Luftetid....
.....Klart alt. 3 på meg!
Grunn:
Jeg har opplevd at ved kabelbytte har f.eks.-
-Bassen blitt kraftigere med mer dynamikk fra det å være litt bløt og utflytende.
-Bass endret seg til å bli slapp og unyansert,fra det å være strammere og mer detaljert.
-Diskant begynt å skrike lettere,til motsetning fra å være behagelig og ørevennlig.
-Signaturen skiftet fra å være nøytral(etter egen definisjon) til mer analytisk og lysere enn før.
-Signaturen endret seg fra å være varm og rundere til mer nøytral og klar/krisp.
-Lyden blitt åpnere og klarere i stedet for sløret og ullen.
Noen eksempler på hva jeg helt oppriktig har opplevd av forskjeller ved skifte av signal- og høyttaler-kabler.Ikke dyre kabler.Forskjellig konstruksjon/teknologi vil jeg si ga de største forskjellene.
For de som vil er det nå bare å le av meg.Jeg lurer meg selv og tror jeg hører noe som ikke er der egentlig.Det rare er at senere kan jeg lese at noen andre har skrevet det samme om akkurat den kabelen jeg hadde den temmelig samme meningen om.Det var jo merkelig.Da har vi lurt oss selv på samme måte uten å vite noe om det,regner jeg med.
Og hva med alle disse blindtestene?Man trenger ikke de for å høre forkjeller.Det virker ofte som om det er noen andre som trenger det,for å bevise at det ikke er forskjeller,av og til.Og når man har hørt forskjell ved en type blindtest så er ikke den testen gyldig lenger plustelig.ABX,AB osv.Trenger da ikke blindtest for å høre forskjeller mellom Nordost Flatline Gold,Van Den Hul CS122,Supra Ply3.4 og Kimber Kwik12 f.eks.De er forskjellige både i tykkelse,konstruskjon og
lydegenskaper!
En annen ting jeg finner rart,er dette,på side 8 i denne pdf-filen der man ser en liste med høyttalerkabler og også signalkabler på side 9.Må lastes ned.Det er en god liste forøvrig.Fra arkivet til tyske Stereoplay.
http://www.stereoplay.de/PDF-Archiv.html?module=downloadarchiv&downloadarchiv=QmVzdGVubGlzdGVuLzAxXzA3LVJhbmcmTmFtZW4ucGRm
Om det ikke var forskjell på kabler,hvorfor beskriver dette velrenomerte bladet kablene med forskjellig signatur og rangerer dem etter lydegenskaper da mon tro?
Fordi de har god lyttetrening,gode ører,er praktisk anlagt med klare egenskaper og innsikt i det de driver med,lang erfaring med testing av hifi-utstyr,stor interesse for alt som kan ha betydning for det totale resultat i et anlegg og sist men ikke minst,et åpent sinn+++.
Å sette spørsmåltegn til de som sier de hører forskjeller på kabler blir er mye det samme som å sette spørsmålstegn ved hørselen til de mest kjente og seriøse navnene innen utstyrstesting i hifi-verdenen og også gjerne folk som utvikler komponenter og høyttalere selv.Virker ikke det litt snålt å gjøre?
Avstemmingen synes jeg taler for seg.49 sier de ikke hører forskjell og 328 sier de gjør det(75 av disse synes det ikke betyr så mye,men de hører forskjell de også.)
Fortsatt godt nytt år.