@Asbjørn: Er denne linken full av BS?
Klarer ikke avgjøre det selv, men har noen edrulige poenger synes jeg. De selger kabler selv, men til edrulige priser så vidt jeg kan skjønne.
SILVER AUDIO
Det er langt fra det verste jeg har sett, men det er et antall problemer der. Først avfeier de vanlig RLC kretsanalyse som irrelevant, ut fra et slags stråmannsresonnement om at det bare handler om å finne -3dB-punktet, at det alltid vil ligge høyt over audiobåndet, og at den analysen derfor er ubrukelig. Det er definitivt ikke det eneste jeg ser på. Det er mye mer interessant å forstå avvikene i frekvensgang på noen tiendedels dB gjennom audiobåndet. Da stemmer plutselig kretsteori og lytteopplevelse overens, har jeg lagt merke til. Interessant nok sier de omtrent det samme selv litt lengre nede.
Så påstår de at små fasedreininger opp til 100 kHz kan være hørbare for audiofile ører. De kan ikke det, og det finnes mengder av tester på følsomheten for tidsavvik. Øret er mest følsomt for sånt rundt 2 kHz, og selv der vil det være vanskelig å høre gruppeforsinkelse på 1 ms. Hørbarhet av ørsmå fasedreininger ved 50 kHz når vi ikke engang kan høre 180 grader fasedreining ved 2 kHz? Glem det. Det skjer bare ikke. Øret mangler hardware til å høre noe som helst ved de frekvensene, og grunnen til at vi har såpass bra gehør for frekvens som vi faktisk har er at øret integrerer lyd over litt tid og ofrer dermed litt oppløsning i tid for å få bedre oppløsning i frekvens. Det er ikke fysisk mulig at ørsmå fasedreininger på nanosekundnivå langt over audiobåndet kan være hørbare.
Deretter kommer det vanlige våset om mikrodioder som skaper forvrengning i kobbertråd. Det skjer heller ikke, men det passer sikkert bra å hevde det, siden de selger sølvtråder.
Kablene deres er sikkert bra, de, men den teksten er en interessant blanding av ting som er noenlunde riktige, stråmannspolemikk mot synspunkter som ingen hevder, og påstander som er beviselig feil. Om ikke ren BS, så er det i det minste en ku et sted i nærheten.