Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.641
    Torget vurderinger
    4
    Mmmm, Nottingham :D
    Det er vel Dais..?

    Heldiggrisen Budda!!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Tallerken er delt i to. Her er øverste del løftet av. Legg merke til hvordan de har fått tyngdepunktet i ytterste del av tallerkenen(tallerkenen er slik på undersiden også):



    Her ser vi den litt nedenfra, og med øverste del av tallerkenen i karbon på plass:
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.343
    Antall liker
    2.641
    Torget vurderinger
    4
    Ja gratulerer til Budda!
    Har lyst til å tro at dette ikke står tilbake for Stabi XL lydmessig...

    Står plinthet direkte på underlaget, eller er det noen små gummiknotter der?
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    kjoenik skrev:
    Ja gratulerer til Budda!
    Har lyst til å tro at dette ikke står tilbake for Stabi XL lydmessig...

    Står plinthet direkte på underlaget, eller er det noen små gummiknotter der?
    Det er noen tynne, flate, gummiliknende puter/plater under.

    Dais er en fantastisk bra platespiller, men like god som Stabi XL....det blir nok bare en ønsketenking!
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Dette må være den mest spektakulære bildetråden på nett!
    Utrolig morsom å følge med på!
    Ante ikke at det fantes så mange (over)ivrige entusiaster her på sørlandet:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.478
    Torget vurderinger
    24
    Lekker sak denne Daisen. Kan du si noe om lyden av Skala og Dais Hagto?
    Gratulerer Budda.
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Grattis Budda.

    Hvordan tonearm er det som står på den spilleren?
    Tenkte først på en Helius, men jeg er usikker......
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    445
    Antall liker
    175
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Armen er spase armen til Nottinham.Jeg har bestilt en ny spendene arm som kommer om 2-3 uker.
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    budda skrev:
    Armen er spase armen til Nottinham.Jeg har bestilt en ny spendene arm som kommer om 2-3 uker.
    Vi venter i spenning. Hvordan er Nottighamen i forhold til Kuzmaen?
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    445
    Antall liker
    175
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Nottingham er billigere.Mener nok at Nottingham gir mer for pengene,den er veldig stabil.Tallerkenen veier 22 kg men siden den har mye av tyngden ytterst regner jeg med det tilsvarer en tallerken som veier ca 30 kg men med mindre lagerstøy.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Har makrellen kommet til sørlandet, eller noe annet spennende?? ;)

    Mvh. Johan
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kjøpte i fjor de flotte Acapella høyttalerne. Har vært enormt godt fornøyd med lyden i dem, og utseendet på dem.
    Men jeg har hele tiden strevd med størrelsen på dem i den lille stua mi. Var på vippen flere ganger til å byttehandle med annet utstyr pga dette, i begynnelsen. Fikk flotte bytteforslag fra Odder som jeg må si var fantastisk tålmodig, og sjeldent fin å handle med. Har aldri vært borte i så bra service før.
    Acapella ble nesten med til Hortenmessa, men jeg trakk meg i siste sekund pga lydkvaliteten fra disse vakre lydskulpturene.
    Men følte hele tiden at stua mi var litt for liten til å få utnyttet dem helt. Jeg følte for å ha dem litt ut på gulvet for best lyd, og da dominerte de hele stua totalt (fikk dem i fanget).
    Hadde nok aldri lagt dem ut for salg likevel, men da presset fra min eldste hifikamerat her nede (Arild i tråden min) ble for stort, byttet jeg dem bort til ham.
    Jeg kan framdeles høre på dem når jeg vil, og de blir på sørlandet :)
    Selv blir det nok tilbake til mindre høyttalere som passer rommet mitt litt bedre. Enda mer lettdrevne høyttalere, og småforsterkere igjen. (Derfor også endel utstyr til salgs fra meg siste tid).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.457
    Antall liker
    26.478
    Torget vurderinger
    24
    Makan til bytting og utskifting som dere driver med der nede på Sørlandet, nei, du fornekter deg ikke Hagto.
    Føler meg med ett så traust og satt......

    Venter spent på fortsettelsen.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    ojojojojojoj

    Dette blir spennende Hagto!
    Husker at jeg trodde du var sånn diy-er som skulle ha mest mulig for minst mulig penger da du var i starten her på hfs.
    Men forsto jo annet etterhvert ;D

    Gleder meg til å se hva du finner på nå.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Hagto skrev:
    Kjøpte i fjor de flotte Acapella høyttalerne. Har vært enormt godt fornøyd med lyden i dem, og utseendet på dem.
    Men jeg har hele tiden strevd med størrelsen på dem i den lille stua mi. Var på vippen flere ganger til å byttehandle med annet utstyr pga dette, i begynnelsen. Fikk flotte bytteforslag fra Odder som jeg må si var fantastisk tålmodig, og sjeldent fin å handle med. Har aldri vært borte i så bra service før.
    Acapella ble nesten med til Hortenmessa, men jeg trakk meg i siste sekund pga lydkvaliteten fra disse vakre lydskulpturene.
    Men følte hele tiden at stua mi var litt for liten til å få utnyttet dem helt. Jeg følte for å ha dem litt ut på gulvet for best lyd, og da dominerte de hele stua totalt (fikk dem i fanget).
    Hadde nok aldri lagt dem ut for salg likevel, men da presset fra min eldste hifikamerat her nede (Arild i tråden min) ble for stort, byttet jeg dem bort til ham.
    Jeg kan framdeles høre på dem når jeg vil, og de blir på sørlandet :)
    Selv blir det nok tilbake til mindre høyttalere som passer rommet mitt litt bedre. Enda mer lettdrevne høyttalere, og småforsterkere igjen. (Derfor også endel utstyr til salgs fra meg siste tid).
    Ja, det skal bli spennende å følge med - både p.g.a. de fine reportasjene som gjerne dukker opp i etterkant, og ikke minst at dere der nede gjerne trår litt utenfor allfarvei m.h.t utstyrsvalg. :)

    Mvh. Johan
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Har vært utrolig morsomt å følge denne tråden, Hagto.
    En av de aller beste trådene for meg.Håper det blir en fortsettelse da men det ser det jo ut som det blir...Lykke til.Kanskje du får til en besøksartikkel med det nye hjemmet til Acapellaene.?

    MVH Johnny
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har tatt en liten pause nå mens jeg finner ut av tingene. Lukter på noe nytt spennende som er mer i den gata jeg var før Acapella. Har alltid likt best superlettdrevent, og små effektsvake forsterkere. Er nok der hjertet mitt ligger. Kom bare litt ut av kurs en stund.
    Stua mi kler også best litt mindre høyttalere. I mellomtiden slapper jeg av med et lite minimalistanlegg. Må jo ha musikk i stua mens man søker. Burmester og B&O ::)
     

    Vedlegg

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.550
    Antall liker
    13.520
    :eek: Du store all verden for en odyssè du har tatt oss med på Hagto.
    Reisen inneholder mange nydelige audiovisuelle øyeblikk. Takk skal du ha!
    Men hva beholder du av alt som nær sagt har "blåst" igjennom stua det siste året?
    Jeg har ramlet litt av lasset her i ly av alt som har kommet og gått, samt alt det lekre som har havnet på Bruktbørsen her "Asylet" ;) de siste ukene.
    Virker jo som rene Svartedauen for en tungt medisinert audioholiker som meg 8)
    Jeg blir nervøs av sånt serr`u....
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    RoDa skrev:
    Hehe, kult anlegg

    Hvordan låter disse Beolab 3?

    R
    Beolab 3 låter adskillig bedre enn man forventer, ihvertfall slik jeg har det. De fleste sitter litt måpende når jeg setter på. Lyder adskillig større og fyldigere enn de ser ut. Men det er klart at det er et uvanlig oppsett jeg har nå. En cd-kombinasjon til 170000 blir nok litt overkill. Har også mekket cardaskabler med XLR plugger inn i variabel utgang på dac og 5-Din i høyttalerenden. Hadde ikke lyst på noe billig overgangsgreier. Koser meg faktisk litt når jeg går og sysler hjemme for meg selv, men føler ikke helt at Beolab 3 er det mest spennende når man skal be hifigutta hjem på lyttekveld ;D
     

    Vedlegg

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Har du prøvd å ta dem frem fra veggen? Eller ble det beste posisjon i ditt lytterom?

    Husker et Fidelity nummer der de ble slått av lyden fra BL3 - spesielt på musikk med vokalinnslag. Er meget fornøyd med mine.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Powerpoint skrev:
    :eek: Du store all verden for en odyssè du har tatt oss med på Hagto.
    Reisen inneholder mange nydelige audiovisuelle øyeblikk. Takk skal du ha!
    Men hva beholder du av alt som nær sagt har "blåst" igjennom stua det siste året?
    Jeg har ramlet litt av lasset her i ly av alt som har kommet og gått, samt alt det lekre som har havnet på Bruktbørsen her "Asylet" ;) de siste ukene.
    Virker jo som rene Svartedauen for en tungt medisinert audioholiker som meg 8)
    Jeg blir nervøs av sånt serr`u....
    Tror du kan slappe av :)

    Fikk se annonse for Acapellahøyttalere og falt helt for disse. Trodde at disse høyttalerne var mer lettdrevne enn de var, og at jeg kunne bruke de små rørforsterkerne jeg hadde fra før. Det viste seg etterhvert at de likte godt litt mer krefter enn antatt. Dermed var karusellen igang.
    Det viser seg også ofte at får man dyrere utstyr, større høyttalere osv så kreves det mer av rom, akustikk, kabler, matching osv.
    Jeg hadde brukt masse penger nå og følte for å fullføre. Man setter høyere krav når utstyret blir dyrt, og man ønsker å vise fram skikkelig godlyd for besøkende også.
    Jeg mistet faktisk nesten hele gleden ved musikklytting og ble bare sittende å høre på lyder og forbedringspotensialer.
    Fikk etterhvert fantastisk lyd på Acapellaene, men da måtte høyttalerne stå på steder i rommet som absolutt ikke passet meg, og stua ble seende ut som et lydstudio. Trivdes ikke slik.
    Fikk også litt samvittighetskvaler etter å ha brukt så mye penger i forhold til hva jeg følte jeg fikk igjen. Følte det ble masse styr og kav for å få ut det beste av alt det flotte utstyret.
    Acapellaene står nå hos kameraten min, og jeg kjenner et lite stikk i magen hver gang jeg er innom ham.
    Vet ikke hva jeg gjør nå. Samler opp litt penger på kontoen og ser det an litt. Finner tilbake musikkgleden med et anlegg, hvor jeg ikke forlanger så mye av lydkvaliteten, mens jeg vurderer.
    Men det blir nok ihvertfall noen mindre, og lyse høyttalere i den lille stua mi. Og de blir nok meget lettdrevne slik at de kan drives med små effektsvake forsterkere.
    Skal nok rundt og 'myse' litt, så får vi se hva det blir til ;)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Soundproof skrev:
    Har du prøvd å ta dem frem fra veggen? Eller ble det beste posisjon i ditt lytterom?

    Husker et Fidelity nummer der de ble slått av lyden fra BL3 - spesielt på musikk med vokalinnslag. Er meget fornøyd med mine.
    Har forsøkt dem ut fra veggen og det blir mer frigjort, men synes faktisk de spiller meget bra inne ved vegg også. Finnes bassjustering på høyttalerne, og jeg har nok for det meste bassen på fullt.
    Må nok innrømme at jeg ikke hadde forventet så bra lyd fra disse høyttalerne.
    Hadde familiesammenkomst her på mandag og min mor og mine søstre la stort press på at slik burde jeg bare ha det, og at jeg aldri måtte selge disse høyttalerne ;D
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Prøv å sette dem ca. 1.2m ut til hver side for deg, mens du sitter i stolen og lytter. Verdens beste hodetelefoner som også gir lydtrykk mot kroppen.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Soundproof skrev:
    Prøv å sette dem ca. 1.2m ut til hver side for deg, mens du sitter i stolen og lytter. Verdens beste hodetelefoner som også gir lydtrykk mot kroppen.
    Skal forsøke det etterhvert.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hifigutter burde etter min mening utsettes for produkter som BL3 så ofte som mulig. Vi trenger stort sett å røskes ut av inngrodde forestillinger hele gjengen.

    Burmester/B&O-komboen er av det kuleste jeg har sett av anlegg på Sentralen, Hagto. Men det er vel ingen overraskelse at jeg liker saker som stryker det oppleste og hifi-vedtatte mothårs.

    Edit: Prøv å kjøre klassisk likesidet trekant med 1,2m lengder også, Hagto. Jeg kjørte mine gamle Sf Concerto D slik med svært tilfredstillende resultater da jeg bodde i furuhelvete.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Ser veldig bra ut slik du har satt dem opp!

    Tonmeister på B&O, Geoff Martin, mener at BL3 kanskje er verdens akustisk riktigste høyttalere, så lenge man ikke skrur dem altfor langt opp i volum. Og det sier han til tross for at de ble laget før han fikk den jobben. (Han syns de er bedre i så måte enn BL5).
    Jeg tror forvrengingen som oppstår ved høye volumpådrag skyldes de runde gummilinsene som får problemer med å henge med, og dermed reduseres lydpresisjonen i bunn og mellomtone -- men de valgte å ikke legge inn begrensninger i forsterkerne for å ha renest mulig signalbane, såvidt jeg er blitt fortalt.

    Jeg må innrømme at jeg er fullstendig frelst når det gjelder akustiske linser og hva disse gjør med lyden.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Valentino skrev:
    Hifigutter burde etter min mening utsettes for produkter som BL3 så ofte som mulig. Vi trenger stort sett å røskes ut av inngrodde forestillinger hele gjengen.

    Burmester/B&O-komboen er av det kuleste jeg har sett av anlegg på Sentralen, Hagto. Men det er vel ingen overraskelse at jeg liker saker som stryker det oppleste og hifi-vedtatte mothårs.

    Edit: Prøv å kjøre klassisk likesidet trekant med 1,2m lengder også, Hagto. Jeg kjørte mine gamle Sf Concerto D slik med svært tilfredstillende resultater da jeg bodde i furuhelvete.
    Takk for det! Er en del som har kommentert dette og sagt det var kult. Er nok en sjelden kombinasjon iallefall.
    Synes for øyeblikket at det er et befriende enkelt og greit anlegg. Men må innrømme at jeg merker litt til abstinensene. Kommer til å forsøke tipsene fra deg og Soundproof etterhvert.

    Et bilde til med nymalt halvvegg (mangler et strøk):
     

    Vedlegg

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Soundproof skrev:
    Ser veldig bra ut slik du har satt dem opp!

    Tonmeister på B&O, Geoff Martin, mener at BL3 kanskje er verdens akustisk riktigste høyttalere, så lenge man ikke skrur dem altfor langt opp i volum. Og det sier han til tross for at de ble laget før han fikk den jobben. (Han syns de er bedre i så måte enn BL5).
    Jeg tror forvrengingen som oppstår ved høye volumpådrag skyldes de runde gummilinsene som får problemer med å henge med, og dermed reduseres lydpresisjonen i bunn og mellomtone -- men de valgte å ikke legge inn begrensninger i forsterkerne for å ha renest mulig signalbane, såvidt jeg er blitt fortalt.

    Jeg må innrømme at jeg er fullstendig frelst når det gjelder akustiske linser og hva disse gjør med lyden.
    Innrømmer at de var bedre enn forventet, men merker også begrensningene angående volum.
    Spiller likevel overraskende høyt og fyldig utfra forventet.
     

    terjetroll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.10.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    12
    Vet faktisk ikke hva jeg skal si jeg. ;)Men det ser spennende ut. Det kommer mer etter hvert? ;D Stå på videre.Du skal vel ha noe med rør etterhvert? Mvh Terje som bytter mye ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn