entydig, synes jeg. Svarene er også ganske entydige. (Flott initiativ, pedal!)

Så får vi krangle videre om hvorfor folk hører det de sier at de hører, herunder både teknikk, psykoakustikk og alminnelig psykologi, og ikke minst hvor mye penger dette er verdt sammenlignet med tilsvarende forskjeller andre steder i kjeden. Det er det siste punktet jeg har størst problemer med, men det kan vi ta i andre tråder.

Så absolutt...+1 asbjbo

mvh,
tas

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Man kan vel egentlig ikke kritisere avstemningen for å være upresis. Derimot er det en del frie tolkninger som er alt annet enn presise...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Man kan ha tiltro til en statistikk bare når man selv har forfalsket den. (Winston Churchill)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hadde det ikke vært på sin plass med p-verdi, konfidensintervall, undersøkelsens styrker og svakheter før man ekstrapolerer resultatet på denne måten?

Neida.. Selvfølgelig retorisk ment, men jeg synes det har vært en utrolig negativ stemning her i det siste og det kan virke som om avstemninger av dette tendensiøse slaget er noe av grunnen til det. Paradoksalt nok virker det som om Pedals korstog mot den dårlige stemningen er det som gjør stemningen enda dårligere.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Selve problemet er vel alle de som skal "ta" alle som ikke er "rettroende", og slike avstemninger fører til og med til at de tar sine motdebattanter til inntekt for sitt ståsted. Ikke akkurat noen måte å starte en fest...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.182
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dårlig stemning? Her? Er like blid, jeg. :D

Seriøst, jeg har irritert meg litt over et antall innlegg som forfekter at "nå er det blitt så dårlig stemning på HFS" og gir forskjellige personer skylden for det. Det er ihvertfall ikke noe godt bidrag til å skape god stemning, julefred, lav forvrengning, osv. Så la oss slutte å klage over "dårlig stemning", og ihvertfall slutte å gi hverandre skylden for eventuell "dårlig stemning", sånn at vi kan fortsette å krangle om kabler. Jeg synes det er mye bedre. Eventuelt kan vi forsøke å bidra til "god stemning", hva det nå enn måtte bestå av. Denne HFS-tingen blir ikke bedre enn summen av det som postes her inne. Og det betyr oss.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
GREG CALBI - kablers betydning i masteringprosessen

LINK: http://www.artistshousemusic.org/videos/mastering+engineer+greg+calbi+explains+the+equipment+used+in+the+mastering+process

Denne instruksjonsvideoen er spesielt relevant for oss audiophile. Han forklarer de omstendigheter, hensyn og kompromisser som ligger bak lydkvaliteten på våre LPer og CDer.

Greg Calbi går igjennom sitt arbeidsverktøy. Hvordan han bruker ymse kompressorer, limitere og andre effektmaskiner. Kabler er en selvsagt del av hans utstyrspark. Han bruker Wireworld og Harmonic Technology. Den ene låter ”earthy and smooth”, den andre ”open and clear”. Han lager ikke noe poeng av hva de koster, eller om den ene er bedre enn den andre. Kun at de låter forskjellig, og at han bruker de til å tune lyden i den ene eller andre retning. Akkurat som vi audiophile gjør.

Greg Calbi bekrefter mitt poeng med denne tråden. Forskjellige kabler kan ha forskjellig ”sound”, som kan brukes til å tweake sluttresultatet. Bemerk at han tar kabelhensyn, i tillegg til alle effektmaskinene han har til rådighet, og at han begynner EQ prosessen med å velge kabel.

------------

GREG CALBI
Mastering ingeniør Greg Calbi er en levende legende innenfor plateindustrien. Han har mastret +7,000 album i sin karriere. Hans referanseliste inkluderer alt fra de store som Bob Dylan, Bruce Springsteen, John Lennon og Paul Simon, til nye og mindre kjente band.
-Googler du ”Greg Calbi” så får du en drøss av interessante treff. På denne youtube linken deltar han sammen med Michael Fremer i paneldiskusjonen LINK: Why Audio Quality Matters. Greg kommer inn etter 01:30.

---------

Forøvrig artig å se at denne avstemningen har fått så stor oppslutning. Er det ny rekord her inne på HFS, mon tro? Jeg lar den være åpen. Da virker den som et historisk kabelbarometer.

Med ønske om et godt nytt kabelår!
;D

Vedlegg

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
Avstemningen viser klart hvor de fleste befinner seg når det gjelder kabler, såpass mange stemmer gir ett riktig resultat velger jeg å tro. Målemafian som ellers klamrer seg til en eller annen som har sagt ett eller annet, vil glatt overse denne linken til Pedal.... ;)
Godt nytt år herfra også!

Mvh.
SAL

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Synd det har vist seg at folks oppfatning av spørsmålsstillingen har variert ganske kraftig og dermed også påvirket statistikken.

L

larkus

Gjest
Avstemmingsresultatet er greit nok. Men det er veldig synd at det råder en utbredt misforståelse om at kabler må være kostbare for at resultatet skal bli bra nok.

Godt Nyttår! :)

mvh
larkus

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Luftetid....

.....Klart alt. 3 på meg! :)

Grunn:
Jeg har opplevd at ved kabelbytte har f.eks.-
-Bassen blitt kraftigere med mer dynamikk fra det å være litt bløt og utflytende.
-Bass endret seg til å bli slapp og unyansert,fra det å være strammere og mer detaljert.
-Diskant begynt å skrike lettere,til motsetning fra å være behagelig og ørevennlig.
-Signaturen skiftet fra å være nøytral(etter egen definisjon) til mer analytisk og lysere enn før.
-Signaturen endret seg fra å være varm og rundere til mer nøytral og klar/krisp.
-Lyden blitt åpnere og klarere i stedet for sløret og ullen.

Noen eksempler på hva jeg helt oppriktig har opplevd av forskjeller ved skifte av signal- og høyttaler-kabler.Ikke dyre kabler.Forskjellig konstruksjon/teknologi vil jeg si ga de største forskjellene.

For de som vil er det nå bare å le av meg.Jeg lurer meg selv og tror jeg hører noe som ikke er der egentlig.Det rare er at senere kan jeg lese at noen andre har skrevet det samme om akkurat den kabelen jeg hadde den temmelig samme meningen om.Det var jo merkelig.Da har vi lurt oss selv på samme måte uten å vite noe om det,regner jeg med.

Og hva med alle disse blindtestene?Man trenger ikke de for å høre forkjeller.Det virker ofte som om det er noen andre som trenger det,for å bevise at det ikke er forskjeller,av og til.Og når man har hørt forskjell ved en type blindtest så er ikke den testen gyldig lenger plustelig.ABX,AB osv.Trenger da ikke blindtest for å høre forskjeller mellom Nordost Flatline Gold,Van Den Hul CS122,Supra Ply3.4 og Kimber Kwik12 f.eks.De er forskjellige både i tykkelse,konstruskjon og lydegenskaper! :)

En annen ting jeg finner rart,er dette,på side 8 i denne pdf-filen der man ser en liste med høyttalerkabler og også signalkabler på side 9.Må lastes ned.Det er en god liste forøvrig.Fra arkivet til tyske Stereoplay.
http://www.stereoplay.de/PDF-Archiv.html?module=downloadarchiv&downloadarchiv=QmVzdGVubGlzdGVuLzAxXzA3LVJhbmcmTmFtZW4ucGRm

Om det ikke var forskjell på kabler,hvorfor beskriver dette velrenomerte bladet kablene med forskjellig signatur og rangerer dem etter lydegenskaper da mon tro?
Fordi de har god lyttetrening,gode ører,er praktisk anlagt med klare egenskaper og innsikt i det de driver med,lang erfaring med testing av hifi-utstyr,stor interesse for alt som kan ha betydning for det totale resultat i et anlegg og sist men ikke minst,et åpent sinn+++.

Å sette spørsmåltegn til de som sier de hører forskjeller på kabler blir er mye det samme som å sette spørsmålstegn ved hørselen til de mest kjente og seriøse navnene innen utstyrstesting i hifi-verdenen og også gjerne folk som utvikler komponenter og høyttalere selv.Virker ikke det litt snålt å gjøre?

Avstemmingen synes jeg taler for seg.49 sier de ikke hører forskjell og 328 sier de gjør det(75 av disse synes det ikke betyr så mye,men de hører forskjell de også.)

Fortsatt godt nytt år. :)

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Morsomt at alle som tror på kabler kun har postitive erfaringer med bytting av kabler. Det blir aldri dårligere enn før :)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
Defo skrev:
Morsomt at alle som tror på kabler kun har postitive erfaringer med bytting av kabler. Det blir aldri dårligere enn før :)
Dette blir jo bare direkte feil, det skrives stadig om bytter som ikke blir bedre! Anbefaler at du tar på lesebriller. Men det er vel litt mere moro å skrive om positive bytter, dermed leser du nok en god del oftere om dette. Samtidig har vi nok en tendens til å bytte oppover.

Mvh.
SAL

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
Defo skrev:
Bildet sier forøvrig sitt... :)
Her kan jeg bare anbefale å prøve selv. Blir heller ikke noe annerledes enn om den sto i veggen, bortsett i fra eventuelt type kabel og stikk da. I faste anlegg er det gjerne massivt fremfor flerkordell.

Mvh.
SAL

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Defo skrev:
Aj aj aj. Nå forstår jeg. Klart det var feil av meg å bytte tilbake til billigere høyttalerkabler før jul.
Eller for å si det på en annen måte: den der forstod jeg ikke, gitt. ::)

I rettferdighetens navn skal det nevnes at de "dyre" kablene ikke var i nærheten av typen sirkus.

Audiotast

Medlem
Ble medlem
16.05.2009
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Defo skrev:
Jo, det blir det definitivt er min "humble" erfaring. Jeg gikk fra MIT avt1 (distansert/"bakerste rad" lyd) til Nordost Heimdall (lyst i toppen, lite tyngde) til Kimber TC8 (for lyst og "påtrengende") til Clas Ohlson 6mm2 kobberkabler (flatt & rotete, brumlete/lite definert bass) og til slutt diverse Supra kabler (balansert, god holografi, tyngde/definisjon i bass *så langt*). Det er min historie, og det viser både oppturer og nedturer (flest av disse) når man bytter kabler :)

Anlegget har stort sett vært det samme...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Audiotast skrev:
Defo skrev:
Jo, det blir det definitivt er min "humble" erfaring. Jeg gikk fra MIT avt1 (distansert/"bakerste rad" lyd) til Nordost Heimdall (lyst i toppen, lite tyngde) til Kimber TC8 (for lyst og "påtrengende") til Clas Ohlson 6mm2 kobberkabler (flatt & rotete, brumlete/lite definert bass) og til slutt diverse Supra kabler (balansert, god holografi, tyngde/definisjon i bass *så langt*). Det er min historie, og det viser både oppturer og nedturer (flest av disse) når man bytter kabler :)

Anlegget har stort sett vært det samme...
Jeg anbefaler Frey som minimums kabel, iallefall på signalsiden. Kanskje bortsett fra platespiller signalkabel der jeg synes heimdall er flott!

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Hva hjelper det med en god signalkabel utenfor signalkilden når kablingen og printboardet inni signalkilden ikke holder samme kvalitet? ???

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
Da kan jeg bare gjenta for siste gang, lytt selv..... :eek:

Mvh.
SAL

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Skink_123 skrev:
Jeg anbefaler Frey som minimums kabel, (…)
Hva betyr det?
Synes det er først på den NO kabelen at balansen inntreffer i systemet. Men det er riktignok på mitt eget system. Ment som en kommentar til Heimdall som ble oppfattet som litt lystklingende. Har samme erfaring selv i eget anlegg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.182
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
Parelius skrev:
Skink_123 skrev:
Hva betyr det?
Synes det er først på den NO kabelen at balansen inntreffer i systemet. Men det er riktignok på mitt eget system. Ment som en kommentar til Heimdall som ble oppfattet som litt lystklingende. Har samme erfaring selv i eget anlegg.
La oss se, hvis jeg har en signalkilde sammen med separat for- og effektforsterker, og 2 m til høyttalerne, så ville den kablingen koste 3x6495 + 16795 = 36280. Og det mener du, hvis jeg forstår deg rett, er minimumskravet i ethvert anlegg for å få riktig tonal balanse.

Til sammenligning koster en DEQX PDC2.6P ca 34000, og da kan du sette den tonale balansen akkurat slik du vil, i tillegg til at du får aktiv drift og slipper både preamp og alle passive komponenter i delefiltret. Hvis du vil ha state-of-the-art HDP3 koster den ca 46500.

Det kan godt hende at det er hørbare forskjeller på kabler, men kosteffektive oppgraderinger er det ikke.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
asbjbo skrev:
Skink_123 skrev:
Parelius skrev:
Skink_123 skrev:
Hva betyr det?
La oss se, hvis jeg har en signalkilde sammen med separat for- og effektforsterker, og 2 m til høyttalerne, så ville den kablingen koste 3x6495 + 16795 = 36280. Og det mener du, hvis jeg forstår deg rett, er minimumskravet i ethvert anlegg for å få riktig tonal balanse.

Til sammenligning koster en DEQX PDC2.6P ca 34000, og da kan du sette den tonale balansen akkurat slik du vil, i tillegg til at du får aktiv drift og slipper både preamp og alle passive komponenter i delefiltret. Hvis du vil ha state-of-the-art HDP3 koster den ca 46500.

Det kan godt hende at det er hørbare forskjeller på kabler, men kosteffektive oppgraderinger er det ikke.
I deres blindhet så går dere ut i fra at alle spiller fra pc.

Samtidig når dere faktisk har litt syn så tolker dere det dithen at dere kan spille blind.

Kan hende jeg har tolket deg feil og.

Jaja.

Audiotast

Medlem
Ble medlem
16.05.2009
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Parelius skrev:
Skink_123 skrev:
Hva betyr det?

Godt jeg ikke er alene om å høre forskjeller på kabler. Har postet en del på avforum og, men mye sneversyn preger debatter her synes nå jeg :)

Selv om ting ikke er målbart, kan det likefeullt eksistere. Kall det gjerne placebo ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.182
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skink_123 skrev:
I deres blindhet så går dere ut i fra at alle spiller fra pc.

Samtidig når dere faktisk har litt syn så tolker dere det dithen at dere kan spille blind.

Kan hende jeg har tolket deg feil og.

Jaja.
Ja, det har du åpenbart gjort. :)

Audiotast

Medlem
Ble medlem
16.05.2009
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Audiotast skrev:
Skink_123 skrev:
Parelius skrev:
Skink_123 skrev:
Hva betyr det?

Godt jeg ikke er alene om å høre forskjeller på kabler. Har postet en del på avforum og, men mye sneversyn preger debatter her synes nå jeg :)

Selv om ting ikke er målbart, kan det likefeullt eksistere. Kall det gjerne placebo ;)
Som en oppfølging testet jeg nylig evnen til å høre høyere frekvenser. Her fanger jeg lett inn 18khz, selv på lavt volum. Dur fra trafoer og "brumming" fra tv har også en tendens til å plage meg (jeg lånte en tid hjem et bak-led samsung tv fra expert som holdt på å ta livet av meg når det sto i standby, buzzzzzzzz). Jeg regner derfor med at når jeg oppfatter Heimdall- og Kimber-kablene som lyse så er det godt mulig at dette er en reell egenskap ved lydsignaturene (i mitt annlegg vel å merke), og ikke nødvendigvis en forvrengning/innbildning i mitt eget hode. Betryggende ;)

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
Du verden så fort tiden går. Allerede 2 år siden sist Kabelfornekterne herjet dette forumet.
Vi gjorde da en spørreundersøkelse som fikk rekordhøy oppslutning. Hele 424 stemmer pr dato.

Her fremkommer det at cirka 85% av våre medlemmer hører forskjell på kabler, i variabel grad.

Undersøkelsen er åpen. Nye medlemmer oppfordres til å stemme!

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Eller vi kan si at 33% mener at kabler har ingen betydning eller at forskjellene er så små at det ikke er noe å bry seg om.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
0
gormj skrev:
...forskjellene er så små at det ikke er noe å bry seg om.
Korrekt

Og det samsvarer greit med målinger av forskjellige kablers akustiske egenskaper...

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
Man kan kan heller si at 14,3 % ikke hører forskjell!
De som hører forskjell men ikke vil bruke penger på kabler utgjør 18.6 %
De som helt klart HØRER forskjell er hele 67.1 %

Disse 14 % vet selvfølgelig at ALLE andre er helt på jordet. ;)

Mvh.
SAL

O

Oblivion

Gjest
Hører du forskjell på kabler?
NEI. Jeg har aldri hørt forskjell på kabler. 63 (14.2%)
JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om. 83 (18.7%)
JA. Jeg har hørt forskjell, såpass at det innebærer "matching" til anleggets lyd forøvrig. 297 (67%)
Stemmer totalt: 429

Det eneste "merkelige" med denne avstemmingen er det faktum at kun 15 - 20% av befolkningen er overfølsome blant annet for lyd...
80 - 85% BURDE derfor ikke kunne ha hørt disse forskjellene.
Slik jeg ser det så er den eneste forklaringen på dette paradokset at det må være en større andel av de overfølsome blant de audiofile.
Kabelfornekterne er kanskje blant de "ufølsome" som ikke greier å høre forskjellene og plages av at de ikke greier å høre forskjell og også plages av at andre "hører" ting de selv ikke er i stand til å oppfatte ;D

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
Avstemningens resultat er klar.
Uansett hvordan man vrenger og vrir på tallene, så er det overveldene flertall for at vi hører forskjell på kabler.

Evo III

Hertugen
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
57.641
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
80
Testet med skolisser nede hos min bror og opp til Monster Z serie. Hørte klar forbedring særlig i bassen.
Men jeg må ærlig si at jeg klarer ikke skille Nordost Solar Wind og MIT som jeg har nå,mulig jeg må opp i pris.
Signal kabler har jeg ikke hørt forskjeler på,men har ikke testet med " lakeris" og og Supra kablene.

O

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pedal skrev:
Avstemningens resultat er klar.
Uansett hvordan man vrenger og vrir på tallene, så er det overveldene flertall for at vi hører forskjell på kabler.
Det morsomme med dette er at du på en eller annen måte tror at dette er et argrument for at det faktisk er forskjell på kabler!

Med samme argument så har vi jo solekare bevis for at svarte katter bringer uflaks, Snåsamannen, gud, skjebnen osv...

Mvh
OMF

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Med samme argument så har vi jo solekare bevis for at svarte katter bringer uflaks, Snåsamannen, gud, skjebnen osv...
Krampetrekninger? ;D

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hvis man foretar en avstemning på Søndagsmessen, om gud finnes, og svaret er 100 % ja, finnes gud da? Eller kan man trekke slutningen at spør man menigheten, så vet man svaret?

Hvor mange av oss som ikke er kabeltroende svarer på avstemningen?

Topp Bunn