Jeg fikk lånt en 1986-versjon i helgen. Det står "Columbia Jazz Masterpieces" og "Digitally Remastered Directly From The Original Analog Master Tapes" på den. Den låter helt annerledes enn 1997 SBM-versjonen. Båndsuset i innledningen til "So What" er mye svakere på 1986-versjonen og klangbalansen er lysere, også når jeg korrigerer for at 1997-versjonen er mastret med mye sterkere signal. Det høres ut som et helt annet piano og et annet trommesett.
Frem med MasVis igjen, for denne innspillingen er det tuklet med. Først bølgeformen av hele 1986- og 1997-versjonen, deretter sammenligning av første spor "So What" på disse to:
Det vi ser er at 1997-versjonen er en typisk remaster. Signalnivået er skrudd opp 4-5 dB, den er kjørt gjennom en kompressor som fremhever svake partier på bekostning av sterke, og dessuten gjennom en brickwall peak limiter for å klippe vekk alt som ikke lenger får plass i 16 bits. Båndsusen er sterkere, helt enkelt fordi det er en uunngåelig konsekvens av den kompresjonen denne har vært gjennom. Det er nok bortimot umulig å lage et elektronisk filter som fjerner båndsusen (~hvit støy) uten samtidig å ta med vispene og mye annet som skal være på plata. Dessuten er det litt EQ på frekvensfløyene. Det er guffet på 7-8 dB både fra 50 Hz og ned og fra 12 kHz og opp. Virkningen av den EQ'ingen er omtrent som å trykke inn en god, gammeldags loudness-knapp. Det er litt ironisk, for det var omtrent på denne tiden vi gikk bort fra å ha loudness-knapp på stereoanleggene av puritanske grunner, og så lot vi oss lure til å kjøpe remastrede innspillinger hvor loudness-knappen var trykket inn på masteringpulten i stedet, fordi disse CD'ene "låt bedre" enn den første generasjonen. Det er fristende å bruke nordnorsk bannskap, men jeg skal la være siden det er 17 mai.
1997-versjonen låter OK, men prøv å få tak på en 1986-versjon og skru opp volumet 3-4 dB høyere enn når du spiller 1997-versjonen. Da får du sannsynligvis det beste inntrykket av hvordan denne var ment å låte, og det uten at båndsusen blir dominerende.