Hm, det fremgår av Paul Messengers test av NAP500 at den er er internt brokoblet. Altså samme som EC Nemo, og etter enkeltes oppfatning ikke det ideelle for denne typen vanskelige høyttalerbelastninger. Så vidt jeg skjønner er brokobling noe man bruker for på en enkel måte å øke (doble) maks spenningsutsving, mens utgangsimpedansen blir værre. Antagelig er dette i stor grad papir-innvendinger (siden det er mange andre faktorer som spiller en rolle for lyden), men det er litt pussig at Jason skulle havne i et valg mellom to forsterkere som begge er konstruert på denne angivelig upassende måte...
Interessant er testen til Messenger også rent generelt. Han er en meget erfaren fyr, og oppviser stor entusiasme for Naim; han besitter bl.a Naims tidligere toppmodell. Testen er full av positive vendinger og superlativer, men det er liksom han ikke er HELT i hundre likevel.
http://www.ultraaudio.com/equipment/naim_nac552_nap500.htm
Siden Naim-forsterkerne har være fremstilt i denne tråden som noe av en vei til Nirvana, hvilket som godt kan være sant og riktig for enkelte oppsett/personer, har jeg brutalt klippet sammen -som en motvekt- de få tingene som Messenger sier, og som jeg personlig ikke synes høres veldig oppmuntrende ut. (fornemmer man her litt av det som Håkon Rognlien sitt innlegg i denne tråden frembrakte?).
Først noe ved forsterkeren som jeg selv reagerer negativt på (i tillegg til prisen): Den har viftekjøling. Ingen vifter er lydløse. Selv om den er ment å komme på bare hvert skuddår, er det et potensielt minus i mine øyne. Man man kan se på den som en ekstra forsikring (et pluss) men det må være lov å opponere og spørre hvorfor et så dyrt apparat ikke har nok passiv kjøling for alle eventualiteter. Andre greier seg uten vifter, tross alt.
Men jeg overlater ordet til nevnte herremann:
The sound was rather less dramatic, and seemed to somewhat underplay dynamic expression, which might not appeal to everyone... (I forholdt til eldre Naim toppmodell,NAP 135)
The bass might have had a little less sheer weight than some pairings of amp and preamp..
The sound might be just a bit too matter-of-fact for some tastes..
Characterless is a word that springs to mind, though ultimately the Naims did have a slight forwardness and a mildly shiny quality that actually works very well with the slightly opposite character found in the majority of loudspeakers...
Naims combination of NAC 552 preamp and NAP 500 power amp is expensive. Its sound quality is essentially neutral and well-behaved, if perhaps unexceptional by high-end standards...
'Slight forwardness' høres direkte negativt ut for et apparat i denne klassen, men det er vel på den annen side en type ting som muligens kan bli bedre etter hvert som forsterkeren har blitt grundig innspilt.
Noe annet med dette "unexeptional". Prisen behøver ikke være så veldig gal, hvis man i høy grad verdsetter byggekvalitet, livslengde på apparatet, bruktverdi osv, men rent lydmessig får man opplagt mer for grunkene andre steder.