Nightpuma skrev:
Det er moro å ha litt å bytte på Hagto
Jeg har lest litt om Harbeth og det er et firma jeg virkelig liker filosofien til. Der får du et produkt som ikke går ut på dato sånn som endel andre produsenter som pøser på med små ubetydelige "oppgraderinger" hele tiden. Jeg har kun hørt Harbeth på messe, men det vil jeg gjøre noe med.
Hvor mye effekt synes du de må ha for å våkne?
Har du sett det her intervjuet med Allan Shaw?
Asbjørn
Ja det er moro å bytte litt. Har alltid syntes det har vært spennende å høre de forskjellige merker man leser om for seg selv også.
Er heldig at to av de merkene jeg har likt best, Living Voice og Harbeth, nå har importør bare en times kjøring herfra.
Men har selvfølgelig tenkt å dra mer inn i huset i årene som kommer

Har bl.a hørt mye god lyd på Avalon, som jeg en eller annen gang håper å få høre i egen stue.
Ett annet merke som interresserer, men som dessverre ikke har norsk importør, er DeVore Fidelity:
http://www.devorefidelity.com/index.html
Og så dukker det sikkert opp flere merker på vegen, bl.a den type høyttaler som du har.
Fint intervju du la ut!
Alan Shaw sier selv at en god 50W forsterker er nok til alle hans høyttalere. Det stemmer nok på disse små også. Det som fenger meg med Harbeth er at når jeg får på en Harbeth, i motsetning til mange andre merker som har vært innom, er at fokuset mitt flyttes helt bort fra anlegg og lydytelser og over til fokus på musikken som spilles.
Alan Shaw/ Harbeth er først og fremst en teknisk ingeniørbedrift som nesten utelukkende baserer seg på målinger.
En morsom historie:
Alan Shaw var hos en av de største forhandlerne i Japan. Han ble bedt om å si sin mening om en 'ny' høyttaler de hadde inne for å vurdere. Anlegget og høyttalerne var gjemt bak et ugjennomsiktig tynt gardin for ikke å avsløre hvilket høyttalermerke det gjaldt.
Alan Shaw syntes høytalerene spillte fantastisk bra, og sa at de høyttalerene måtte han virkelig anbefale for her fant han absolutt ingenting å kritisere.
Forhenget ble så dratt til side og høyttalerene ble avslørt, det var Harbeth sine egne HL-5 8)
Kan nevne at de små Harbeth blir avløst i løpet av året med ny modell. Harbeth lager selv en av de beste mellomtone/bass elementer på markedet som heter Radial. Den blir brukt i de større modeller, men er nå også laget til disse små. Høyttaleren skal bli bedre, og skal også bli adskillig mer lett å drive. Den måler også paddeflatt.
Her Alan Shaw sine egne ord om dem:
P3ESR - update (1) - final woofer and PCB layout
--------------------------------------------------------------------------------
The P3ESR is completely finalised. Yes, after CES we made a batch of woofers to check their consistency against the hand-made pair of woofers (s/n ProtoWoofer_046 and _047) used in the rosewood cabinets that I demonstrated at CES in January.
As our experience in making woofers in-house is for 8" and 12" units, the 5"RADIAL woofer for the P3ESR is a new member of the family. To check consistency, we ran three small pilot production batches since January. We completed the design cycle at 'Woofer_050' after standardising on some parameters of the woofer to be sure that every woofer we make (just like the 8" RADIAL drivers) is virtually identical to every other. This means that all variables have been tied down. There were no surprises - just details that needed to be perfected.
Having finalised the crossover network for W_50, the master reference, I was able to make some minute improvements to the crossover to make the in-room response of the P3ESR incredibly flat. This was just a matter of pride - I only had to adjust a few values but I did want to get a virtually ruler flat response (on the test computer) because that is exactly how she sounds. For example, I changed one inductor from 2.2mH to 2.0mH, and a capacitor from 33uF to 38uF.
The last thing to do with the circuit finalised was for me to design the PCB to take the components, on screen, using my PCB track layout programme. Many of the components are in fact inherited from my Monitor 40.1 PCB design so I lifted those component symbols from the M40.1 artwork and placed them onto the brand new P3ESR PCB.
During this four day PCB track layout process, from time to time as I reached milestones in the PCB layout, I used a screen-cam program to "film" the PCB layout as it was coming along on my screen. Now you can see what I could see and hear me narrating through exactly what I was doing as I move components around to fit them in to the available PCB 'real estate'. We plan to put this on line in the next week or so. It's as good as you standing looking over my shoulder. I hope you find it interesting to see the design actually appearing before your own eyes. Perhaps the first time a designer has shared the intimate secrets of his PCB design?
About the electrical load: the P3ESR is a much easier load - probably rather similar to a Harbeth LS3/5a. Of course, the laws of physics dictate that a small box cannot simultaneously have very high sensitivity and play very loud and play deep and have a really easy load, and I certainly have not reinvented physics - but I have achieved a similar perfectly usable sensitivity to the P3/ES/ES2 but with about half the amplifier power needs.
__________________
Alan A. Shaw
Designer, owner
Harbeth Audio UK