HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er lite sansynlig at Denon AVC-A1HD er på nivå med Pioneer Susano. Pioneeren bruker ICE og det betyr mye. ICE forsterkeri driver høyttalere langt bedre enn rimelige AB forsterkere.

Forteller ikke den tråden mer enn noe annet at man faktisk bør prøve ut elektronikk selv?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.401
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    orso skrev:
    Det er lite sansynlig at Denon AVC-A1HD er på nivå med Pioneer Susano. Pioneeren bruker ICE og det betyr mye. ICE forsterkeri driver høyttalere langt bedre enn rimelige AB forsterkere.

Forteller ikke den tråden mer enn noe annet at man faktisk bør prøve ut elektronikk selv?
    Om Susano er bedre enn Denon er flisespikkeri. (husk at Piegaene som jeg hadde denonen til er enklere enn 800D å drive) Hovedpoenget med min erfaring er at hvis man velger en enklere løsning enn det man egentlig ønsker så blir det raskt en oppgradering og to som kommer senere... For øvrig helt enig i å teste ut selv.

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Hm, det fremgår av Paul Messengers test av NAP500 at den er er internt brokoblet. Altså samme som EC Nemo, og etter enkeltes oppfatning ikke det ideelle for denne typen vanskelige høyttalerbelastninger. Så vidt jeg skjønner er brokobling noe man bruker for på en enkel måte å øke (doble) maks spenningsutsving, mens utgangsimpedansen blir værre. Antagelig er dette i stor grad papir-innvendinger (siden det er mange andre faktorer som spiller en rolle for lyden), men det er litt pussig at Jason skulle havne i et valg mellom to forsterkere som begge er konstruert på denne angivelig upassende måte...

Interessant er testen til Messenger også rent generelt. Han er en meget erfaren fyr, og oppviser stor entusiasme for Naim; han besitter bl.a Naims tidligere toppmodell. Testen er full av positive vendinger og superlativer, men det er liksom han ikke er HELT i hundre likevel.

http://www.ultraaudio.com/equipment/naim_nac552_nap500.htm

Siden Naim-forsterkerne har være fremstilt i denne tråden som noe av en vei til Nirvana, hvilket som godt kan være sant og riktig for enkelte oppsett/personer, har jeg brutalt klippet sammen -som en motvekt- de få tingene som Messenger sier, og som jeg personlig ikke synes høres veldig oppmuntrende ut. (fornemmer man her litt av det som Håkon Rognlien sitt innlegg i denne tråden frembrakte?).

Først noe ved forsterkeren som jeg selv reagerer negativt på (i tillegg til prisen): Den har viftekjøling. Ingen vifter er lydløse. Selv om den er ment å komme på bare hvert skuddår, er det et potensielt minus i mine øyne. Man man kan se på den som en ekstra forsikring (et pluss) men det må være lov å opponere og spørre hvorfor et så dyrt apparat ikke har nok passiv kjøling for alle eventualiteter. Andre greier seg uten vifter, tross alt.

Men jeg overlater ordet til nevnte herremann:

The sound was rather less dramatic, and seemed to somewhat underplay dynamic expression, which might not appeal to everyone... (I forholdt til eldre Naim toppmodell,NAP 135)

The bass might have had a little less sheer weight than some pairings of amp and preamp..

The sound might be just a bit too matter-of-fact for some tastes..

Characterless is a word that springs to mind, though ultimately the Naims did have a slight forwardness and a mildly shiny quality that actually works very well with the slightly opposite character found in the majority of loudspeakers...

Naim’s combination of NAC 552 preamp and NAP 500 power amp is expensive. Its sound quality is essentially neutral and well-behaved, if perhaps unexceptional by high-end standards...

'Slight forwardness' høres direkte negativt ut for et apparat i denne klassen, men det er vel på den annen side en type ting som muligens kan bli bedre etter hvert som forsterkeren har blitt grundig innspilt.
    Noe annet med dette "unexeptional". Prisen behøver ikke være så veldig gal, hvis man i høy grad verdsetter byggekvalitet, livslengde på apparatet, bruktverdi osv, men rent lydmessig får man opplagt mer for grunkene andre steder.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Han kjøpte jo forsterkersettet selv da, og bruker det fortsatt til idag. Så han kan da umulig ha syntes den var så ille.

Huske på hvem Messenger er. Og hvordan hans omtaler ser ut. I hans kontekst så er dette en veldig positiv omtale (hele altså). Og på hans etterhvert famøse subjektive poengskala så er de vel i øverste rekke, selv om både NAC552 og NAP500 har vært oppgradert en hel del de siste 7-8 år siden denne omtalen.

Konklusjonen hans er jo også at det er nøytralt men ikke er eksepsjonelt nøytralt etter highend standard; men har sin store fordel i måten det gir liv til musikken, subtilitet og informasjon. Tydeligvis mer enn noen andre forsterkere han vet om. Det er farlig å klippe ting ut av sammenheng, og kan fort gi et feil inntrykk av skribentens intensjoner.

Konklusjon;

By any standard, Naim’s combination of NAC 552 preamp and NAP 500 power amp is expensive. Its sound quality is essentially neutral and well-behaved, if perhaps unexceptional by high-end standards. But in the rather more important task of conveying the vital messages behind the sound -- the musical information and subtleties -- the NAC 552 and NAP 500 have proved more than a match for any of the competition I’ve heard.

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Interessante tanker dette. Og bra innspill. Men fortsatt én manns vurderinger. Foreløpig forholder jeg meg litt til at komboen NAIM+B&W's toppmodeller er ganske vanlig i England. Selger av mine egne 800D hadde etter eget sigende brukt flere år på å finne den optimale lyden ved å teste mange konfigurasjoner og topp high end forsterkeri der pris ikke var tema...

Det vil alltids være diskusjoner, uenighet og smak & behag, også blant det beste av fagfolk...

Det beste er naturligvis å teste selv, finne en lyd som føles optimal. Men jeg er vel bygd litt annerledes enn enkelte, jeg gutser og ser men følger magefølelsen på godt og vondt. ::)

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:

Har du hørt begge to siden du avfeier sammenligning på bakgrunn av forsterkertype? Det synes jeg er et dårlig argument, og jeg undres om AVC-A1HD kan kalles rimelig.

Hva som vil fungere best er jo avhengig av preferanser her, men siden jeg pusher hi-fi på deltid for hfk i Trondheim skal jeg ikke kommentere så mye, da jeg heller ikke har hørt 800D. Naim høres spennende ut, Hegel, da jubileumssettet til ca 100k, P10 og H10, er verdt å låne ører til, det samme er Chapter, som etter din argumentasjon nødvendigvis må være bra.

Jeg ville uansett prøvd å få lånt med i alle fall et par forskjellige kombinasjoner slik at du kan teste litt. Det fortjener såpass flotte høyttalere!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    tore_v1 skrev:
    orso skrev:

Har du hørt begge to siden du avfeier sammenligning på bakgrunn av forsterkertype? Det synes jeg er et dårlig argument, og jeg undres om AVC-A1HD kan kalles rimelig.

Hva som vil fungere best er jo avhengig av preferanser her, men siden jeg pusher hi-fi på deltid for hfk i Trondheim skal jeg ikke kommentere så mye, da jeg heller ikke har hørt 800D. Naim høres spennende ut, Hegel, da jubileumssettet til ca 100k, P10 og H10, er verdt å låne ører til, det samme er Chapter, som etter din argumentasjon nødvendigvis må være bra.

Jeg ville uansett prøvd å få lånt med i alle fall et par forskjellige kombinasjoner slik at du kan teste litt. Det fortjener såpass flotte høyttalere!
    ICE og akustikkprodukter er alltid best og kilde spiller ingen rolle......

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Anonym skrev:
    tore_v1 skrev:
    orso skrev:

ICE og akustikkprodukter er alltid best og kilde spiller ingen rolle......
    No doubt ! ::)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slapp av folkens. Det kom ikke tydelig nok frem, men jeg tenker først og fremst på evnen til å drive vanskelige laster når jeg skriver at Denon AVC-A1HD ikke er på nivå med Pioneer Susano. Det betyr selvfølgelig ikke at den nødvendigvis vil passe ens preferanser bedre. Men rent teknisk er Susano et bedre produkt på enkelte områder og den trenger ikke så stor strømforsyning for å ha kontroll på store høyttalere. Jeg prøver nok mer å forsvare det at et rimelig produkt ikke kan fungere til dyre høyttalere. Det er en liten kjepphest for meg. Pris synes jeg styrer litt for mye. Her tror jeg man må gjøre seg kjent med klasse D før man avskriver det fordi det sitter i en surround receiver. Hva folk foretrekker er jo som baken og ICE/klasse D er ingen hellig gral for meg. De har bare en del egenskaper som er ganske spesielle. Noen liker de mens andre synes de er umusikalske.

Det er såpass mange som bruker Naim til B&W med stort hell at det helt sikkert er et trygt valg. Selv hadde jeg valgt å prøve ulike forsterkere. Det er så mye som spiller inn.
    Men akustikk er alltid viktigst ja! Helt riktig Anonym. ;D

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Akustikk er essensielt, vi er enige. Jeg har forøvrig klasse d selv, Embla Coenia, så det var ikke på grunn av at du sa klasse D at jeg reagerte, men din relativt bastante uttalelse ift hva som vil være best.

Trådstarter må gjerne få låne mine monoblokker om han vil teste en budsjettvariant, blokkene har vært brukt på 803 og 802 tidligere.

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Hei folkens. Det har kommet krav om å vise frem godsakene. I dag gav jeg etter og pakket opp den ene 800D'en.

Har lagt ut klippet her:

http://www.youtube.com/watch?v=a18GNmmTY9U

Ja, komisk er det å se denne kombinasjonen, folk må jo tro jeg er en tulling. Men, det ble oppfordret å koble til nær hva som helst for å se om det kom noe lyd. Det var faktisk overaskene lyd ut av den lille boksen fra Panasonic.

Men jeg kommer nok til å gå for noe kraftigere saker som forsterkeri ;)

Nå?

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger da ikke mer forsterkere! Du er i mål der ja - noen litt mer saftige kabler kanskje?

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    8) Kult å høre at det var lyd i de, men håper det blir bedre med grommere saker! ;D

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    jasoneckhoff skrev:
    Hei folkens. Det har kommet krav om å vise frem godsakene. I dag gav jeg etter og pakket opp den ene 800D'en.

Har lagt ut klippet her:

http://www.youtube.com/watch?v=a18GNmmTY9U

Ja, komisk er det å se denne kombinasjonen, folk må jo tro jeg er en tulling. Men, det ble oppfordret å koble til nær hva som helst for å se om det kom noe lyd. Det var faktisk overaskene lyd ut av den lille boksen fra Panasonic.

Men jeg kommer nok til å gå for noe kraftigere saker som forsterkeri ;)

Nå?
    Grattis!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Kult at du la ut film på YouTube. Håper på flere filmer etterhvert som høyttaler nr 2 blir pakket ut, når det kommer tyngre " skyts" til å dra høyttalerne osv. Grattis forresten....

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Brukte de billigste kablene som finnes på markedet. Klart, det kommer kvalitetsfilm etterhvert. Dette var kun et raskt og amatørmessig forsøk på å stilne behovet for mer bilder hos de mest sultne blant dere :D

Høyttalerne skal etterhvert inn i en ærverdig setting som de fortjener og DET skal i alle fall dokumenteres...

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.682
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    youtube hilsen... dødsbra! ;D

Grattis nok en gang, blir morro å følge med videre

mvh

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Det var virkelig virkelig noen skikkelig pene høyttalere,Jason!
    Artig at du la ut videoklipp i stedet for bilder. :)
    Det kom da lyd i allefall.Har kanskje litt å gå på når det kommer til kvaliteten på lyden.... ;D
    Men så var ikke det det som var meningen nå da.

Du har nok mye å glede til framover.

Gratuelerer nok en gang.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjempeflott Jason!

Du setter standard her på flere måter:
    -rett til kvalitetstoppen uten å nøle
    -mot til dristig kjøp fra ukjent selger
    -skaper spenning hos folket på HFS
    -is i magen ved utpakking og rigging
    -dokumenterer med film og deler på HFS
    -og hvis ikke jeg tar for mye feil har du forårsaket historiens lengste tråd på Hifi-Generelt.

Ikke mange andre som har turt å vise seg på video her ennå, dette var rett og slett veldig hyggelig.
    Gratulerer!

Mvh
    Jørgen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Artig med video. Imponert over at du har klart å holde deg så rolig og kald hele tiden. Flott finish på høyttaleren, ser jo ny ut. Her kommet det nok til å bli godlyd etterhvert.

Vet du forresten hva selger skulle oppgradere til?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Brukte de billigste kablene som finnes på markedet. Klart, det kommer kvalitetsfilm etterhvert. Dette var kun et raskt og amatørmessig forsøk på å stilne behovet for mer bilder hos de mest sultne blant dere :D

Høyttalerne skal etterhvert inn i en ærverdig setting som de fortjener og DET skal i alle fall dokumenteres...
    Kjempegøy med video av godsakene, og det er godt å høre at de i alle fall gir lyd fra seg. Dessuten var det morsomt å se en video som er filmet på høykant. Det er ikke hverdagskost. :D

Men du har enda ikke svart på mitt spørsmål om hvordan du har tenkt å bruke stereoforsterkeren NAP 300 på en monokanal. Det finnes to måter å utnytte en slik forsterker på, men du bør tenke litt på forhånd om det er en slik spesiell årsak til å velge den istedenfor en monoforsterker som ville vært det naturlige valget. Senter skal jo ikke gjengi fullrange, og fordrer igjen andre kvaliteter enn frontkanalene. Det er klart at det er ekstremt viktig at senter er av meget høy kvalitet, men en stereoforsterker må man ha en grunn til å kjøpe til det bruket. For å bare koble opp en kanal er jo ikke særlig lurt, hvis du ikke skal bruke den siste kanalen til en "senter" til bakkanalene. Jeg har liten peiling på kringlyd, men mener å ha sett oppsett med en høyttaler i midten bak. Kan det kalles 6.1 monn tro?

Fordelen med å bestille slik du gjør er at da får du testet 500 opp mot 300. Som flere eksperter på Naim skriver kan det også hende at 300 låter bedre på 800D enn 500, og at det at 500 (i likhet med Nemo) i utgangspunktet er en brokoblet forsterker, mens 300 ikke er det. Slikt kan ifølge de som vet bedre enn meg være en ulempe for 500 på akkurat disse høyttalerne. Slike detaljkunnskaper har ikke jeg, og det er flott at noen her har det. Det er altså fullt mulig at 300 låter bedre enn 500 hvis jeg forstår Vidar riktig, og det er en opplysning jeg ville lagt meg på hjertet.

Som flere skriver er Naim + 800D en kombinasjon som er veldig mye brukt. Det virker nesten som den foretrukne kombinasjonen av 800D-entusiastene. Det gjør at du i alle fall kan være trygg på at Naim fungerer utmerket her. Når folk anbefaler andre kombinasjoner som Nemo så er jo det ut fra personlige erfaringer fra andre modeller, og også stort sett uten kjennskap til Naims lyd. ECs lyd kjenner vi jo alle, selv om Nemo er et hakk høyere enn det de fleste av oss har erfaring med. Basert på at det finnes flest eksempler på vellykket match med Naim så er jo det et trygt valg, mens det meste annet vil være et sjansespill. Derfor har du valgt riktig når du har bestilt Naim. Du har i alle fall valgt et trygt alternativ som du vet fungerer godt, slik at du ikke kommer til å få behov for å bytte den ut på lang tid. Det kunne fort ha endt opp med bytte hvis du hadde eksperimentert med en forsterker av annet merke, i og med at det er tynt med referanser på hva annet som holder mål. Du har altså valgt den trygge veien til god lyd, og du har også klart å styre unna vulgærdesign med Naims sobre linje. Enkelt og sobert designede apparater som låter knall er alltid mer imponerende enn gigantiske monoblokker med enorme fronter i børstet aluminium og lignende. Ingenting galt med de produktene, men typisk tung high end etter amerikansk maner (larger than life) er prangende og litt vulgært. Skriver jeg som elsker å kjøre store amerikanske biler like mye som snertne europeiske sportsbiler. Liker båda mora og dattera jeg når det gjelder bil. ;)

Siden valget er foretatt og bestilt synes jeg at vi skal avslutte diskusjonen om forsterker. Den vil bare forvirre og i verste fall få Jason til å tvile på sitt valg. Det har vært en lang prosesss med mye frem og tilbake, og til slutt har Jason endt opp med et valg som ingen har lydmessige innvendinger mot. De fleste andre alternativer som er nevnt har blitt møtt med i alle fall en kritisk kommentar. Hvis ikke noen har noen direkte innvendinger mot Naim lydmessig nå så bør den debatten avsluttes i respekt for trådstarter Jason. Og den innvendingen bør komme fra noen med direkte erfaring med den kombinasjonen, for ellers bringes ikke noe nytt på bordet. En teoretisk innvending mot en kombinasjon som ingen andre i verden er kritiske til (spesielt eiere av 800D) er ikke interessante for andre enn budbringeren. Så la nå Jason få kose seg med valget sitt uten at noen skal overbevise ham om å begynne prosessen på nytt. Ice, rør og monsterforsterkere kan nå legges til side for den debatten er over. Kanskje vi kan konsentrere om neste steg som er kilde. Kabler tas på Kabelhjørnet fordi vi trenger ingen 15 sider lang diskusjon om Kåre som ikke vil gå på sirkus. ;)

Men igjen, Jason - hvorfor insisterer du på å bruke en stereoforsterker til senter. Det finnes gode grunner, men siden du ikke har svart meg tidligere så tolker jeg det dithen at du enten ikke helt er innforstått med hva jeg spør om, eller at du ikke har tenkt på saken. Uansett er det et sentralt spørsmål som du må tenke på, i alle fall når du til slutt skal koble opp dette. Har du noen god grunn til å velge en forsterker med en kanal tilovers når Naim også har en monoforsterker som garantert er kompetent til å drive enhver senter som finnes på markedet med godlyd. Det er ingen vits i å kjøpe en kanal til 30-40k som bare står der og henger til tørk. Som sagt kan du biampe med de to kanalene siden signalet er likelydende i de to kanalene. Alternativet er å brokoble 300, og jeg tror ingen synes det er noen god ide lydmessig. Normalt er det kun effekt som vinnes på det, og lydkvaliteten kan faktisk bli degradert. Derfor vil en slik kombinasjon kunne låte dårligere enn et under halvparten så dyrt monotrinn (som jo er det som er det riktige valget til en kanal).

Du skriver at det kanskje blir en pent brukt 500 til salgs hvis det viser seg at 300 låter bedre. Det er en god og åpen innstilling til testingen. Du er i alle fall klar over at pris ikke er saliggjørende alene, og at nummer to i rekken kan låte bedre enn nummer en. Det får du finne ut av selv ut fra egen smak. Begge to er jo mer enn gode nok så det er umulig å gjøre det dårlig valg mellom de to. Men igjen vil jeg stresse det viktige spørsmålet jeg har stilt i flere innlegg nå; hva skal du bruke den ekstra kanalen i 300 til når den brukes til senterkanalen. Husk at det heter kanalen, ikke kanalene. Du er enkelt og greit nødt til å ta stilling til det hvis du ikke insisterer på å sløse bort halvparten av den fabelaktige forsterkeren. Seriøst, Jason. Dette bør du svare på nå slik at du får råd om riktig bruk av senterforsterkeren. Så vær grei med deg selv nå og svar på det spørsmålet. Hvis du ikke helt forstår hva jeg mener er det jo bare å spørre. Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    ..Det er altså fullt mulig at 300 låter bedre enn 500 hvis jeg forstår Vidar riktig, og det er en opplysning jeg ville lagt meg på hjertet.
    For å presisere, siden jeg har eierforhold til begge; 500 er nok for de fleste den beste forsterkeren alt i alt, på sammenliknbare høyttalere (som mine 4-veis ikke-lette KEF 207/2 med 3 stk 10-tommere pr side som er virkelig reallife utfordring for en forsterker), det skulle bare mangle siden den er dobbelt så dyr.
    Poenget mitt er imidlertid at begge forsterkerne med sine voldsomt raske og gode psu'er driver slike høyttalere på strak arm med den største letthet, og evt forskjeller mellom lyden fra de handler ikke om å drive eller ei. Det handler om forskjeller i klangkvalitet som er noe forskjellig.

NAP300 kan i mitt syn ha tilhengere for sin tilsynelatende mer finkornede og mer "sofistikerte" smoothe presentasjon, og den er virkelig en forsterker man husker for livet når man har hørt den. Den er utrolig "der" hva musikkgjengivelse angår.
    NAP500 er noe mer punchy og noe feitere/mørkere på overflaten, og gir et noe annet inntrykk, om det passer eller ei avhenger av helheten; men begge er fortsatt soleklart innen rammene av det man vil mene er Naim-lyd. Uendelig kontrollert, rytmisk, dynamisk, pr&t, vidåpen for innblikk i hva musikerne driver med.

Jeg sier ikke at den ene alltid er bedre enn den andre forsåvidt; men NAP500 er dobbelt så dyr, og man får da noe igjen for pengene.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Gratulerer Jason, morro å se at de trygt kom fram. :) Har fulgt denne tråden med stor spenning og gleder meg til forsettelsen.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Grattis med høytalere og en artig liten youtube-snutt... :).

Det jeg har hørt av Naim skulle dette være en artig kombo Men baluba hvor finnes tall matr for en slik påstand : "Det virker nesten som den foretrukne kombinasjonen av 800D-entusiastene.". Bare litt nyskjerrig :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Grattis med høytalere og en artig liten youtube-snutt... :).

Det jeg har hørt av Naim skulle dette være en artig kombo Men baluba hvor finnes tall matr for en slik påstand : "Det virker nesten som den foretrukne kombinasjonen av 800D-entusiastene.". Bare litt nyskjerrig :)
    Ingen tall finnes som er offisielle, og derfor skriver jeg at det virker nesten som. Det er jo få andre komboer som er like mye nevnt i denne tråden. Det refereres stadig til at det er en veldig vanlig kombinasjon, og da får jeg ta det for god fisk. Som jeg skriver mange steder er jeg ikke helt oppdatert på hifi lenger, og jeg lærer mye av å være her. Men lyd har jeg litt peiling på, og ser på blant annet Vidars synspunkter som plausible.

Det er jo så lite som kan bevises i denne hobbyen, ja til og med påvises. Det er derfor et sjansespill når noe skal matches uten å ha hørt komponentene som skal matches sammen før, og da er det best å finne ut hva andre har erfart. Og til nå så er det den kombinasjonen som virker "mest dokumentert". Hvis andre sitter på like mange tilfeller av vellykkede EC+800D (ikke 801 eller 802) å referere til så burde de kommet med det tidligere, for nå er alt avgjort. Vi ønsker jo i bunn og grunn trådstarters beste, og gir råd ut fra det. Noen vil alltid anbefale det de selv har, uansett om de vet noe om kompatibiliteten eller ikke. Jeg anbefaler også det jeg liker av mitt eget utstyr når det passer slikt, men også da med forbehold om at jeg kanskje ikke har hørt den aktuelle kombinasjonen. Men i en tråd der investeringene er så omfattende som dette tror jeg at jeg personlig ville holdt kjeft om min forkjærlighet for et spesifikt merke uten å ha direkte relevant erfaring å vise til. Til det er innsatsen for stor til å gjøre bomkjøp. Og er det noe vi har lært i denne tråden så er det at noe som er en match made in heaven for 801 kan låte ganske uinteressant på 800D. Jeg synes dette har vært en av de største utfordringene vi har hatt som forum, og at den har blitt godt ivaretatt av forumets medlemmer. Gratulerer til alle sammen for en stort sett saklig og konstruktiv debatt.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.401
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Utfordringen med brokobling og impedans er i hovedsak relatert til rimeligere forsterkere. Når du kommer opp i "Nemo" klassen så dette et mindre problem så lenge høyttalerne ikke er helt ekstremt vanskelige. Imidlertid er det en klar fordel med brokobling av balanserte forsterkere - i tillegg til den innlysende økningen i effekt. F.eks gjelder dette både Nemo og McIntosh MC501 (som jeg selv har fallt for). I utgangspunktet er hver monoblokk en sammenkobling av to balanserte forsterkere. Dette gir en vesentlig reduksjon i forvrengning og støy. Jeg vet ikke hvordan Naimen er bygd opp. Men husk at kombinasjonen Naim og B&W er basert på at begge produktene er tilgjengelige i hver krok av storbritannia. Dersom f.eks. EC hadde samme distribusjon som Naim, så kan det godt hende at det hadde vært en vel så populær kombinasjon. Selv har jeg bare ett Naim produkt som er kjøpt i Norge (NaimUniti). Det er et kjempeprodukt (uten sammenligning til ditt behov), men jeg må si at jeg ikke ble helt imponert over importøren. Det er også noe å tenke på for tiden som kommer etter et kjøp. Jeg ble litt mer skeptisk til å kjøpe mer naim av den grunn...dessverre... for spilleren er bra!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nåværende importør av Naim er en hemsko, helt enig. Det er min erfaring også. Problemene for min del går på levering og oppfølging av avtaler; ikke noe nytt i bransjen i Norge forsåvidt da.
    Heldigvis hører de sammen med Ljudtema i Sverige, som er en kjemperessurs, og som gladelig hjelper om det skulle være behov.

http://www.naim-audio.se/hem.html

Og som om ikke det er nok så kan man ringe, maile eller på annen måte holde kontakt med fabrikken i UK; sågar delta på produsentens eget forum hvor representanter for fabrikken tar tak i ting.

http://www.naim-audio.com/

Så det er på mange måter en direkte kontakt mellom brukere og tilvirkere som er sjelden i bransjen internasjonalt, og Naim er jo også ellers kjent for et nesten 40-årig langt forhold til brukere som er ekstraordinært service-minded.

Forresten så er EC veldig godt distribuert i UK, om UK hifipresse er noe å gå etter. Ellers helt enig i at brokobling er mer en papirting enn noe reellt med disse forsterkerne; NAP500 er i prinsipp bygd opp som flgr, etter hva jeg har forstått iallefall (det er to bokser, en headunit og en psu);

- to stk NAP300 kretsløp brokoblet som headunit
    - komponenter/toleranser er mer selekterte, derav også økt serviceintervall på 15 år (10-12 år på NAP300)
    - dimensjonsoppgradert separat psu, med noe større kapasitet (1440VA trafo på NAP300, jeg vet ikke på NAP500)
    - ditto oppgraderte komponenter i strømforsyning (500PS) som gir ditto økt levetid

Gratulerer med Naim Uniti; jeg ønsker meg en slik selv, tenker å bruke den på kontoret!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Nåværende importør av Naim er en hemsko, helt enig. Det er min erfaring også.
    Heldigvis hører de sammen med Ljudtema i Sverige, som er en kjemperessurs, og som gladelig hjelper om det skulle være behov.

http://www.naim-audio.se/hem.html

Og som om ikke det er nok så kan man ringe, maile eller på annen måte holde kontakt med fabrikken i UK; sågar delta på produsentens eget forum hvor representanter for fabrikken tar tak i ting.

http://www.naim-audio.com/

Så det er på mange måter en direkte kontakt mellom brukere og tilvirkere som er sjelden i bransjen internasjonalt.

Forresten så er EC veldig godt distribuert i UK, om UK hifipresse er noe å gå etter. Ellers helt enig i at brokobling er mer en papirting enn noe reellt med disse forsterkerne; NAP500 er i prinsipp bygd opp som flgr, etter hva jeg har forstått iallefall (det er to bokser, en headunit og en psu);

- to stk NAP300 kretsløp brokoblet som headunit
    - komponenter/toleranser er mer selekterte, derav også økt serviceintervall på 15 år (10-12 år på NAP300)
    - dimensjonsoppgradert separat psu, med noe større kapasitet (1440VA trafo på NAP300, jeg vet ikke på NAP500)
    - ditto oppgraderte komponenter i strømforsyning (500PS) som gir ditto økt levetid

Gratulerer med Naim Uniti; jeg ønsker meg en slik selv, tenker å bruke den på kontoret!
    Først må jeg få innrømme at jeg vet ingenting om den norske avdelingen av Ljudtema, men hvis det er mulig å gå over hodene deres og henvende seg til de svenske eierne så bør ikke det være et pr oblem. Når toppsjefene er lydhøre for problemene til sluttkundene så er det greit å forholde seg til et konsern. Et godt eksempel er Japan Photo i Norge som har suveren service hvis man uttrykker misnøye på fotofora. Da er den tyske toppsjefen i Norge på plass og ordner opp med en gang. Men det er riktig at distributør er viktig, men det har også mest relevans med ustabile esoteriske merker. Jeg har ikke noen opplevelse av at Naim hører til den kategorien, selv om jeg ikke kan si det med sikkerhet. Forsterkere av denne typen bør ikke ha noen driftproblemer. Jeg ville vært mer skeptisk til å kjøpe esoteriske rørforsterkere av en importør som ikke er av beste type.

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Hvis andre sitter på like mange tilfeller av vellykkede EC+800D (ikke 801 eller 802) å referere til så burde de kommet med det tidligere, for nå er alt avgjort.
    I USA spesielt er B&W og McIntosh en hyppig kombinasjon (og det har jeg også nevnt tidligere i tråden). Vi er vel også minst to i Trøndelag med bedre 800-modeller og McIntosh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    .. Forsterkere av denne typen bør ikke ha noen driftproblemer. Jeg ville vært mer skeptisk til å kjøpe esoteriske rørforsterkere av en importør som ikke er av beste type.
    Disse apparatene har i praksis aldri driftsproblemer, noe snart 40 års historie kan vise, så det er ikke noe tema egentlig, helt enig. Og er det problemer av noen art så er det jo bare å kontakte produsenten direkte dersom importør ikke følger opp. Det gjorde jeg da jeg bestilte Fraim via norsk importør og det aldri kom; og da ble det vei i vellinga tvert.

Et nær uendelig antall historier i presse og på fora viser hvor imøtekommende denne produsenten er for kundehenvendelser direkte. Jeg har etpar av de selv; en gang da en NAP250 fra midt på 70-tallet skulle ha service (recap) først på 90-tallet, og Naim på eget initiativ tok regninga for frakt begge veier siden den ikke kunne leveres over disk da det ikke var norsk forhandler der og da; en annen da jeg skulle ha service på min Naim Aro tonearm, hvor jeg kom i direkte kontakt med han som hadde bygd den for avtale om service.

Det er en fryd å være Naim-kunde, og jeg har ingen grunn til å bry meg om sløvheten fra norsk importør så lenge man kan bypasse de når det trengs. Naim vet tydeligvis godt at de lever av å selge luksusprodukter til krevende kunder, og har en atferd og oppfølging deretter. Good shit.

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Ja, Baluba. Forstår at dette ikke helt makes sense vedr senteren. Jeg kjøper et oppsett slik det har vært i bruk. Men helt klart ikke sikkert at dette er ideelt slik du skriver.

Om jeg kjøper hele oppsettet kan jeg teste ut 250, 300, 500 om hverandre, det skal by på noen artige seanser. Kanskje kommer jeg til konklusjoner som er helt annerledes enn selger har lagt til grunn. feks at jeg trenger en 500 til og bi-amper en 500 per 800D. Eller at 300 gir meg godfølelsen, i så fall kommer det en godbit på markedet. Kanskje lyder senteren fantastisk med en 250 el 300. Men at det blir litt overkill, det kan jeg se...

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Har du sagt noe om hvilken kilde du skal bruke?

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Kalle Klovn skrev:
    Utfordringen med brokobling og impedans er i hovedsak relatert til rimeligere forsterkere. Når du kommer opp i "Nemo" klassen så dette et mindre problem så lenge høyttalerne ikke er helt ekstremt vanskelige. Imidlertid er det en klar fordel med brokobling av balanserte forsterkere - i tillegg til den innlysende økningen i effekt. F.eks gjelder dette både Nemo og McIntosh MC501 (som jeg selv har fallt for). I utgangspunktet er hver monoblokk en sammenkobling av to balanserte forsterkere. Dette gir en vesentlig reduksjon i forvrengning og støy. Jeg vet ikke hvordan Naimen er bygd opp. Men husk at kombinasjonen Naim og B&W er basert på at begge produktene er tilgjengelige i hver krok av storbritannia. Dersom f.eks. EC hadde samme distribusjon som Naim, så kan det godt hende at det hadde vært en vel så populær kombinasjon. Selv har jeg bare ett Naim produkt som er kjøpt i Norge (NaimUniti). Det er et kjempeprodukt (uten sammenligning til ditt behov), men jeg må si at jeg ikke ble helt imponert over importøren. Det er også noe å tenke på for tiden som kommer etter et kjøp. Jeg ble litt mer skeptisk til å kjøpe mer naim av den grunn...dessverre... for spilleren er bra!
    Hei,

OT men må nesten få lov å korrigere litt på noe av det du skriver.
    Som tidligere eier av EC nemo som har to 180W for å få 600W i bro kobling og nå to BAT VK600SE som er to 300W per monoblokk som ikke er koblet i bro og dermed får mindre watt effekt på "papiret" så oppfattes de av meg som mye kraftigere i drift.
    Er du da sikker på den konklusjonen at det er en klar fordel med brokobling?, det finnes da flere veier til Rome
    Brokobling er vel først og fremst en enkel måte å få opp høy effekt på, og høy effekt "selger"

Mvh
    Geir

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Ja, Baluba. Forstår at dette ikke helt makes sense vedr senteren. Jeg kjøper et oppsett slik det har vært i bruk. Men helt klart ikke sikkert at dette er ideelt slik du skriver.

Om jeg kjøper hele oppsettet kan jeg teste ut 250, 300, 500 om hverandre, det skal by på noen artige seanser. Kanskje kommer jeg til konklusjoner som er helt annerledes enn selger har lagt til grunn. feks at jeg trenger en 500 til og bi-amper en 500 per 800D. Eller at 300 gir meg godfølelsen, i så fall kommer det en godbit på markedet. Kanskje lyder senteren fantastisk med en 250 el 300. Men at det blir litt overkill, det kan jeg se...
    Nå får du jo testet sakene ut, og da får du selv gjøre deg opp en mening. Viktigst er jo fronthøyttalerne. Du har gått hele veien, men det er ikke nødvendig å kaste penger ut av vinduet. Senter brukes til å få dialogen skikkelig på film, og det er da grenser for hvor heftig effekttrinn du trenger på det området. Spesielt når det er et heftig stereotrinn. Det er en monokanal, og langtfra like viktig som frontkanalene. Heller ikke like krevende, ikke på langt nær. Derfor ville det naturlige vært å bruke Naims monotrinn til den jobben, hvis du ikke har planer om den siste kanalen. Hvis det ferdige oppsettet blir 6.1 kan jo den siste kanalen brukes i midten bak. Men uansett tror jeg du finner at 300 er overkill til å kun bruke til dialogen på filmer. Noen og tyve tusen burde holde til driften av den kanalen, og det er prisen på Naims monotrinn. Ca 60k til å drive sentere, og da med en kanal tilovers - veeel, virker ikke som noen god bruk av ressurser. Kirkens Bymisjon trenger sikkert penger etter en dyr jul, og kapper du bort den delen av 300 du ikke trenger blir det ca 30k som ikke er i bruk engang. ;)

Du skjønner nok hva jeg mener. Men som jeg og mange har skrevet, tenk helhet med en gang. Har du planer om en viss mengde kanaler i kringlyd så kan du planlegge på denne måten, men det spørs om ikke kvaliteten er litt overdrevet til å kun drive senter foran og bak. Jeg kan umulig tenke meg at det signalet er så ekstremt kritisk at det vil høres forskjell på 300 og 250 for eksempel. Det er bare snakk om dialog og eventuelt lydeffekter/kontentum. Hva med å bruke de pengene som jeg synes du fyrer for kråkene på senteren til å gjøre noe nytt og kult med anlegget? Bedre projektor eller et sett fete Stax-hodehøyttalere? Verdens kuleste barneromanlegg?

Det siste klarer du forresten neppe med små 30k. Jeg husker at den berømte og beryktede tannlegen i Holmenkollen hadde Quad ESL 63 på barnas lekerom for over 20 år siden. Håper barna var store nok til å skjønne faren ved å stikke gjenstander inn i de høyttalerne... :eek:

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Artig videohilsen Jason! :)

Dette har vært en fantastisk tråd så langt som kanskje avsluttes med en bildeserie når alt er klart? Utrolig guts å klinke til med noe så seriøst med en gang ;D

Som du sikkert har forstått er det mange sterke meninger her inne og det er ikke alle som ser med like blide øyne på en som bare kjøper det "ultimate" med en gang. Man bør visstnok gradvis oppgradere i 10-20 år før man kan nærme seg målet...

PS: Hva skal du med NAIM når du allerede har Panasonic...? ;) ;D

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.401
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    GFE skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Hei,

OT men må nesten få lov å korrigere litt på noe av det du skriver.
    Som tidligere eier av EC nemo som har to 180W for å få 600W i bro kobling og nå to BAT VK600SE som er to 300W per monoblokk som ikke er koblet i bro og dermed får mindre watt effekt på "papiret" så oppfattes de av meg som mye kraftigere i drift.
    Er du da sikker på den konklusjonen at det er en klar fordel med brokobling?, det finnes da flere veier til Rome
    Brokobling er vel først og fremst en enkel måte å få opp høy effekt på, og høy effekt "selger"

Mvh
    Geir
    For all del, jeg tenke ikke på dette som en "absolutt" fordel som hever brokoblede forsterkere over forskerkere som ikke er brokoblet. Det er selgsavgt mange veier til Rome. Her beveger vi oss tross alt i et segment hvor vi snakker om referanseprodukter og man velger produkter etter hva "man har lyst på" og som passer en - kanskje mer enn at man velger et "bra" prudukt framfor et "dårlig" produkt.

Jeg kjenner ikke BAT'en din annet en via andres omtale, derfor har jeg ingen formening om hvordan den låter (men den skal jo etter sigende være i toppklasse!). Normalt er det jo slik at de fleste ikke bruker hele kraftreservene som de har tilgjengelig og slik jeg tenker er disse viktigst i det henseende å få forsterkeren til å arbeide uanstrengt på "normale" lyttenivåer (hvis noe slikt finnes). Der kan det godt være at BAT'en er bedre enn Nemo. Andre effekter (nå mener jeg ikke å fornærme noen!) er at utstyr som forvrenger lite kan ha en tendes til å ikke gi inntrykk av å spille så "høyt". Dette hevdes ofte av "McIntosh klanen" - de spiller høyere enn de tror pga avslappet lyd selv på høye nivåer -blir det sagt. Jeg hadde samme følelse ift til min EC250R.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Forstår ikke helt problemet med å bruke et stort effektrinn på sentern!

Dette er den viktigste høyttalern i et surrerundt oppsettt og gjengir ikke kun vokal, men hele frekvensspekteret fra topp til bunn, om du ikke deler på 80Hz som er normalt til film, men det gjelder ofte frontene også. To gode subber spiller bedre under 80 Hz en frontene uansett.

Det meste av det som skjer i en film befinner seg i senter og jeg ville prioritert minst like høyt her. Sentern du har, er vel også på størrelse med de fleste fronter, selv om den blir mindre i ditt oppsett.

baluba skrev:
    jasoneckhoff skrev:

Nå får du jo testet sakene ut, og da får du selv gjøre deg opp en mening. Viktigst er jo fronthøyttalerne. Du har gått hele veien, men det er ikke nødvendig å kaste penger ut av vinduet. Senter brukes til å få dialogen skikkelig på film, og det er da grenser for hvor heftig effekttrinn du trenger på det området. Spesielt når det er et heftig stereotrinn. Det er en monokanal, og langtfra like viktig som frontkanalene. Heller ikke like krevende, ikke på langt nær. Derfor ville det naturlige vært å bruke Naims monotrinn til den jobben, hvis du ikke har planer om den siste kanalen. Hvis det ferdige oppsettet blir 6.1 kan jo den siste kanalen brukes i midten bak. Men uansett tror jeg du finner at 300 er overkill til å kun bruke til dialogen på filmer. Noen og tyve tusen burde holde til driften av den kanalen, og det er prisen på Naims monotrinn. Ca 60k til å drive sentere, og da med en kanal tilovers - veeel, virker ikke som noen god bruk av ressurser. Kirkens Bymisjon trenger sikkert penger etter en dyr jul, og kapper du bort den delen av 300 du ikke trenger blir det ca 30k som ikke er i bruk engang. ;)

Du skjønner nok hva jeg mener. Men som jeg og mange har skrevet, tenk helhet med en gang. Har du planer om en viss mengde kanaler i kringlyd så kan du planlegge på denne måten, men det spørs om ikke kvaliteten er litt overdrevet til å kun drive senter foran og bak. Jeg kan umulig tenke meg at det signalet er så ekstremt kritisk at det vil høres forskjell på 300 og 250 for eksempel. Det er bare snakk om dialog og eventuelt lydeffekter/kontentum. Hva med å bruke de pengene som jeg synes du fyrer for kråkene på senteren til å gjøre noe nytt og kult med anlegget? Bedre projektor eller et sett fete Stax-hodehøyttalere? Verdens kuleste barneromanlegg?

Det siste klarer du forresten neppe med små 30k. Jeg husker at den berømte og beryktede tannlegen i Holmenkollen hadde Quad ESL 63 på barnas lekerom for over 20 år siden. Håper barna var store nok til å skjønne faren ved å stikke gjenstander inn i de høyttalerne... :eek:

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Når man vurderer legge ut såpass mye på forsterkeri synes jeg det er rart at man ikke vurderer en rekke merker. For all del Naim er sikkert meget bra og har sin egen musikalske sound som har gitt merket mange tilhengere. Men det er nå likevel ikke slik at det ikke finnes en rekke meget presentable lydprodukter når man beveger seg opp i de litt mer eleverte prisklasser.
    Bare som et eksempel kan jeg anbefale trådtstarter, Jason, å laste ned siste nummer av Tone Magazine ved å klikke på denne linken. Deretter gå til side 138 i magasinet og lese testen av Burmester 911mk3. Deretter gå til Oslo Hifi.Center sine demobrukt sider, og registrere at denne forsterkeren befinner seg til salgs som demobrukt modell med utgangspunkt i en nypris på 161 000 kr.
    Testen i Tone er forøvrig skrevet i forhold til en veilendene pris på 30 000$, så prisen man kan oppnå her på berget er sånn sett ikke avskremmende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn