"orso" her og jeg representer altså lydogakustikk, webshop med salg av akustikkprodukter som er underveis. Nettsiden (både norsk og svensk) eksisterer kun i betaversjon foreløpig og det er ingen informasjon om produkter der nå.
Vi har avtale med RPG å selge deres produkter, men vi er ikke helt i mål enda med fraktalternativer. Årsaken er at vi gjerne vil frakte direkte til kunden og da må alt deklareres på forhånd. Grunnen til at vi ikke vil ta inn produkter på lager er:
1. For å holde prisen lav som mulig. Innelandsfrakt på slike tunge og store produkter blir meget høy. Lagerkostnader ville også ha skrudd prisene opp
2. Utvalget i ulike finisher og størrelser er enormt og det ville være svært vanskelig for oss å vite hvilke vi skulle ta inn
Vi skal fraktalternativ for det meste på plass snart tror og håper jeg, men er litt mer usikker når det gjelder f.eks de store Modex Plate og Modex Broadband. Mulig de må gå på palle og det kan gå tid før det er i boks.
RPG kan forøvrig også lage nevnte "limp-mass bassfeller". Ytelsesmessig fungerer de bedre enn litt tykke absorbenter (opp til et viss tykkelse), men VPR bassfellene er totalt sett de beste utifra hva jeg kjenner til i dag og unike i den forstand at både går dypt og demper bredt. Det er også på vei enn ny type bassfelle som fungerer mye bedre enn standard absorbenter uten at de bygger så mye ut og som trolig blir et budsjett alternativ.
Kombinerer man Modex Super Edge i hjørnene fra gulv til tak og Modex Plate på noen av veggene, så kan man virkelig temme romnodene kraftig. Dessverre koster de ganske mye. Det er helt essensielt å plassere Modex Plate hvor man har et høyt trykk. De fungerer som målingene viser (se sitat under) og er målinger i motsetning til mye annet man kan faktisk stole på, men det vil nok alltid være tilbakemeldinger fra enkelte at de ikke fungerte som ønsket, som gjerne skyldes manglende kunnskap om plassering. Og det kreves alltid flere basstiltak for solide forandringer. Det er ikke slik at en eller to slike vil utføre noen mirakler.
Low Frequency Testing
Many published low frequency absorption coefficients are nonsense, because the accuracy of the absorption efficiency decreases at low frequencies in standard ISO 354 and ASTM 423 tests, due to inadequate diffusion. Therefore, additional testing has been carried out at the Fraunhofer Institute in large scale impedance tubes with a cross section of 1.6 x 1.2 m and a special approach monitoring the decay times of the lowest axial modes in a 5x4x3 m room, with and without the sample present on one of the opposing surfaces.
Når ting er mer i boks, så vil vi legge mer informasjon ut på sentralen. Vi har også planer om å selge andre hifi produkter og det blir i så fall produkter som vil skille ut ifra mengden og hvor det målemessig er svært viktige parametre (ingen bombe der med andre ord!).
Ellers er det bare å ta kontakt med oss hvis det er noen spørsmål.
P.S. "Vi" består av, foruten meg, en kamerat som jobber i studio i Gøteborg og som har drevet med musikkproduksjon der og i London til sammen i flere år.