Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Boden9

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Litt om kabler.
    Det fulgte med et sett lange kabler mellom drivverk og dac anbefalt av Emm Labs.
    Ulyder og dårlig lyd. Hører hjemme i søppla.
    Med ordentlige kabler fra Jorma og Acoustic Zen ble det skikkelig godlyd fra Emm Labs settet.
    Kan nevnes at Arild først forsøkte en Audionet G2 cdspiller med separat strømforsyning.
    Denne falt ikke i smak hos Arild.

Mellom for og effekttrinnet ( EVO 222 og 402) ble et balansert Cardas Golden Reference kabelsett sammenliknet med Krelll sine egne Cast kabler.
    For oss en uventet seier til Cast. Dette er første gang at vi sørlendinger har opplevd at Cardas må bite i gresset.
    Hei,
    hvilke kabler prøvde du mellom CDSD og DCC2. De som følger med er vel ST-optiske (3 stk).
    Mvh
    Bodden9

DoxaStein

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Antall liker
    4
    Flott tråd dere har fått til her, har hatt trivelige timer med å lese gjennom det meste, Var innom Arild og fikk kikket litt på stashet han hadde stående (imponerende mye gøy)
    Her i Kristiansand koser jeg meg med den nye doxa 73B som jeg fikk påskeaften. Gromlyd sammen med Doxas forforsterker og Doxa 8-1 høytalere. Det nye sluttrinnet gir mere av alt nesten mere rør mere trøkk mere rom osv osv - Velkommen til Kristiansand hvis noen av dere har lyst til å lytte
    Hilsen
    Stein

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Boden9 skrev:
    Hagto skrev:
    Litt om kabler.
    Det fulgte med et sett lange kabler mellom drivverk og dac anbefalt av Emm Labs.
    Med ordentlige kabler fra Jorma og Acoustic Zen ble det skikkelig godlyd fra Emm Labs settet.
    Kan nevnes at Arild først forsøkte en Audionet G2 cdspiller med separat strømforsyning.

Mellom for og effekttrinnet ( EVO 222 og 402) ble et balansert Cardas Golden Reference kabelsett sammenliknet med Krelll sine egne Cast kabler.
    For oss en uventet seier til Cast. Dette er første gang at vi sørlendinger har opplevd at Cardas må bite i gresset.
    Hei,
    hvilke kabler prøvde du mellom CDSD og DCC2. De som følger med er vel ST-optiske (3 stk).
    Mvh
    Bodden9
    For det første så angrer jeg nok litt på den sterke ordbruken min her, men synes ting bør virke skikkelig på så dyrt utstyr. Det stemmer at det er lyslederkabler. Også en som styrer klokka. De virket litt simple og de mistet ofte kontakten med ulyder som følge. Arild har renset dem ordentlig og lagt dem fint til rette men fikk dem aldri helt til hverken lydmessig eller ordentlig kontakt. Med Jorma til klokka og Acoustic Zen (coax) til signal ble det ingen problem og lyden ble ren og klar, fyldigere og bedre.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    DoxaStein skrev:
    Flott tråd dere har fått til her, har hatt trivelige timer med å lese gjennom det meste, Var innom Arild og fikk kikket litt på stashet han hadde stående (imponerende mye gøy)
    Her i Kristiansand koser jeg meg med den nye doxa 73B som jeg fikk påskeaften. Gromlyd sammen med Doxas forforsterker og Doxa 8-1 høytalere. Det nye sluttrinnet gir mere av alt nesten mere rør mere trøkk mere rom osv osv - Velkommen til Kristiansand hvis noen av dere har lyst til å lytte
    Hilsen
    Stein
    Høres hyggelig ut. Arild har fortalt om hyggelig besøk. Vi har hatt noen Doxa opp gjennom årene her nede også, og vi har hatt en del turer inn på verkstedet til Lauvland i den tid han holdt til i Slettheia.
    Fine forsterkere og oftest mye for pengene. Kan gjerne skje at vi havner innom deg en gang :)

Boden9

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Boden9 skrev:
    Hagto skrev:
    Litt om kabler.

Hei,
    Mvh
    Bodden9
    For det første så angrer jeg nok litt på den sterke ordbruken min her, men synes ting bør virke skikkelig på så dyrt utstyr. Det stemmer at det er lyslederkabler. Også en som styrer klokka. De virket litt simple og de mistet ofte kontakten med ulyder som følge. Arild har renset dem ordentlig og lagt dem fint til rette men fikk dem aldri helt til hverken lydmessig eller ordentlig kontakt. Med Jorma til klokka og Acoustic Zen (coax) til signal ble det ingen problem og lyden ble ren og klar, fyldigere og bedre.
    Ok.
    Takk for tipset. Grunnen til at jeg spurte er at jeg kjører med samme utstyret selv. Alltid greit å få nye innspill :).

Mvh
    Boden9

DoxaStein

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Antall liker
    4
    Ja det hadde vært hyggelig Hagto - Det har skijedd mye med Doxa i det siste 73 var jo ett fantastisk bra sluttrinn, men så kom 73B - Da blei jeg litt sattut - for en forsterker, må bare høres!!
    Hilsen
    Stein

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Erfaringsmessig tar det seg litt opp om sommeren i denne tråden gjør det ikke?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Ja det har vært rolig her nede en stund nå. Har selv vært syk og ute av form noen uker. Heldigvis er formen på veg tilbake igjen. Lite hifibesøk og spillekvelder siste tiden.
    Har vært en liten tur hos Kurtis hvor anlegget spiller bra som vanlig, og hvor musikken alltid er i høysetet.
    Han spillte en del nye godbiter som falt i min smak. Blandt annet Haddy N'Jie, Peter Gabriel og Manu Katche' sine nyeste.

Har også vært på et par korte visitter hos Arild som jobber endel med å få tilfredstillende lyd ut av AP høyttalerne. Ikke lett å nedgradere når det gjelder hifi gitt. Han savner stort Acapella.
    Fikk høre en sammenlikning mellom Cardas Gold Reference og den svindyre Jorma Origo(Kr 50000 ?) signalkabel hos Arild siste besøk. Forskjell på kabler er der nok men prisene kan være helt perverse av og til, huff.

Dere får alle ha en riktig god sommer :)

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    Hagto skrev:
    Ja det har vært rolig her nede en stund nå. Har selv vært syk og ute av form noen uker. Heldigvis er formen på veg tilbake igjen. Lite hifibesøk og spillekvelder siste tiden.
    Har vært en liten tur hos Kurtis hvor anlegget spiller bra som vanlig, og hvor musikken alltid er i høysetet.
    Han spillte en del nye godbiter som falt i min smak. Blandt annet Haddy N'Jie, Peter Gabriel og Manu Katche' sine nyeste.

Har også vært på et par korte visitter hos Arild som jobber endel med å få tilfredstillende lyd ut av AP høyttalerne. Ikke lett å nedgradere når det gjelder hifi gitt. Han savner stort Acapella.
    Fikk høre en sammenlikning mellom Cardas Gold Reference og den svindyre Jorma Origo(Kr 50000 ?) signalkabel hos Arild siste besøk. Forskjell på kabler er der nok men prisene kan være helt perverse av og til, huff.

Dere får alle ha en riktig god sommer :)

Jeg begynner å bli litt bekymret og savner denne tråden veldig! :'( Håper dere på sørlandet blir friske snart :D

Når det gjelder GR og Origo skjønner jeg godt dere er skuffet over Origo. En så dyr kabel burde jo være på høyde med GR ;)

Mvh
    Andreas

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Om vi blir friske eller ikke igjen her nede på sørlandet er ikke godt å si ;D

Denne sommeren har jeg tatt helt fri fra hifilivet, og det har stort sett Arild også. Tror vi hadde godt av det. Selv har jeg prioritert å få kroppen i form. Trening på helsestudio og masse kondisjonstrening, fjell og heieturer.

Siste bilde tatt med kameraet mitt i sommer er av et par hubrounger i redet sitt:

Når det gjelder Origokabelen versus GR kan jeg ikke se noe sted at jeg mener at GR var bedre enn Origo. Kun at det var forskjeller, men ikke i hvem sitt favør.

Her er forresten en grundig og fin test av de nye Clearkablene fra Cardas:
    http://www.soundstage.com/equipment/cardas_clear.htm

Fortsatt God Sommer :)

Vedlegg

Freako

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.01.2010
    Antall liker
    90
    Hvilken fantastisk tråd! Dere er gale alle til hobe ;D

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    God morgen alle sammen :)

Har fått uttallige oppfordringer om å fortsette tråden min her, og det blir kanskje et innlegg innimellom framover.

Som sagt mistet jeg litt inspirasjon til å fortsette denne tråden. En av grunnene var nok at jeg var litt lei hele hifien en stund. Ble litt for mye utstyrsfokusering som gikk ut over musikkgleden min. Ble mer å lytte til anlegg enn til musikk.
    En annen grunn var at jeg syntes det tok mye av besøkstiden rundt til fotografering istedet for lytting til anleggene. Gikk ut over roen ved hjemmebesøk. Litt mye arbeid med speilrefleks, stativ, osv

I tilleggg ramlet jeg på racersykkelen og slo kragebein løs fra skuldre. Har satt inn ei metallplate som henger kragebeinet sammen med skuldra igjen til det har grodd til nye leddbånd.

Er nå klart på veg tilbake, og musikkgleden er blitt adskillig mer i fokus.
    Har vært på en del hifibesøk uten kamera. Kanskje litt synd, men, men.

Fikk tips av en fotografkamerat om et spesiellt bra lite kompaktkamera som nå selges på nettbutikker til en meget bra pris. Det heter Canon S90, og jeg fant et ute på nettet til en 'Canon pris' ;D
    Anlegget hans ligger forøvrig side 48 i tråden min: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9965.940.html . Han har nå oppgradert til siste modell av Krell sin kinaproduserte integrert forsterker og er meget fornøyd.

Dette har gjort det mye lettere å ta et bilde innimellom for meg. Så nå blir nok fotoapparatet med.
    Blir nok en liten spennende besøksreportasje utover dagen.

Her nede har Robert bedre lyd enn noensinne. Fengende og musikkglede/musikalsk er nøkkelord her.
    Lyd som går rett i hjertet.

Arild har provisorisk reparert Acapellaene sine. Handlet nytt spennende utstyr, og har bedre lyd enn
    noengang. En annen type lyd enn Roberts. Åpent, lettflytende, og spennende. Bilder vil komme en annen dag.

Selv har jeg blitt bitt av å få til highendlyd uten for mye peng. PC-lyd er den nye interressen, og å finne ny spennende musikk er i hovedfokus.

Det meste av det dyre utstyret står for tiden i kroker og samler støv hos meg, mens forsøk/test av annen type rimeligere utstyr er på gang.

Stay tuned :)

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Før jeg begynner med min besøksartikkel har jeg lyst til å nevne litt om mine siste måneders erfaringer.
    Noen er uventet og overraskende også for meg.

Framover vil det nok bli en del tips til de som ønsker skikkelig god lyd uten å bruke alt for mye penger.

1.
    Kabler.
    Som alle vet så har jeg aldri vært i tvil om kablers betydning for lyden. I det siste er jeg blitt enda mer forbløffet over hvor stor forskjell kabler kan gjøre i enkelte anlegg. I det nå svindyre og avslørende anlegget til Arild kan det være helt uforståelig hvilke forskjeller de kan gjøre.

2.
    Jeg har blitt forbløffet over hvor god lyd man kan få i enkelte anlegg med skikkelig rimelige kabler.

3.
    Er blitt skikkelig overrasket over hvor god lyd man kan få med rimelige pc løsninger. Da med f.eks HRT streamere, ArcamR dac osv.

4.
    Er helt utrolig imponert over hvor god lyd man kan få med de små nye Harbeth P3ESR høyttalene. De er trykkammerhøyttalere, utrolig lette å plasere, og de spiller fantastisk helt inntil bakvegg. Det er slik at jeg er i tvil om jeg ønsker noen andre høyttalere framover. Mine står for øyeblikket i vinduskarmen, 20 cm fra bakvegg(vindu), og spiller helt magisk.

5. Imponert over hvor fantastisk mye flott musikk som kan hentes ned for små penger på nettet.

6.
    Har enda ikke hørt en bedre cdspiller enn dCS Puccini. Den gjør noe magisk med alle kombinasjoner jeg tester ut og er for meg framdeles helt uunnværlig når man har fått en slik, og blitt vant med godlyden fra den.

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Well here we go :)

Jeg legger ikke skjul på at jeg har hatt en del fordommer når det gjelder forskjellige anlegg, og enkelte eiere sin klokketro på godlyden fra sine egne anlegg, utfra utstyrsvalg osv. I dag skal jeg invitere dere med på en tur til en kar hvor jeg kanskje har vært litt skeptisk til at lyden kunne være så bra som han ville ha det til, utfra utstyr jeg kjente til at han hadde.
    Men siden han virket som en særdeles hyggelig kar med en glødende interresse, plusss rykter om en helt spesiell platesamling, gjorde at fristelsen en dag ble for stor.

Sto noen av fordommene mine for fall?

Det ble helt klart en sjelden opplevelse i et uvanlig spennende hjem 8)

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vi kan begynne med signalkilden i dette anlegget som var PC og den rimelige nye Arcam rDac fra Hifiklubben. Dette er en liten USB dac som har fått lisensiert dCS sin USB kode. Fra denne gikk det en mange meter lang Clas Olson signalkabel fram til anleggets forforsterker.
    Det ble utelukkende spillt via Monkeyplayer/Flac filer.

Kan vel allerede innrømme at jeg ikke helt forstår at en slik signalkilde, og signalkabel, kunne produsere så bra lyd som det gjorde.

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Eieren selv var ikke i tvil om hva som var hovegrunn til at jeg fikk hakeslipp over lyden, ut fra utstyr og kabler i dette anlegget.

Stjernen i anlegget var, etter eierens mening, helt klart det nye effekttrinnet til Lauvland:

Doxa 62.

Dette effekttrinnet mener Lauvland selv at er et stort gjennombrudd lydmessig. Effekttrinnet er uten en eneste kondensator.
    Det er lagt enormt mye arbeid ned i støyproblematikk, og Lauvland mener at ingen nettkabler, nettfiltre eller liknende forbedrer lyden fra dette effekttrinnet. Derfor har det også fast strømkabel, som Lauvland mener er en adskillig bedre løsning enn nettbrønner som er så utbredt i dag.

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Forforsterker i anlegget var en eldre oppgradert passiv Doxa, mens høyttalere var originale Doxa 8.1 fra 1994. Noen som ser hva slags kabler som ble brukt til høyttaler?
    Det er bare vanlig solidcoreledere fra installasjonskabel som er sprettet opp.

Legg merke til alle de store samleboksene med cd bak høyttaleren. Her var en del utrolig sjeldne utgivelser.

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Sto noen av mine fordommer for fall?
    Helt klart. Det var en fantastisk livefølelse, klarhet, utklinging, og dynamikk i dette anlegget. Helt uforståelig for meg ut fra utstyr og kabler. Er framdeles litt i sjokk i forhold til pris på dette anlegget sammenliknet med flere adskillig dyrere anlegg jeg har hørt.

Takk for en spennende og uforglemmelig kveld, hos en sjeldent engasjert og hyggelig vert. Også takk til de andre for hyggelig selskap, og fin kveld :)

The end.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Du store min, den mannen hadde mange hyllemeter med musikk. Og 2 gode stoler :)

/jan

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flott å se så mye musikk, ikke minst er det betryggende å se at investeringene i musikk står i et sunt forhold til investeringene i hifibokser! Det er ingen selvfølge i vår hobby. Hvem er så den heldige eier, kan man spørre om det? Og hva var dette golfbladet?

EDIT; da så jeg at det var fortalt hvem eieren er i #2300 ja.

J

J.J

Gjest
    Et flott anlegg - enormt med musikk - og vintage whisky - ja det er det hifi-livet sitt det.

Utrolig flott og se.

J.J

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    musicus skrev:
    Flott at du holder liv i denne tråden, hagto ;D ...

mvh
    Takk for det. Ser ut til at det kan bli litt liv igjen innimellom. Gleden min over musikk er kommet tilbake med stormskritt. Var bra for meg med en pause fra utstyrsstyret.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    JanR skrev:
    Du store min, den mannen hadde mange hyllemeter med musikk. Og 2 gode stoler :)

/jan

Fikk ikke med all musikken, men det meste ble vist.
    Fantastisk utvalg!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vidar P skrev:
    Flott å se så mye musikk, ikke minst er det betryggende å se at investeringene i musikk står i et sunt forhold til investeringene i hifibokser! Det er ingen selvfølge i vår hobby. Hvem er så den heldige eier, kan man spørre om det? Og hva var dette golfbladet?

EDIT; da så jeg at det var fortalt hvem eieren er i #2300 ja.
    Hadde glemt eieren og la det inn ovenfor etterpå. DoxaStein kaller han seg og holder til nær Kristiansand.
    Han er golfinterressert, men bildet var nok bare fake :)

Men han har en hole in one:

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    jan#jan skrev:
    Et flott anlegg - enormt med musikk - og vintage whisky - ja det er det hifi-livet sitt det.

Utrolig flott og se.

J.J
    Her må jeg faktisk være enig :)

kurtis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Antall liker
    21
    Hei - så fint at du er tilbake i tråden din, Hagto
    Dette var jo også et fantastisk trivelig comeback, god lyd og all den musikken!!!!

Skulle gjerne hatt noen dager i det rommet for bare å studere innholdet i hyllene. Det ville nok vært litt av en opplevelse i seg selv skulle jeg tro.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Hagto!

Veldig kjekt å se at du vekker tråden til live igjen. Jeg deler dine synspunkter om at andre ting som fotostativ, bilder og ønsket om en god reportasje ofte kommer litt i veien for en god musikkopplevelse. På den andre siden så er det jo trivelig med disse billedtrådene. Forumet hadde vært fattig uten Highend Sørlandet, Halden ita est, Grumphys karnapp og Liv Lagga, for å nevne noen.

mvh Elektron

DoxaStein

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2010
    Antall liker
    4
    Hei igjen Hagto

Takker for besøk og noen flotte timer med lytting og prating i sammen. Du er ikke den første som haka har ramla noen hakk når de får høre den nye forsterkeren som Doxa kommer med. Har hatt gleden av og fått lytte på alle variasjonene som har vært i denne prototype fasen - Hele 18 varianter har det blitt før det endelige produktet er spikret - Har faktisk aldri hørt slik lyd noen steder.
    Skulle det være noen andre som bor eller befinner seg på sørlandet, så skal dere vite at kjellerstua mi alltid er åpen for gode lydvenner :)

Hilsen
    Stein

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hagto skrev:
    Det var en fantastisk livefølelse, klarhet, utklinging, og dynamikk i dette anlegget. Helt uforståelig for meg ut fra utstyr og kabler. Er framdeles litt i sjokk i forhold til pris på dette anlegget sammenliknet med flere adskillig dyrere anlegg jeg har hørt.

bra anlegg, det der, ikke rart at det spiller utmerket, imo.
    rommet har gode proposjoner og ser også veldig godt dempet ut, treverk og velfylte platehyller i alle bauger og kanter, og det er jo essensielt.

veldig hyggelig å se at du har fått gløden tilbake, hagto.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Trivelig kar han Doxastein. Og litt av en platesamling også.

Jeg var på et par besøk der for noen år siden. Ca. 2002 tror jeg det var. Lurer på om han husker det. :)

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    507
    Ja, dette var en trivelig reportasje. Husker jeg fikk en demo av Doxa, hos Doxa i vågsbygd for noen år side. Låt virkelig flott. Har selv hatt flere modeller fra dette merket, blandt annet Doxa 40, 70 se, 06 og 07.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn