Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vi får vel vise litt mer :)

    Strømforsyning til Caryen og nettverksspilleren fra Linn.
    nettverksspilleren styres fra ipad.
     

    Vedlegg

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hvordan var så lyden?
    Deilig behagelig og naturtro, med stort og luftig lydbilde,

    Bassen fra høyttalerne imponerte også. Den var kjempetight og luftig og gikk skikkelig dypt.

    Spesiellt OhYeah var imponert over de dype tonene fra disse vakre høyttalerne og kommenterte dette flere ganger i løpet av kvelden.
    Kvelden var nok ekstra spennende for OhYeah som har byttet ut sine ML til fordel for Opera. Dog en mindre modell enn Tebaldi.

    Her OhYeah sitt nåværende anlegg med ML:
     

    Vedlegg

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Da takker jeg for en kjempehyggelig kveld!

    Takk til verten opd som virkelig begynner å få et sjeldent vakkert og vellydende anlegg.
     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nok engang kommer du med en flott historie :) Måtte denne tråden aldri ta slutt.
    God helg Hagto!
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Takk for sist Hagto. Alltid like hyggelig :) Tillater meg å legge inn et bilde i tråden din :)
     

    Vedlegg

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Må bare innrømme at jeg er svært svak for disse nydelige italienske skulpturene! Tillater meg å legge inn et bilde til :)
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.744
    Antall liker
    107.330
    Torget vurderinger
    23
    Nå begynner det å bli farlig mange flotte anlegg sørover - vakkert er det også... Air Tight er knallbra saker, topp lyd, beste komponenter og skikkelig godt skrudd sammen - kjøpte nesten... i fjor en gang - et sett ATM-3 tror jeg det var. Den Cary preampen er skikkelig value for money også. Flott innsats som alltid, Hagto!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kom til å tenke på "skorsteinene" til Usher da jeg så disse høytalerne. Og med klar margin i min bok, disse Opra kreasjonene er mye penere enn noe som har kommet ifra Taiwan. Value for money skal være usagt, men rett ut estetisk gruser Opera Usher :).

    Takk igjen for titten Hagto, artig å følge med på tingens tilstand der "nede" :)
     

    opd

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2004
    Innlegg
    9
    Antall liker
    7
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Takk for besøket gutter!
    Trengte en liten oppmuntring etter at HI-FI moodet har lignet en veldig dårlig frekvenskurve i senere tid.
    Som nevnt har jeg nesten ikke spilt siden nyttår.
    Det ser ut som livstidssyklusen på mine anlegg ligger på ca 2,5 år.
    Så lenge levde Unison Research Unico 200, og så lenge levde DP A1S før den tid.
    Med overgangen til rør håpte jeg å få litt mer varme og luft enn jeg hadde på Unico'en.
    Det fikk jeg nok, men jeg mistet samtidig noe av punchet som Unico'en hadde.
    Skulle gjerne hatt en løsning hvor jeg kunne kople alt i serie og ta ut det beste av hver komponent i linjen ;).
    Når det en gang ikke er sånn er det vel til gjengjeld slik at et anlegg må pleies og dulles med.
    Det gir gjerne positivt resultat.
    Jeg får ta tiden til hjelp og se om jeg ikke kan få tunet inn anlegget så det i det minste holder sin livssuklus ut.
    Ellers oppdaget jeg etter at dere var gått at vi hadde spilt på de originale 211-rørene som fulgte forsterkeren.
    Jeg har et par GE Nos-rør som jeg har kjøpt av Andy på Vintage Tubes Services som spiller bedre.
    Vi får ta en ny kveld senere så kan dere si deres mening om disse.
    Det går heldigvis mot mørkere tider :)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hagto skrev:
    Hva har så budda kjøpt seg? Joda høyttalerene er ett par av hans gamle favoritthøyttalere Infinity Sigma. Disse hadde han for en del år tilbake og han har ikke helt glemt opplevelsen fra den gang. Derfor måtte de prøves en gang til. Fantastisk flotte høyttalere.
    Fine høytalere :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.217
    Antall liker
    15.259
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    opd skrev:
    Det går heldigvis mot mørkere tider :)
    Slik snakker en ekte audiofil ;D
    Lekkert oppsett, opd!
    Takk for rapporten og at du holder liv i denne tråden, Hagto.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    RoDa skrev:
    opd skrev:
    Det går heldigvis mot mørkere tider :)
    Slik snakker en ekte audiofil ;D
    Lekkert oppsett, opd!
    Takk for rapporten og at du holder liv i denne tråden, Hagto.
    Amen.

    Disse bildetrådene og besøkstrådene er for tiden oaser i ørkenen her på HFS. Deilig og flotte bilde og skriverier som alltid, Hagto!
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk for alle fine tilbakemeldinger :)

    Selv har jeg nettopp kommet hjem fra fjelltur Haukeli/Hardangervidda.
    Fantastisk natur vi har i dette landet!

    Nå skal jeg opp og undervise elever som har strøket i matematikk i vår. Vi kjører sommerskole for disse, med ny eksamen ved fullført sommerkurs. Bra tiltak synes jeg.

    Fortsatt god ferie!
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.149
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Hagto skrev:
    Så en av de nye godbitene.
    Fantastisk flotte monoblokker fra Air Tight med 211 rør.
    Dette er rør på sitt aller beste.





    Disse er vel på 22 watt 8 Ohm? ganske mye siden det er Single-ended triode (SET).
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.652
    Antall liker
    2.852
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @Hagto: Lyst til å si litt om den Denon-saken som er avbildet?

    Ellers var dette lekre bilder av mange snadderprodukter; og jeg er helt enig i de som mener at Opera knows how - både mht lyd og estetikk....
    Er vel ikke så langt unna SF i prestasjonene der, imho...

    mvh
    Proffen
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Proffen skrev:
    @Hagto: Lyst til å si litt om den Denon-saken som er avbildet?

    Ellers var dette lekre bilder av mange snadderprodukter; og jeg er helt enig i de som mener at Opera knows how - både mht lyd og estetikk....
    Er vel ikke så langt unna SF i prestasjonene der, imho...

    mvh
    Proffen

    Denon er en cdspiller fra deres pro-serie og brukes i studioer og slikt. Den ble forsøkt som et artig innslag og den spillte helt ok.
    http://www.d-mpro.com/users/folder.asp?FolderID=1510
     

    Robaab

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2009
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Hagto skrev:
    Takk for alle fine tilbakemeldinger :)

    Selv har jeg nettopp kommet hjem fra fjelltur Haukeli/Hardangervidda.
    Fantastisk natur vi har i dette landet!

    Nå skal jeg opp og undervise elever som har strøket i matematikk i vår. Vi kjører sommerskole for disse, med ny eksamen ved fullført sommerkurs. Bra tiltak synes jeg.

    Fortsatt god ferie!
    Flott tiltak Torry :) Må jo gå bra med den beste matematikk læreren på skolen .
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Takk Robin!
    Jeg syntes det var hyggelig å ha deg, og også din lillesøster, som elev :)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Da har kurtis og meg hatt stortest av betalbare dacer og usb-spdif konvertere.
    Electrocompaniet sin nye PD1, Hegel HD20, en tyve år gammel Stax talent, HRT 2+, Hegel HD2, og Musical Fidelity V-link. Vi har brukt to lange dager, og i to helt forskjellige anlegg.
    Vi var helt enige om forskjellene begge to, og samme forskjeller og inntrykk gikk igjen i begge anlegg.
    Dette var både spennende og artig synes vi :)
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.920
    Antall liker
    29.404
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    Da har kurtis og meg hatt stortest av betalbare dacer og usb-spdif konvertere.
    Electrocompaniet sin nye PD1, Hegel HD20, en tyve år gammel Stax talent, HRT 2+, Hegel HD2, og Musical Fidelity V-link. Vi har brukt to lange dager, og i to helt forskjellige anlegg.
    Vi var helt enige om forskjellene begge to, og samme forskjeller og inntrykk gikk igjen i begge anlegg.
    Dette var både spennende og artig synes vi :)
    Flott gjort!
    Får vi lese om det her?
    mvh
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    tkr skrev:
    Flott gjort!
    Får vi lese om det her?
    mvh
    Har tenkt å skrive en oppsummering av våre inntrykk.
    Denne vil jeg snart legge ut her i tråden. Får håpe det går bra ::)
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Hei Hagto, og tusen takk for to kjempeartige og lærerike dager. Synes jeg er priviligert som kan oppleve hvor fantastisk det er med all denne guttaktige glede og engasjement - tiltross for at vi vel begge to (snart!) må kunne kalles "godt voksne". Livet kan absolutt være herlig.
    Det jeg kanskje ble mest overrasket over, og som du nevnte ovenfor, er hvor entydige forskjellene var i to forskjellige anlegg. En event diskusjon må vel i hovedsak være, etter min oppfatning, om hvor betydningsfulle disse forskjellene var/oppleves.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Testen vår ble utført i to anlegg. Det ene anlegget var transistorbasert med Etera-2 dipolhøyttalere. Det andre anlegget var rørbasert med Harbeth M40.1 høyttalere.
    Begge anlegg må regnes som meget gode anlegg i høyere prisklasse, men ikke highend.

    Kilden i begge anlegg var pc og J.River. Electrocompaniet PD-1, Hegel HD-20, og Stax Talent ble også forsøkt med en god Cary cd-spiller som drivverk.

    Dacene ble først testet med cdspiller som drivverk. Etterpå i USB inngang. De ble senere også testet med V-link og HD-2 som USB-Spdif konvertere inn i coaxinngang.

    HD-2 og HRT ble også testet alene som USB-dac.

    Det ble brukt gode kabler både som strøm, signal, høyttaler, USB, og Spdif-Spdif. Kablene var fra Cardas, Kimber, og Nordost.

    Dacene hadde forskjellig utgangsnivå og ble nivåjustert etter øret. Tror vi fikk det til ganske bra. Vi skiftet til ny boks og så tilbake igjen for å høre begge veier. Alle boksene var oppvarmet.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det virker som en forseggjort test (så lenge målemafiaen kan holde seg rolig i tråden). Jeg ser frem til inntrykkene deres.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    tore_v1 skrev:
    Det virker som en forseggjort test (så lenge målemafiaen kan holde seg rolig i tråden). Jeg ser frem til inntrykkene deres.
    Dette er selvfølgelig våre inntrykk i våre anlegg. Kan nok oppleves annerledes i andre anlegg. Inntrykkene våre var likevel utrolig like i begge anleggene som er ganske forskjellige, og i vidt forskjellig type rom.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Testen:

    Første del av testen var Stax Talent, Electrocompaniet PD1, og Hegel HD20 brukt som dac, med cd spiller som drivverk.
    På Hegel ble den påkostede coax1 inngangen brukt.

    Her var både HD20 og PD1 bedre enn Stax som skilte dårligere ut instrumenter, hadde mindre og trangere lydbilde, og som virket å holde litt mindre styr når det ble mye som skjedde i lydbildet.

    HD20 var litt mer oppløst og litt klarere enn PD1. Instrumenter ble litt mer ekte i klangen. PD1 derimot var litt mer kroppslig og forførende i lyden, og litt mer tilgivende. Hegel kunne bli litt slankere og pågående hvis den ikke matchet helt. Men ved riktig underlag og kabel så forsvant dette. Vi syntes at her går det nok litt på smak, men var enig om at HD20 nok er litt mer åpen og ekte på bekostning av den litt fyldigere og mer forførende lyden til PD1.

    Ved bruk av USB inngangene gikk samme inntrykk igjen. Her ble HD2 brukt som konverter med Stax Talent. Denne vil ikke ta signal fra V-link som kun gir ut 24-96.

    Så ble HD2 og HRT brukt som USB dacer. Disse to falt igjennom sammenliknet med de andre. Til og med Stax med HD2 som konverter var bedre her.
    Vi konkluderte begge to med at HD2 og HRT2+ var langt fra å holde mål i våre anlegg som USB -dac.

    Til sist ble V-link og HD2 sammenliknet som konvertere inn i PD1 og HD20. Her foretrakk vi begge to HD2 foran V-link. Vi synes at HD2 var mer oppløst og åpen enn V-link.

    Som konverter inn i PD1 og HD20 var HD2 klart bedre enn den originale USB inngangen på begge.

    Vår konklusjon ble at Hegel HD20 og Electrocompaniet PD1 begge er meget gode DA-convertere. Vi tror at begge vil finne sine tilhengere ut fra smak. Selv så ville vi nok begge, i våre anlegg, valgt HD20 pga litt mer åpen, ekte, og spennende lyd.

    Både HD2 og HRT syntes vi var skuffende dårlige som USB dac.

    Begge så ble vi kanskje mest imponert over HD2 som USB-S/PDIF konverter. Vi hadde ikke ventet at den skulle være såpass mye bedre enn USB inngangene både på PD1 og HD20.
    T.
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    En liten kommentar til vedr denne utprøvningen.
    Første dagen var hjemme hos meg, neste dag hos Hagto. Jeg hadde da hatt HD20 på plass i anlegget 4-5 uker, inkl kontinuerlig innspilling 2uker og, med noen få timers unntak, påslått siden ny.

    For noen måneder siden, etter å ha lest flere gode tester, lånte jeg HD2 for å prøve denne som Usb-konverter. Dette synes jeg ikke noe om og mente at HRT 2+ var mye bedre og det mener jeg fremdeles etter denne omgangen.

    Men - brukt som USB-SPDIF konverter så opplevde vi, som Hagto skriver, HD2 som noe helt annet. Bytur og Soundgarden så fort som mulig og nå har den altså vært på plass i anlegget en stund og jeg blir bare mer og mer fornøyd med disse to produktene fra Hegel.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har nok aldri brukt så lite tid i de forskjellige rom før. Mest tid ble brukt på å snakke med gamle kjenninger. Var også hyggelig å treffe noen nye ansikter som jeg kun har kjent fra sentralen tidligere...hei.
    Altså mest sosialt i år, likevel ble det for lite tid sammen med hornalliansen. Får ta det igjen senere.

    Det mest spennende var nok rommet til roysen. Sjelden å høre så dyrt anlegg. Bra lyd var det også.....heldigvis.

    Her med Roysen i bakgrunnen:







    Den lydmessig største lydopplevelsen denne gang ble likevel ikke på messa for meg, men hjemme hos eieren av denne:
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.802
    Antall liker
    21.579
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sikkert en eller annen med horn, i alle fall.

    det var jo ikke noe horn på messa, og når hagto fikk sin største lydopplevelse etterpå, så vet vi at det må ha vært på hornhøyttalere. 8)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Roysen med eget rom? Startet firma eller kun for å vise eget utstyr?

    Når en ser på skuta tipper jeg Terjetroll
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    mesut skrev:
    sikkert en eller annen med horn, i alle fall.

    det var jo ikke noe horn på messa, og når hagto fikk sin største lydopplevelse etterpå, så vet vi at det må ha vært på hornhøyttalere. 8)
    Horn stemmer. Måtte jo være horn eller Harbeth ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    pahf skrev:
    Roysen med eget rom? Startet firma eller kun for å vise eget utstyr?

    Når en ser på skuta tipper jeg Terjetroll
    Etter som jeg forsto så var det et nystartet firma.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hos terjetroll ble det en svært hyggelig kveld med særdeles god lyd. Terjetroll hadde fått seg Avantgarde Duo igjen.
    Vi forsøkte flere kilder, spolebånd, kassett, pc, cd, og platespiller.
    Det var helt klart best lyd med platespilleren. Denne spillte helt i egen klasse, og adskillig bedre enn de andre kildene. Kan aldri huske at han har hatt bedre lyd noen gang. Og med platespilleren er nok dette beste lyd jeg har hørt fra Avantgarde høyttalere.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn