En liten gruk på veien, inspirert av ordet "klienter":
kjoenik skrev:
...jeg var halvtrøtt etter en lang dag med masete klienter....
Mennesker, individer, kunder, pasienter, klienter, interessenter, organismer....
De fleste mennesker/bransjer sørger for at sine kunder holder en armlengdes avstand nettopp ved å tittelere dem som pasient, klient, kunde mm. Dette til tross for at vi likevel omtaler medmennesker. Det har selvsagt noe med vern av privatliv, diskresjonær tilnærming osv.
På motsatt side har vi en tendens til å gi ting menneskelige navn og følelser, nettopp for å trekke tingen inn i våre private sfærer. En flott fritidsbåt har vanligvis et vel selektert navn og omtales som "hun" og "henne". En vanlig bil har det ikke. "Den" er jo bare et transportmiddel.
Så litt tilbake til saken; våre kjære High-End anlegg. Er et anlegg en rekke enkeltkomponenter eller er det en "organisme" av ulike "organer" som til sammen skaper en fungerende helhet (kropp)?
Ennå har jeg til gode å høre noen som har gitt anlegget eller enkeltkomponenter navn eller omtale den/de som "hun" og "henne".
Jeg vil påstå at kjærligheten og affekten er like så sterk som det en båteier måtte føle. Men mot hva og hvordan? De fleste av oss har brukt mye tid og kjærlighet i å komponere High-End anlegget. Veien har vært en mix av følelser; latter, gråt, glede, anger, noe som eskalerer når ting begynner å fungere. Men det er ingen tvil om at selve resultatet av et vel fungerende knippe komponenter - musikken - når det virkelig begynner å fungere - er Nirvana...hver eneste dag!
Likevel... Det faller ikke naturlig for undertegnede å personifisere og å navngi alle disse følelsene og all kjærligheten ved å gi anlegget et navn. "Hmmm...det er vel på tide å slå på "Kari Ann" for kvelden." :
Blir litt mismatch synes jeg. Så det blir vel fortsatt "..å skru på anlegget for kvelden.", og det er greit.
;D
Mvh
Helge