Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan de kan dokumentere påstandene, vel, Nordost vil jo blant mye annet ha oss til å tro at kabler med mindre masse gir mindre motstand for signalet, så de kan starte med å motbevise Ohms lov. Det kan være krevende nok for et lite firma som holder til i et nedlagt snekkerverksted.
    Teknisk sett kan Nordost ha rett. Ohms lov for vekselstrøm er avhengig av reaktansen i tillegg til motstanden. Minste motstand vei er ikke gyldig innen audio. Kan det ikke være sånn at mindre tverrsnitt kan gi mindre induktans? Altså at mindre masse faktisk gir mindre "motstand for signalet", om man da tenker på "motstand for signalet" som impedans.
    Jeg tror nok de mente "motstand" i en eller annen indirekte og overført betydning som bare de selv kjenner definisjonen av, om det i det hele tatt finnes noen tanke bak påstanden. Men i en rett kobbertråd vil induktansen også øke når tverrsnittet reduseres, men ikke så fort som resistansen, og de ville fortsatt vært på bærtur.

Kalkulator her: Inductance of a Straight Wire: A Calculator

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når det gjelder markedsføring, så kunne en like gjerne diskutert dette på generelt grunnlag. Alle bransjer smører godt på, og jeg husker hvor bra det gikk for Solo når de kom med reklamen som sa at "Solo hjelper kun for tørsten". Kjempetabbe! Det alle vil høre er hvordan Cola gjør deg til Supermann, men er det egentlig noen som tror på det.
    Solo-reklamen er jo også villedende. Solo er slett ikke bare noe som hjelper for tørsten. Da vill den bestått av kun vann. Det gjør den ikke. Den inneholder bla.a. store mengder sukker. Noe som påvirker blodsukkeret og kan gi store effekter på organismen utover hydrering.

Det som redder det hele er at der er presentert med humor og på en slik måte at det er meningen at man ikke skal ta det alvorlig.

Men heldigvis er det ikke hardbarkede debattanter som er ekstremt opptatt på å slå ned på alle som våger å hevde at Solo ikke er nøytralt som vann, men inneholder mye mer, og kan faktisk være skadelig for enkelte mennesker (diabetikere, overvektige etc.) Ikke heller opplever man at det slike påpekninger skal måtte regnes som utidige og grunnløse angrep på en liten snill bransjeaktør, som bare prøver å overleve i kampen mot de store fæle gigantene i drikkeindustrien.

Kanskje det har sammenheng med at ikke en flaske med det gule vannet koster 100.000 kr? Da ville nok bordet fanget her også på en helt annen måte og diskusjonen ville gått i parallell med de i vår lille andedam. I siste eksempel ville den nok fort rykket opp til "en av verdens beste drikker" (fremdels helt nøytral både på innhold og smak), og ved å vise til "flere andre" som hadde kjøpt og smakt den med slikkethet hunen kokludere med at slik er det. For vitenskapen forstår ikke smak ennå, og har ingen metode for med sikkerhet påstå at det er sukker, farge og andre urenheter i brusen). De som ikke har tatt seg tid og råd til å kjøpe og smake dette, må selvsagt få munnkurv i saken.

Sist redigert av en moderator:
    V

vredensgnag

Gjest
    Nordost selger også ulike sprayer og væsker som skal befordre bedre lydtransport, og har også forsøkt seg med kabelrenseren Vidar.
    De kunne kanskje prøvd seg med en retursignalkabel?
    Husker de lett lattermilde reaksjonene da jeg en gang her inne påpekte at koblingen mellom forsterker og høyttaler er vekselstrøm, noe selvsagt mange visste og vet, men som hifi-markedsføringen har skapt mye forvirring rundt pga alle sine "bilder" på ting som strømmer gjennom anlegget og ut i lytterommet. Det fosset på med motinnlegg, inntil folk skjønte at myten markedsføringen hadde skapt var spikgal.

Det er mye slikt innen hifi, dessverre, og folkene bak gjør det helt bevisst ( som markedsføring for cd-drivverk som "ser dypere ned i cd-rillene og får med seg musikken som andre drivverk ikke registrerer.")

I Forskjeller og Testmetodikk diskuteres slikt, og det forutsettes en viss innsikt, eller lyst til å stille seg åpen overfor innsikt. Om man ikke syns det er i orden, burde man holde seg unna, om ikke annet så for eget blodtrykks skyld.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.998
    Det må være lov å skrive "Jeg mener du tar feil" - dette gir uttrykk for at du har en annen mening, og er ikke personangrep. Dette vil jo også komme nokså indirekte av enhver motstridende mening. Det vil kanskje være ennå bedre å skrive at: "Jeg mener dette er feil", eller ennå bedre: "Jeg er av annen oppfatning".
    Virkeligheten lar seg imidlertid ikke affisere av hva vi mener om den. Faktiske forhold kan nesten ikke relativiseres, da blir diskusjon en helt umulig øvelse.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    Hvordan de kan dokumentere påstandene, vel, Nordost vil jo blant mye annet ha oss til å tro at kabler med mindre masse gir mindre motstand for signalet, så de kan starte med å motbevise Ohms lov. Det kan være krevende nok for et lite firma som holder til i et nedlagt snekkerverksted.
    Teknisk sett kan Nordost ha rett. Ohms lov for vekselstrøm er avhengig av reaktansen i tillegg til motstanden. Minste motstand vei er ikke gyldig innen audio. Kan det ikke være sånn at mindre tverrsnitt kan gi mindre induktans? Altså at mindre masse faktisk gir mindre "motstand for signalet", om man da tenker på "motstand for signalet" som impedans.
    Dette er heldig vis et område hvor det er lite rom for synsing og følerier ...

Alt annet likt så gir en tykkere leder mindre reaktans/induktans. jf. Inductance - Wikipedia, the free encyclopedia For to paralelle (like) ledere (send & return) så er induksjonen invers av radiusen (diameteren) av lederne. Også for induksjonen i en enkelt leder er induksjonen invers av diameteren (radius). Dvs inuksjonen blir mindre med tykkere leder.

mvh
    KJ
    Bra. Sånn er det, alt annet likt. Men kabelens induktans er ofte gitt av geometrien mellom de ulike lederne, og kan bli svært lav når man vet å utnytte dette. Dette kan gi større forskjeller enn diameter på ledere. Det kan være lettere å få til en ønsket geometri med 1mm ledere, enn med 2 mm ledere. Om man bare regner dette som rette ledere så er forskjellen ca 10% ref en kalkulator jeg fant i farta på nettet.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    Det må være lov å skrive "Jeg mener du tar feil" - dette gir uttrykk for at du har en annen mening, og er ikke personangrep. Dette vil jo også komme nokså indirekte av enhver motstridende mening. Det vil kanskje være ennå bedre å skrive at: "Jeg mener dette er feil", eller ennå bedre: "Jeg er av annen oppfatning".

Virkeligheten lar seg imidlertid ikke affisere av hva vi mener om den. Faktiske forhold kan nesten ikke relativiseres, da blir diskusjon en helt umulig øvelse.
    Det blir litt som om noen hevder at 2+2=5. Da må man kunne sette foten ned og si "Nei. Det er feil".

Ting som blir påstått av enkelte produsenter er så absurd at det havner i samme kategori. Så kan man jo selvfølgelig hevde at 2+2 faktisk blir 5 i ett parallelt univers......

R

Roysen

Gjest
    Nordost selger også ulike sprayer og væsker som skal befordre bedre lydtransport, og har også forsøkt seg med kabelrenseren Vidar.
    Husker de lett lattermilde reaksjonene da jeg en gang her inne påpekte at koblingen mellom forsterker og høyttaler er vekselstrøm, noe selvsagt mange visste og vet, men som hifi-markedsføringen har skapt mye forvirring rundt pga alle sine "bilder" på ting som strømmer gjennom anlegget og ut i lytterommet. Det fosset på med motinnlegg, inntil folk skjønte at myten markedsføringen hadde skapt var spikgal.

Det er mye slikt innen hifi, dessverre, og folkene bak gjør det helt bevisst ( som markedsføring for cd-drivverk som "ser dypere ned i cd-rillene og får med seg musikken som andre drivverk ikke registrerer.")

I Forskjeller og Testmetodikk diskuteres slikt, og det forutsettes en viss innsikt, eller lyst til å stille seg åpen overfor innsikt. Om man ikke syns det er i orden, burde man holde seg unna, om ikke annet så for eget blodtrykks skyld.
    Jeg vil bare påpeke at Nordost ECO3 (væsken) kun markedsføres med at den fjerner statisk elektrisitet.

Mvh
    Roysen

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    Reaktansen er frekvensavhengig. I audiobåndet domineres motstanden av resistans, når du kommer opp i RF-området tilnærmes AC-motstanden som karakteristisk impedans. Resistivt effekttap er gitt av resistansen, mens reaktivt effekttap er gitt av refleksjoner og helt og holdent avhengig av impedanstilpassingen mellom sender, transmisjonslinje og mottaker. Følgelig er RF-utstyr impedanstilpasset for å gi minst effekttap mens audioutstyr er konstruert som spenningskilder, dvs forsterkere med lav utgangsmotstand som leverer konstant spenning inn i en last med høy inngangsmotstand.
    For en signalvei, vil skillet være midt i audioområdet. Over 10 khz bestemmes strømveien av induktansen. Under dette gjelder minste motstands vei.

G

Gjestemedlem

Gjest
    "And get this: every time you spray another piece of gear, the sound jumps to great liveliness, life, and 'thereness', as in immediacy and presence. …Tell them HP sent you."

Harry Pearson, The Absolute Sound No. 109

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Inderlig enig med I_L her, og tilsvarende uenig med Høvdingen. Dersom noen skriver noe som er faktisk feil er det ikke et bedre, men dårligere alternativ å skrive "jeg er av en annen oppfatning" i stedet for "du tar feil". Faktiske forhold og personlige oppfatninger er ikke det samme, og å med overlegg legge seg til et språk som høvler ned slike forskjeller i mening er etter min mening et dårlig påfunn. Å ta til orde for å innføre en slik språkrøkt som norm på et diskusjonsforum vil jeg til og med hevde er feil, det er i det minste min oppfatning. ;)

-Jeg synes ikke Elvis var så populær.

N

nb

Gjest
    Presis. Og det er kjernen i min innvending. Enkelte ting ER bare slik. At noen ikke vet det, har lært det eller skjønner det er egentlig knekkende likegyldig da det uansett ikke påvirker faktiske forhold. Det virker her som at "stor takhøyde" og "åpent sinn" betyr at man skal stille seg forstående til enhver påstand, uansett hvor sterkt den strider mot ALT noen vet om relevante temaer, sunn fornuft og selv den enkleste logiske behandlig.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.998
    Bra. Sånn er det, alt annet likt. Men kabelens induktans er ofte gitt av geometrien mellom de ulike lederne, og kan bli svært lav når man vet å utnytte dette. Dette kan gi større forskjeller enn diameter på ledere. Det kan være lettere å få til en ønsket geometri med 1mm ledere, enn med 2 mm ledere. Om man bare regner dette som rette ledere så er forskjellen ca 10% ref en kalkulator jeg fant i farta på nettet.
    Lav induktans gir ikke mindre RF-tap, impedanstilpassing gir mindre RF-tap, derfor er RF-utstyr impedanstilpasset. Audioutstyr er ikke impedanstilpasset fordi effekttapet er overveldende resistivt, derfor konstrueres audioforsterkere som spenningskilder.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    ........
    De finnes de også........ husker ikke fabrikat. Men dyre var de sikkert.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    L`Oreal måtte engang inrømme at Vitamininstituttet i Sveits var litt i overkant. De hadde faktisk ikke testet shampooen i et institutt som ikke eksisterte.
    Derimot hadde Suzuki sin ord i behold da de forkynte at Baleno var Norges mest solgte 4WD. Det sto jo med meget liten skrift at det gjaldt et kort tidsrom da de tilfeldigvis underskrev en kontrakt om levering av et antall firma/leasingbiler.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil bare påpeke at Nordost ECO3 (væsken) kun markedsføres med at den fjerner statisk elektrisitet.
    Den væsken har jeg faktisk prøvelyttet til effekten av, og den opplevdes faktisk som høyst effektiv med klart renere lyd! Helt sant.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men Nordost har valgt en geometri som nærmest maksimerer induktansen for et gitt tverrsnitt. Induktansen kommer også an på avstanden mellom lederne, nærmere bestemt arealet som omsluttes av strømsløyfen. Nordost har en flat geometri med stor avstand mellom pluss- og minuslederne. Hvis de skulle minimert induktansen, burde de enten hatt annenhver enkeltleder pluss og minus, hatt en annen geometri med flettede eller tvinnede enkeltledere, eller hatt en flat geometri med lederne oppå hverandre i enslags sandwich. Det ville ført til lavere induktans, men høyere kapasitans. Det ville nok gjort en eller annen dokumenterbar forskjell, men det er ikke de dokumenterbare forskjellene de prøver å ta betalt for. De kan man jo skaffe seg ved å legge Biltema-kablene sine passe langt fra hverandre på gulvet, og voilà.

R

Roysen

Gjest
    Nå har jeg vel ikke forsvart noen, Vreden. Jeg har kun påpekt fakta, noe du nettopp har skrevet at var den korrekte måten å gjøre ting på.

Mvh
    Roysen

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    Ja, men Nordost har valgt en geometri som nærmest maksimerer induktansen for et gitt tverrsnitt. Induktansen kommer også an på avstanden mellom lederne, nærmere bestemt arealet som omsluttes av strømsløyfen. Nordost har en flat geometri med stor avstand mellom pluss- og minuslederne. Hvis de skulle minimert induktansen, burde de enten hatt annenhver enkeltleder pluss og minus, hatt en annen geometri med flettede eller tvinnede enkeltledere, eller hatt en flat geometri med lederne oppå hverandre i enslags sandwich. Det ville ført til lavere induktans, men høyere kapasitans. Det ville nok gjort en eller annen dokumenterbar forskjell, men det er ikke de dokumenterbare forskjellene de prøver å ta betalt for. De kan man jo skaffe seg ved å legge Biltema-kablene sine passe langt fra hverandre på gulvet, og voilà.
    Jeg er helt enig. Jeg har jo selv NO høyttalerkabler liggende (ubrukt) og de er ikke designet bra. Strømveien for lave audiofrekvenser har en helt annen strømbane enn for de høyere audiofrekvensene.

N

nb

Gjest
    Nå har jeg vel ikke forsvart noen, Vreden. Jeg har kun påpekt fakta, noe du nettopp har skrevet at var den korrekte måten å gjøre ting på.

Mvh
    Roysen

ECO 3 should be used when installing new cables and be applied about once every two weeks or more frequently depending upon the environment. ECO 3 is also very effective for treating Compact Discs. When applied to the label side of a CD you will notice a large improvement in sound quality, as stray electrical charges that build up on the discs are removed. Eliminating this noise at the source results in a much more detailed and musical performance.

Fint produkt for folk som tror at CD-plater og LP-plater har mye felles siden begge deler snurrer og inneholder musikk.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    Lav induktans gir ikke mindre RF-tap, impedanstilpassing gir mindre RF-tap, derfor er RF-utstyr impedanstilpasset. Audioutstyr er ikke impedanstilpasset fordi effekttapet er overveldende resistivt, derfor konstrueres audioforsterkere som spenningskilder.
    Jeg tror, i likhet med deg, at RF ikke er veldig relevant for slike kabler

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    ECO 3 should be used when installing new cables and be applied about once every two weeks or more frequently depending upon the environment. ECO 3 is also very effective for treating Compact Discs. When applied to the label side of a CD you will notice a large improvement in sound quality, as stray electrical charges that build up on the discs are removed. Eliminating this noise at the source results in a much more detailed and musical performance.

Fint produkt for folk som tror at CD-plater og LP-plater har mye felles siden begge deler snurrer og inneholder musikk.
    Nå spør jeg fordi jeg ikke vet - mener du at statisk elektrisitet på en CD-skive ikke har noen betydning?

Mvh
    Roysen

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.208
    Torget vurderinger
    2

Det blir litt som om noen hevder at 2+2=5. Da må man kunne sette foten ned og si "Nei. Det er feil".

Ting som blir påstått av enkelte produsenter er så absurd at det havner i samme kategori. Så kan man jo selvfølgelig hevde at 2+2 faktisk blir 5 i ett parallelt univers......
    Mitt poeng går på personangrep, og uansett hvordan dere ønsker å vri det så vil ikke det bli godtatt. Det å påpeke at andre tar feil kan fint gjøres uten å latterliggjøre, angripe eller bruke andre metoder som er nedlatende.

Dette faktum lar seg ikke affisere av hva dere mener om det. ;)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.651
    Inderlig enig med I_L her, og tilsvarende uenig med Høvdingen. Dersom noen skriver noe som er faktisk feil er det ikke et bedre, men dårligere alternativ å skrive "jeg er av en annen oppfatning" i stedet for "du tar feil". Faktiske forhold og personlige oppfatninger er ikke det samme, og å med overlegg legge seg til et språk som høvler ned slike forskjeller i mening er etter min mening et dårlig påfunn. Å ta til orde for å innføre en slik språkrøkt som norm på et diskusjonsforum vil jeg til og med hevde er feil, det er i det minste min oppfatning. ;)

-Jeg synes ikke Elvis var så populær.
    Helt enig.

Kunnskapsarrogansen har hatt stort spillerom i denne tråden og har det også i mange andre tråder for tiden. Fornuftige synspunkter, tips og råd drukner stadig vekk i subjektivt svada.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.998
    For en signalvei, vil skillet være midt i audioområdet. Over 10 khz bestemmes strømveien av induktansen. Under dette gjelder minste motstands vei.
    "Strømveien"? Hvis man vet utgangsimpedans for kilde, transmisjonslinjeimpedans og inngangsimpedans for last (R, L og C) kan man regne ut transmisjonstapet for alle frekvenser (opp til skineffektregionien), men man må vite alle. Refleksjonstap er neppe et stort problem for vanlige audiosystemer siden bølgelengden til en 10kHz elektromagnetisk bølge er nesten 3 mil, og kablene ville uansett vært det minste problemet siden ingen audiosystemer er impedanstilpasset. Det er lenge siden jeg studerte bølgeforplantning, men siden vi er enige om at RF er RF og audio er audio ser jeg liten grunn til å begynne å grave i gamle lærebøker. Relevansen i forhold til Nordosts reklameprosa er uansett lik null.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.922
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    Roysen

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet - mener du at statisk elektrisitet på en CD-skive ikke har noen betydning?

Mvh
    Roysen
    Jeg også har lurt på det her. Hva skulle denne statiske elektrisiteten i plasten på cd platen ha innvirkning på. Laseren?
    Den leser jo igjennom plasten der pit'ene ligger og reflekteres av metalliseringen.
    Kanskje noen har svar.

V

vredensgnag

Gjest

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Jeg også har lurt på det her. Hva skulle denne statiske elektrisiteten i plasten på cd platen ha innvirkning på. Laseren?
    Den leser jo igjennom plasten der pit'ene ligger og reflekteres av metalliseringen.
    Kanskje noen har svar.
    Det er ingen mekanisk eller elektrisk forbindelse mellom signalpits på CDen og lesehodet som mottar det reflekterte laserlyset. Dette skytes ned på CDen og reflekteres tilbake til lesehodet, som så registrerer den lagrede informasjonen fortløpende, som en funksjon av avvikene mellom reflektert/ikke-reflektert.

Følgelig er det lite å hente i å spekulere i hvorvidt statisk elektrisitet kan innvirke på selve signalet, men en del å hente for dem som får andre til å tro at man avleser en CD slik en nål avleser en LP.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.922
    Torget vurderinger
    3
    Nøyaktig i tråd med min oppfatning av hva som skjer i forbindelse med cd avlesning.
    Dermed konkluderer jeg for min egen del at statisk elektrisitet på cd plater er ingenting å bekymre seg for :)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    "Strømveien"? Hvis man vet utgangsimpedans for kilde, transmisjonslinjeimpedans og inngangsimpedans for last (R, L og C) kan man regne ut transmisjonstapet for alle frekvenser (opp til skineffektregionien), men man må vite alle. Refleksjonstap er neppe et stort problem for vanlige audiosystemer siden bølgelengden til en 10kHz elektromagnetisk bølge er nesten 3 mil, og kablene ville uansett vært det minste problemet siden ingen audiosystemer er impedanstilpasset. Det er lenge siden jeg studerte bølgeforplantning, men siden vi er enige om at RF er RF og audio er audio ser jeg liten grunn til å begynne å grave i gamle lærebøker. Relevansen i forhold til Nordosts reklameprosa er uansett lik null.
    Ja, vi lar RF ligge og starter på dc. Hvor går strømmen som signalet driver frem? I en coax går det i senterlederen med retur i skjerm og i alle andre forbindelser som måtte ligge i parallell til skjerm (minste motstands vei). Siden skjerm er jordet så er det som regel flere jordforbindelser mellom to komponenter. Ved 3 khz begynner skjermstrømmen å dominere. Ved 10 khz går omtrent all strøm i skjerm pga at dette utgjør minste impedans for signalet. Dette er bare klassisk Maxwell.

Om du er mere fortrolig med print:

ssss
    ggggggggggg

S er signalveien i ett print sett fra siden. G er jordpotensialet (retur). Ved dc går retur i hele g sitt tverrsnitt. Ved 10 khz går retur bare rett under s lederen.

Tilsvarende problemstillinger finnes det flere av innen audiokabling, og det er relevant. Midt i audioområdet som det er, skifter strømveiene. Dette er også en del av betegnelsen "signalintegritet" som har vært opp her tidligere ;-)

Man kan altså ikke påstå at dette ikke har relevans uten å ha en forståelse for dette fenomenet.

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Følgelig er det lite å hente i å spekulere i hvorvidt statisk elektrisitet kan innvirke på selve signalet, men en del å hente for dem som får andre til å tro at man avleser en CD slik en nål avleser en LP.
    Denne assessoarbransjen - som enkelte er svært ivrige i å forsvare og fremheve som Bærere Av den Store Viten om ting og tang - har selvsagt også sluppet en rekke produkter for å avmagnetisere optisk media. Her er hva Furutech har å si om avmagnetisering:

The Sound
    Demagnetizing both sides of optical media before play results in a greater sense of power, dynamics, and resolution, with cleaner, blacker backgrounds and a larger, more stable soundstage, vivid tonal colors and deeper extension at both ends of the frequency range. Demagnetization also allows the delicacy, refinement and nuance of a performance to shine through, along with micro- and macro-dynamics you need to realize the full potential of music and movies.

Using the deMag improves the sense of surround sound involvement in every two-channel and multichannel home theater system. Visceral, exciting sound heightens the participatory sense of music and especially home theater. Details of image and sound that simply weren’t there before enable a truly extraordinary experience.

The Image
    Since the deMag Demagnetization Process eliminates all magnetic distortion noise, video displays of all types benefit from less ghosting, color shift, “snow”, vertical and horizontal interference lines. After treatment you’ll notice a higher resolution picture with more finely graded contrast, clean and precise, with bright, beautifully saturated colors and a more sophisticated color pallet.

Don’t forget that the deMag can also be applied to video systems; cables, power cords, audio cables and their connectors!

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror det er ganske mange som stiller spørsmålstegn ang. hvordan produkter blir skrytt opp i skyene av produsent og de som tester de og etter å ha fått produktet i hus ikke er helt der man hadde håpet. De som har vært i dette gamet en stund er vandt til dette. Er det ikke nesten utrolig hvor lite som skal til før vi hi-fi nerder hopper i været av glede over noe som er en bitte liten forbedring eller ofte bare en liten forandring. Det er helt klart gøy å få noe nytt, eller teste andre komponenter. Det er nesten julekvelden hver gang og på mange måter det som driver oss hi-fi freaks fremover. Selv om jeg aldri med hånd på hjertet med sikkerhet har hørt forskjell på kabler, bruker jeg fremdeles noen relativt dyre kabler i mitt hi-fi oppsett. Ikke fordi jeg mener de låter bedre enn noe annet, men fordi jeg liker de. Det skal se litt tøft og lekkert ut også. Akkurat som folk kjøper kule felger og dekk til bilene sine som i mange tilfeller gjør bilen dårligere.
    Jeg er helt klart med på at det er meget tvilsom markedsføring av mange produkter. I mange tilfeller rent juks. Samtidig skal du ikke være så sikker på at den som lager produktet ikke mener det som blir sagt. Man kommer nok ikke langt med å klage over dette spes. da denne bransjen er så liten at nesten ingen legger merke til den. Kanskje staten burde opprettet hi-fi rådet :p

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Nøyaktig i tråd med min oppfatning av hva som skjer i forbindelse med cd avlesning.
    Dermed konkluderer jeg for min egen del at statisk elektrisitet på cd plater er ingenting å bekymre seg for :)
    Da er vi minst tre, som mener det samme. ;)
    Om statisk elektrisitet har noensomhelst betydning for avspilling av en CD, tror jeg det forlengst hadde dukket opp et unisont kor om dette.
    Det avspilles jo millioner av CD'er i forskjellige sammenheng hver eneste dag, og det har vel aldri kommet for dagen, eller vært diskutert, problemer omkring statisk elektrisitet i denne forbindelse?
    Om så var, hvilke utslag vil et slikt problem avstedkomme?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, vi lar RF ligge og starter på dc. Hvor går strømmen som signalet driver frem? I en coax går det i senterlederen med retur i skjerm og i alle andre forbindelser som måtte ligge i parallell til skjerm (minste motstands vei). Siden skjerm er jordet så er det som regel flere jordforbindelser mellom to komponenter. Ved 3 khz begynner skjermstrømmen å dominere. Ved 10 khz går omtrent all strøm i skjerm pga at dette utgjør minste impedans for signalet. Dette er bare klassisk Maxwell.

Om du er mere fortrolig med print:

ssss
    ggggggggggg

S er signalveien i ett print sett fra siden. G er jordpotensialet (retur). Ved dc går retur i hele g sitt tverrsnitt. Ved 10 khz går retur bare rett under s lederen.

Tilsvarende problemstillinger finnes det flere av innen audiokabling, og det er relevant. Midt i audioområdet som det er, skifter strømveiene. Dette er også en del av betegnelsen "signalintegritet" som har vært opp her tidligere ;-)

Man kan altså ikke påstå at dette ikke har relevans uten å ha en forståelse for dette fenomenet.
    Prinsippet er riktig, men det vil være en gradvis overgang i et bredt frekvensspekter. Det er ikke noen på/av-effekt ved f eks 10 kHz. Hvor overgangen skjer kommer an på geometrien. I eksemplet nedenfor skjer det gradvis fra ca 1 kHz til 100 kHz (jordplan på kretskort). Hvor fikk du det tallet 10 kHz fra?

http://www.emcs.org/acstrial/newsletters/fall08/tips.pdf

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sitat fra den linken din:
    In the example in Figure 2, the frequency at which the resistance and the inductive reactance are equal is about 5 kHz. The exact cut-off frequency will depend on the materials and the geometry of the path. However, for most practical circuit configurations, the path of least impedance will be the path of least resistance at kilohertz frequencies and lower. It will be the path of least inductance at megahertz frequencies and higher.
    Men "so what" må vel være å ha lavest mulig seriemotstand på coax-skjermer, slik at de tar mest mulig av strømmen fra lavest mulig frekvens. Det er sikkert for kompliserte greier til at kabelkrabatene kan bruke det i reklamen sin. Koster ikke stort heller.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.082
    Sitat fra den linken din:
    In the example in Figure 2, the frequency at which the resistance and the inductive reactance are equal is about 5 kHz. The exact cut-off frequency will depend on the materials and the geometry of the path. However, for most practical circuit configurations, the path of least impedance will be the path of least resistance at kilohertz frequencies and lower. It will be the path of least inductance at megahertz frequencies and higher.
    Men "so what" må vel være å ha lavest mulig seriemotstand på coax-skjermer, slik at de tar mest mulig av strømmen fra lavest mulig frekvens. Det er sikkert for kompliserte greier til at kabelkrabatene kan bruke det i reklamen sin. Koster ikke stort heller.
    Ja, coax prinsippet bygger jo på at felter fra strøm i senterleder utlignes av samme strøm motsatt rettet i skjerm. Da blir man mest imun mot støy sier vell emc bibelen (om selve tverrsnittsendringen er merkbar i en signalkabel aner jeg ikke).

Ellers her jeg som sagt Nordost høyttalerkabeler som ikke tar hensyn til fenomenet om "minste impedans" ved at høye frekvenser presses inn mot midten av en flatkabel (mindre tverrsnitt). Jeg vil, med stor sannsynlighet, anta at det er flere kabelkonstruksjoner hvor dette fenomenet gjør seg gjeldene i ulike sammenhenger. Er det hørtbart? Ja, i minst to tilfeller.

Jeg gjentar litt av mitt tidligere innlegg i dag: Det ville være interessant om man oppgav sin sårbarhet for alternative strømbaner i signalretur når man skrev om kabler.

Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    787
    Torget vurderinger
    5
    Dette må da være langt billigere enn å kjøpe en påkostet 3D-TV: Quantum QV2 AC Line Harmonizer

Quantum QV2 AC Line Harmonizer
    QV2 er utformet for å forbedre musikalsk ytelse og bildekvalitet til lyd og-/eller bilde-system, og gir lett påviselige fordeler til en utrolig rimelig pris.
    Den kan brukes som et "stand alone" produkt, eller til å komplettere en Quantum-system (Qx2 / Qx4). Qv2 virker direkte på AC strøm-linjen, ved å legge til en nøye beregnet rekke pulserende frekvenser, klokket fra den opprinnelige 50 eller 60Hz bølgeformen.
    Resultatet er en reduksjon av støynivå, og en rimelig økning i bildedybde, dimensjonalitet og tilstedeværelse, samt vesentlig øke realismen i både musikalsk og visuell ytelse.
    Som for andre QRT produkter, er fordelene kumulative og Qv2 er enda mer imponerende når den brukes i flertall.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er jo flere som anbefaler at kablen er lenger enn avstanden mellom de komponentene som skal forbindes også. Litt over 4 meter om jeg ikke husker feil.

Kumulativ transparens?

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn