Markedsføring er en ting. Det kan man jo lære seg å lese slik at man gjør sine egne konklusjoner når det gjelder pris/kvalitetforholdet. Lovnader om gull og grønne skoger klarer man jo etterhvert å gjennomskue. Jeg syns det er værre når det uttales at ''..jeg har aldri betalt veiledende pris på produktene''. Om dette utsagnet gjelder kun denne kunden er det selvsagt helt greit. Om det gjelder de fleste kundene (eller evt alle som spør) må man konkludere med at veiledende pris ikke er reell; og slik praksis er faktisk forbudt iht markedsføringsloven. (§ 7 jmf § . Ingen selger mange produkter uten fortjeneste, om de fleste produktene selges med store rabatter betyr det at i den veiledende prisen er gjort et påslag tilsvarende rabatten for å gi inntrykk av at kunden får en gunstig rabatt. Mens kunden i raliteten betaler det produktet egentlig burde koste i forhold til standard kalkyle. Dette er regelrett svindel.
Men som sagt; markedsføringen er en del. Værre syns jeg det er når man som novise søker råd hos presumptivt profesjonelle rådgivere; de som anmelder og skriver om hi-fi produkter i blader og nettmagasiner. Når man leser omtaler som dette
Synergistic Research Acoustic ART Real-Time Analogue Room Treatment System Review | Dagogo | A Unique Audiophile Experience må man jo brgynne å lure på hvilken agenda denne skribenten har. Og hvorfor skulle han være noe særtilfelle?
Det som slår en etter å ha lest litt rundt om kring er at det omtales veldig lite utstyr som ikke er helt fantastisk (når var siste gang du leste en lunken omtale av et hi-end produkt?), forholdsvis mye plass gis til relativt kostbart utstyr, det brukes mye ressurses på å omtale kabler, strømrensere og magiske duppeditter (som er helt uinterressante for oss som har anlegg med samlet verdi < 50k) og det er oftest svært kort veg fra en utstyrsomtale til annonse for produsenten (og da gjerne samme produkt).
Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller det andre; men i mine øyene er bransjens troverdighet i ferd med å smuldre opp.
Summen er at det er veldig vanskelig for de som ønsker det å finne informasjon og råd om aktuelle produkter som passer som innstegsmodeller. At rekrutteringen er fallende er derfor helt forståelig.
Så takk og lov for edruelig sjeler her som kan veilede uerfarne og naive sjeler i denne jungelen.
mvh hans