Hissig "Kind of Blue" ... en teori

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Visstnok meget verdt å ha - 45rpm Classic Records utgaven, med ekstra tagninger.
    ;)

    NB - men pass på for luringer på eBay. Enkelte kjøper side 3 og 4 fra AcousticSounds (fortsatt tilgjengelig for et beskjedent beløp), og selger så disse for langt mer på eBay.

    Jeg har bestilt den Music on Vinyl versjonen som platekompaniet har, rapport følger.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Iskariot skrev:
    Jeg har den utskjelte, digitalbesudlede 2lp-versjonen, emotikon. Dessverre lyder den glitrende...med skuffende lite sus...
    ;D

    Jeg har jo et par utgaver her også, men finner dem ikke i platekaoset - så jeg vet rett og slett ikke hvilke jeg har.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Jeg nøyer meg beskjedent nok med Classic Record sin 2 plate utgave (180g) med plate 1 i «orginal tapping», plate 2 med A-siden i «normal fart» og en ekstra taking av Sketches of Spain i 45 rpm. Jeg ser den er avertert (forseglet) på e-bay til opp mot USD 300 !! Til daglig fungerer Sony sin SBM CD.

    mvh
    KJ
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3

    2004 Remaster Denne boks inne holder Kind of blue

    Har også 1997 remaster av Kind of blue 20 bit


    remix engineer på begge er Mark Wilder.

    2004 utgaven er total overlegen 1997 utgaven. Mer naturlig klang i hele lydbildet, mer ro i lydbildet.
    Ja det er båndstøy på begge utgavene. ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man skrev:
    Andrew Rose driver et firma som utgir musikk som er "out of copyright". Han har overført fra LP, bearbeidet musikken, og så gjort den tilgjengelig som downloads. Han har ikke hatt tilgang til noen form for mastertape.

    Han har boostet midten, arbeidet med faseforskjell fra de to kanalene og tatt støyreduksjon.

    Diskuteres bl.a. på SH-forum.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fant en fin link på Steve Hoffmans forum, der man diskuterer ulike versjoner. Den mest saklige jeg har sett, med mengder av konkrete opplysninger.

    http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=222518

    Der refereres det til en "needledrop" på mono-versjonen som kan finnes over nettet. Dette er den som er nærmest master, forstår jeg, siden den ble trukket av selve mastertape, etter at denne var blitt klippet.
    I følge tråden så er stereoversjonen en mellomversjon - den ble til etter at man hadde kjørt downmix fra tre-kanals til to-kanals, og så ble dette tokanalsbåndet redigert.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da har jeg mottatt og lyttet til Music on Vinyls versjon av Kind of Blue. Såvidt jeg har kunnet utrede, bl.a. ved Michael Fremers anmeldelse, så er denne blitt til som følger:

    1. Det ble trukket to-kanals kopi fra 3-spors master til 50-års jubileumsversjonen.
    2. Samtidig med at det ble laget vinylversjon, ble det laget en 24/96 kopi av to-kanals downmixen.
    3. Denne 24/96 filen er så brukt av Music on Vinyl, da de skar sin vinyl i Holland.

    Inntrykk.
    Dette høres meget bra ut.
    Fremer kommenterer at han vel aldri har hørt Cobbs arbeid med slik detaljering - og det har heller ikke jeg. Her er et shimmer på high-hats som har vært fraværende i andre versjoner jeg har hørt, og trommene har fått fleksibel hud.
    Når Coltrane og Adderley hopper inn skvetter man i stolen - det sitter hardt og rett, og det kunstige ekkoet som er lagt på Coltrane kommer veldig godt frem.
    Jeg har ikke hørt 45rpm/Classic versjonen, og kan ikke uttale meg om hvorvidt Music on Vinyls er "tørrere" enn denne.

    Fremer ga denne utgivelsen 11 på musikken og 10 på lyden - mao. bare ett steg unna perfeksjon på sistnevnte, og da er det 45rpm Classics-utgivelsen han holder som perfekt i sammenligning.

    Men mitt eksemplar skjemmes av et skår på spor 3, side A, som gir ni festlige smell i høyttalerne.
    Og et utgnidd felt kort fra start på side C. Det første er det vanskelig å se med det blotte øyet, men i dag har man scankontroll av pressinger, og den har bommet her.
    Den andre feilen kan man se fra motsatt side av rommet kun vha mitt skyteøye.
    Vi får se hva Platekompaniet gjør, jeg har klagd.

    Fremers vurdering:
    http://www.musicangle.com/album.php?id=903
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Da har jeg mottatt og lyttet til Music on Vinyls versjon av Kind of Blue. Såvidt jeg har kunnet utrede, bl.a. ved Michael Fremers anmeldelse, så er denne blitt til som følger:

    1. Det ble trukket to-kanals kopi fra 3-spors master til 50-års jubileumsversjonen.
    2. Samtidig med at det ble laget vinylversjon, ble det laget en 24/96 kopi av to-kanals downmixen.
    3. Denne 24/96 filen er så brukt av Music on Vinyl, da de skar sin vinyl i Holland.

    Inntrykk.
    Dette høres meget bra ut.
    Fremer kommenterer at han vel aldri har hørt Cobbs arbeid med slik detaljering - og det har heller ikke jeg. Her er et shimmer på high-hats som har vært fraværende i andre versjoner jeg har hørt, og trommene har fått fleksibel hud.
    Når Coltrane og Adderley hopper inn skvetter man i stolen - det sitter hardt og rett, og det kunstige ekkoet som er lagt på Coltrane kommer veldig godt frem.
    Jeg har ikke hørt 45rpm/Classic versjonen, og kan ikke uttale meg om hvorvidt Music on Vinyls er "tørrere" enn denne.

    Fremer ga denne utgivelsen 11 på musikken og 10 på lyden - mao. bare ett steg unna perfeksjon på sistnevnte, og da er det 45rpm Classics-utgivelsen han holder som perfekt i sammenligning.

    Men mitt eksemplar skjemmes av et skår på spor 3, side A, som gir ni festlige smell i høyttalerne.
    Og et utgnidd felt kort fra start på side C. Det første er det vanskelig å se med det blotte øyet, men i dag har man scankontroll av pressinger, og den har bommet her.
    Den andre feilen kan man se fra motsatt side av rommet kun vha mitt skyteøye.
    Vi får se hva Platekompaniet gjør, jeg har klagd.

    Fremers vurdering:
    http://www.musicangle.com/album.php?id=903

    Er det 50 års utgaven ? http://www.milesdavis.com/us/music/kind-blue-deluxe-50th-anniversary-collectors-edition
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ja og nei!

    50-årsutgaven ble utgitt i USA, kuttet av George Marino og presset hos Sterling. Han trakk samtidig en 24/96-kopi, og det er denne som er brukt av Music on Vinyl, for en europeisk utgivelse.
    Så det er samme downmix fra tre-spors, men en annen kutting, gjort i Holland, og da fra 24/96 digitalfil.

    SONY Legacy har nylig kommet med enda en utgivelse, denne gang kuttet og presset hos RTI, av Kevin Grey. Så om man har lyst til å virkelig lete etter nyanser ...
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    303
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Ja og nei!

    50-årsutgaven ble utgitt i USA, kuttet av George Marino og presset hos Sterling. Han trakk samtidig en 24/96-kopi, og det er denne som er brukt av Music on Vinyl, for en europeisk utgivelse.
    Så det er samme downmix fra tre-spors, men en annen kutting, gjort i Holland, og da fra 24/96 digitalfil.

    SONY Legacy har nylig kommet med enda en utgivelse, denne gang kuttet og presset hos RTI, av Kevin Grey. Så om man har lyst til å virkelig lete etter nyanser ...

    Ok, takk for info.
    Har du hørt 2004 remaster utgaven ?
    Altså Miles / Coltrane boksen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Miles skrev:
    vredensgnag skrev:
    Ja og nei!

    50-årsutgaven ble utgitt i USA, kuttet av George Marino og presset hos Sterling. Han trakk samtidig en 24/96-kopi, og det er denne som er brukt av Music on Vinyl, for en europeisk utgivelse.
    Så det er samme downmix fra tre-spors, men en annen kutting, gjort i Holland, og da fra 24/96 digitalfil.

    SONY Legacy har nylig kommet med enda en utgivelse, denne gang kuttet og presset hos RTI, av Kevin Grey. Så om man har lyst til å virkelig lete etter nyanser ...

    Ok, takk for info.
    Har du hørt 2004 remaster utgaven ?
    Altså Miles / Coltrane boksen
    Ja, det har jeg. Prestige Sessions og den lyttes det til her i heimen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Platekompaniet leverte erstatning for første Music on Vinyl versjon med hakk i plata, og den nye spiller som den skal, på alle fire sider.
    Deilig å lytte til det endrede perspektivet på bonussporet "On Green Dolphin Street". Liker hvordan musikere/instrumenter er fordelt der.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Da har jeg fått Music on Vinyl sin utgave, fremdeles ikke noe sus .... ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    slowmotion skrev:
    Da har jeg fått Music on Vinyl sin utgave, fremdeles ikke noe sus .... ;)
    Enig, denne er susfattig sammenlignet med andre. Siden de utga på stille vinyl har de vel også jobbet litt med den 24/96-filen i så måte...
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk denne i posten i dag http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/LP/Miles_Davis/Kind_Of_Blue_VINYL_-_180_gram/?id=NOTLP120
    Ikke så mye sus men synes det er antydning til forvrengning flere steder..spesielt på innledningen til første kutt og også i første kutt side 2. Litt irriterende. Dette er en utgivelse ifra i fjor ifra Not Now Music. En digital remaster står det på coveret. Mulig ikke denne versjonen er spesielt bra eller at det bare er noe trøbbel med mitt eksemplar. Har ikke hørt KoB før så jeg vet ikke helt hvordan den skal være...Musikalsk en flott skive :)
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Brianh: Det er nok en "billigutgave" du har kjøpt, men jeg har denne utgaven selv, så jeg skal ikke mobbe (jeg kjøpte den på Platekomp. for 1 år siden, før jeg sommeren 2010 bestemte meg for heretter kun å kjøpe jazz på kvalitetsvinyl 8)). Men siden jeg ikke er så stor fan av KoB har jeg ikke kjøpt noe bedre versjon av den so far (selv om jeg hadde muligheten til å kjøpe "Classic Records"-utgaven på messa i Munchen, og jeg ser BigDipper i Trondheim har "Music on Vinyl"-utgaven til salgs nå)
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    torem skrev:
    Brianh: Det er nok en "billigutgave" du har kjøpt, men jeg har denne utgaven selv, så jeg skal ikke mobbe (jeg kjøpte den på Platekomp. for 1 år siden, før jeg sommeren 2010 bestemte meg for heretter kun å kjøpe jazz på kvalitetsvinyl 8)). Men siden jeg ikke er så stor fan av KoB har jeg ikke kjøpt noe bedre versjon av den so far (selv om jeg hadde muligheten til å kjøpe "Classic Records"-utgaven på messa i Munchen, og jeg ser BigDipper i Trondheim har "Music on Vinyl"-utgaven til salgs nå)
    Hehe takk for svar. Det var det jeg misstenkte :-( Synes denne skiva er såpass spennende at jeg får lete etter en bedre versjon

    Mvh
    Brian
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Brianh skrev:
    torem skrev:
    Brianh: Det er nok en "billigutgave" du har kjøpt, men jeg har denne utgaven selv, så jeg skal ikke mobbe (jeg kjøpte den på Platekomp. for 1 år siden, før jeg sommeren 2010 bestemte meg for heretter kun å kjøpe jazz på kvalitetsvinyl 8)). Men siden jeg ikke er så stor fan av KoB har jeg ikke kjøpt noe bedre versjon av den so far (selv om jeg hadde muligheten til å kjøpe "Classic Records"-utgaven på messa i Munchen, og jeg ser BigDipper i Trondheim har "Music on Vinyl"-utgaven til salgs nå)
    Hehe takk for svar. Det var det jeg misstenkte :-( Synes denne skiva er såpass spennende at jeg får lete etter en bedre versjon

    Mvh
    Brian
    Jeg hentet frem mitt Not Now Music eks. nå, og jeg kan vel si at dette faktisk ikke er så aller verst "Tjekkia-pressing" (presseri utenfor Praha ;). Denne plata er bedre en mye annet Platekomp. selger enda billigere. Men neppe like bra som audiophile versjoner.
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    torem skrev:
    Brianh skrev:
    torem skrev:
    Brianh: Det er nok en "billigutgave" du har kjøpt, men jeg har denne utgaven selv, så jeg skal ikke mobbe (jeg kjøpte den på Platekomp. for 1 år siden, før jeg sommeren 2010 bestemte meg for heretter kun å kjøpe jazz på kvalitetsvinyl 8)). Men siden jeg ikke er så stor fan av KoB har jeg ikke kjøpt noe bedre versjon av den so far (selv om jeg hadde muligheten til å kjøpe "Classic Records"-utgaven på messa i Munchen, og jeg ser BigDipper i Trondheim har "Music on Vinyl"-utgaven til salgs nå)
    Hehe takk for svar. Det var det jeg misstenkte :-( Synes denne skiva er såpass spennende at jeg får lete etter en bedre versjon

    Mvh
    Brian
    Jeg hentet frem mitt Not Now Music eks. nå, og jeg kan vel si at dette faktisk ikke er så aller verst "Tjekkia-pressing" (presseri utenfor Praha ;). Denne plata er bedre en mye annet Platekomp. selger enda billigere. Men neppe like bra som audiophile versjoner.
    Det er kun forvrengningen av Miles sin trompet som er problemet slik jeg ser det. Dette er fryktelig tydelig flere steder. Skulle nesten tro at det var en ulldott på stiften så ille er det. Ellers så er utgivelsen lydmessig helt grei.

    Mvh
    Brian
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    BrianH; du kan låne 200grams'en min fra Analogue productions om du vil sammenligne :)
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    BrianH; du kan låne 200grams'en min fra Analogue productions om du vil sammenligne :)
    Ja takk gjerne det. Jeg tar kontakt med deg :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Snakker vi opprinnelig japansk CD-release, før de begynte å tulle?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nettopp det vi gjør. Utrolig hva som dukker opp på Ebay hvis man bare vaker litt rundt.



    Detaljer:



    Ja, den har båndsus så det rekker, men ellers er det ikke stort å utsette på den.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Rare musikkbransjen, som ødelegger musikken og tror det er smart.

    Den må jeg prøve å få tak i. SONY gjorde en 1:1 fra Mastertape til denne. Båndsus var ikke et problem for dentids ører - det hadde man fra Reel-to-Reel, kassetter og analoge opptak gjengitt på LP. SONY var i tungt innsalg for CD-mediet på den tiden, og ville gjengi mest mulig dynamikk og detaljer i toppen, noe som har forsvunnet i senere susreduserte versjoner.

    Hele utviklingen fra 80-tallet til nå burde være en stor tankevekker for audiofilien.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Kjøpte nettopp Kind of blue på vinyl med cbs label antagelig fra midt på 70 tallet helt strøken plate for en hundre lapp.Låter helt utsøkt. 8)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kjøpte kob fra big dipper for et års tid siden, den er av Columbia label. En Sony release 2010.

    Den høres grei ut, men er det noen her som har erfaringer med nettopp denne kontra de andre som nevnes i tråden?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Det er nettopp det vi gjør. Utrolig hva som dukker opp på Ebay hvis man bare vaker litt rundt.
    ...
    Detaljer:
    ...
    Ja, den har båndsus så det rekker, men ellers er det ikke stort å utsette på den.
    Det er en tann bedre crestfaktor enn SBM-utgaven til Sony - den har normalisert peak til -0,5 dB FS.

    mvh
    KJ
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fikk en ny K2HD versjon av skiva for noen uker tilbake. Nummerert utgave fra Sony 2011.

    Dette er første vas-vis testen for min del. Kan man gjøre feil? Rippet skiva med easy CD-DA
    Extractor til flac. Puttet flac'ene oppi masvisen, pekte ut en flac.exe og run.

    Dette er resultatet jeg fikk;






    MVH. Serial
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "K2 HD", ja. "K2 HD encodes the music in 24 bit and 100 kHz resolution while in the mastering stage" ifølge Wikipedia. Ikke mye vits i det, når de likevel bare skrur opp volumet 6 dB og brickwall'er det som stikker utenfor for å få det til å låte høyere og "annerledes". En typisk remaster.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Kjøpte 200 Gr utgaven på Big Dipper for en del år siden, og den lyder utsøkt. ;)
     

    porcus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    159
    Antall liker
    0
    Jeg kikket løselig over denne tråden, og tekstsøkte så etter pre-emphasis. Enkelte av de tidlige CD-utgivelsene har nemlig det, og det har jo vært så som så hvordan CD-spillere (... og rippeprogrammer ...) har håndtert eller ikke håndtert denne mainnsjiten. Noen filtre har vært rimelig dårlige, og noen mangler det vel totalt, og særlig i sistnevnte fall, vil jeg tro det kommer noen klager. Et kjapt nettsøk gav forresten motstridende opplysninger om hvorvidt de tidlige japanske har pre-emphasis eller ikke. Hvis det til og med er slik at noen spillere detekterer det og andre ikke gjør det ... og legg til at det kanskje ikke var et helt korrekt filter som (eventuelt) ble brukt ved innspilling heller ...


    Det er en del utgaver å ta av, da: http://www.kind-of-blue.de/seiten/boxen/miles_kob_box.htm
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Porcus skrev:
    Jeg kikket løselig over denne tråden, og tekstsøkte så etter pre-emphasis. Enkelte av de tidlige CD-utgivelsene har nemlig det, og det har jo vært så som så hvordan CD-spillere (... og rippeprogrammer ...) har håndtert eller ikke håndtert denne mainnsjiten. Noen filtre har vært rimelig dårlige, og noen mangler det vel totalt, og særlig i sistnevnte fall, vil jeg tro det kommer noen klager. Et kjapt nettsøk gav forresten motstridende opplysninger om hvorvidt de tidlige japanske har pre-emphasis eller ikke. Hvis det til og med er slik at noen spillere detekterer det og andre ikke gjør det ... og legg til at det kanskje ikke var et helt korrekt filter som (eventuelt) ble brukt ved innspilling heller ...


    Det er en del utgaver å ta av, da: http://www.kind-of-blue.de/seiten/boxen/miles_kob_box.htm
    Viktig poeng. Ellers, når det gjelder "Det er en del utgaver å ta av." Da Tape Project lanserte sine spolebånd, ble det spøkt med at det var "utrolig at vi ikke fikk utgave 67.431 av KoB." Må jo være blant de mest utgitte jazz-innspillingene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vet ikke om SACD'en fra Columbia er nevnt her, men jeg prøvde i alle fall den nå og finner ikke annet enn litt båndsus som er helt vanlig på eldre analoge innspillinger.
    Skal sies at man skal skru veldig høyt opp for at det blir tydelig. Ligger med andre ord godt under nivået på musikken.


    Versjonen min er denne - en ren SACD http://www.amazon.com/Kind-Blue-Mil...=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1326824318&sr=1-1
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn