HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det er ganske bra avstand mellom f.eks ICE (Rotel/Oberon) og Electrocompaniet. Syntes du skal teste ut selv før du kjøper. Vanskelig å si hva du vil foretrekke. Eventuelt kjøpe brukt som du er sikker på å få solgt igjen.

    Men jeg holder fortsatt uansett mest på tipset om DEQX og effektrinn som ikke koster så mye (f.eks Klasse D). Da kan du få endret lydsignaturen i stor grad etter eget ønske og du får rettet opp skjevheter i frekvensgangen. Spesielt sistnevnte tror jeg betyr langt mer enn elektronikken.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    KJ skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Ja, da er høyttalerne delbetalt, gjort er gjort. Tipper dette går riktig så bra...

    Så over til sakens kjerne, hva skal jeg drive beistene med?

    En kar i en hi-fi butikk mente Rotel var overraskende bra til de store høyttalerne i 800 serien, og hadde selv med hell kjørt Rotel til sine 801D, også noen beist.
    ...
    «Onde tunger» vil ha det til at RB1090 er «absolutt» transparent - det kan hende du ønsker noe annet ut av komboen, men det kan likevel være «riktig» sted å starte. Stereophile var heller ikke helt missfornøyd: http://www.stereophile.com/solidpoweramps/100rotel/

    mvh
    KJ

    Jeg kender en der har nogle super opløste højttalere. Han har 1090 og den er utrolig god.
     

    salvatore

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror, som en annen også har nevnt, at en brukt dp 6,52 hadde vært en herlig samarbeidspartner. Her vil du i alle fall ha utømmelige krefter :) Hvis dette ikke lar seg gjøre, og du må handle ny på krita, ville jeg fått Odder i Audioroyal til å låne deg en Perreaux.

    Christian
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Forrige uke fikk jeg bekreftet at 800D'ene samt centeren HTM2D er pakket forsvarlig ned og hentet hos selger. De hadde vært 4 mann for å hente de. Først 2 mann uten at de klarte det. De er, som fraktfolka beskrev: "Extremely heavy", med 125 kg per unit samt forpakning...

    Uansett, de er pakket og på vei. Det betyr at det begynner å haste med innkjøp av øvrig anlegg, det blir liksom litt nedsig å bare se på mastodontene når de endelig kommer i hus.

    Har fått mange gode og velmenende råd, fra amatører og fagfolk. Kommer nok til å lande på noe snart. Men er fortsatt ikke klar...

    Er litt opptatt av, og skyld gjerne på det at jeg er en komplett novise innen denne spennende hobbyen, av å ha noe som SER COOLT UT, i tillegg til å LÅTE BRA. Det skal selvsagt være en toppers harmoni mellom høyttalere og forsterkeri. Men det må ha noe mer enn en pen overflate i edelstål.

    Det er med dette i tankene jeg har falt pladask for B&W 800D. Ikoner. Hvilke produsenter kan sammenliknes på kraftverk-siden? Jeg tenker altså umiddelbart på MCINTOSH. Dette er elegante saker. Men ingen her har skrevet om dem, hvorfor ikke? Ikke noe av det beste kanskje? Klart, det koster vel...

    Hmm...
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Det er med dette i tankene jeg har falt pladask for B&W 800D. Ikoner. Hvilke produsenter kan sammenliknes på kraftverk-siden? Jeg tenker altså umiddelbart på MCINTOSH. Dette er elegante saker. Men ingen her har skrevet om dem, hvorfor ikke? Ikke noe av det beste kanskje? Klart, det koster vel...

    Hmm...
    Det er litt hifipolitisk ukorrekt å snakke om McIntosh. Derfor blir det ikke snakket så mye om B&W heller ;) De er i samme båt slik sett. Det er en meget god kombinasjon som jeg har hørt ved et par anledninger. Dette såfremst du ser på de litt tyngre effektforsterkerne(minst MC402). McIntosh har meget kompetente forforsterkere også. Min personlige favoritt er C2200.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.702
    Antall liker
    37.966
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se at dette ser ut til å komme i havn.

    Jeg har muligens nevnt ordet Nemo et par ganger tidligere i tråden? Hele forsiden på nyeste The Absolute Sound er forøvrig i svart og gull, med overskriften "Electrocompaniet: The Triumphant Return". Tittelen inni er "A New Viking Conquest of North America?" Og da er det bare 180-watterne de har testet.

    Jeg synes Nemoene med matchende CD-spiller og preamp er stilige, jeg, men bevares, det er en stabel McIntosh'er også.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    ok, nå må jeg lære litt her! Hvorfor er det litt ukorrekt å snakke om Mcintosh eller B&W sine toppmodeller?
    Dette er fotnoter skrevet i Hi-Fi entusiastenes ABC. Kommersielle aktører som drifter med positiv bunnlinje mister kred etter omvendt proposjonalitetsprinsippet. Slik er det bare.

    Det er absolutt ikke overkill på disse høyttalerne med 1000 potente watt.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    ok, nå må jeg lære litt her! Hvorfor er det litt ukorrekt å snakke om Mcintosh eller B&W sine toppmodeller?

    Ja, jeg tenkte litt på MC501. Men ser jo også på Ebay, at det ligger saker ute som disse:

    http://global.ebay.com/Pair_McIntosh_MC1000_MC-1000_Consec_Ser_110220_Volt/130346320823/item

    Skulle tro at 1000W per kanal skulle duga. Men det blir kanksje overkill, selv på de tunge 800D'ene?
    Hørte 800 med mc 1201, ble egentlig litt skuffet over at ikke det var mer futt i de blokkene. Andre i lauget har testet samme blokker i et annet high-endsystem og mente det var mer pantomime enn skikkelig effekt. En gammel fbp 600 fra krell sto seg vesentlig bedre
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Det er med dette i tankene jeg har falt pladask for B&W 800D. Ikoner. Hvilke produsenter kan sammenliknes på kraftverk-siden? Jeg tenker altså umiddelbart på MCINTOSH. Dette er elegante saker. Men ingen her har skrevet om dem, hvorfor ikke? Ikke noe av det beste kanskje? Klart, det koster vel...

    Hmm...
    Jeg bruker B&W og MIntosh og synes absolutt det fungerer :) Du trenger ikke å lete lenge på denne siden for å finne flere likesinnede:
    http://www.audiokarma.org/forums/forumdisplay.php?f=54

    Som du sier har de to produsentene en del til felles, spesiell design og en ekstrem kvalitet i kontruksjonen. McIntosh er dessverre heftig priset i Norge, men da får du til gjengjeld en av bransjens mest driftsikre produkter, stor eieglede og rocka lyd!
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Ja, men ville du kjøpt Mcintosh 501 på nytt for å drive dine 801 eller ville du valgt annerledes og i så fall hva?

    800D og 801 er kanskje litt annerledes...

    Jason
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Ja, men ville du kjøpt Mcintosh 501 på nytt for å drive dine 801 eller ville du valgt annerledes og i så fall hva?

    800D og 801 er kanskje litt annerledes...

    Jason
    Jeg ville solgt 501 og kjøpt noe annet hvis jeg ikke var fornøyd. Jeg vil anta at 801 er litt mer lettdreven enn 800(802).
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.803
    Antall liker
    21.591
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du fått høyttalerne, jasoneckhoff?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Om de skal fraktes med båt så er det vel ikke annet å gjøre enn å vente. I en måneds tid. Eller to.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Båtfrakt til fra UK/Norge tar toppen 4-5 dager inkludert tid på terminalene. Noe annet har ikke jeg erfart.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hmm, håper jeg ikke har blitt lurt,

    tar sporenstreks kontakt med befrakter og hører fra meg!
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Har fått svar nå ???:

    Good Afternoon Mr Eckhoff,

    Thank you for your email.

    I'm afraid I don't have an estimated time of arrival at this stage.

    As soon as I do, I will let you know.

    I'm sorry I can't give you more of a definite answer.

    Kind regards
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ingen kvittering / bekreftelse fra fraktselskap? Sporingsnummer?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo suspekt på svindel.... når i alle dager er det meningen han skal vite "estimated time of arrival" da? Ved ankomst? Hvilken befrakter er det som ikke kan anslå fraktvarighet (estimated time)? Og hvem sender så dyre ting uten sporing nå til dags? Huff...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.803
    Antall liker
    21.591
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    dette lukter litt, ja.
    kan du legge ut en link til annonsen?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    mteinum skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Jo, det hadde vært lurt å reise til England, men det er det med tiden da. Gambleren i meg sier ta sjansen og jeg har god kjemi med selgere...
    1. Har du handlet på ebay før?
    2. Har du link til ebay annonsen?
    3. Kan du be selger oversende flere bilder av varene det er snakk om.
    4. Har du navn og nummer til vedkommende?

    Dersom det ikke gjør noe å miste £6000 så kan jeg sende deg over min paypal konto.... ;)

    ---

    edit: Det er vel denne: http://cgi.ebay.co.uk/B-W-800D-Top-...omeAudioHiFi_HiFiSpeakers?hash=item2c5187ce7a

    Bra score på selger:

    Member since: 17-Sep-01

    406 Feedback received
    Positive Feedback (last 12 months): 99.6%

    Primært solgt Vinyl. (siste 90 dager)

    Everything perfect. Fine communication. Thanks. kindel4 ( 445) 28-Oct-09 23:19
    Naim NA CDX2 LATE MODEL BOXED PERFECT CONDITION! (#190339407569) £1,650.00 View Item
    http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190339407569
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hmm,

    den paranoide siden av meg tenker at dette er folk som har brukt flere år på å selge billige skiver for å oppnå toppscore på ebay, kanskje tom selge til seg selv eller andre i samme mafianettverket...

    før de setter inn støtet og svindler noen for £6.000. Klart, har de endel slik per uke blir det fort kroner av slikt...

    Dette kunne vært en bra scam. Men han jeg snakker med fra selskapet ser ut til å komme fra en rennomert selskap og jeg har som sagthatt fin kjemi med selgere. De virker oppriktig high-end interesserte og snakket om ting så komplisert atjegfalt raskt ut, og ikke grunnet språket...

    Så feelingen er god og jeg sover godt ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.803
    Antall liker
    21.591
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, det er jo ikke noen grunn til full panikk ennå.
    satser på at det går bra.

    men at de bruker flere uker på å få et par høyttalere (uansett hvor store) fra england til norge, er litt suspekt.
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke det er grunn til panikk enda...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.803
    Antall liker
    21.591
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nope, men litt angst er på sin plass... ;D
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Bestilte noe annnet fra England en tid tilbake og det tok ca 3 uker :-\
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Har du Paypal tilknyttet kredittkort så kan du sette kredittkortselskaper på saken, jeg fikk igjen 12000 kr på varer betalt via Paypal/mC som aldri ble levert....
    Lykke til og ikke vent mer enn 2mnd før kontakt med kredittkortselskap. det er visse meldefrister....

    Sleiven
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    jasoneckhoff skrev:
    Bestilte noe annnet fra England en tid tilbake og det tok ca 3 uker :-\
    Har opplevd det samme de siste månedene. Varer fra eBay, MDT og Play.com har brukt lengre tid en pakker fra USA. Aner ikke hvilken ende feilen er i, men det tar perverst lang tid å få varene fra UK.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg ventede ca 40 dage på en pakke fra Hong Kong også købt på Ebay.
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    Solo skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Ja, men ville du kjøpt Mcintosh 501 på nytt for å drive dine 801 eller ville du valgt annerledes og i så fall hva?

    800D og 801 er kanskje litt annerledes...

    Jason
    Jeg ville solgt 501 og kjøpt noe annet hvis jeg ikke var fornøyd. Jeg vil anta at 801 er litt mer lettdreven enn 800(802).
    Hei,

    Trodde nå at 801 var vanskligere å drive en 800 grunnet det store elementet. Ellers så er det vel betydlig forskjell på de gamle før D serien kontra de nye også.
    Når det er sagt så er det sikkert mange store forsterkere som ikke vil ha problem med disse, så hva man velger hvis mulighet til "lytting" er vel en smaksak

    Mvh
    Geir
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    GFE skrev:
    Hei,

    Trodde nå at 801 var vanskligere å drive en 800 grunnet det store elementet.
    Mvh
    Geir
    Tror egentlig det kreves mer av forsterkeren å holde styr på de to i 800 enn det ene i 801, det er ihvertfall mitt inntrykk at 802 er mer krevende for forsterkeren enn 801 og 800 er jo en større 802.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Solo skrev:
    GFE skrev:
    Hei,

    Trodde nå at 801 var vanskligere å drive en 800 grunnet det store elementet.
    Mvh
    Geir
    Tror egentlig det kreves mer av forsterkeren å holde styr på de to i 800 enn det ene i 801, det er ihvertfall mitt inntrykk at 802 er mer krevende for forsterkeren enn 801 og 800 er jo en større 802.
    Jeg har set målinger der indikerer at du har ret.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hei igjen,

    Sitter med mange inntrykk nå vedr valg av forsterkeri til mine 800D's som kommer kanskje denne uka ::)

    Det har kommet mange gode forslag. De fleste synes å samle seg rundt det at jeg må ha strømsterke tungvektere i den dyrere prisklassen. Det har ikke vært mye om den nyere ICE/klasse D-teknologien. Dette er litt tabu innen fagkretsen her på forumet? Andre mener at digitale forsterkere er fremtiden, med merker som Bel Canto, midgard etc. Det finnes også varianter som NAD M25.


    Men sjekk ut denne:

    http://www.hjemmekino.no/database/avampinfo.aspx?katalognr=188

    Ja, det er Pioneer, men toppmodellen sådan og som yter hele 1400w.

    Med bi-amping kan jeg hente ut 400w (2x200watt) på hver av de 800D fronthøyttarne og i et surroundoppsett 200w til center og 200w på hver av bakhøyttalerne. Ganske mye kraft her altså.

    Jeg er enig i at det kan synes litt lite ambisiøst å kjøre et hjemmekinoanlegg på et par av verdens beste høyttalere. Samtidig er jeg nysjerrig på hva dette oppsettet ville gi. Gjerne i kombo med denne toppmodellen til Denon, som vistnok skal kjøre topp kvalitet på alt av blu-ray, sacd, dvd audio etc:

    http://www.hjemmekino.no/database/playerinfo.aspx?id=218

    Opsettet her ville koste ca 100 laken, noe som høres akseptabelt om det funker? ???

    Hva tenker ekspertisen der ute??? Er det urimelige fordommer mot merker som Pioneer og Denon, selv når vi snakker toppmodellene deres?

    J.E
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    1400 watt effekt og kun 550 watt strømforbruk... "Bilstereo-watt" er følelsen dette gir meg...Tror høytalerene dine fortjener langt bedre enn dette.... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn