Highend Vestlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    kjoenik skrev:
    Vel, kveldens gjest har kvittet seg med sin cd transport, og erstattet den med

VIC 20? Commodore 64? Tipper den første...
    50/50, og du tok feil... ;D
    Dessuten er det bare jug. Eieren er moderne utstyr. Flere skjermer og sikkert flere maskiner/harddisker også.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    OVERKILL ja, men overkill, nei absolutt ikke!

Dere har kanskje sett bilder av dette oppsettet før. Men kjenner jeg dere rett tåler dere mer bilder :)

Overkill

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Ikke mange av disse i Norge, eller verden...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Det er OMF sitt oppsett som er avbildet, og hørt. Jeg har vært på besøk her flere ganger tidligere, og har således fått følge utviklingen av lyden.

Jeg ble overrasket på mitt foreløpig siste besøk!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trådte inn i hjemmet til Ole Martin. Han er en jovial kar med god humor, og man føler seg umiddelbart velkommen, og man føler seg avslappet.
    Jeg hadde med noe egen musikk. Den kunne naturligvis ikke avspilles direkte, men måtte rippes først.
    Deretter lagde vi en spilleliste med mine musikkønsker.

Jeg koste meg glugg ihjel med mine egne sanger. Jeg hørte dem på en ny måte, og jeg likte det. Det er et fantastisk fundament i denne gjengivelsen av musikken. Alle bassdetaljer er der.
    Jeg hadde valgt min musikk ut fra det jeg forventet ville spille bra hos Ole Martin. Men samtidig hadde jeg ikke plukket ut typiske audiofile favoritter. Vi spilte spor fra LCD Sound System, Talking Heads og Nirvana Unplugged.
    Dette fungerte utrolig bra. Ole Martin sin bedre halvdel kommenterte at vi spilte morsommere musikk enn vanlig. Det komplimentet fikk meg selvfølgelig til å smelte som en softis i syden.
    Etter at jeg var fornøyd med mine 5-6 spor begynte Ole Martin sitt show.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    I tråd med den nye trenden selvsagt. Fritt for kvinnelig vokal ;D

Elektron

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Lyset var dempet, jeg var halvtrøtt etter en lang dag på jobb. Lyset var dempet, jeg var alene i rommet, det var helt stille.
    Så begynte musikken å pumpe ut av høytalerne.
    Rockefoten begynte å trampe. Og den stoppet ikke før jeg jeg vred om nøkkelen på tenningen til Toyotaen etter endt session.
    Jeg koste meg glugg ihjel. Jeg synes dette er den helt klart beste lyden OMF har hatt siden han fikk de store Overkill (som ikke er overkill!). Vi spilte mye forskjellig musikk, bl.a Pink Floyd, Mari Boine og Kari Bremnes, og mye annet.
    Og som sagt, jeg satt i mørket og koste meg glugg ihjel.
    Nå synes jeg virkelig Ole Martin er inne på noe. Jeg har ikke fulgt så godt med på tråden til OMF, men en annen entusiast fortalte meg at en (eller flere) hadde vært en smule ubegeistret for lyden. Jeg vet ikke, og jeg har ikke spurt i etterkant, om det var det samme oppsettet som jeg lyttet til.

Jeg har (hadde) ikke tenkt å kommentere lyden så mye i denne tråden, på linje med Hagto som holder lytteinntrykkene på et høflig nivå, siden vi alle har forskjellig smak, og siden subjektive opplevelser alltid kan betviles.
    Men jeg vil alikevel si at jeg likte lyden jeg hørte. Fantastisk fundament, masse detaljer samtidig som jeg vil beskrive den totale gjengivelsen på den mørke siden av nøytral. Det høres mørkt og udetaljert ut, men samtidig hører man masse detaljer i innspillingene man ikke har hørt før. Uten mye kompetanse på området vil jeg tro at dette kommer av mangel på støy. Boogie-faktoren er høy. Jeg levde meg virkelig inn i opptakene og jeg ble aldri lyttettrett.
    Ole Martin har fått til et eller annet siden han konverterte til pc-avspilling. Oppløsningen er like god som før, men det er mer levende enn tidligere, og holografien er bedre.

Nå har jeg hørt endel forskjellige oppsett i det siste. Og jeg er veldig glad for at jeg evner å nyte dem alle sammen. Jeg er nok på mange måter likt skrudd sammen når det gjelder musikk som med hifi. Jeg er rimelig altetende (med unntak av overdrevne doser søte syngedamer).

:)

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Veldig bra kjoenik.
    Klok tilnærming med hensyn til lydbeskrivelser. Jeg har mest igjen når jeg kan lese om såvel styrker som svakheter. Blir litt som vi mennesker, med ulike egenskaper. Noen ekstrovert, noen introvert, noen litt av begge osv..

Også veldig bra når demo-musikken synliggjøres. Ofte gode tips. Olllie hadde med seg veldig bra musikk ved besøket på torsdag.

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    En liten gruk på veien, inspirert av ordet "klienter":
    kjoenik skrev:
    ...jeg var halvtrøtt etter en lang dag med masete klienter....
    Mennesker, individer, kunder, pasienter, klienter, interessenter, organismer....
    De fleste mennesker/bransjer sørger for at sine kunder holder en armlengdes avstand nettopp ved å tittelere dem som pasient, klient, kunde mm. Dette til tross for at vi likevel omtaler medmennesker. Det har selvsagt noe med vern av privatliv, diskresjonær tilnærming osv.

På motsatt side har vi en tendens til å gi ting menneskelige navn og følelser, nettopp for å trekke tingen inn i våre private sfærer. En flott fritidsbåt har vanligvis et vel selektert navn og omtales som "hun" og "henne". En vanlig bil har det ikke. "Den" er jo bare et transportmiddel.

Så litt tilbake til saken; våre kjære High-End anlegg. Er et anlegg en rekke enkeltkomponenter eller er det en "organisme" av ulike "organer" som til sammen skaper en fungerende helhet (kropp)?
    Ennå har jeg til gode å høre noen som har gitt anlegget eller enkeltkomponenter navn eller omtale den/de som "hun" og "henne".

Jeg vil påstå at kjærligheten og affekten er like så sterk som det en båteier måtte føle. Men mot hva og hvordan? De fleste av oss har brukt mye tid og kjærlighet i å komponere High-End anlegget. Veien har vært en mix av følelser; latter, gråt, glede, anger, noe som eskalerer når ting begynner å fungere. Men det er ingen tvil om at selve resultatet av et vel fungerende knippe komponenter - musikken - når det virkelig begynner å fungere - er Nirvana...hver eneste dag!

Likevel... Det faller ikke naturlig for undertegnede å personifisere og å navngi alle disse følelsene og all kjærligheten ved å gi anlegget et navn. "Hmmm...det er vel på tide å slå på "Kari Ann" for kvelden." ::)

Blir litt mismatch synes jeg. Så det blir vel fortsatt "..å skru på anlegget for kvelden.", og det er greit.
    ;D

Mvh
    Helge

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.454
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Takk for besøket ja!

Ja, de første sporene var nok litt uvant kost her i huset! ;D ;D Men det var jo gøy. Selv foretrekker jeg nok litt lavere volum på litt mer "rocka/kompleks" musikk
    enn det vi hadde på søndag..., med mindre man sitter og drikker da... ;D

Mvh
    OMF

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    En liten gruk på veien, inspirert av ordet "klienter":
    kjoenik skrev:
    ...jeg var halvtrøtt etter en lang dag med masete klienter....
    Mennesker, individer, kunder, pasienter, klienter, interessenter, organismer....
    De fleste mennesker/bransjer sørger for at sine kunder holder en armlengdes avstand nettopp ved å tittelere dem som pasient, klient, kunde mm. Dette til tross for at vi likevel omtaler medmennesker. Det har selvsagt noe med vern av privatliv, diskresjonær tilnærming osv.

På motsatt side har vi en tendens til å gi ting menneskelige navn og følelser, nettopp for å trekke tingen inn i våre private sfærer. En flott fritidsbåt har vanligvis et vel selektert navn og omtales som "hun" og "henne". En vanlig bil har det ikke. "Den" er jo bare et transportmiddel.

Så litt tilbake til saken; våre kjære High-End anlegg. Er et anlegg en rekke enkeltkomponenter eller er det en "organisme" av ulike "organer" som til sammen skaper en fungerende helhet (kropp)?
    Ennå har jeg til gode å høre noen som har gitt anlegget eller enkeltkomponenter navn eller omtale den/de som "hun" og "henne".

Jeg vil påstå at kjærligheten og affekten er like så sterk som det en båteier måtte føle. Men mot hva og hvordan? De fleste av oss har brukt mye tid og kjærlighet i å komponere High-End anlegget. Veien har vært en mix av følelser; latter, gråt, glede, anger, noe som eskalerer når ting begynner å fungere. Men det er ingen tvil om at selve resultatet av et vel fungerende knippe komponenter - musikken - når det virkelig begynner å fungere - er Nirvana...hver eneste dag!

Likevel... Det faller ikke naturlig for undertegnede å personifisere og å navngi alle disse følelsene og all kjærligheten ved å gi anlegget et navn. "Hmmm...det er vel på tide å slå på "Kari Ann" for kvelden." ::)

Blir litt mismatch synes jeg. Så det blir vel fortsatt "..å skru på anlegget for kvelden.", og det er greit.
    ;D

Mvh
    Helge
    Jøss Helge, i det filosofiske hjørnet i dag...? ;D

Fikk litt dårlig samvittighet i morges, så jeg fjernet de "masete klientene" slik at det bare ble en vanlig lang dag på jobb ;) Det var jo også bare tull siden jeg ikke engang hadde vært på jobb den dagen. Men dette er jo ikke innlegg i noe vitenskapelig tidsskrift, så krav om etterettelighet er vel litt lavere.
    Fjernet også et par andre småting i innlegg over pga usikkerhet mtp hvor privat det er ok å være.

Ingen tvil om at det ligger mye arbeid og lidenskap bak anleggene i tråden. Men jeg har fremdeles ikke møtt noen som har gitt anlegg eller komponenter kvinnenavn...heldigvis ;)

OMF skrev:
    Takk for besøket ja!

Ja, de første sporene var nok litt uvant kost her i huset! ;D ;D Men det var jo gøy. Selv foretrekker jeg nok litt lavere volum på litt mer "rocka/kompleks" musikk
    enn det vi hadde på søndag..., med mindre man sitter og drikker da... ;D

Mvh
    OMF
    Snakket med SOA i etterkant. Han bekreftet min opplevelse og mente også at dette var et godt løft fra tidligere, og beste så langt.
    Nå mangler du bare en plugin på avspilleren som legger til knitring og spraking. Da blir det skikkelig kos!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    En teaser for neste besøk

R

RoDa

Gjest
    HSobstad skrev:
    Jeg lar stort sett han SAM stå på og være klar til å spille musikk når jeg måtte ønske.
    Anlegg eller komponenter som blir titulert med "hun" og "henne" kan da ikke spille med mye baller......?

R

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Fikk litt dårlig samvittighet i morges, så jeg fjernet de "masete klientene" slik at det bare ble en vanlig lang dag på jobb ;) Det var jo også bare tull siden jeg ikke engang hadde vært på jobb den dagen.
    Beklager hvis du følte deg uthengt. Ikke meningen det. Du ser forhåpentligvis poenget jeg prøvde å få fram ved å referere til "klienter". :)

kjoenik skrev:
    Men dette er jo ikke innlegg i noe vitenskapelig tidsskrift, så krav om etterettelighet er vel litt lavere.
    Fjernet også et par andre småting i innlegg over pga usikkerhet mtp hvor privat det er ok å være.
    Enig! Vi må være relativt avslappet og ha anledning til å være oss sjøl.
    Som du også er inne på er det et offentlig sted. Jeg har selv slettet tekst som jeg selv følte ble for privat. Delikat balanse, men vi må kunne klare dette greit. Skal være mest gøy og lærerikt dette!!! ;D ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    kjoenik skrev:
    Fikk litt dårlig samvittighet i morges, så jeg fjernet de "masete klientene" slik at det bare ble en vanlig lang dag på jobb ;) Det var jo også bare tull siden jeg ikke engang hadde vært på jobb den dagen.
    Beklager hvis du følte deg uthengt. Ikke meningen det. Du ser forhåpentligvis poenget jeg prøvde å få fram ved å referere til "klienter". :)
    Hehe, bare rolig Helge! Jeg korrigerte innlegget før du hadde skrevet noe. Ser poenget ditt også.

RoDa skrev:
    HSobstad skrev:
    Jeg lar stort sett han SAM stå på og være klar til å spille musikk når jeg måtte ønske.
    Anlegg eller komponenter som blir titulert med "hun" og "henne" kan da ikke spille med mye baller......?

R
    Du er inne på noe der, angående baller. Høytalerne i dette anlegget heter da også Logan...Martin Logan.

Og det største ballesparket kommer fra denne.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4

Dette er vel Martin Logan Descent. Korriger meg om jeg tar feil

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Strømmen rengjøres i en slik...

...før den distribueres til komponentene via xindac, og en enkelt nordost.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Flott start. Jeg gleder meg virkelig til å se den lekre VAC forsterkeren gjennom din kunstneriske linse.

Elektron

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Men først den digitale kilden. En lekker sak fra Krell

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Er du fotograf? Eller hobbyfotograf?
    Seriøst? :eek:
    Jeg er en glad amatør! Det nærmeste jeg kommer fotografering i jobben er med ultralyd...lyd og bilde om man vil ;)

Mange av komponentene står i rack fra AudioMagic. Danskprodusert og pent.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Det hjelper alltid med gode motiver ;D
    Helt klart! :D

Michell er et engelsk no-nonsens produkt. Har vært i produksjon i en evighet og forfinet over årene.
    Denne spilleren har nylig fått noen av oppgraderingene som Michell tilbyr. Dette kan sikker eieren SOA utdype om noen er interessert.

Pick-up er Lyra Argo i.

Og armen er vel ikke helt ukjent for vinylentusiastene blant oss.
    SME V

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Var nær ved å kjøpe en michelle, men jeg kjøpte en VPI i ren affekt og kabelnoia ;o)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Tidligere var det en Audio Research PH5 som stod for forsterkningen og riia-korreksjonen. Det låt meget bra!
    Nå er det storebror PH7 som har inntatt denne posisjonen. Og nå låter det enda bedre :)

For SOA er det klassisk ARC-look med sølvfrontplate og svarte håndtak som gjelder.

Her er forforsterkeren.
    ARC LS-26

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Karlinn skrev:
    flott bilder :)
    Mange takk!

Skink_123 skrev:
    Var nær ved å kjøpe en michelle, men jeg kjøpte en VPI i ren affekt og kabelnoia ;o)
    Det er jo to solide produsenter med forskjellig teknisk tilnærming. VPI gjør nok jobben!

Forsterkeren til SOA er produsert i USA
    VAC (Valve Amplification Company)
    http://www.vac-amps.com/

Rålekker sak!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det fortsatt slik at Oslo har en monolitt,mens Bergen har to ? :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Er det fortsatt slik at Oslo har en monolitt,mens Bergen har to ? :)
    Hehe, ja det er vel gjerne slik.

Legger ved et bilde til før jeg trekker på meg trikoten, sjekker dekktrykket, og gjør Fløyens stier utrygge for dem som benytter disippelens hester!

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Den er bare noe av det peneste som finnes. Flott at du velger alternativ trening Kjoenik. Så deg ikke opp Stoltzen i dag

Elektron

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Flott tråd kjoenik :D

Den VAC'en vil jeg ikke tenke på hvor brutalt ett rørbytte er mot lommeboka ;D

svingen68

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra tråd og supre bilder :)
    Pøs på med mer, please ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Elektron skrev:
    Den er bare noe av det peneste som finnes. Flott at du velger alternativ trening Kjoenik. Så deg ikke opp Stoltzen i dag

Elektron
    Så du gikk Stoltzen ja. Det er bra!
    Jeg møtte mye mennesker da jeg slet meg opp tusenmetersbakken på vei til Rundemannens topp (hvor jeg naturligvis i god bergensstil tryllet frem citaren og dro ei låt).

Vermin skrev:
    Flott tråd kjoenik :D

Den VAC'en vil jeg ikke tenke på hvor brutalt ett rørbytte er mot lommeboka ;D
    Ultrabrutalt!

Den er ganske massiv. Enorm byggekvalitet!
    8 stk WE 300B i push-pull konfigurasjon gir 70 klasse A watt.
    Denne saken har stålkontroll på ML elektrostatene. Det er ganske imponerende synes jeg.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Litt kabler

Eksternt delefilter

Lytterommet

Og oversiktsbildet med Martin Logan Monolith

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aaaaaahh! Elektrostatene til SOA er bare helt konge! Og selvsagt helt konge lyd. Det er en stund siden jeg har hørt dem nå, men enda er dette selve REFERANSEN av lydopplevelser i mine ører.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    olllie skrev:
    Aaaaaahh! Elektrostatene til SOA er bare helt konge! Og selvsagt helt konge lyd. Det er en stund siden jeg har hørt dem nå, men enda er dette selve REFERANSEN av lydopplevelser i mine ører.
    Ja, det er flott lyd i dette oppsettet. Veldig stort og luftig lydbilde med svært god dybde. Dynamikken er flott, og når klokkespillet fra Pink Floyd's "dark side of the moon" slår inn, sitter man naglet til stolen. Det er en herlig organisk lyd og ingen problemer å kjenne igjen klangen til forskjellige instrumenter.
    Bassen går hele veien ned. I forhold til OMF sitt oppsett er ikke bassen like tight og dynamisk her. Lyttposisjon opp mot bakvegg og rommet generelt kan nok tillegges mye av skylden for dette.

Jeg har fulgt vinyllyden siden SOA fikk platespilleren i hus og monterte uinnspilt Lyra argo i en RB 300 arm med ASR mini basis riia. Da håpet vi nok at det hele ville bedre seg når Lyra'en ble innspilt. Det gjorde det naturligvis også.
    Deretter kom ARC PH5, SME V, ARC PH7. Hver gang økte gjengivelseskvaliteten. Nå er lyden fra vinylplatene intet mindre enn svært imponerende. Veldig morsomt å oppleve en slik serie av oppgraderinger og hva dette gjør med lyden.

SOA flytter snart inn i nytt hus og får da bedre plass til anlegget og betraktelig mer rom bak lytteposisjonen. Nytt lytterom, nye muligheter.
    Det blir veldig spennende!

PS. Ser at jeg roter meg ut i forsøk på å beskrive lyden tross mine intensjoner om å la det være. Jaja...

:)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.772
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fantastisk tråd.
    masse godt humør og plenty med gode bilder.
    bravo!

btw, hva er det du spiser for tiden, kjoenik?
    helt hyperaktiv, jo.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn