HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    jasoneckhoff skrev:
    Folkens,

    I dag fikk jeg B&W's største sub, ASW855 i hus ;D

    Sleit litt, da sub'en veier 45kg og er svær :eek:

    Men det er imorgen det skjer, da kommer endelig godsakene, 800D med centeren HTM2D.

    I mellomtiden tenker jeg så det knaker. Akkurat nå står det mellom disse forsterker oppsettene:

    Enten:

    Forsterkere i surround oppsett: NAIM 500, 300 og 250 på henholdsvis fronter, center og bakhøyttalere
    prosessor:Meridian 861 samd HD box 621

    Eller:

    EC NEMOS (600W) på hver frontspeaker
    EC AW 3x120-M for center + bakhøyttalere (sannsynligvis B&W 804s)
    EC 4.9 surroundprosessor for lyd
    +bildeprosessor?

    Virker som de fleste her heller mot NAIM, stemmer det? Gi meg gjerne en rask vurdering på hva DU ville valgt...
    To gode alternativer Jason.

    Her blir det "gut feeling".

    Jeg ville nok valgt EC -uten at jeg kan gi noen god begrunnelse.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner ikke Naim, men EC Nemo var jo en ubestridt mester på Vadsets B&W801D. Dessuten synes jeg EC ser langt bedre ut en kjipe Naim ;)
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Må nok si meg enig der,
    eller noen Mark Levinson blokker.
    Kan gjerne være noen år gamle.
    Gjør ingenting.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    jasoneckhoff skrev:
    EC 4.9 surroundprosessor for lyd
    Det er sikkert en god forforsterker med mulighet for DVD-lyd.

    Ønsker du derimot multikanals HD lyd og/eller en multikanals prosessor med ambisjoner er ikke dette veien å gå.
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    EC Nemo er iallefall laget for å kunne matche den gamle 801 så vidt jeg vet.
    De ble vel laget og tunet sammen med 801.
     

    avo

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2007
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Såvidt jeg vet er EC 4.9 ikke en prosessor, men en ren 6 kanals forforsterker, mao ikke noe digital inn.
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje de nyutlagte demomodellene fra Norsk Audio Teknikk A/S kunne vært noe, Bladelius Ymer og Embla? Hvis du har et greit lytterom tror jeg disse vil kunne fungere bra, men Bladelius hadde ihvertfall i tidligere modeller en dristig diskant som låt meget bra i rette omgivelser/matching, men som lett kunne tippe over ellers
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    FAB skrev:
    EC Nemo er iallefall laget for å kunne matche den gamle 801 så vidt jeg vet.
    De ble vel laget og tunet sammen med 801.
    Nemoene ville nok fungere svært godt.



    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    FAB skrev:
    EC Nemo er iallefall laget for å kunne matche den gamle 801 så vidt jeg vet.
    De ble vel laget og tunet sammen med 801.
    Hvis den er tunet til den gamle 801 så er der nogle ting der falder på plads angående den meget dårlige match med 802 D som jeg har oplevet.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Folkens, en glædens dag. Kommer med update etterpå, men bildet taler for seg selv: nå er godsakene i hus ;)
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OMG! Nå begynner alvoret. Inn med kran og store forventninger. Men lyden er jo ikke hjemme før de nye forsterkerne er i hus.

    Edit: Hva angår design så har det alltid noe med hva vi velger å gjøre. Og jeg synes EC og ML kan bli i det litt vulgære og prangende "ser på meg hjørnet. Men det er kanskje bare meg. Kjipe Naim er ikke så "kjipt" når det sees i virkeligheten, men så liker jeg understatements også. ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.382
    Antall liker
    6.770
    Grattis! Du skulle nesten kostet på deg en Rogue Zeus eller to til de der...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gratulerer! Blir spennende å følge med tråden videre.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Gratulerer! Blir spennende å følge med tråden videre.
    Det har vært spennende hele tiden. Spørs om ikke spenningen snart går ut av tråden, når Jason endelig faller ned på en avgjørelse. Og den kommer sikkert snart nå. Grattis, forresten. Ble litt ivrig i forrige post til å huske å skrive det ordet.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Gratulera så mykje! Må inrømme at eg var litt redd det kunne vere noko muffens her ei stund, så det er utruleg kjekt å sjå at det enda bra :)
     
    J

    J.J

    Gjest
    DÆGGERN DØTTE..... 8) Dette trodde jeg ikke skulle skje gitt .. har fulgt med i smug hele tia og trodde at her var det en bløff i fra det store utland...
    Grattis med kjøpet og ønsker deg alt vel på den lange veien ........... ;D

    Angående valg av elektronikk ... Prøv mest mulig hjemme hos deg selv !!!!
    Om det er DET eller DET ... Det må DU finne ut av .. Ikke vi ..... 8)
    Vi kan bare juge og skryte ;D ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    baluba skrev:
    digiman skrev:
    Gratulerer! Blir spennende å følge med tråden videre.
    Det har vært spennende hele tiden. Spørs om ikke spenningen snart går ut av tråden, når Jason endelig faller ned på en avgjørelse. Og den kommer sikkert snart nå. Grattis, forresten. Ble litt ivrig i forrige post til å huske å skrive det ordet.
    Enig! Er dog noe spent på hvilke resultater som ventes med valg av elektronikk. Noen ting, som er nevnt i tråden er jeg skeptisk ting (receivere ::) ), men time will show hva mannen ender opp med her. (Go Naim ;D)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.269
    Antall liker
    11.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jula er så godt som over. For de fleste av oss.
    Men slett ikke for alle, ser det ut som!

    En gledens dag, Jason

    God Jul
    og
    GRATULERER !
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Føler lettelse på dine vegne. Må si du viste engelskmannen flott tillit, og at han til gjengjeld var tilliten verdig!

    Grattis!

    Har nær- og fjernlyttet til beist fra B&W da jeg selv var i markedet. Meget begeistret over hva jeg hørte. De var tilkoblet monoblokker fra Classé.

    Så dette bildet legges inn som oppfordring til hurtig bildeoppdatering.
     

    Vedlegg

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det der så ut som en spennende shoot-out..!

    - Og grattis, naturligvis, til trådstarter! Massive og flotte høyttalere!
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Fantastisk bra at det endte godt!

    Gratulerer, og lykke til videre!
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye fra meg også, vet ikke helt om jeg ville hatt gust/nerver til å kjøpe såpass dyrt fra utlandet, men så er jeg sansynligvis ei pingle også da på dette området.

    Fint at det gikk bra.

    Mvh.KW
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.254
    Antall liker
    919
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Noen sa at Rotel er bra for 800-serien, har noen innspill, HJELP!!!

    NAD Masters???

    Jason
    Her er hva Stereophile brukte på testen av signature 800:
    http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/600/index5.html

    Preamplification: Simaudio Moon P-5 and Sonic Frontiers Line-3 preamplifiers, Audiolab 8000PPA phono stage.
    Power amplifiers: Bel Canto eVo 200.2 and Classé CAM-350 monoblocks, Sonic Frontiers Power-3, McCormack DNA-1 Rev.A, Theta Digital Intrepid, Rotel RB-1080.

    1080

    The DNA-1 and Rotel RB-1080 were surprisingly good, but the former seemed to terrace the frequency bands, and the latter's slight HF graininess was not fully worthy of the B&W's smooth treble.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det var CA-M400 jeg lyttet til, med høyttalerne i bildet over. Vakkert og rent og sterkt.

    Er vel samme eiere bak Classé og B&W, om jeg husker rett. Men skulle mene at tankene omkring Naim som er blitt foreslått her inne også vil gi et usedvanlig godt resultat.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    En ven af mig som har super højttalere og super gehør bruger Rotel 1090. Den har virkeligt magt og det er der brug for til B&W da bunden er svær at styre.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slutter meg til rekken av gratulanter! Har erfaring med store Krell kl.A monoblokker og B&W 802d. Knall! EC, derimot - direkte dårlig. (Dog ikke Nemo, men 120w+250w)
     
    V

    villov

    Gjest
    Diy Duke skrev:
    En ven af mig som har super højttalere og super gehør bruger Rotel 1090. Den har virkeligt magt og det er der brug for til B&W da bunden er svær at styre.
    Har selv dårlig erfaring med Rotel 1090.
    Mener at den spiller "innhult" i nedre mellomtone/øvre bassområde.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvordan RB-990 sammenlikner med den nyere RB-1090 eller andre nyere, men jeg har iallefall hatt en slik 990 (2x200W) og en Michi, og de var gode nok de, men ikke på B&W 800D-nivå, mildest talt.

    Eksempelvis så opplevdes det som en meningsfull oppgradering å sette inn en Audiolab 8000P effektforsterker; strammere, åpnere, rikere og mer kontrollert. Rotel'en (990) var subjektivt lydmessig lukket, treig, tung og klumsete i forhold. Mulig resultatet ville ha vært noe annerledes med virkelig tungdrevne høyttalere, men noen highend forsterker var iallefall ikke 990. Michi var bedre, men fortsatt langt fra nivået til de beste av de mange som er nevnt i tråden. Om det kan ha noen relevans.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.118
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer ja! ;D ;D

    Flotte høytalere - vi ser gjerne noen bilder av de!

    mvh
    OMF
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.472
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Skal si mæ enig at Rotel ikkje e noe som har noe å gjøre med disse høyttalerne,de spille ikkje i samme liga,hørte en gang det monstertrinnet på 2x380w ihop med Meridian-utstyr via Dynabel Euforia hos Eltek.Fikk inntrykk av at Rotelen satt begrensinga....trakke sikkert noen på tærne nu men det får så være ;) man får ikkje i pose og sekk e det noe som heter,dvs masse effekt førr en billig penge må nødvendigvis gi avkall på noe annet.Her va det lite åpenhet og fart og lite moro egentlig,ville aldri hatt den.Har hatt Rotel sjøl så ikkje si at æ ikkje har hørt det over tid.Syns det e Nad i penere innpakning...med ca samme lyden på godt og ondt...


    EDIT glemte å gratulere med godsakene i hus :)

    mvh Filip
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    villov skrev:
    Diy Duke skrev:
    En ven af mig som har super højttalere og super gehør bruger Rotel 1090. Den har virkeligt magt og det er der brug for til B&W da bunden er svær at styre.
    Har selv dårlig erfaring med Rotel 1090.
    Mener at den spiller "innhult" i nedre mellomtone/øvre bassområde.
    innhult ? Hvad betyder det ? Jeg mener min vens højttalere er MEGET bedre end B&W. De måler meget bedre, har langt bedre mellemtone enhed, langt bedre delefilter komponenter og lyder bedre end elektrostater i mellemtonen. Q på bassen er så lavt som 0,11 beat that.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    F.E. skrev:
    Skal si mæ enig at Rotel ikkje e noe som har noe å gjøre med disse høyttalerne,de spille ikkje i samme liga,hørte en gang det monstertrinnet på 2x380w ihop med Meridian-utstyr via Dynabel Euforia hos Eltek.Fikk inntrykk av at Rotelen satt begrensinga....trakke sikkert noen på tærne nu men det får så være ;) man får ikkje i pose og sekk e det noe som heter,dvs masse effekt førr en billig penge må nødvendigvis gi avkall på noe annet.Her va det lite åpenhet og fart og lite moro egentlig,ville aldri hatt den.Har hatt Rotel sjøl så ikkje si at æ ikkje har hørt det over tid.Syns det e Nad i penere innpakning...med ca samme lyden på godt og ondt...


    EDIT glemte å gratulere med godsakene i hus :)

    mvh Filip
    Ok du kunne ikke li 1090 fordi den var for neutral som jeg læser det. Mangel på ørevenlig farvning. Jeg har ikke prøvet 1090 i eget opsæt.
     
    V

    villov

    Gjest
    Diy Duke skrev:
    villov skrev:
    Diy Duke skrev:
    En ven af mig som har super højttalere og super gehør bruger Rotel 1090. Den har virkeligt magt og det er der brug for til B&W da bunden er svær at styre.
    Har selv dårlig erfaring med Rotel 1090.
    Mener at den spiller "innhult" i nedre mellomtone/øvre bassområde.
    innhult ? Hvad betyder det ? Jeg mener min vens højttalere er MEGET bedre end B&W. De måler meget bedre, har langt bedre mellemtone enhed, langt bedre delefilter komponenter og lyder bedre end elektrostater i mellemtonen. Q på bassen er så lavt som 0,11 beat that.
    Innhult beskrives vel enklere med lettere tilbaketrukket, hvis du skjønner det.
    Var faktisk forrige generasjons elektrostater fra Quad jeg hadde med Rotelen.
    Smak og behag...
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ok jeg er med ! Vi elsker tilbagetrukket. Det er for os det eneste rigtige. Musikken forgår også BAG mikrofonerne.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Gratulerer med godt endt kjøp,Jason.Bra det endte eller kanksje heller begynte slik det nå har gjort.du kommer sikkert til å få mye glede av disse.Håper du finner en god match til dem.

    Må bare legge til her:
    Synes du er litt kjapp , F.E. , med å beskrive Rotel som et litt vel generelt utrykk angående merkets signatur ved reproduksjon av musikk.Useriøst og lite korrekt.



    F.E. skrev:
    Har hatt Rotel sjøl så ikkje si at æ ikkje har hørt det over tid.Syns det e Nad i penere innpakning...med ca samme lyden på godt og ondt...
    Er det ca. samme lyden mellom disse merkene generelt,så er det jammen mange merker som har ca. samme lyden som Nad og Rotel. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Diy Duke skrev:
    Ok jeg er med ! Vi elsker tilbagetrukket. Det er for os det eneste rigtige. Musikken forgår også BAG mikrofonerne.
    Det har du rett i. :)

    Jeg er enig når det skrives at Rotel ikke hører i denne klassen, men så har jeg da heller aldri hørt de forsterkerne de har i de tyngre klassene. Men jeg har mine misstanker om at det i et slik tilfelle vil være forsterkeren som setter begrensninger selv om de klarer å drive den, jfr testen som ble sitert et stykke over.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    baluba skrev:
    Diy Duke skrev:
    Ok jeg er med ! Vi elsker tilbagetrukket. Det er for os det eneste rigtige. Musikken forgår også BAG mikrofonerne.
    Det har du rett i. :)

    Jeg er enig når det skrives at Rotel ikke hører i denne klassen, men så har jeg da heller aldri hørt de forsterkerne de har i de tyngre klassene. Men jeg har mine misstanker om at det i et slik tilfelle vil være forsterkeren som setter begrensninger selv om de klarer å drive den, jfr testen som ble sitert et stykke over.
    Jeg har ikke sammenlignet Rotel med andet. Min vens samlede anlæg lyder fantastiskt. Jeg tillader mig stadig at påstå B&W er en meget fejlbehæftet højttaler. Bevares det er vel godt hvis det er netop fejlene man falder for.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Diy Duke skrev:
    baluba skrev:
    Diy Duke skrev:
    Ok jeg er med ! Vi elsker tilbagetrukket. Det er for os det eneste rigtige. Musikken forgår også BAG mikrofonerne.
    Det har du rett i. :)

    Jeg er enig når det skrives at Rotel ikke hører i denne klassen, men så har jeg da heller aldri hørt de forsterkerne de har i de tyngre klassene. Men jeg har mine misstanker om at det i et slik tilfelle vil være forsterkeren som setter begrensninger selv om de klarer å drive den, jfr testen som ble sitert et stykke over.
    Jeg har ikke sammenlignet Rotel med andet. Min vens samlede anlæg lyder fantastiskt. Jeg tillader mig stadig at påstå B&W er en meget fejlbehæftet højttaler. Bevares det er vel godt hvis det er netop fejlene man falder for.
    Kan ikke være på deres grunnlag at flere av de største og mest berømte innspillingstudioer har nemlig 800 serien som referanse i tillegg sine studio monitorer. Med andre ord er det sannsynligvis deres anlegg som låter «feil» i forhold til det de brukte som referanse ved innspilling. Nei noen meninger er ikke ment for allmennheten i blant DIY Duke. Blir bare oppfattet som unødvendig støy spør du meg. Min oppfatning er at du hele tiden er ute etter å lage «støy» Kan du ikke heller være glad på vegne av en av medlemmene på forumet har blitt eier av noe av det ypperste som finnes blant høyttalere isteden for å finne enhver anledning til å rakke ned på inversterningen hans. Det skaper bare dårlig stemning.

    Heftig oppsett hos Abbey Studios forresten: http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1621
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En pianist jeg har stor sans for har B&W i heimen, og det har han hatt i mange, mange år. Brendel ville nok ikke lyttet til høyttalere som er "behæftet med fejl."

    Se på alle de døve tullingene på denne siden! ;D

    http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=3510

    Men mange hifi-folk er livredde for "diskant som skriker." Og er ikke i stand til å høre når denne faktisk er naturtro, og ikke en "fejl" i anlegget. At utøvende musikere liker B&Ws diamantdiskant burde være en tankevekker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn