Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    En kamerat hadde slike, sto i et langt og smalt rom, funket nesten som romdelere, helt vilt med 2x180 watt Thule monoblokker den gang. Fik en dypbass som var helt ubeskrivelig, samtidig null romling! puh... ;D.
    Beklager at jeg ikke har sett dette innlegget før nå.
    Kjenner igjen den der.
    Jeg selv brukte Bryston 4B SST. Kvalmende på høyt volum. Ramstein stod live forran meg ved flere anledninger. Skummelt, da jeg mistet alle hemninger med høytspilling. Og som du skriver, NADA romling i bassen.
    Beklager OT Hagto.

Robaab

Medlem
    Ble medlem
    29.03.2009
    Antall liker
    0
    Hagto skrev:
    En liten tilstandsrapport fra sørlandet.
    Er like fornøyd med mine Living Voice fremdeles. Jeg er også fornøyd med lyden nå.
    Jeg er i utgangspunktet en minimalist og eneste nå er at jeg synes jeg har litt for mange bokser.
    Kjøpte meg dCS Puccini for å kun ha to bokser. Nå har jeg, med delefilterene, endt opp i 6 bokser(handlet med Arild for en stund siden og overtok hans Burmester 877 mkII preamp).
    Blir nok forandring på det etterhvert, men litt tregt bruktmarked for tiden.

Var hos Robert på lyttekveld igjen nå på onsdag. Han har hatt litt tid på seg nå med de nye OBX-RW, og lyden er blitt enda bedre hos ham. Han har mye bokser og 'rot', men god lyd det får han til.
    Føler at jeg har et lite stykke igjen etter å ha vært hos ham.

Arild venter på ny cd-spiller, det skal bli spennende. Han har også noen flotte effektforsterkere på lån.
    Blir nok en bilderapport senere.
    Ser veldig bra ut Torry:) Litt vel mye kabel rot bak der eller? :):) hehe... Må få hørt dette en dag:)

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Interessant det der med originalt kontra nytt delfilter med superdeler. Jeg har prøvd det samme på flere HT og har hver gang endt med samme konklusjon som deg Hagto.

Asbjørn

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Nightpuma skrev:
    Interessant det der med originalt kontra nytt delfilter med superdeler. Jeg har prøvd det samme på flere HT og har hver gang endt med samme konklusjon som deg Hagto.

Asbjørn
    Litt spenning forsvant nok, men føler likevel at som helhet er delefilterene bedre originale. Enig at det ikke alltid er bare å sette inn superkomponenter. Jeg beholder høyttalerne originale ihvertfall.
    Musicus fikk god synergi med sine OBX sammen med en integrert 300b sak fra KR-audio. Tenkte jeg også skulle forsøke en slik, som Maxwell har hatt en stund. Den var selvfølgelig borte nå :(
    Får låne en god del annet utstyr av Trond, og har lånt litt utstyr i helga. Jeg har det altså greit. I helga spilles det mest på en Unison S2k som er ren klasse A SET med kt-88. Den spiller meget bra på OBXene mine. Bytter litt innimellom med et par små Harbeth, men de liker helst litt mer effekt.

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er det monitor 30, hagto?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gago skrev:
    er det monitor 30, hagto?

Nei, det er de små HL-P3ES2. De spiller ganske bra på Unison de også, men kunne nok hatt litt mer enn de 2x15 watt som S2K leverer.
    Man blir virkelig imponert over hvor mye kropp det kan bli i slike småtasser.

M

musicus

Gjest
    Hagto skrev:
    Nightpuma skrev:

Asbjørn

Musicus fikk god synergi med sine OBX sammen med en integrert 300b sak fra KR-audio. Tenkte jeg også skulle forsøke en slik, som Maxwell har hatt en stund. Den var selvfølgelig borte nå :(
    .
    Gjett hvor den står nu ;) ;D...

mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    En af mine venner skiftede kondensatorer til sin mellemtone og måtte efterfølgende dæmpe dem med 4 db.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det er moro å ha litt å bytte på Hagto :)

Jeg har lest litt om Harbeth og det er et firma jeg virkelig liker filosofien til. Der får du et produkt som ikke går ut på dato sånn som endel andre produsenter som pøser på med små ubetydelige "oppgraderinger" hele tiden. Jeg har kun hørt Harbeth på messe, men det vil jeg gjøre noe med.
    Hvor mye effekt synes du de må ha for å våkne?

Har du sett det her intervjuet med Allan Shaw?

Asbjørn

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    musicus skrev:
    Hagto skrev:
    Nightpuma skrev:

Asbjørn

.

mvh

Din luring! ;D
    Så du henter godsaker over til søta bror helt her nede fra sørlandet. Ikke dårlig.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Nightpuma skrev:
    Det er moro å ha litt å bytte på Hagto :)

Jeg har lest litt om Harbeth og det er et firma jeg virkelig liker filosofien til. Der får du et produkt som ikke går ut på dato sånn som endel andre produsenter som pøser på med små ubetydelige "oppgraderinger" hele tiden. Jeg har kun hørt Harbeth på messe, men det vil jeg gjøre noe med.
    Hvor mye effekt synes du de må ha for å våkne?

Har du sett det her intervjuet med Allan Shaw?

Asbjørn

Ja det er moro å bytte litt. Har alltid syntes det har vært spennende å høre de forskjellige merker man leser om for seg selv også.
    Er heldig at to av de merkene jeg har likt best, Living Voice og Harbeth, nå har importør bare en times kjøring herfra.
    Men har selvfølgelig tenkt å dra mer inn i huset i årene som kommer ;)
    Har bl.a hørt mye god lyd på Avalon, som jeg en eller annen gang håper å få høre i egen stue.
    Ett annet merke som interresserer, men som dessverre ikke har norsk importør, er DeVore Fidelity:
    http://www.devorefidelity.com/index.html
    Og så dukker det sikkert opp flere merker på vegen, bl.a den type høyttaler som du har.

Fint intervju du la ut!
    Alan Shaw sier selv at en god 50W forsterker er nok til alle hans høyttalere. Det stemmer nok på disse små også. Det som fenger meg med Harbeth er at når jeg får på en Harbeth, i motsetning til mange andre merker som har vært innom, er at fokuset mitt flyttes helt bort fra anlegg og lydytelser og over til fokus på musikken som spilles.
    Alan Shaw/ Harbeth er først og fremst en teknisk ingeniørbedrift som nesten utelukkende baserer seg på målinger.

En morsom historie:
    Alan Shaw var hos en av de største forhandlerne i Japan. Han ble bedt om å si sin mening om en 'ny' høyttaler de hadde inne for å vurdere. Anlegget og høyttalerne var gjemt bak et ugjennomsiktig tynt gardin for ikke å avsløre hvilket høyttalermerke det gjaldt.
    Alan Shaw syntes høytalerene spillte fantastisk bra, og sa at de høyttalerene måtte han virkelig anbefale for her fant han absolutt ingenting å kritisere.
    Forhenget ble så dratt til side og høyttalerene ble avslørt, det var Harbeth sine egne HL-5 8)

Kan nevne at de små Harbeth blir avløst i løpet av året med ny modell. Harbeth lager selv en av de beste mellomtone/bass elementer på markedet som heter Radial. Den blir brukt i de større modeller, men er nå også laget til disse små. Høyttaleren skal bli bedre, og skal også bli adskillig mer lett å drive. Den måler også paddeflatt.

Her Alan Shaw sine egne ord om dem:

P3ESR - update (1) - final woofer and PCB layout

--------------------------------------------------------------------------------

The P3ESR is completely finalised. Yes, after CES we made a batch of woofers to check their consistency against the hand-made pair of woofers (s/n ProtoWoofer_046 and _047) used in the rosewood cabinets that I demonstrated at CES in January.

As our experience in making woofers in-house is for 8" and 12" units, the 5"RADIAL woofer for the P3ESR is a new member of the family. To check consistency, we ran three small pilot production batches since January. We completed the design cycle at 'Woofer_050' after standardising on some parameters of the woofer to be sure that every woofer we make (just like the 8" RADIAL drivers) is virtually identical to every other. This means that all variables have been tied down. There were no surprises - just details that needed to be perfected.

Having finalised the crossover network for W_50, the master reference, I was able to make some minute improvements to the crossover to make the in-room response of the P3ESR incredibly flat. This was just a matter of pride - I only had to adjust a few values but I did want to get a virtually ruler flat response (on the test computer) because that is exactly how she sounds. For example, I changed one inductor from 2.2mH to 2.0mH, and a capacitor from 33uF to 38uF.

The last thing to do with the circuit finalised was for me to design the PCB to take the components, on screen, using my PCB track layout programme. Many of the components are in fact inherited from my Monitor 40.1 PCB design so I lifted those component symbols from the M40.1 artwork and placed them onto the brand new P3ESR PCB.

During this four day PCB track layout process, from time to time as I reached milestones in the PCB layout, I used a screen-cam program to "film" the PCB layout as it was coming along on my screen. Now you can see what I could see and hear me narrating through exactly what I was doing as I move components around to fit them in to the available PCB 'real estate'. We plan to put this on line in the next week or so. It's as good as you standing looking over my shoulder. I hope you find it interesting to see the design actually appearing before your own eyes. Perhaps the first time a designer has shared the intimate secrets of his PCB design?

About the electrical load: the P3ESR is a much easier load - probably rather similar to a Harbeth LS3/5a. Of course, the laws of physics dictate that a small box cannot simultaneously have very high sensitivity and play very loud and play deep and have a really easy load, and I certainly have not reinvented physics - but I have achieved a similar perfectly usable sensitivity to the P3/ES/ES2 but with about half the amplifier power needs.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Spennende lesing om Harbeth, Hagto.

Angående forsterker, så har jeg noen gode rykter om Ayon og de er jo kommet til Ændal har jeg registrert :)

Asbjørn

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Nightpuma skrev:

Angående forsterker, så har jeg noen gode rykter om Ayon og de er jo kommet til Ændal har jeg registrert :)

Asbjørn

Ayon skal være bra forsterkere det.

Er du framdeles fornøyd med dine Musical Affairs?
    Hadde vært spennende å sett ett bilde av dem i stua di.

M

musicus

Gjest
    Hagto skrev:
    musicus skrev:
    Hagto skrev:
    Nightpuma skrev:

Asbjørn

.

mvh

Din luring! ;D
    Så du henter godsaker over til søta bror helt her nede fra sørlandet. Ikke dårlig.
    Jeg gikk først via den Svenske importøren (han bor/har lytterom 5 min unna meg) men han hadde problemer med å få hjem en, de hadde to reserverte på fabrikken og kunne til nød sende en oppover, men kostnadene ville bli anseelige for bare en "test", og kursen på € mot Svenske krona er ikke hyggelig om dagen, så prisen ville blitt merkbar. En ny ville koste ham 9000€ å ta hjem og siden Accuphase´n ble kjøpt og solgt (Bergens området) i Norge, samtidig som Trond kunne få KRén over til Drammen, var det hele egentlig ganske enkelt og bare snakk om litt koordinering, og som sagt, så gjort ;) ;D...

Men, jeg vet om en KR Audio AV350 her nede til en hyggelig pris, er du interessert så send meg en pm ;)....

mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Nightpuma skrev:

Asbjørn

Jeg er veldig godt fornøyd. Jeg har hatt de i halvannet år nå og har lært meg litt om hvordan de fungerer. I og med at kassa vibrerer som f.eks en gitarkasse, så forsterker den også lyden fra vegger etc. Jeg hadde en stund store problemer med å få bassen til å fungere, men det viste seg å være stående bølger. Jeg har plassert bokhyller på sidene, og det fungerer bra. Jeg har vikla meg langt inn i et DIY rørprosjekt, eller det er vel mer presist å si tre prosjekter. En forforsterker og to effektforsterkere. Høyttalerne er helt supre til det, fordi de avslører alt så de fungerer som gode forstørrelsesglass på alt som ligger foran i kjeden. Det kan jo være utfordrende, men når det spiller godt, da synes jeg det spiller veldig godt for meg. Jeg har hatt problemer med at den ene driveren begynte å rasle, den ble sendt på rep til PHY-HP i Frankrike og det viste seg å være en liten partikkel av et eller annet som hadde sneket seg inn. Og gjett hva, nå har den begynt å rasle igjen. Det er ergelig, men det gode er at Musical Affairs og PHY-HP har en super kundeservice og det er livstidsgaranti på driverne. Sist tok det en drøy uke fra jeg sendte den avsted til den kom tilbake. Men altså, et eller annet tull er det alltid med highend ;)

Skal se om jeg får tatt et bilde en av dagene.

Mvh Asbjørn

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Ble spurt ovenfor om anbefalt forsterkereffekt til Harbeth.
    Vil bare nevne at en av de mest anbefalte forsterkere til Harbeth, og jeg tror Alan Shaw bruker dette merket selv(han vil ikke ut med hva han bruker), er LFD.
    Under her er en side hvor det ligger en pdf-link til Sam Tellig sin test i Stereophile hvor han mente det var verdens beste integrerte forsterker uansett pris, punktum.
    Tror Stereofil selger LFD eller?

http://www.davidmichaelaudio.com/pc-339-6-lfd-integrated-zero-mk-iii-le-integrated-amplifier.aspx

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Nightpuma skrev:
    Hagto skrev:
    Nightpuma skrev:

Asbjørn

Jeg er veldig godt fornøyd. Jeg har hatt de i halvannet år nå og har lært meg litt om hvordan de fungerer. I og med at kassa vibrerer som f.eks en gitarkasse, så forsterker den også lyden fra vegger etc. Jeg hadde en stund store problemer med å få bassen til å fungere, men det viste seg å være stående bølger. Jeg har plassert bokhyller på sidene, og det fungerer bra. Jeg har vikla meg langt inn i et DIY rørprosjekt, eller det er vel mer presist å si tre prosjekter. En forforsterker og to effektforsterkere. Høyttalerne er helt supre til det, fordi de avslører alt så de fungerer som gode forstørrelsesglass på alt som ligger foran i kjeden. Det kan jo være utfordrende, men når det spiller godt, da synes jeg det spiller veldig godt for meg. Jeg har hatt problemer med at den ene driveren begynte å rasle, den ble sendt på rep til PHY-HP i Frankrike og det viste seg å være en liten partikkel av et eller annet som hadde sneket seg inn. Og gjett hva, nå har den begynt å rasle igjen. Det er ergelig, men det gode er at Musical Affairs og PHY-HP har en super kundeservice og det er livstidsgaranti på driverne. Sist tok det en drøy uke fra jeg sendte den avsted til den kom tilbake. Men altså, et eller annet tull er det alltid med highend ;)

Skal se om jeg får tatt et bilde en av dagene.

Mvh Asbjørn
    Bra du får det til. Høres spennende ut med de lettdrevne høyttalerne. Phy skal være skikkelig gode elementer. Håper jeg får anledning til å høre slike en gang. Irriterende med slik rasling. Har selv hatt slik rasling i eldre Lowtherelementer. De hadde slike tunge magneter at flyttet du på høyttalerene uten å plukke ut elementene, og du dunket høyttalerne litt for hardt ned i gulvet eller liknende, kunne magnetene pga tyngden komme ut av stilling og føre til rasling. Så måtte de sentreres på nytt igjen.

Gleder meg til bilde :)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    I går hadde vi en liten kabelkveld hos Arild.
    Acapella er rasedyr som er meget krevende å få til. Arild begynner endelig å få til den lyden vi har lest om og som vi har gledet oss til å få høre fra disse høyttalerene.
    Vi satt nok og måpet litt i går for makan til diskantgjengivelse har vi aldri hørt noen av oss. Nå begynner vi å forstå hva dette snakket om plasmadiskant er. En helt spesiell opplevelse.
    At høyttalerkablene Robert hadde med i går har litt av æren for dette er vi ikke i tvil om.
    Det er mange år siden jeg har merket kribling i magen pga en kabel, men i går var vi nok litt misunnelige på Robert sin nye høyttalerkabel alle sammen.

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    Kan man våge seg på å spørre om hvilke ht kabler det er snakk om? :)

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Burnt_Island skrev:
    jeg gjetter på cardas clear i en eller annen variant..
    Det stemmer. Den nye Cardas Clear.
    Helt annen lydsignatur enn Gold Reference. Adskillig mer oppløst og spennende.

M

musicus

Gjest
    Hagto skrev:
    Burnt_Island skrev:
    jeg gjetter på cardas clear i en eller annen variant..
    Det stemmer. Den nye Cardas Clear.
    Helt annen lydsignatur enn Gold Reference. Adskillig mer oppløst og spennende.
    Der ja, var vel inne på tanken :) men denne har vel også en adskillig feitere pris enn CGR ;D....

mvh

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Ble spurt ovenfor om anbefalt forsterkereffekt til Harbeth.
    Vil bare nevne at en av de mest anbefalte forsterkere til Harbeth, og jeg tror Alan Shaw bruker dette merket selv(han vil ikke ut med hva han bruker), er LFD.
    Under her er en side hvor det ligger en pdf-link til Sam Tellig sin test i Stereophile hvor han mente det var verdens beste integrerte forsterker uansett pris, punktum.
    Tror Stereofil selger LFD eller?

http://www.davidmichaelaudio.com/pc-339-6-lfd-integrated-zero-mk-iii-le-integrated-amplifier.aspx
    De har nok tatt seg et glass sjampis hos lfd den dagen det kom på trykk kan jeg tenke meg ;)

TBG

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2003
    Antall liker
    3
    Robert fornekter seg ikke. 1 grå og 1 sort sokk :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Denne skulle jeg gjerne hatt!

Hva er prisen (ca) på denne nye modellen til Cardas?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mye snop hos Arild nå ja!
    Den cd spilleren skulle jeg likt å hørt.
    Hvilke Quicksilver blokker er det han bruker, og hvordan låter de?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FallenA skrev:
    Mye snop hos Arild nå ja!
    Den cd spilleren skulle jeg likt å hørt.
    Hvilke Quicksilver blokker er det han bruker, og hvordan låter de?
    Det er Quicksilver KT88 som ble produsert fra 1988 til 1993. Jeg kjøpte disse her på bruktbørsen, i dårlig forfatning. Jeg brukte en del tid på å modifisere disse og få dem helt støyfrie. Fikk meget god hjelp via epost fra Mike Sanders som driver Quicksilver. Fantastisk bra oppfølging og hjelp å få!
    Overraskende bra lyd man kan få fra slike eldre rørforsterkere med litt tweaking.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn