Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    God morgen!

Da var lillebror blitt voksen, og vi er i gang med en ny dag.
    Sitter her med noen få tanker og kommentarer etter besøket av horngutta, og gut_man sitt lange fine innlegg.

Kommentarer:

Basskassene på hornhøyttalerne er ikke trykkammer men bassrefleks.

Hornhøyttalerne var optimalisert for sweetspot denne kveld og vinklet ganske mye innover.

Gut_man sine målinger ble gjort med iphone, og kun på en sang pr høyttalerpar. Disse målingene var kanskje like mye måling av frekvensomfanget på sangen/innspillingen som ble spilt, enn av høyttalerne. Minnet meg på at jeg må få kjøpt meg skikkelig måleutstyr som sender ut pinknoise signaler med fullt frekvensomfang, for gut_man fikk meg interressert igjen.

Tanker:

Mye av musikken som ble spilt denne kvelden var musikk som ikke spilles til vanlig. Mye var middelmådige innspillinger. Det ble også spilt på uvanlig høyt volum i forhold til det jeg er vant med.

Gago nevnte denne kvelden at han kunne ønsket mer sting/sprut fra hornhøyttalerne. Selv hadde jeg tunet anlegget mot det snille og varme, som jeg liker.

Virket på meg som at de var mest fornøyd med lyden fra Harbeth.

Hvor vil jeg med dette. Klage på tilbakemeldingene. Nei ikke i det hele tatt for de var vel etter min mening heller i overkant positive.

Det jeg tenker på er at vi er litt forskjellige og at vi har litt forskjellig smak og preferanser. Alle må finne sitt. For eksempel så er det ett litt artig paradoks at horngutta på besøk nok var mest positiv til de små Harbeth’ene.
    Mine kamerater, som de fleste ikke er horngutter, har alle vært mest positiv til hornhøyttalerne.
    (De liker også Harbeth, men er nok ikke helt så gira som jeg selv er)

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hagto skrev:
    Gut_man sine målinger ble gjort med iphone, og kun på en sang pr høyttalerpar. Disse målingene var kanskje like mye måling av frekvensomfanget på sangen/innspillingen som ble spilt, enn av høyttalerne. Minnet meg på at jeg må få kjøpt meg skikkelig måleutstyr som sender ut pinknoise signaler med fullt frekvensomfang, for gut_man fikk meg interressert igjen.
    Moro å lese lytteinntrykk fra anlegget ditt Hagto.

Stusset litt på dette med målingen. Hvordan virker dette iphone-programmet?
    Det må da ha veldig begrenset nytteverdi å måle frekvensomfanget i musikken?
    Kanskje at man ser forskjellen fra et anlegg til et annet.

Hører gjerne mer om dette. :)

Mvh
    Rolf

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bare for å ha sagt noe om målingene som ble foretatt, så er det helt rett som Hagto sier og som Roda antyder, at det ikke har den helt store verdien å måle med musikk som målesignal. Som Hagto korrekt påpeker, vil målingene kanskje si vel så mye om opptak som om høyttaler. Dette ble gjort litt for å se om målingene bekreftet hva ørene våre hørte på den enkelte innspilling, og mest for morro skyld. Kvaliteten på målinger gjort med en iPhone tør jeg heller ikke påstå er veldig nøyaktige :) men grovt sett stemte de med hva vi hørte. Applikasjonen det er snakk om er Real time analyzer fra Studio Six Digital.

Paradokset med at vi horngutta kanskje var mest imponert av Harbeth har jeg også tenkt litt på, og det handler nok for min del om forventninger. Jeg var nok litt skeptisk til disse små toveis konstruksjonene, og ble veldig positivt overrasket. Ellers tror jeg at det er viktig å vurdere forskjeller i preferanser når man beskriver andres anlegg, og respektere dette. Forskjellige preferanser er kanskje den aller viktigste faktoren for hvordan anleggene våre låter (generelt, ikke for meg og Hagto spesielt).

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, ikke heng dere opp i disse målingene.
    gjort med musikk (+pilsbefengt babbel fra herrene tilstede) og kun for gøy.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gut_man skrev:
    mest for morro skyld.
    En ofte uteglemt faktor her på HFS, men akk så viktig! ;D
    Målinger er for meg også mest moro og for å se om man se noen sammenhenger mellom målt og opplevd.

Ellers tror jeg at det er viktig å vurdere forskjeller i preferanser når man beskriver andres anlegg, og respekterer dette. Forskjellige preferanser er kanskje den aller viktigste faktoren for hvordan anleggene våre låter (generelt, ikke for meg og Hagto spesielt).
    Godt sagt :)

Mvh
    Rolf

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    Herlig tråd Hagto! Også meget enig i de siste innleggene her! ;)

Mvh.
    SAL

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.778
    Torget vurderinger
    4
    Hagto skrev:
    For eksempel så er det ett litt artig paradoks at horngutta på besøk nok var mest positiv til de små Harbeth’ene.
    Det kan jo hende det er fordi Gago, Gut_Man og Vermin er skapbokshøytalerelskere... ::)

Kom ut av skapet da gutter ;D

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vi har også hatt en tur til Robert Amundsen igjen denne uken. Robert tweaker og jobber med anlegget kontinuerlig for å få bedre lyd. Ikke alltid de store forskjellene, men vanligvis et steg videre hver gang.
    Robert mener selv at Living Voice er greie å få til å lyde ok. Men å få VIRKELIG god lyd ut av dem er vanskelig, og krever arbeid.

Siste forbedringene han har gjort er strømkabler fra Cardas. Nye Jumpere fra Cardas, og nye høyttalerkabler fra Cardas.

Jumpere mellom delefilter og høyttalere:

De nye svindyre Cardas Clear Beyond (og Bybee):

Vedlegg

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    kjoenik skrev:
    Hagto skrev:
    For eksempel så er det ett litt artig paradoks at horngutta på besøk nok var mest positiv til de små Harbeth’ene.
    Det kan jo hende det er fordi Gago, Gut_Man og Vermin er skapbokshøytalerelskere... ::)

;D

Kanskje spesiellt Gago. Men kanskje også Vermin for han maser hele tiden om å frakte bort, og sette igjen, tutene sine her.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hagto skrev:
    kjoenik skrev:
    Hagto skrev:

;D

Kanskje spesiellt Gago. Men kanskje også Vermin for han maser hele tiden om å frakte bort, og sette igjen, tutene sine her.
    Busted :'(

;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.128
    Torget vurderinger
    1
    Fra Hi-Fi til blomster? -noe for Harald Eia å se nærmere på, tror jeg...! ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    For ikke å snakke om Blomsterkjell. Han er jo her inne allerede. ;D

A

asvaberg

Gjest
    Hagto - du er etter det jeg hører Harbeth guru.

Jeg var innom en HiFi sjappe i London og hørte på et par slike, Monitor 40 tror jeg det var - og på et utstyr ut av en annen verden rent prismessig. Nydelig lyd.

Men de små, de bokhyllesakene - P3ESR - kjenner du til dem?

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    asvaberg skrev:
    Hagto - du er etter det jeg hører Harbeth guru.

Jeg var innom en HiFi sjappe i London og hørte på et par slike, Monitor 40 tror jeg det var - og på et utstyr ut av en annen verden rent prismessig. Nydelig lyd.

Men de små, de bokhyllesakene - P3ESR - kjenner du til dem?
    Har ikke hört de nye P3ESR enda. Importör har ikke tatt noen inn til landet vårt enda.
    Hvis det var de nyeste M40.1 du hörte i London så likner de små P3ESR mye på dem lydmessig.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har laget meg nytt delefilter til horna.
    Mundorf sølv i olje og Duelund sølv/karbon.
    Utvendig for ikke å ødelegge det originale:

Vedlegg

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Og så har jeg vært hos Arild på hifi igjen. Hos Arild?
    Var ikke anlegget hans ødelagt da?

Noe må man ha å spille på. Arild kommer til å fikse opp både Wavacblokkene og Acapellahøyttalerne. Men det kan ta tid og i mellomtiden er det kjøpt inn litt utstyr slik at det er musikk i heimen igjen.

Det ble spillt cd f.eks den nye plata til Inger Marie:

Men det ble enda bedre lyd med gammeldagse grammafonplater:

Vedlegg

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    65finger skrev:
    litt av et venteoppsett 8) fine bilder Hagto
    Takk for det. Synes han hadde meget bra lyd også, spesiellt på platespilleren. Godkjent på cd spilleren også.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    shaunv skrev:
    Får vi flere bilder av platespilleren? ;D
    Tok ikke noen bilder av platespilleren denne gang,
    men har lagt ut en del av den tidligere.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Litt om kabler.
    Det fulgte med et sett lange kabler mellom drivverk og dac anbefalt av Emm Labs.
    Ulyder og dårlig lyd. Hører hjemme i søppla.
    Med ordentlige kabler fra Jorma og Acoustic Zen ble det skikkelig godlyd fra Emm Labs settet.
    Kan nevnes at Arild først forsøkte en Audionet G2 cdspiller med separat strømforsyning.
    Denne falt ikke i smak hos Arild.

Mellom for og effekttrinnet ( EVO 222 og 402) ble et balansert Cardas Golden Reference kabelsett sammenliknet med Krelll sine egne Cast kabler.
    For oss en uventet seier til Cast. Dette er første gang at vi sørlendinger har opplevd at Cardas må bite i gresset.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Ble interressert i denne Cast teknologien til Krell etter lydseansen i går. Her er litt info hentet fra Krell sin egen hjemmeside:

CAST (Current Audio Signal Transmission) is a proprietary technology by Krell Industries, LLC that effectively combines the signal gain stages of components connected in CAST into one gain block. CAST technology virtually eliminates the noise and distortions created from the use of multiple voltage gain stages. A Krell system connected in CAST transfers the signal in the current domain, throughout the signal path to the amplifier output stage where only one current to voltage conversion (I-to-V) takes place. CAST enabled products include a transmitter and receiver circuitry that transfers current from an extremely high output impedance (source) to a low-impedance input (load), minimizing the cable's effect on signal transmission.

CAST technology expands the usable audio signal bandwidth well over 2 MHz; ensuring harmonic reflections are virtually immeasurable in the audible frequency range. CAST allows signal transmission over extended lengths of interconnect cable, allowing flexible placement for your components, without signal degradation.

The Voltage Signal Transmission and the Traditional Audio System
    Traditionally, signal is transmitted in the voltage domain between two components. In an audio system, each component is a discrete entity with unique characteristics that act upon the musical signal independently. Each component is unaware of the other components in the system. The cables that connect the components also have their own electrical characteristics, which affect the sonic presentation of the entire system. CAST transmission unifies individual components and interconnects into an electrically linked whole. The original signal remains unaltered from source to speaker.

CAST Basics
    Here's how a CAST audio system works. Internally, each CAST source transfers, or amplifies, current using Krell Current Mode circuitry. This current signal is then output using CAST circuitry. When the signal is received by a CAST input, Krell Current Mode circuitry again takes over until the signal reaches the loudspeaker. By maintaining the musical signal in the current domain from beginning to end, an entire CAST system behaves as if it is one component. With CAST, circuit board properties and signal transmission aberrations between components are eliminated. Cable impedances and their effects on the transmitted signal are non-existent.

How CAST and Krell Current Mode Interact
    While CAST is a new method of transferring the musical signal between components, its origin stems from Krell Current Mode, the technology developed to transfer the musical signal within a component. CAST combined with Krell Current Mode takes circuitry signal transmission to the next evolutionary level. In essence, Krell Current Mode maintains the integrity of the signal within the component and CAST preserves the transmitted signal between components. Together, CAST and Krell Current Mode technologies unify separate Krell components into a single global circuit. Krell Current Mode technology enjoys bandwidth increases up to an order of magnitude greater than their voltage based counterparts. This dramatic increase in circuit bandwidth delivers near perfection in the audible band that typically suffers from phase distortions in voltage circuits.

Evolution CAST
    By employing radical current mirror circuitry, the Evolution components elevate the CAST technology to another level. This advanced use of the technology increases the linearity, transient speed, and bandwidth of the Evolution components while reducing the distortion by an order of magnitude.

The Best Musical Performance
    When you operate a CAST system, you will hear significant improvements in every performance area: speed, precision, dynamic range, depth and width of the sound stage, transient impact, tonal balance, harmonic distortion, and more. The goal for CAST is the same company goal used for all Krell products. Krell strives for the delivery of the best performance of a musical event for you, using the full expression of technology to date.

CAST® MMF Interconnect Cable
    The Krell CAST MMF cable jointly developed by Krell Industries, LLC and Nordost has taken this concept a step further using Nordost's proprietary Micro Mono-Filament Technology. This technology uses spiral spacing and extruded FEP in a unique construction that creates a virtual air dielectric. The cable uses four silver plated 99.99999% OFC conductors in a Micro Mono-Filament FEP (Fourinated Ethylene Propylene) construction with a dual served shield. The revolutionary Krell CAST MMF cable design combines ease of use with very wide bandwidth and very efficient signal transmission at high speeds by reducing insulation contact with the conductors by more than 80%. The sonic improvements with the Krell CAST MMF cable are immediate - performances emerge from absolute blackness, with the speed, depth and dynamics realized only through the absence of ambient noise.

D

Dilla

Gjest
    Hagto skrev:
    Hei Hagto!

Merker du noen forskjell mellom det innvendige "standardfilteret" til horna dine og ditt utvendige filter bygget opp av kostbare kremkomponenter? Kunne vært artig å høre dine erfaringer...

Mvh Ti Kei :)

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Ti Kei skrev:
    Hagto skrev:
    Hei Hagto!

Merker du noen forskjell mellom det innvendige "standardfilteret" til horna dine og ditt utvendige filter bygget opp av kostbare kremkomponenter? Kunne vært artig å høre dine erfaringer...

Hei der!
    Har vært ute og reist derfor lang tid før svar.
    Ja jeg merker forskjell med nytt delefilter. Merker at lyden blir kroppsligere, større, og klarere/renere.
    Musikken kommer litt tydeligere fram.
    Om det er verd penger og arbeid for de fleste er jeg i tvil om. Vær oppmerksom på at man ødelegger garanti og andrehåndsverdi. Få som vil ha dyre høyttalere som er tuklet med. Det er derfor jeg har hengt det nye delefilteret til mellomtone og diskant løst utenpå, slik at de fort og enkelt er originale igjen. Jeg har ikke gjort noe med delefilter til bass.
    T.

D

Dilla

Gjest
    Har gjort noe lignende selv (duelund motstand) i mitt delefilter og var derfor spent på å høre dine erfaringer. De samsvarer med mine egne, men i motsetning til deg opplever jeg dette som et svært effektivt og billig "tweak". Reversibelt er det også om resultatet ikke skulle falle i smak.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.822
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:

Noe må man ha å spille på. Arild kommer til å fikse opp både Wavacblokkene og Acapellahøyttalerne. Men det kan ta tid og i mellomtiden er det kjøpt inn litt utstyr slik at det er musikk i heimen igjen.

Fin plate dette, men Art Peppers "Smack Up" er enda bedre. Kanskje den tighteste kvintetten jeg har hørt på vinyl noengang. En av mine favorittplater

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Burnt_Island skrev:
    Hagto skrev:

Fin plate dette, men Art Peppers "Smack Up" er enda bedre. Kanskje den tighteste kvintetten jeg har hørt på vinyl noengang. En av mine favorittplater

Enig. Nydelig plate!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hva gjør man når man har fridag og sitter med en syk hund i sofaen? Jo man leser igjennom hele denne tråden! Garantert den beste på forumet her :)

Et lite og muligens litt for personlig spørsmål, men hva jobber Arild med? For det der var da et hinsides venteoppsett.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    pahf skrev:
    Et lite og muligens litt for personlig spørsmål, men hva jobber Arild med? For det der var da et hinsides venteoppsett.
    Blir nok beholdt mye av det han har nå. Han virker godt fornøyd, og vi andre synes det høres bra ut. Høyttalerne blir nok byttet ut etterhvert.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Hagto skrev:
    Ble interressert i denne Cast teknologien til Krell etter lydseansen i går. >snip>
    Skulle du være på mine trakter (=Oslo ;) ) så la høre fra deg. CAST er noe jeg tror på, vet fungerer .. og har i mitt daglige brød, for å si det slik.

mvh
    JackX

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn