High-End Munchen 2014

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    for min del nå er det delt førsteplass mellom tune audio og Göbel
    Interssant at du syntes Göbel spilte bra. Jeg er litt interessert i Epoch Reference som de viste på showet. Det er en bending wave transducer i den ikke sant? Hvordan låt det? Jeg har hatt et par Audio Physic Medea med Manger bending wave transducers. De glemmer jeg ikke så lett. Det er noe med muligheten til å hoppe bukk over delefiltere i overgangene der mellomtonen er som sartest. Jeg er forøvrig at i Göbel rom spilte de også på et stort basstårn. Jeg finner ikke noe info om det på Göbels hjemmesider. Underlig at de ikke hadde et stereopar med basstårn også.

Mvh
    Roysen

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.264
    Sted
    Skien
    Går med tanker om de subwooferne selv. På bilder ser de ikke så enormt store ut, men den største veier jo 360kg. Hva er fakta når man ser de live? Er de upraktisk store eller er de overkommelige? Et par av den største i bronse hadde gjort seg med Q7.

Mvh
    Roysen
    I min stue så blir selv de minste litt for store men hadde jeg hatt et eget lytterom så hadde jeg ikke tenkt tanken på størrelsen. Han var ganske klar på at man minst bør ha 2 stk og helst 4! så da måtte sofaen til konemor rett ut vis jeg skulle få plass :)
    Hadde vært ekstremt gøy å fått testet 2 stk av de å hørt hvordan lyden hadde blitt . De 2 som du ser på bilde fra Munchen blir sendt til Sverige til Audionord så da vil jeg tru at muligheten for de som har lyst og økonomi raskt kan få seg 2 stk :)

Mvh: Espen L
    Ok, skal spørre om jeg får låne de. For meg er det imidlertid et par av den største som er mest interessant. Det har vært svært lite info tilgjengelig om disse. Hva slags innstillingsmuligheter finnes på de? Vet du det?

Mvh
    Roysen
    Har ikke sjekket ut innstillingsmuligheter på de men vil vel tru at de vil legge ut litt mer informasjon nå som de har vist de frem på messe.

Mvh: Espen L

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    for min del nå er det delt førsteplass mellom tune audio og Göbel
    Interssant at du syntes Göbel spilte bra. Jeg er litt interessert i Epoch Reference som de viste på showet. Det er en bending wave transducer i den ikke sant? Hvordan låt det? Jeg har hatt et par Audio Physic Medea med Manger bending wave transducers. De glemmer jeg ikke så lett. Det er noe med muligheten til å hoppe bukk over delefiltere i overgangene der mellomtonen er som sartest. Jeg er forøvrig at i Göbel rom spilte de også på et stort basstårn. Jeg finner ikke noe info om det på Göbels hjemmesider. Underlig at de ikke hadde et stereopar med basstårn også.

Mvh
    Roysen
    låt optimalt denne gangen---skal laste opp video imorgen.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Göebel lyden bifalles. Den har vært bra alle tre årene jeg har vært på messen. Mulig jeg er litt biasert siden jeg har skrive oppgave om DML..............

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    syntes det ikke låt optimalt ifjor, men iår ble jeg imponert

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Göebel lyden bifalles. Den har vært bra alle tre årene jeg har vært på messen. Mulig jeg er litt biasert siden jeg har skrive oppgave om DML..............
    Hadde vært interessant å lese den oppgaven.
    Det jeg er noe skeptisk til med DML er den dipole spredningen man får, altså at de sender energien bakover. Jeg mener det ikke er ønskelig i et lite rom. At de sprer veldig bredt og uniform er derimot mer ok, men noe man bør være oppmerksom på og om det passer bruken. Det blir noe helt annet enn horn med begrenset og kontrollert direktivitet.

Klarer man å få virkelig høy følsomhet med DML?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Ikke høy følsomhet som i hornfølsomhet. men med rett material og driver kan man komme opp i lavere 90 tall vil jeg tro. Følsomhet og kvalitet henger ikke nødvendigvis sammen når det kommer til DML. Oppgaven min gikk på subjektiv evaluering av ulike varianter av ett spesifikt produkt og blir lite relevant i denne sammenheng.

Den dipole spredningen blir dempet kraftig ned i Goebels sine høyttalere. De har også disse slissene langs kanten for å dempe og diffusere refleksjonene fra kanten. Det spesielle med DMLen jeg har jobbet med er at det samtidig er en absorbent. Du kan se mer på Deamp.no

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125

Auris Audio / Boenicke kombo...populært rom...ganske fullt hele tiden

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.390
    Er dette din nye adresse i München, Espen L? Kjøretøyet kan tyde på at du har flyttet allerede! :cool:

Bumester.jpg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Cambridge kombinerer DML med "piston". De kaller det BMR og delefrekvensen ligger ved lave 250 Hz. Veldig interessant. Tror den nyeste og siste serien som bruker BMR (Aeromax) ble vist frem i Munchen. Noen som hørte de?
    Aeromax 6 | Cambridge Audio

Aero serien som kom i fjor:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.778
    Messa avsluttes søndag 17. mai neste år. Bransjedag torsdag 14. mai, og åpent for publikum 15-17. mai.

Roy
    Hmmmm...der slo altså Murhy til 2 år på rad R.E.S :p
    Jeg synes dette ble litt kjipt, og skrev en mail til presseansvarlig Renate Paxa hvor jeg gjorde meg litt ekstra blond, samt for å surve litt på vegne av oss nordboere.
    Damen var ikke snauere enn at jeg fikk svar i dag, og skriver følgende:

Dear Tom

Thank you for this information. It`s a pity that the HIGH END will collide also next year with the Norwegian national day . But I can only say that we cannot change the date. To find a date for the exhibition is complicated, because there are so many events in Munich at the MOC center during the year. We don`t have many possibilities really, and furthermore we cannot hold the HIGH END in another part of the year.

We hope you will understand this.

Mit freundlichen Grüßen / with kind regards / Meilleures salutations

Renate Paxa
    Dipl.Ökonomin
    Presse- & Öffentlichkeitsarbeit /
    press & media department

Det hjalp jo ikke så mye, men da fikk jeg luftet temaet i hvert fall.
    Jeg har meldt inn til fruen at jeg drar, sjotta mai eller ikke.

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Jeg fikk nøyaktig det samme megetsigende svaret ettert at jeg sutret på nordboeres vegne i fjor. mao: de driter i det. :mad:

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.390
    Veldig bra, Power! Det gjelder å gjøre seg litt høy og mørk i blant :cool:

Bare husk at vi rådes til å kalle dagen Constitution Day (Grunnlovsdagen). Det som har med "nasjonal" å gjøre klinger ikke så godt i enkelte miljøer...

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.778
    Veldig bra, Power! Det gjelder å gjøre seg litt høy og mørk i blant :cool:

Bare husk at vi rådes til å kalle dagen Constitution Day (Grunnlovsdagen). Det som har med "nasjonal" å gjøre klinger ikke så godt i enkelte miljøer...
    Hehehehe...jawohl Herr ûbersturmbandfûhrer :cool:
    Hun tok den glatt uten dikedarer, og hodet mitt var overhode ikke i NSDAP modus :rolleyes:
    Men takk for tipset!
    Jeg synes det var på sin plass å minne henne på det, og nei Janscup, jeg tror ikke de driter i det akkurat.
    Men litt ubetenksomme må vi ha lov til å si at de er.
    Dog er det ikke lett å ta hensyn til alle mulige høytidsdager og særinteresser når man skal avvikle et så digert arrangement.

8

8x12_TOM

Gjest
    Var det noen som så eller hørte Gryphon på messen?
    Prøvde meg tre ganger. To av gangene ble jeg avvist pga at det var for bransjefolk. siste gangen kom jeg inn, men det var lite som tydet på at de skulle spille musikk der.
    Får inntrykk av at Gryphon er bedre på å skryte av utstyre enn å vise hva det kan prestere. Litt synd, siden jeg har sansen for merket.

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    noen av dere som filmet?

ok..for dere som liker krystallklar midttone, teknisk korrekt og romslig korrekt lyd så er vel disse høyttalerne vinner'n

Sist redigert:

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    noen av dere som filmet?

ok..for dere somliker krystallklar midttone, teknisk korrekt og romslig korrekt lyd så er vel disse høyttalerne vinnern

De var veldig gode! Ble litt imponert over dem.

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man hører selv på den videosnutten at Janszen zA2.1 låter veldig homogent med en flott og naturtro vokal gjengivelse. Ingen overgang er perfekt og uten artifakter. Og legge den så lavt som ved 500 Hz gjør noe vesentlig med lyden. De mangler bare dynamikk.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Så der er bare jeg som ikke synes de hang sammen? Synes også de ble skjærende når de ble spilt litt høyt. De små låt bedre i mine ører.

8

8x12_TOM

Gjest
    Så der er bare jeg som ikke synes de hang sammen? Synes også de ble skjærende når de ble spilt litt høyt. De små låt bedre i mine ører.
    Synes også de spilte meget bra på mange parametre, de store altså. Har vel også skjønt at dine preferanser ikke sammenfaller med så alt for mange andre. Godt vi er forskjellige, ikke sant;)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Tja. Jeg sammenligner nå bare med ekte uhermetisert musikk. På messen ble referansen det jazzbandet som vandret rundt. At homogenitet skal være en sær preferanse sliter jeg med. Jeg synes det var lett å høre at panelet i de store var vesentlig kjappere enn bassene.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Redigert: Total feilpost.

Geir Arne

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo mye avhengig av både hvor man sitter i rommet og ikke minst hvilke musikk man spiller. Det er vel ingen messerom som har lyd hvor lyden sitter på alle områder. Man ser på de videoen som legges ut at det stort sett spilles veldig uproblematisk musikk og gode innspillinger. Det er ikke tilfeldig. Før eller siden vil noe musikk avsløre svakheter. Det gjør vel det i grunnen også hos de fleste hjemme. Vanskelig å få et anlegg til å låte behagelig på alt hvis det også skal være åpent og detaljert.

At overgangen fra elektrostater til monopoler i bassen er problematisk er velkjent og stemmer sikkert her også, men uansett synes jeg man hører en veldig helhetlig og naturlig vokalgjengivelse som ikke 3-veis o.l. matcher. På spor 2 og 3 på den videoen er det forøvrig knapt bass.

Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Mellomtonen var fin den, og totalt synes jeg høyttalerne klarte seg brukbart. Må dog være lov å påpeke de svakheter man opplever. Litt skeptisk til den sidemonterte diskanten også.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Geir Arne. Det var snakk om Janzsen nå. Ikke Magico.
    Koblet riktig nå....... Syntes forøvrig de største spillte klart best da de var mer åpne og "detaljerte", men noen dynamikkbombe var det ikke. Det var dog en ganske betydelig nivåforskjell når det ble A-B testet som kan ha påvirket meg.

Geir Arne

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Enig i at de små ikke hadde samme detaljenivå. De låt derimot mer homogent i mine ører. Som jeg har sagt før, så er sammenheng øverst på min sjekkliste, og fungerer ikke det, så kan de være så gode de bare vil på alt annet.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Kan godt forstå at dem ikke fungerer helt for deg da. Men sammenhengen sammenlignet med andre hybrid elektrostater syntes jeg var ganske god.

Ellers enig i det du skriver.

Geir Arne

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mellomtonen var fin den, og totalt synes jeg høyttalerne klarte seg brukbart. Må dog være lov å påpeke de svakheter man opplever. Litt skeptisk til den sidemonterte diskanten også.
    Ja, for all del.

Hvordan syntes du SMT rommet med Marten høyttalerne låt? Du har jobbet mye med akustikk selv og har sikkert dine referanser.

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    ingen over ingen til siden

jeg har en vinner!!