Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Tullete og unødvendig innlegg fra mesut. :mad:
    hvorfor det? hva med 30-40 innlegg hvor man forsøker å finne et felles navn på kabler som koster mere enn en udefinert sum penger? Er de innleggene nødvendig og kloke sett opp mot topic?
    Kan du da ikke bare slå bordet uangrpelige fakta om de kablene, sånn at de innlegg "faller døde til jorden" ??

N

nb

Gjest
    Det er fantastisk at vi her på HFS har tilgang på ressurser, på første benk, som har erfaring både fra kabel- og narkotikabransjen, og som kan gå god for forskjellene mellom disse. Virkelig nyttig. Og som synes det er "søtt" at de som produserer sansynligvis kan enda mindre enn de som kjøper, tenk det! Og ikke nok med det; som i tillegg er så elskverdig å tenke på lommeboka til alle som evt måtte finne på å handle noe som han synes virker dumt. Det er virkelig flott at det er noen som passer på oss på bakerste benk så vi ikke driter oss ut.
    Alle kundene til Crystal Cable vet jo selvsagt at deres USB-kabel er fundamentally flawed som de sier i utlandet? Den låter selvsagt akkurat som før, men viten om at selve designet er usedvanlig idiotisk(*) gjør kanskje noe med lytteopplevelsen.

Om du vil kaste 60 tusenlapper etter en slik en, så be my guest. USB-saken til CC er faktisk usedvanlig dum, muligens en slags rekord i dumskap innnen kabeldesign - eller total mangel på sådann. Men det er selvsagt intet hinder for at kundene er storfornøyde, forhandlere pusher det og testere sikkert er ekstatiske. Den koster jo 8000 dollar (eller 60 laken i Norge) - da MÅ den jo være dritbra, for ingen rutinert audiofil ville vel finne på å betale så mye penger for noe om det ikke var top notch? Som kjent får man alltid hva man betaler for. USB-kabel innenfor spec koster en femtilapp, utenfor spec koster 60.000 så da må det jo være noe feil med speccen siden den er så billig å oppnå, men det tydligvis er betydelig mer kostbart å få maks lydkvalitet.

*) merk at jeg her snakker om et design. Altså er det ikke et personangrep og følgelig er det ikke nødvendig å dele ut gule kort.

Sist redigert:

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Det som er søtt med CC er at de som "produserer" sakene sannsynmligvis kan enda mindre enn de som kjøper sakene. Hadde de folkene hatt det aller minste snev av innsikt i hva de drev med så ville de i det minste ha lagd noe som faktisk er en USB-kabel. Det blir ikke mindre komisk av at man kan få lagt noe som er innfor spec, ser kult ut for omtrent ingen penger i et land langt borte.

Det store spørsmålet er dog hvor mange slike eksempler som tregs før selv de på aller bakerste benk skjønner at dette er en bransje som består av 99,98% bullshit hvis eneste formål er å sørge for et hyggelig bidrag på bunnlinjen til de involverte, og som det ikke er noen grunn til å kaste titusenlapper etter med mindre man har en eller annen fascinasjon for å eie teknisk sett supersimple produkter solgt til høy pris eller svever rundt i den villfarelse at dette er rocket science.

Innstrålt støy, skin-effect, krystallstruktur, ledehastighet osv osv my ass. De som selger slikt med slagsargumenter langs de linjene burde skamme seg, men det er kanskje en naturlig konsekvens av at kundene av en eller annen grunn faktisk ønsker å bruke penger på slikt og synest forklaringene høres vettuge ut. Narkolanging fremstår som en ærlig geskjeft til sammenligning - da vet man i det minste hva man får.

Det er fantastisk at vi her på HFS har tilgang på ressurser, på første benk, som har erfaring både fra kabel- og narkotikabransjen, og som kan gå god for forskjellene mellom disse. Virkelig nyttig. Og som synes det er "søtt" at de som produserer sansynligvis kan enda mindre enn de som kjøper, tenk det! Og ikke nok med det; som i tillegg er så elskverdig å tenke på lommeboka til alle som evt måtte finne på å handle noe som han synes virker dumt. Det er virkelig flott at det er noen som passer på oss på bakerste benk så vi ikke driter oss ut.
    Psssst...... ser ut til at du "glemte" å svare meg nå

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    [QUOTE

hmmm, hvor er dine innlegg blandt de 1114 (det var det tall du kom med) ?
    Tror eg har fulgt med i tråden, men kan ikke huske å ha sett noen innlegg fra deg før nå lenge etter at 1114 var passert...... Hvorfor det mon tro ?[/QUOTE]

Vel, jeg hadde jo håpet at flertallet skjønte at tallet 1114 var et tilfeldig tall myntet på at tråden består av langt flere innlegg utenfor topic enn motsatt. Man kan kanskje ikke forlange at du husker alle mine innlegg. Jeg nøyer med med å vise til innlegg på side 1,2 og 4 av meg i denne tråden, resten får du ta deg bryet med selv hvis du er nysgjerrig.

Så svaret på spørsmålet ditt er enten at du følger for dårlig med, eller at du har dårlig hukommelse. Du vet det vel best selv.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Alle kundene til Crystal Cable vet jo selvsagt at deres USB-kabel er fundamentally flawed som de sier i utlandet? Den låter selvsagt akkurat som før, men viten om at selve designet er usedvanlig idiotisk(*) gjør kanskje noe med lytteopplevelsen.

Om du vil kaste 60 tusenlapper etter en slik en, så be my guest. USB-saken til CC er faktisk usedvanlig dum, muligens en slags rekord i dumskap innnen kabeldesign - eller total mangel på sådann. Men det er selvsagt intet hinder for at kundene er storfornøyde, forhandlere pusher det og testere sikkert er ekstatiske. Den koster jo 8000 dollar (eller 60 laken i Norge) - da MÅ den jo være dritbra, for ingen rutinert audiofil ville vel finne på å betale så mye penger for noe om det ikke var top notch? Som kjent får man alltid hva man betaler for. USB-kabel innenfor spec koster en femtilapp, utenfor spec koster 60.000 så da må det jo være noe feil med speccen siden den er så billig å oppnå, men det tydligvis er betydelig mer kostbart å få maks lydkvalitet.

*) merk at jeg her snakker om et design. Altså er det ikke et personangrep og følgelig er det ikke nødvendig å dele ut gule kort.
    Ikke vær redd, min rekord i kronebeløp vedr USB-kabler er ca kroner 250,- Jeg er ingen kandidat for kjøp av noe av dette som du omtaler som bullshit/svindel e.l.

Jeg aner ingenting om specs vedr usb, jeg har en usb fra Blue Jeans, den kostet nesten ingenting. Så har jeg en avtale om lån av en USB fra et mer kjent fabrikat, den koster 3000,- Hvis jeg synes den låter bra ift utlegget kjøper jeg den, selvsagt helt uavhengig av specs, det gir jeg faen i. Det som betyr noe for meg er hvordan det låter, ikke hvordan det måler, eller ikke måler, eller er bullshit utifra teori.

N

nb

Gjest
    Jeg aner ingenting om specs vedr usb
    Det gjør neppe Crystal Cable, deres importører, forhandlere eller kundene heller. Høyst sannsynlig så er utstyret i begge ender av kablenen i henhold til spec. Om det i praksis er noe problem er en annen sak, det er bare morsomt. At muligens den dårligste USB-kabelen i verden koster 60.000 kroner kan jo fremkalle litt mild humring om ikke annet. Jeg har en kasse full av sorte noname-kabler som er riktigere.

DealExtreme tar rundt to dollar (inkludert frakt til hele verden) for en USB-kabel som nesten garantert er innenfor spesifikasjonen og følgelig faktisk er en USB-kabel. Det er dog ikke mulig å spille bullshit-bingo på produktbeskrivelsen.

Sist redigert:

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    [QUOTE

hmmm, hvor er dine innlegg blandt de 1114 (det var det tall du kom med) ?
    Tror eg har fulgt med i tråden, men kan ikke huske å ha sett noen innlegg fra deg før nå lenge etter at 1114 var passert...... Hvorfor det mon tro ?
    Vel, jeg hadde jo håpet at flertallet skjønte at tallet 1114 var et tilfeldig tall myntet på at tråden består av langt flere innlegg utenfor topic enn motsatt. Man kan kanskje ikke forlange at du husker alle mine innlegg. Jeg nøyer med med å vise til innlegg på side 1,2 og 4 av meg i denne tråden, resten får du ta deg bryet med selv hvis du er nysgjerrig.

Så svaret på spørsmålet ditt er enten at du følger for dårlig med, eller at du har dårlig hukommelse. Du vet det vel best selv.[/QUOTE]

Jada, har sett de innlegg, men ser ikke helt relevans mellom de og innlegg 1227. Men å bruke dine egne ord så "vet du vel best selv"

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg aner ingenting om specs vedr usb
    Det gjør neppe Crystal Cable, deres importører, forhandlere eller kundene heller.
    Så lenge kundene synes det låter bra er det vel ikke noe å bruke energi på for deg, synes du det?

Jeg kan fortelle deg at CC gir blaffen. Jeg er ikke markedsfører, men har vært involvert i en del MF-prosesser. Det vi forsøker å unngå er bla.a. å bruke penger på å markedsføre våre produkter mot mennesker som overhodet ikke er i målgruppen for disse produktene. Det anses bortkastet, overrasket? Neppe.

CC ler nok like mye av deg som du gjør av dem, så la være å plag deg selv er mitt råd.

N

nb

Gjest
    Så lenge kundene synes det låter bra er det vel ikke noe å bruke energi på for deg, synes du det?
    Jo, fordi det er brudd på tillitskontrakten. Kjøper man et premiumprodukt så antar man automatisk at ting er på stell. Det er det på ingen måte her.

Du sier egentlig at det er greit å selge bullshit så lenge kundene tror på det. Det er jeg uenig i. For dette ER faktisk bullshit. I sin klareste form, i den grad man kan si det om bullshit.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    [QUOTE

Jada, har sett de innlegg, men ser ikke helt relevans mellom de og innlegg 1227. Men å bruke dine egne ord så "vet du vel best selv"[/QUOTE]

Men du ser stor sammenheng og relevans mellom dine egne innlegg på side 1-3 og de på side 60-63? Jeg antar at vi begge skriver innlegg relatert til hvor tråden til enhver tid befinner seg.

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jo, fordi det er brudd på tillitskontrakten. Kjøper man et premiumprodukt så antar man automatisk at ting er på stell. Det er det på ingen måte her.

Du sier egentlig at det er greit å selge bullshit så lenge kundene tror på det. Det er jeg uenig i. For dette ER faktisk bullshit. I sin klareste form, i den grad man kan si det om bullshit.

Nei, jeg sier at det er greit hvis kundene føler det de har kjøpt er bra saker, altså at de synes det låter bra.

Og siden du er så opptatt av brudd på tillitskontrakten, forbrukerens beste og helt overbevist at CC er Bullshit; det burde jo være den enkleste sak i verden for deg å få tak i en rundlurt, misfornøyd kunde og ta han med seg til forbukerrådet og tv2 hjelper deg. Anmelde både Audiofreaks og Crystal Cable for svindel, få en ende på denne galskapen.

Lykke til og god natt!

Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Dette kan jo videreføres til alt styret om hestekjøtt for tiden. Synes du det er greit at det er andre kjøttyper enn deklarert i varen? CC reklamerer med USB kabel, men det er IKKE en USB kabel. Å påstå at det er en USB kable blir ekvivalent med å si at hest er okse. Begge deler er opplagt feil, og det bør slås ned på.

Det er mange som uvitende har spist hesteokse uten å reagere, og har sikker vært helt fornøyd med produktet. Likevel føler de seg lurt når sannheten kommer frem. Det synes jeg også de bør gjøre.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Den prislisten til CC er god julebordunderholdning. Etter å ha sett utrolig mange forsøk på å avspore denne tråden, syns jeg også den listen understreker hvorfor det er viktig å være kritisk til hifi-markedsføring.

i mitt anlegg ville det kostet nesten en million i kabler å kjøre Absolute Dream standard. Jeg kan godt forestille meg hvem som da blir hensatt i en absolutt drømmetilstand.

skutelos

Medlem
    Ble medlem
    05.04.2007
    Antall liker
    0
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er synd at enkelte bevisst saboterer slike tråder på denne måten, men samtidig også underholdende.
    Det høres nesten ut som at du mener denne tråden har en form for verdi?
    Det har den absolutt. Men det forutsetter et åpent sinn, at man er mottakelig for annet enn sin egen overbevisning. Og at man evner å overse de 1114 innleggene som kun inneholder luft ift topic. Nesten som WAV vs FLAC.
    Jeg svarte på topic ganske tidlig i denne tråden, men jeg tror ingen verken fikk det med seg eller er i stand til å finne det igjen.
    Forøvrig er det ingen her som er mottakelig for annet enn sin egen overbevisning.
    Er litt uenig jeg da, personlig har jeg lært mye i denne tråden. da om virkning av forskjellig kabel oppbygning og teori. mvh lars skoglund

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dette kan jo videreføres til alt styret om hestekjøtt for tiden. Synes du det er greit at det er andre kjøttyper enn deklarert i varen? CC reklamerer med USB kabel, men det er IKKE en USB kabel. Å påstå at det er en USB kable blir ekvivalent med å si at hest er okse. Begge deler er opplagt feil, og det bør slås ned på.

Det er mange som uvitende har spist hesteokse uten å reagere, og har sikker vært helt fornøyd med produktet. Likevel føler de seg lurt når sannheten kommer frem. Det synes jeg også de bør gjøre.
    Hei, jeg er enig i det du skriver. Det er ikke greit å kalle noe for noe det ikke er, uansett hva det måtte gjelde.

Forresten; er det kun USB-kablene deres som ikke er i henhold til gjeldende standard, eller gjelder dette andre kabeltyper også?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Sortland
    Markedsføring er en ting. Det kan man jo lære seg å lese slik at man gjør sine egne konklusjoner når det gjelder pris/kvalitetforholdet. Lovnader om gull og grønne skoger klarer man jo etterhvert å gjennomskue. Jeg syns det er værre når det uttales at ''..jeg har aldri betalt veiledende pris på produktene''. Om dette utsagnet gjelder kun denne kunden er det selvsagt helt greit. Om det gjelder de fleste kundene (eller evt alle som spør) må man konkludere med at veiledende pris ikke er reell; og slik praksis er faktisk forbudt iht markedsføringsloven. (§ 7 jmf § 8). Ingen selger mange produkter uten fortjeneste, om de fleste produktene selges med store rabatter betyr det at i den veiledende prisen er gjort et påslag tilsvarende rabatten for å gi inntrykk av at kunden får en gunstig rabatt. Mens kunden i raliteten betaler det produktet egentlig burde koste i forhold til standard kalkyle. Dette er regelrett svindel.

Men som sagt; markedsføringen er en del. Værre syns jeg det er når man som novise søker råd hos presumptivt profesjonelle rådgivere; de som anmelder og skriver om hi-fi produkter i blader og nettmagasiner. Når man leser omtaler som dette Synergistic Research Acoustic ART Real-Time Analogue Room Treatment System Review | Dagogo | A Unique Audiophile Experience må man jo brgynne å lure på hvilken agenda denne skribenten har. Og hvorfor skulle han være noe særtilfelle?
    Det som slår en etter å ha lest litt rundt om kring er at det omtales veldig lite utstyr som ikke er helt fantastisk (når var siste gang du leste en lunken omtale av et hi-end produkt?), forholdsvis mye plass gis til relativt kostbart utstyr, det brukes mye ressurses på å omtale kabler, strømrensere og magiske duppeditter (som er helt uinterressante for oss som har anlegg med samlet verdi < 50k) og det er oftest svært kort veg fra en utstyrsomtale til annonse for produsenten (og da gjerne samme produkt).
    Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller det andre; men i mine øyene er bransjens troverdighet i ferd med å smuldre opp.

Summen er at det er veldig vanskelig for de som ønsker det å finne informasjon og råd om aktuelle produkter som passer som innstegsmodeller. At rekrutteringen er fallende er derfor helt forståelig.

Så takk og lov for edruelig sjeler her som kan veilede uerfarne og naive sjeler i denne jungelen.

mvh hans

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forresten; er det kun USB-kablene deres som ikke er i henhold til gjeldende standard, eller gjelder dette andre kabeltyper også?
    Det ser ut til at Crystal Cable ligger godt utenfor spec på de andre digitalkablene også. AES/EBU skal være 110 ohm leder til leder, S/PDIF 75 ohm leder til skjerm, og Firewire 110 ohm leder til leder. Hvis jeg traff sånn omtrent riktig med overslaget for hver mini-coax (15 ohm - men det var grovregning ut fra minimal info), så blir det bare 3-4 ohm impedans hvis man kobler fire av dem i parallell. Båndbredden i den overføringen blir ikke veldig stor, for å si det litt forsiktig. For AES/EBU og Firewire blir det samme problemstilling som for USB. Standardene forutsetter et tvinnet par signalledere med en viss impedans mellom dem. Det får man ikke ved å tvinne sammen flere coaxer. Ikke i nærheten engang, og der trenger vi ikke regne så veldig mye for å vite det.

Men du hadde et godt poeng for noen innlegg siden: Produsenter som Crystal Cable er veldig dyktige. Men det de er dyktige til er noe helt annet enn signaloverføring, akkurat som P.T.Barnums store talent ikke var elefantbiologi og Gucci ikke er best på optimal pakking av ryggsekk for fjelltur. Hvis vi aksepterer at disse krabatene opererer i et luksusmarked for oligarker og barn av kinesiske partipamper vil vi ha kommet et stykke. Men det blir fort ufrivillig komisk når noen skape en teknisk begrunnelse for at disse "referansekablene" "låter bedre". Opplevelsen er som den er, men det er elektroteknikken også.

L

larkus

Gjest
    Enhver forandring som en dyr kabel gjør med lyden er "selvfølgelig" til det positive. Dette gjelder nok også USB kabelen til CC.

mvh
    larkuz zarkasmuz

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Markedsføring er en ting. Det kan man jo lære seg å lese slik at man gjør sine egne konklusjoner når det gjelder pris/kvalitetforholdet. Lovnader om gull og grønne skoger klarer man jo etterhvert å gjennomskue. Jeg syns det er værre når det uttales at ''..jeg har aldri betalt veiledende pris på produktene''. Om dette utsagnet gjelder kun denne kunden er det selvsagt helt greit. Om det gjelder de fleste kundene (eller evt alle som spør) må man konkludere med at veiledende pris ikke er reell; og slik praksis er faktisk forbudt iht markedsføringsloven. (§ 7 jmf § . Ingen selger mange produkter uten fortjeneste, om de fleste produktene selges med store rabatter betyr det at i den veiledende prisen er gjort et påslag tilsvarende rabatten for å gi inntrykk av at kunden får en gunstig rabatt. Mens kunden i raliteten betaler det produktet egentlig burde koste i forhold til standard kalkyle. Dette er regelrett svindel.

Men som sagt; markedsføringen er en del. Værre syns jeg det er når man som novise søker råd hos presumptivt profesjonelle rådgivere; de som anmelder og skriver om hi-fi produkter i blader og nettmagasiner. Når man leser omtaler som dette Synergistic Research Acoustic ART Real-Time Analogue Room Treatment System Review | Dagogo | A Unique Audiophile Experience må man jo brgynne å lure på hvilken agenda denne skribenten har. Og hvorfor skulle han være noe særtilfelle?
    Det som slår en etter å ha lest litt rundt om kring er at det omtales veldig lite utstyr som ikke er helt fantastisk (når var siste gang du leste en lunken omtale av et hi-end produkt?), forholdsvis mye plass gis til relativt kostbart utstyr, det brukes mye ressurses på å omtale kabler, strømrensere og magiske duppeditter (som er helt uinterressante for oss som har anlegg med samlet verdi < 50k) og det er oftest svært kort veg fra en utstyrsomtale til annonse for produsenten (og da gjerne samme produkt).
    Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller det andre; men i mine øyene er bransjens troverdighet i ferd med å smuldre opp.

Summen er at det er veldig vanskelig for de som ønsker det å finne informasjon og råd om aktuelle produkter som passer som innstegsmodeller. At rekrutteringen er fallende er derfor helt forståelig.

Så takk og lov for edruelig sjeler her som kan veilede uerfarne og naive sjeler i denne jungelen.

mvh hans
    Første delen av innlegget ditt tok jeg opp på side 1 i denne tråden, og prøvde også litt senere å få til en diskusjon rundt dette, men ingen later til å mene så mye om dette. Jeg tror det kan ha sammenheng med at dette gjelder for de fleste kjøp av relativt kostbar hifi. Mange, meg selv inkludert, lever i troen på at vi har gjort gode kjøp, fått mye for pengene. Realiteten er kanskje at vi har fått nøyaktig like mye for pengene alle sammen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En fotnote om de digitalkablene fra Crystal Cable: Det som redder dem er at det i virkeligheten ikke stilles så veldig høye krav til signalkabler for audio, ikke engang for digitale overføringer som S/PDIF. Dataraten er så lav og strekkene så korte at man faktisk kan bruke hvilken billig analog signalkabel som helst uten at det gjør noen hørbar forskjell. NB: Dette sier jeg ut fra praktisk erfaring, ikke teori. Prøv selv med en eller annen gammel RCA-kabel fra nederst i skuffen som digitalkabel. Du ødelegger ingen ting, men risikerer kanskje å lære noe.

Formodentlig vil selv disse ledningene låte klin likt som alle andre digitale S/PDIF signalkabler i de fleste anlegg, og så tar utseendet og kunnskapen om prislappen seg av resten. Hvilket bringer oss tilbake på topic: Hva skal man si om påstandene fra den produsenten? En korrekt, dokumenterbar påstand kunne vært "helt feil på alle målbare elektriske parametre, men det gjør ikke noen hørbar forskjell i et vanlig stereoanlegg." Den annonsen selger, tenker jeg.

V

vredensgnag

Gjest
    Gucci ikke er best på optimal pakking av ryggsekk for fjelltur.
    For noen år siden gjorde jeg en reposisjoneringsjobb for Helly Hansen. På den tiden hadde Prada bestemt seg for at skiheispersonale i Alpene var perfekte utstillingsdukker for Pradas nye skidresser.

Disse så jævlig bra ut, inntil du måtte bevege deg.
    De var sydd med slik passform at du hadde dårlig bevegelsesfrihet. Enda verre var at bukse/jakke var innpå hermetisk lukket. Litt anstrengelse og du ble en godt innpakket kamin inne i tøyet. Personalet klagde, men Prada hadde betalt godt til eierne av anleggene for at de skulle gå i deres tøy. Pradas designere hadde jobbet med utseendet, men ikke levnet en tanke til funksjon - og visste sannsynligvis heller ikke hvilke krav man må stille til plagg for dem som skal arbeide utendørs om vinteren.

De var selvsagt veldig dyre i handel for vanlige forbrukere.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når alt kjem til alt, må den einskilde kunde avgjere kva som skal vere kvalitetsfaktorar. Kvalitet er ei subjektiv greie. Det er ikkje annleis enn det gamle ordaket om kven som bestemmer kor godt skoen passar.

For Prada er det neppe at plagget skulle passe til friluftsliv, og dei fleste aktuelle kjøparar vil vel aldri mistenkje Pradadesignarar for å gjere andre val enn dei har gjort i det tilfellet Vreden snakkar om. Om Norrøna hadde gjort jobben, derimot ...men då hadde nok passforma vore noko annleis.

Innan hifi må du vel også tenkje annleis om produkt frå ulike produsentar. Forventning er vel utgangspunktet, og det er når vi har disharmoni mellom forventing og produkt at ting tek til å bli spennande. Nad 3020 er vel ein slik sak som fekk ting til å endre seg kollosalt. Alle forventar at eit oppsett frå t.d. MBL til ein million eller tre skal høyrest akseptabelt ut. Men om du lagar eit bruktanlegg til mindre enn ein hundredel av prisen som går an å lytte til, gjev deg ei positiv overrasking.

Det er veldig sjeldan eg høyrer svinedyrt utstyr som let heilt på trynet. Då står i tilfelle høgtalarane bak/fram eller noko sånt. Men om eg gjorde det, ville eg bli forferdeleg skuffa. At komponent A opplevest som klart betre enn B er greitt nok, men om ein gammal NAD skulle høyrest betre ut enn ein Pass sin integrerte ved A/B-samanliking, ville eg sannsynlegvis bli så forvirra at eg hadde gått inn for alternative hobbyar for eit kortare eller lenger tidsrom...

Må innrømme at eg var med på Monster-hypet annon 1980-talet. Fekk tak i Powerline 2, den gongen i 9 meters lengder. Eg høyrde skilnad på desse og ein "vanleg" høgtalarleidning eg hadde tidlegare. Kanskje ikkje så veldig rart, då tverrsnittet var ganske ekstremt større... Verre vart det når eg prøvde ut bananpluggane. Å sette ein bananplugg + kabelsko i signalkjeden skulle liksom skape betre kontakt....velvel.....eg plukka dei av etter kvart. Og opplevde ein vesentleg kvalitetsheving av lyden når eg
    a) flytta høgtalarane frå langvegg- til kortveggsplassering...
    b) kutta Powerline 2 til 4 i staden for 9 meters lengde...
    ...men xtreme-pluggane + kabelsko gjorde lite med lyden.

V

vredensgnag

Gjest
    Men, Arve, som vi vet av tråden og tidligere diskusjoner, har vi minst to tilfeller der leverandører av passive komponenter etablerer seg kort tid etter at de har bedt om råd på nettfora, og snaue to år etter at de knapt visste hva kapasitans er, leverte de "verdens beste kabler."
    Visst skal kunde/kjøper vite å passe på, men metodene som anvendes innen HiFi er bevisst siktet inn på å skape usikkerhet og oppgraderingspress, slik at kjøper drives høyt opp i prishierarkiene som alle opererer med.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.366
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom det er slik, Vrede, at det går føre seg ei medviten tåkelegging av fakta, er det alvorleg. Akkurat no trur eg fylgjande:

- Det er skilnadar på kablar. Både høgtalarar og signal. Det er heilt tydeleg at lengda verkar inn når andre faktorar er konstante. Men det er ikkje avgjerande. Det der heller ikkje slik at du berre treng å auke kvadratet når lengda aukar.
    Kablar i pickuparm fram til riaa er svært lette å høyre skilnad på. Spesielt med visse pickupar. Elles varierer graden av kabelskilnad mykje med produkta. Personleg har eg opplevd alt frå ganske eintydig positiv skilnad mellom for- og effektforsterkar til ting som eg ikkje kan detektere med høyrselen. Om signalet er balansert/ubalansert er eg usikker på har innverknad på korte strekk. Har aldri gjort skikkelege samanlikningar der eg har kunna justere for ekstra guffe ved balansert drift automatisk vs ubalansert, med same kabelmateriale. Dessutan må terminering m.m. vere ulikt, altså for mange variablar. På veldig lange strekk har balansering stor nytteverdi, oppdaga eg då eg spelte i band.

Eg har ein mistanke om at kontakt/terminering har veldig mykje å seie for den totale "kabelopplevinga". Det er uråd å meine noko sikkert om materialar eller teknologi, ettersom det er uråd å halde alle parametrar konstante utanom ein. såleis lyttast det på fleire variablar samstundes, og då vert det tull og overtru til sist.

Straumleidningar er eg svært usikker på, bortsett frå at det løner seg å kappe og terminere desse, slik at du ikkje har skjorareir liggande meir eller mindre oppkvelia bak forsterkarane dine..

- Prisane på kablar er til dels uhyrlege, sett i høve til kva materiale/teknologi som er brukt vs. det som er relevant for dei lydlege kvalitetane (24 k gullkabel med grovt tverrsnitt har eg endå ikkje sett, heldigvis), og graden av skilnad på kablar sett ut i kor stor grad skilnade ein kan oppnå andre stadar i signalkjeden for tilsvarande ressursbruk. Det svarar seg svært lite å verte eksotisk med kablar, faktisk mindre enn innan anna hifipengebruk.

- Vi er avhengige av skikkeleg ABX-testing av kabel for å komme nokon veg. Ei teoretisk tilnærming sparar tid, og kan gje oss retningar, men skikkelege svar må byggjast opp gjennom praktiske forsøk/erfaringar der ein gjer så godt ein kan når det gjeld å halde hype og placebo utanfor.

- Utan å rydde opp i dette, vert hififolket plassert i same katerori som andre alternativrørsler. Og med god grunn, kanhende?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Realiteten er kanskje at vi har fått nøyaktig like mye for pengene alle sammen.
    Om antagelsene mine er riktige gjelder nok ikke dette for de som har betalt fullpris for produktene.
    Mulig jeg misforstod deg. Det jeg mente var at jeg tror det er svært få, hvis noen i det hele tatt, som betaler noe i nærheten av full pris for kostbar hifi i Norge. Vi har diskutert dette en del tidligere i en tråd vedrørende prisene på bruktmarkdet som selvsagt påvirkes av hva som er betalt for produktene i utgangspunktet. Hvis jeg tar feil, og mange betaler fullpris for produktene, er vel markedsføringen grei nok også skulle jeg tro.

V

vredensgnag

Gjest
    Dersom det er slik, Vrede, at det går føre seg ei medviten tåkelegging av fakta, er det alvorleg. Akkurat no trur eg fylgjande:

Kablar i pickuparm fram til riaa er svært lette å høyre skilnad på. Spesielt med visse pickupar. Elles varierer graden av kabelskilnad mykje med produkta.
    I tilfellet kabler fra PU til RIAA er det klare grunner til hvorfor det gir utslag, noe vi også lett kan teste der hvor RIAA gir muligheter for å prøve ulik kapasitans; eller hvor man måler denne, og så velger seg kabellengde eller sammensetning som påvirker den i ønsket retning.
    Å derav utlede at det samme gjelder for andre kabelstrekk, der faktorene har helt annen størrelsesorden, er ikke like lett.

Men vi ser mange eksempler på at man overfører reelle forhold til andre ledd i kjeden - som når det kommer påstander om at man har drivverk som ser dypere i CDene, og får med seg det andre ikke "ser." En overføring fra det å ha godt innstilt PU og rett nål nedi rillene på en LP. Eller når man mener at kabler som fungerer utmerket for overføring av kritiske og enorme datamengder i andre sammenhenger er helt uegnet til overføring av de små datapakkene audio utgjør.
    Det må være lov å stille spørsmål innen HiFi, og det må være åpenhet overfor kvalifiserte og velinformerte svar, slik at vi kan oppnå etterprøvbare forbedringer i anleggene, og ikke må innbille oss effekter.

Når jeg teller opp kablatur i mitt anlegg og så kikker på prislisten nevnt under, ser jeg altså at jeg må ut med nær 1 million kroner til strekk om jeg ønsker å få anlegget mitt opp på toppnivået. Da skurrer det simpelthen hos meg - spesielt også fordi jeg har veldig vanskelig for å forstå hva man kan finne på å gjøre med en FireWire kabel som skal forsvare at den kan koste 60.000. Forsøk å si det til noen som har greie på hva en FW-kobling gjør ... det er langt forbi å være latterlig, det er å utstille hobbyen som et et klovneshow.

Joda, jeg vet at toppnivået kun har som funksjon å indikere hyperkunnskap hos produsenten - det er Bugatti på toppen av VAG-gruppens bilmodellpyramide, og så kjøper man seg inn under og er "fornøyd," selv om oppgraderingsuroen vil ligge der og gnage. "Kanskje skal jeg ta en snakk med husadministrasjonen og fortelle at jeg nok blir nødt til å bruke en million på kabler, for å få lyden dit den bør være?"

Nå ble det kabler i innlegget igjen, men det er virkelig til å undres over at man i det hele tatt får seg til å leke slik prisgalei med en passiv, hyperenkel og gjennomforstått komponent. Det er som om man peker nese av hifi-utøvere - og dermed relevant til trådstarters opprinnelige spørsmål.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Sortland
    .... Det jeg mente var at jeg tror det er svært få, hvis noen i det hele tatt, som betaler noe i nærheten av full pris for kostbar hifi i Norge. .....
    Det betyr at prissettingen er fiktiv (og dermed ulovlig).
    Alle ledd i kjeden har sine marginer med de prisene som kundene betaler - ingen detaljhandler gir rabatt til alle og tar dette av sin egen margin.
    Den fiktive prisen er dermed kun en del av markedsføringen.

Hva i all verden kan årsaken være til at man bruker fiktive høye priser som en del av markedsføringen av slike produkter?

Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    2
    .... Det jeg mente var at jeg tror det er svært få, hvis noen i det hele tatt, som betaler noe i nærheten av full pris for kostbar hifi i Norge. .....
    Det betyr at prissettingen er fiktiv (og dermed ulovlig).
    Alle ledd i kjeden har sine marginer med de prisene som kundene betaler - ingen detaljhandler gir rabatt til alle og tar dette av sin egen margin.
    Den fiktive prisen er dermed kun en del av markedsføringen.

Hva kan årsaken være til at høy pris brukes som en del av markedsføringen av slike produkter?
    Utifra min erfaring i bransjen er prissettingen nokså normal jevnt over, men nesten all hifi selges med rabatt da det er vanskelig å selge dyre produkter. Det er ikke mer komplisert enn det. Mye utstyr blir solgt med veldig lav fortjeneste pga. dette, og noen ganger må en vise til salgstall for å opprettholde en avtale med fabrikanten.

Noen setter nok litt høyere pris pga. dette at alle skal ha rabatt, og enkelte merker har mye høyere pris i Norge (enn landet det kommer fra) pga. flere mellomledd som f.eks. en distributør som skal dekke flere land.

Det er mange som har det inntrykket at f.eks. kabler selges med 10-kalkyle, men det har jeg aldri sett noe til, og utifra min erfaring gjelder samme kalkyler her som på annet utstyr.

Dette er som sagt basert på min egen erfaring og trenger ikke å leses som noen fasit på faktiske forhold, men jeg ser ofte at folk tror at det er langt større fortjenester ute og går enn det faktisk er.

For at en pris skal kunne kalles veiledende er det vel et krav at minst 3 produkter skal selges til den gitte prisen, og dette er det nok mange forhandlere som ikke følger, og i så tilfelle er det strengt tatt ikke lov å kalle en pris for veiledende hvis det ikke er solgt noen produkter til den oppgitte prisen, men i praksis ville det vært nokså vanskelig og ikke hatt en eller annen pris å gå utifra.

Mvh
    Høvdingen

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Det er mange som har det inntrykket at f.eks. kabler selges med 10-kalkyle, men det har jeg aldri sett noe til, og utifra min erfaring gjelder samme kalkyler her som på annet utstyr.

Dette er som sagt basert på min egen erfaring og trenger ikke å leses som noen fasit på faktiske forhold, men jeg ser ofte at folk tror at det er langt større fortjenester ute og går enn det faktisk er.
    Jeg har vært i bransjen noen år, og kan bekrefte at folk tror det er MYE høyere kalkyler enn det faktisk er. Det er dog noe høyere enn elektronikk. At det er likt, har jeg aldri vært borti. Unntaket er om man er importør av elektronikk, da blir kalkylene der mye høyere. 1.6-2.2 på elektronikk, og 2.2-3 på kabler er min erfaring. Da snakker jeg om de produkter som ikke importeres av forhandler.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Sortland
    Til hødvingens kommentar om prissetting:

''Utifra min erfaring i bransjen er prissettingen nokså normal jevnt over, men nesten all hifi selges med rabatt da det er vanskelig å selge dyre produkter.''

Hvordan kan forhandlere overleve hvis de 1: har normale priskalkyler og 2: selger alle produkter med rabatt?

Får ikke dette til å henge sammen, men svært billige lokaler og få ansatte kan selvsagt være en forklaring på at slik forretningspraksis er mulig.

Uansett vil jo dette medføre at når det i bruktmarkdet annonseres med ''kjøpt for x måneder siden til y kroner'' (hvor y = veiledende pris) - så er altså dette vanligvis direkte løgn?

''...... men i praksis ville det vært nokså vanskelig og ikke hatt en eller annen pris å gå utifra.''

Hvorfor kan man ikke regne inn rabatten først som sist og operere med en fast utsalgspris? I alle fall når rabattene gis:

''....da det er vanskelig å selge dyre produkter''

Lokker man kunder med høy pris? Eller vil man skremme kunden først og så gi rabatt ''specially for You my friend'' for dermed å selge større volum? (Heller ikke lovlig markedsføring.)

Jeg spør igjen - hva i all verden er vitsen med å operere med fiktivt høye priser når alle får rabatt?

mvh hans

Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim

Lokker man kunder med høy pris? Eller vil man skremme kunden først og så gi rabatt ''specially for You my friend'' for dermed å selge større volum?
    Svaret er ja. MEN, det er en annen side av saken. Ekstremt mange kunder handler tilbud, og ikke produkter. Har ikke tall på hvor mange som velger ett dårligere produkt, fordi rabatten er større. Veldig mange lever nærmest for å kunne skryte av hvor "billig" de har fått ting. Veldig ofte er det ikke tilfelle, siden en del produkter blir rabatert i hel til alle. Jeg vil påstå at dette er noe som kundene i stor grad har skylda for selv.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.151
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spør igjen - hva i all verden er vitsen med å operere med fiktivt høye priser når alle får rabatt?

mvh hans
    Det kan være flere årsaker, og her er to jeg kjenner til:

1. I noen tilfeller bestemmer produsent prissetting slik at prisen skal være lik over et gitt område.
    2. Hvis en setter prisen til et lavere nivå må en fortsatt gi rabatt fordi kundene forventer å få det, og da blir fortjeneste vanskelig. Dette er nokså inngrodd i high-end markedet.

N

nb

Gjest
    Det er vel heller ikke en eneste person i norges land som har betalt veiledende for verktøy eller forbruksmateriell hos motek. Jeg fikk flat rabatt på 20 prosent på alt av maskiner uten å en gang ha diskutert temaet. Hos thaugland får jeg 27 prosent på all trelast

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Helt riktig nb og dette er helt vanlig praksis mange plasser. Så vanlig faktisk, at den jevne forbruker har vendt seg til dette, og sammenligner normal markedspris.
    For deretter å forhandle tilbud utover markedspris ikke villedende pris som står i katalogen.
    Ikke vet jeg om det er lov, men jeg vil si nesten alle er klar over hvordan det fungerer. Derfor ligger det forventninger om å kunne få enda mer rabatt.

X

X186841

Gjest
    Er litt på ville veier med rabatter i mange bransjer ja , da vi la ny kloakk var det biligere å kjøpe rørene på Byggmax enn å få 60% rabatt gjennom entrepenøren.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra MIT cables sin hjemmeside.. Jeg er rimelig teknisk oppegående men her kom jeg jaggu til kort.

Application of HarmonicsUntil MA Technology, speaker cables couldn't maintain complex and consonant tones between their input and output because simple cable, or poorly designed 'black box' networked cables, scramble the harmonics. These types of cables dynamically discriminate against the magnitudes of the harmonics while simultaneously changing the intervals/pitch between notes of the music. The harmonics then are no longer equidistant between themselves (think of the 100 cent interval between the two piano keys) or to the fundamental/tonic of the music. When this occurs within a cable, consonant intervals that were pleasing to listen to, become dissonant, or unpleasant to listen to.
    MA Technology, released in 2007, was the first cable that was engineered around the criteria of maintaining harmonic integrity when transporting music between the input and output of a system's components. The new Oracle MA-X speaker cable with A.A.R.M. now takes this another step further. The MA-X Bi-wire not only contains 109 poles of articulation, but also gives the audiophile a means of "fine tuning" articulation, thereby helping to maintain equidistance between the music's harmonics, preserving pitch, and insuring the consonance of the music.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og siden det er markedsføringen som er tema så blir det omtrent komikveld å bla gjennom MITs hjemmeside med forklaringer.
    Kablene kan være veldig gode likeså..

The Oracle MA-X Rev. 2 Interconnect is the next generation of fully-adjustable articulation audio interfaces. Designed to pair with the Oracle MA-X Rev. 2 HD and the Oracle Matrix HD line of speaker interfaces, the Oracle MA-X Rev. 2 utilizes an unsurpassed 98 poles of articulation. With 98 poles of articulation, the timbre is full, natural and rich, and the textures remain thick and dense, ensuring that voices and instruments will not lose their natural tones. All voices and instruments are “painted” on a noise-free background and portrayed within a large three-Dimensional soundstage, remaining rock solid over a greater dynamic range. Rock-solid soundstage and better image specificity have once again been enhanced in the Oracle MA-X Rev. 2 interconnect via recent improvements involving two proprietary MIT® 2C3D technologies, SIT® (Stable Image Technology) and JFA® (Jitter Free Analog). Stable Image Technology ensures that the soundstage will retain its proper dimensional proportions, regardless of power demands, while Jitter Free Analog ensures that all images emitted from within the soundstage are heard from a black background with precise location and clarity, regardless of your choice of volume setting.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn