Hjelp til ny platespiller, pris ca 10k.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.257
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Hade selv tidligare P3.24/ mini basis/tt-psu/michell tecno weight/og dynavector 20xl
    syns dette spillte glimrende godt, og då speciellt når 20xl kom i armen. Rekomenderas

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Pick up kommer i første omgang å følge med platespilleren som del av et tilbud. Det blir en Rega Elys 2, men kommer til å oppgradere den senere. Hadde sett meg ut en Dynavector 10x5 eller liknende som oppgradering, men det kommer som sagt etterhvert. Der må jeg egentlig finne ut hva de forskjelige merkene av pickuper gir for lydbilde og finne det som passer meg.

Foreløbig er det altså P3 og et eller annet riia trinn. Må bare få svar på om dte er mest å hente i å legge litt ekstra penger i selve riia trinnet, eller om det er mer å hente i å legge de pengene i p3 med innebygd tt psu.

Har skjønt at folk skal være veldig fornøyde med både trichord og Asr. Men foreløbig litt usikker på hva jeg skal velge...

Ville selvfølgelig hørt begge i demo, men det er tydeligvis bortimot umulig! Har prøvd å få ordnet en demo av begge riia trinn koblet opp mot en p3.
    Men må si at butikkene som forhandler Rega i oslo ikke akkurat har helt tilfredstillende service... (både stereofil og oslo hificenter har ikke klart å ordne demo i løpet av to mnd på tross av gjentatte forespørsler!)

Mener også at noen nevnte et merke som het Graham Slee eller noe sånt når det gjaldt riia, men klarer ikke å finne igjen dette, og klarer ikke å finne forhandler...

roarh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Antall liker
    6
    Project Tube-Box og Dynavector P75 er gode og fleksible alternativer som innimellom er å finne på bruktbørsen for rundt 2k.

Jeg har prøvd begge med P3 av litt eldre årgang og ATOC9. Fungerte utmerket.

Kontrapunkt fører vel også Rega. Det burde være mulig å få til en demo der.

Lykke til.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    magnesmurf skrev:
    Pick up kommer i første omgang å følge med platespilleren som del av et tilbud. Det blir en Rega Elys 2, men kommer til å oppgradere den senere. Hadde sett meg ut en Dynavector 10x5 eller liknende som oppgradering, men det kommer som sagt etterhvert. Der må jeg egentlig finne ut hva de forskjelige merkene av pickuper gir for lydbilde og finne det som passer meg.

Foreløbig er det altså P3 og et eller annet riia trinn. Må bare få svar på om dte er mest å hente i å legge litt ekstra penger i selve riia trinnet, eller om det er mer å hente i å legge de pengene i p3 med innebygd tt psu.

Har skjønt at folk skal være veldig fornøyde med både trichord og Asr. Men foreløbig litt usikker på hva jeg skal velge...

Ville selvfølgelig hørt begge i demo, men det er tydeligvis bortimot umulig! Har prøvd å få ordnet en demo av begge riia trinn koblet opp mot en p3.
    Men må si at butikkene som forhandler Rega i oslo ikke akkurat har helt tilfredstillende service... (både stereofil og oslo hificenter har ikke klart å ordne demo i løpet av to mnd på tross av gjentatte forespørsler!)

Mener også at noen nevnte et merke som het Graham Slee eller noe sånt når det gjaldt riia, men klarer ikke å finne igjen dette, og klarer ikke å finne forhandler...
    Stereolab i oslo fører graham slee....

asr trår du ikke feil med...det er ett bra trinn...Selv har jeg hatt jasmine lp 2.0 jeg hadde det i 3 uker og det gikk seg ikke til av den grunn , det dårligste riiatrinnet jeg har hatt..Copland,thorhauge,audionote. Er de andre jeg har spillt med.

Hadde jeg kjøpt asr den gangen hadde jeg trolig blitt mye mer fornøyd ,. men det blir etterpåklokskap.

Rega p3-24 kommer du nok langt med , jeg har hatt den dv-20x low pu en det snakkes om her over , på min vpi scout....Jeg må vel være ærlig å si at den ikke spillte godt her , altforlite klangfylde , men den tok igjen i bassen da....Jeg syntes en Lyra Dorian er en langt!! bedre mc pickup enn en dv-20x men det er nå meg....

jeg legger til at jeg har hørt cash sin rega med dv20 spillte bedre , og det er jo det som er relevant for deg selvfølgelig , Du bør høre denne pu en før kjøp syntes jeg.

Lykke til på ferden.

ES

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Tar opp denne tråden igjen, da det aldri ble noe kjøp av platespiller forrige gang.
    Det kom noen uforutsette utgifter på andre deler av stereo oppsettet... Og valgte da å oppgradere den eksisterende p2 spilleren jeg hadde. AT 95 pick up og acryl plate har gjort susen frem til nå, sammen med cambridge 640 riia.

Men nå har jeg bestemt meg for å komme igang med denne oppgraderingen.
    Har allerede bestemt meg for å at jeg skal ha en rega spiller, da de er lettbekjente spillere med lite knot og få innstillinger.

Har allerede kjøpt ny riia. ASR mini basis.

Skal snart bestille ny pick up. Litt usikker på om det blir dynavector eller audio techinica.
    Hørt mye bra om begge, og har hatt en billig AT 95-E på spilleren jeg har nå. Har vært storfornøyd med den, så vurderer derfor sterkt å kjøpe en AT 33EV til den nye regaen.
    Alternativet er Dynavector 20xl, men er ganske usikker. Hvis noen har hørt begge på rega og kan uttale seg om lydsignaturen hadde det vært fint.

Så var det dette med ny platespiller da. Har vel funnet ut at det mest sansynlig blir en ny rega p5 med tt-psu.
    Har egentlig lyst på p7, men da må jeg finne den brukt. 19k blir litt mer enn jeg hadde tenkt å gi for platespiller.. Og i den prisklassen begynner det å bli mye annet bra å velge i også.
    Har jo sett at p5 og p7 bruker samme arm, så regner med at p5 ikke låter så mye dårligere... Er vel mest tallerken som skiller de to.

S

Stereo_Mono

Gjest
    P5 med TT-PSU er super spiller og det er veldig kjekt og kunne kjøpe ny platespiller imo. Synes det er den beste spilleren i sin prisklasse ny.
    Jeg hadde den før jeg tok skrittet opp til P9. Enormt mye musikkglede i P5. Er du først på Rega kjøret er den ingen grunn til å tenke utenfor de banene ;)

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    magnesmurf skrev:
    Så var det dette med ny platespiller da. Har vel funnet ut at det mest sansynlig blir en ny rega p5 med tt-psu.
    Har egentlig lyst på p7, men da må jeg finne den brukt. 19k blir litt mer enn jeg hadde tenkt å gi for platespiller..
    Har du lest RoDa sin vinylblogg her på sentralen? Se http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45219.0.html sånn litt uti tråden skaffer han seg en P5 ... som han så oppgraderer med bl.a. ny subplatter - og virker særs fornøyd med. Anbefalt lesning, både morsomt og lærerikt, der spillegleden og entusiasmen smitter! Ditto for hans tråd på VinylEngine http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=30493 (Takk RoDa! :) )

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    digiman skrev:
    Er du først på Rega kjøret er den ingen grunn til å tenke utenfor de banene ;)
    Rega er veldig greitt i den prisklassen du tenkjer deg. Særleg saman med Dynavector-pickupar. Har du vurdert Technics sl 1200 eller liknande + Deno 103? Det er om lag like bra til same pris, men på ein ganske annan måte...

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    En Michell Gyro SE sprenger kanskje budsjettet? Mener jeg så en annonse i siste Fidelity der den stod til 12k uten arm fra Oslo hificenter (som jeg mener er for dyr, samme går for 8500 danske i Danmark). En hyggelig og oppbyggende tråd om Gyroen fra Lagga http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31430.0.html. Tror han har flere tråder her, bl.a. anleggstråden http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33463.0.html ...gjør et søk på Gyro så finner du mer fra fler - også sammeligninger med Rega sine)
    Nei, nå må jeg gå - til julemiddag :)

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    zimon skrev:
    Har du lest RoDa sin vinylblogg her på sentralen? Se http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45219.0.html sånn litt uti tråden skaffer han seg en P5 ... som han så oppgraderer med bl.a. ny subplatter - og virker særs fornøyd med. Anbefalt lesning, både morsomt og lærerikt, der spillegleden og entusiasmen smitter! Ditto for hans tråd på VinylEngine http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=30493 (Takk RoDa! :) )

Ikke lest den.. Orket ikke bla meg frem gjennom alle 69 sidene for å finne p5 omtalen, men hadde vært interessant å vite hvilken subplatter han benyttet og omtalen rundt dette. Får se om jeg orker å lete en dag ;)

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    digiman skrev:
    Rega er veldig greitt i den prisklassen du tenkjer deg. Særleg saman med Dynavector-pickupar. Har du vurdert Technics sl 1200 eller liknande + Deno 103? Det er om lag like bra til same pris, men på ein ganske annan måte...
    Har egentlig falt litt for rega, rett og slett fordi det er såpass enkelt å betjene og å stille inn. Og at man ikke må kalibrere og stille inn på nytt annen hver uke ;) PLuss at jeg føler man får mye god lyd for en god pris.
    Jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe rega, så holder meg nok til det.

Er som sagt bare valget mellom pick up og valget mellom p5\p7 som gjenstår nå. Og der hadde det vært fint å få andres erfaringer før jeg bestemmer meg helt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    S

Stereo_Mono

Gjest
    magnesmurf skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    digiman skrev:
    Har egentlig falt litt for rega, rett og slett fordi det er såpass enkelt å betjene og å stille inn. Og at man ikke må kalibrere og stille inn på nytt annen hver uke ;) PLuss at jeg føler man får mye god lyd for en god pris.
    Jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe rega, så holder meg nok til det.

Er som sagt bare valget mellom pick up og valget mellom p5\p7 som gjenstår nå. Og der hadde det vært fint å få andres erfaringer før jeg bestemmer meg helt.
    P7 har bedre tallerken og subplatter en P5. Tallerken er en nedskalert versjon av P9 sin keramikktallerken. Fordelen med dette matriellet er at det er en av de hardeste matriell som finnes. Ergo veldig lite egenlyd eller resonanser. Ulempen (for Rega) er at det er vansklig og svindyrt å produsere.
    På P7 er osgå TT-PSU inkl i pakken. En liten ting jeg ikke liker med P7 er den nesten hynotiske effetken tallerken har når tallerken snurrer. Jeg har platespillern i synsfeltet når jeg sitter i god stolen, så vet ikke om jeg kunne levd med det.

Uansett kommer du unektlig langt med en P5 inkl TT-PSU med f.eks en Ortofon Rondo Blue eller Bronze med en god RIAA. Noe du alt har :) Dette spiller virkelig flott musikk :)
    Roda her inne er såvidt jeg vet meget fornøyd med denne P5 og PU kombinasjonen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    P5/TT-PSU er imo en flott spiller til prisen for de som ser seg i stand til å plassere den på et veldig godt underlag for platespillere, dvs lavmasse stive underlag. Regas egen vegghylle (eller andre vegghyller, f.eks Apollo), eller et sinnrikt konstruert rack eller liknende hvor det ikke er livdrepende masse rett på spilleren, er nærmest obligat for å få det meste ut av disse uavfjærede spillerne; løselige plasseringer på uegnede underlag er nok til å ødelegge utbyttet av investeringen imo, så vær sikker på at du kan huse den på et egnet underlag.

Selv har jeg AT33EV og en DV XV-1S og mange flere pu'er, men ingen rimeligere DV. I mine ører og system er AT33EV bortimot like bra som XV-1S. Det er ikke fordi jeg ikke har bra nok system til å høre forskjell, og det er ikke fordi jeg mangler den nødvendige kresenhet. Jeg har dessverre begge deler i rikt monn.
    Det er fordi AT33EV er en moderne, velprodusert MC og følgelig en aldeles vanvittig bra pu til prisen, og de blir ikke stort bedre enn det der. Har hørt den i noen Rega-armer også, hvor den også fungerer bra. Så mitt forslag til en RB700 vil bli en AT33EV, dersom dens kvaliteter ellers passer herren. Det er jo aldri sikkert, all den tid valg av pu i stort grad også er valg av kulør.

God jul til dere alle!

S

Stereo_Mono

Gjest
    Virker å være en særs spennende PU denne AT33EV.

Satan jeg er mett nå... ;D Trengte en liten pause i mellom slagene her.

God jul!

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Da var alt med jula overstått :p

Høres ut som om det blir en p5 med tt-psu, med mindre jeg får en veldig god pris på p7.
    Og siden jeg har vært veldig fornøyd med billig pick-upen til Audio technica bestiller jeg nok den dyrere At 33EV innen noen dager.
    Får ta en tur innom hifisjappa i romjula.

Når det gjelder underlag har jeg bygd opp en liten plattform til platespilleren som den gamle p2 har stått på hele tiden
    Det demper det meste av vibrasjoner som kan forplante seg

Vedlegg

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    magnesmurf skrev:
    zimon skrev:
    Ikke lest den.. Orket ikke bla meg frem gjennom alle 69 sidene for å finne p5 omtalen, men hadde vært interessant å vite hvilken subplatter han benyttet og omtalen rundt dette. Får se om jeg orker å lete en dag ;)
    Du har alt fått lenke til en tråd på VinylEngine av samme. Den tråden er mye kortere og rett på sak om P5/oppgraderinger.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.919
    Sted
    Kongsberg
    Hei Magnesmurf.

Før du går noe videre ville jeg vurdert et annet underlag for platespilleren. Harde materialer og spikes
    er ikke noe særlig som underlag for en spiller fra Rega (og for den saks skyld mange andre spillere).

Som et rimelig alternativ ville jeg gått for bordplaten fra et Ikea LACK bord plassert på 4 sorbotanføtter.
    Som et noe mer kostbart alternativ ville jeg vurdert ProJect GroundIt:
    http://www.project-audio.com/main.php?prod=grounditdl&cat=accessories&lang=en

Ellers tror jeg en AT-33EV og ASR Basic bør gi gode resultater sammen med en Rega. I tillegg til P5 og
    P7 bør du også se etter brukte P25 og P9.

Ellers er det det værdt å få med seg det Espen sier. Går du for en dyrere Rega vil du klart få bedre lyd
    en med din nåværende NAD-spiller. Men samtidig vil du få samme type lyd. Ønsker du noe helt annet er
    det værdt å titte på andre merker. Brukte Thorensspillere med spiralfjærer bør være interessant (TD-125,
    126, 147, 148, 150, 160 og 166) - helst med noe annet enn originalarmen... En brukt Avid bør også være
    interessant. Kommer du over en brukt VPI Scout kan denne også være i prisklassen din. Da snakker vi om
    spillere med klart mer bassfundament enn Rega. Mer rockandroll - mindre strykekvartett.

Uansett får du ha lykke til videre...

mvh
    Gunnar Brekke

P.S. Er det noen som kunne låne ut en AT-33EV for test i Fidelity? Ta kontakt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gunnar_Brekke skrev:
    Hei Magnesmurf.

Før du går noe videre ville jeg vurdert et annet underlag for platespilleren. Harde materialer og spikes
    er ikke noe særlig som underlag for en spiller fra Rega (og for den saks skyld mange andre spillere).
    Det var det første som slo meg også. Stein og spikes er noe jeg har tilgode å oppleve som gunstig for slike platespillere. Mye bedre med noe som "drenerer" resonanser fra spilleren enn noe som bouncer det rett tilbake i spilleren.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Hvordan er det egentlig med disse MDF platene med Sorbothan føtter og Rega spillere?
    Har en Mission Isoplat dempe-plattform under min Cyrus 8XP forsterker og er litt bekymret for sideveis bevegelsene jeg får med denne til å bruke den på platespilleren.
    Forøvrig står min P9 fjellstøtt på en Apollo 2 hyller rack her. Men original vegghylle skal definitivt på plass i neste leil/ hus senere i år. Står for lavt for optimal betjening nå.
    Noen med erfaringer?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Isoplat er vel ikke laget for platespillere, men for elektronikk og cd-spillere? Det er dessuten veldig viktig at de står på et glatt underlag slik at den harde bunnen på føttene har minst mulig friksjon mot underlaget.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Vidar P skrev:
    Isoplat er vel ikke laget for platespillere, men for elektronikk og cd-spillere?
    Husker ikke helt, men tror den var i hovedsak utviklet for deres PCMII CD spiller.
    Skal ta en titt i mine gamle 1990 Mission/ Cyrus brosjyrer.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.150
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    magnesmurf skrev:
    zimon skrev:

Hei

Morsomt med denne tråden som ble vekket til liv igjen! :)

Regasnakket i bloggen min starter ca her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45219.880.html

Subplatteren er Groovetracer Reference.
    Info finnes her:
    http://groovetracer.com/subplatter_groovetracer.htm

Noen ord om denne i tråden på vinylengine.
    Har også levert en grundigere artikkel til et norsk hifi-magasin....

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.150
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gunnar_Brekke skrev:
    Ellers er det det værdt å få med seg det Espen sier. Går du for en dyrere Rega vil du klart få bedre lyd
    en med din nåværende NAD-spiller. Men samtidig vil du få samme type lyd. Ønsker du noe helt annet er
    det værdt å titte på andre merker.
    Helt enig. Den NADen er vel i stor grad en P2? Mer av alt kan man sikkert forvente, om enn ikke noe helt nytt og annerledes.

Da snakker vi om
    spillere med klart mer bassfundament enn Rega. Mer rockandroll - mindre strykekvartett.
    Rega strykekvartett? Jeg skal ikke påberope meg lang fartstid eller erfaring med platespillere.
    Men det jeg fikk ved å byte fra WT til Rega var nettopp mer fart, moro og smekk i lyden. Rock ble mer moro!

Mvh
    Rolf

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Liker meget godt den lyden rega med AT pick up gir. SÅ jeg vil gjerne ha mer og bedre av akkurat det ;)

Derfor jeg tankte at en dyrere rega og en dyrere pick up av samme merke vil gi de forbedringene jeg er ute etter.

Når det gjelder underlag er det kanskje verdt å bytte. Den erfaringen jeg sitter med så langt er at underlaget til platespiller jeg har, tar bort de fleste vibrasjonene som er i rommet. CD spiller som står rett i stereobenken får såpass med vibrasjoner at lyden der kutter ved for høyt volum, pga for store vibrasjoner i drivverket.
    Kanskje den hadde hatt godt av en dempeplate?

Problemet er at rommer har et meget mykt tregulv som gjør en knakende god jobb med å forplante vibrasjoner i gulv og vegger :p

Får se hva det blir til med tanke på spiller. Ønsker meg en p7, men ender nok opp med en p5.. Selv om jeg tidligere har angret på å kjøpe det økonomiske alternativet..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    magnesmurf skrev:
    Liker meget godt den lyden rega med AT pick up gir. SÅ jeg vil gjerne ha mer og bedre av akkurat det ;)

Derfor jeg tankte at en dyrere rega og en dyrere pick up av samme merke vil gi de forbedringene jeg er ute etter.
    Klokt å holde seg på kjente stier dersom du ønsker mer av det samme. Altfor mange tar altfor store sideveis steg heller enn fremoversteg. Og med såpass konsekvente og solide produsenter som Rega og AT kan man stole på at alt blir bedre, ingenting blir dårligere, og det vil skje fint lite sideveis skift i egenskaper.

Ang hylla; det er hovedsaklig luftbårne vibrasjoner som gjør at høymasse underlag er et problem; spilleren fanger opp vibrasjonsenergi fra lufta, og har ingen steder å drenere de annet enn i de myke koblingene, f.eks opphenget til pu'en.

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Så hvis jeg får en liten hylle til oppå den som står der med feks en treplate som grunn, så blir jeg kvitt det meste av vibrasjoner?
    Kan ikke fjerne hele stativet med spikes, da vibrasjoner fra stereobenken og gulv vil forplante seg hvis jeg fjerner denne.

Dog fortsatt litt i tvil angående AT mot dynavector. Har som sagt hørt mye bra ting angående begge, men er litt skeptisk mot forandringer når ting er bra..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    magnesmurf skrev:
    Så hvis jeg får en liten hylle til oppå den som står der med feks en treplate som grunn, så blir jeg kvitt det meste av vibrasjoner?
    Kan ikke fjerne hele stativet med spikes, da vibrasjoner fra stereobenken og gulv vil forplante seg hvis jeg fjerner denne.
    Ja god avkobling mot det underlaget du har er helt sikkert lurt å ofre noen tanker ja. Blir nok bra det!

trusa

Fersking
    Ble medlem
    09.05.2009
    Antall liker
    0
    Sted
    Stange
    Torget vurderinger
    1
    Hva med å se på denne hos hifi guiden Hamar http://www.opera-consonance.com/products/LP6.1.htm den kommer på ca. 10 000,- m en rimlig picup. Denne er liten og nett, men har god tyngde. Armen er et smykke og enkel og justere. Med denne armen har man utviklings muligheter. Denne er wifi også i følge kona.

Mvh trusa

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.150
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    trusa skrev:
    Hva med å se på denne hos hifi guiden Hamar http://www.opera-consonance.com/products/LP6.1.htm den kommer på ca. 10 000,- m en rimlig picup. Denne er liten og nett, men har god tyngde. Armen er et smykke og enkel og justere. Med denne armen har man utviklings muligheter. Denne er wifi også i følge kona.

Mvh trusa
    Kult med platespiller med innebygget wifi! ;D

Spørs om denne armen passer en Reganianer.....

Så spesiell ut den spilleren og moro med måten man kan bygge om fra 9" til 12" arm ved å sette sammen delene på en annen måte.

Mvh
    Rolf

Vedlegg

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ja god avkobling mot det underlaget du har er helt sikkert lurt å ofre noen tanker ja. Blir nok bra det!
    Da skal jeg se hvilke muligheter som dukker opp der. Egentlig burde vel en MDF plate med spikes gjøre susen? MDF skal jo være en ganske død "tresort"

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du er egentlig ikke ute etter så dødt materiale, men et stivt lett et som ikke bouncer energien fra spilleren opp og tilbake i spilleren. Denne plata, eller hva du nå velger, bør ikke hvile på spikes mot steinen under, det skaper ytterligere problemer. Bedre med en lavfriksjons kobling hvor energien finner en vei vekk fra platespilleren. Se f.eks på stålkulene i en Naim Fraim, og du skjønner prinsippet.

Det fins plenty gode artikler om fysikken i dette, men prinsippet er en "seismisk sink" som Townshend kalte sin underlagsplate i sin tid; i dette ligger at resonant energi ikke bør få anledning til å bounce tilbake i spilleren. Med et slikt underlag så vokser musikken plutselig i skala, rikhet og energi; det er tydeligvis utrolig hvor lite som skal til for å ødelegge dette med feil underlag, især på en ufjæret spiller.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Kan du anbefale noen gode artikler spesifikt, Vidar?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært publisert en del relaterte artikler i flere av de engelske bladene, sist for få år siden i Hifi News mener jeg å huske; jeg abonnerer på papirutgavene så har ikke linker.

Ellers har det vært et tema i forbindelse med Fraim, som jo er bygd etter dette dreneringsprinsippet. Synes jeg så et whitepaper eller noe slik på fysikken bak Fraim nylig?

Skal ta å scanne inn dersom jeg ramler over artikler i noen av de eldre bladene.

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært fint hvis du kanskje kunne anbfale et produkt Vidar? Alternativt finne en god artikkel om hvordan jeg kan bygge en silk plate? Hvilke føtter og hviket materiale platen bør være av bør nevnes i artikkel..

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Og da var pick up bestilt ;D

Det ble en AT-33EV.

Regner med å bli godt fornøyd med den 8)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.919
    Sted
    Kongsberg
    Hei igjen og gratulerer med bestillingen.

Som sagt har jeg aldri hørt nevnte AT-33EV selv, men ut fra
    egen tråd om denne pickupen, sitter jeg igjen med intrykk av
    at denne har en vesentlig varmere klangkarakter enn den
    originale AT-OC9 og noe varmere enn AT-OC9 Mk.II.
    Det burde fungere utmerket i en Regaspiller som kan være litt
    sval i klangkarakteren. Audio Technica lager gode pickuper, så
    dette blir sikkert bra.

Når det gjelder underlag til Regaspillere må jeg gjenta mine
    tidligere anbefalinger:

Ikea LACK bordplate ble først introdusert som et tweek for
    Linn LP-12, men fungerer også utmerket på Regaer. En av de
    engelske bladene testet ved en anledning en svinedyr spesialhylle
    laget for LP-12 der materialet var tynn balsa. Den fikk topptest,
    men det skinte igjennom at LACK gjorde mye av det samme for en
    brøkdel av prisen. 39-59 kroner har du råd til. Da får du løs en
    bordplate bestående av et meget tynt underlag som allikevel er
    rigid nok på grunn av den invendige rammekonstruksjonen. Plasser
    bordplaten på 4 sorbotanben.
    http://www.shopping.com/sorbothane-feet/products
    Et tweek må ikke være dyrt for å være bra. Eneste ulempe er at
    bordplaten er stor; 55 x 55 cm.

ProJect Ground It gjør også en kjempejobb. Denne har høy masse
    men enorm egendemping. Den passer dessuten bedre størrelse-
    messig sammen med platespillere.

Ønsker du å gå helt DIY ville jeg holdt meg unna MDF. Plater av
    dette materialet oppleves som ganske harde (de består av mer
    epoxy enn trefiber) så sannsynligvis gjør en god gammeldags spon-
    plate en bedre jobb. Gipsplater er også værdt å utforske.

Lykke til.
    Gunnar Brekke

Vedlegg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Vidar P skrev:
    Du er egentlig ikke ute etter så dødt materiale, men et stivt lett et som ikke bouncer energien fra spilleren opp og tilbake i spilleren. Denne plata, eller hva du nå velger, bør ikke hvile på spikes mot steinen under, det skaper ytterligere problemer. Bedre med en lavfriksjons kobling hvor energien finner en vei vekk fra platespilleren. Se f.eks på stålkulene i en Naim Fraim, og du skjønner prinsippet.

Det fins plenty gode artikler om fysikken i dette, men prinsippet er en "seismisk sink" som Townshend kalte sin underlagsplate i sin tid; i dette ligger at resonant energi ikke bør få anledning til å bounce tilbake i spilleren. Med et slikt underlag så vokser musikken plutselig i skala, rikhet og energi; det er tydeligvis utrolig hvor lite som skal til for å ødelegge dette med feil underlag, især på en ufjæret spiller.
    Vidar P skrev:
    Det har vært publisert en del relaterte artikler i flere av de engelske bladene, sist for få år siden i Hifi News mener jeg å huske; jeg abonnerer på papirutgavene så har ikke linker.

Ellers har det vært et tema i forbindelse med Fraim, som jo er bygd etter dette dreneringsprinsippet. Synes jeg så et whitepaper eller noe slik på fysikken bak Fraim nylig?

Skal ta å scanne inn dersom jeg ramler over artikler i noen av de eldre bladene.
    Ja, fint om du kan finne de artiklene, jeg skjønner stadig like lite av dreneringsprinsippet i forbindelse med mekaniske vibrasjoner, eller lydbølger for den saks skyld. Finner lite og ingenting som forklarer fysikken på en god måte. Transmisjon, refleksjon og dempning av bølger, ja, og avhengighet av materialegenskaper, ja også det,
    som f.ex. her;
    http://paws.kettering.edu/~drussell/Demos/reflect/reflect.html
    men analogier til vann som ledes vekk, eller til jording av elektrisitet som i "mechanical ground", finner jeg ikke.

Forøvrig er Max Townshends sin "Seismic sink" basert på det gamle og kjente og forståelige masse-fjær mekanisk filter prinsippet (liksom fjær-opphengte spillere).

http://www.regonaudio.com/SeismicSink.html
    "The basic idea behind vibration isolation tables-and the Seismic Sink-is to construct a mechanical filter by supporting a (large) mass on springs of some sort, either literal springs, bellows, air bladders, or some such thing. (The Sink is a flat, black two-piece platform with an air bladder between the two pieces; the whole thing sits on adjustable feet for leveling.) Such a system has a resonant frequency. Frequencies below resonance are transmitted to the supported mass. Frequencies above the resonance are greatly attenuated. For vibration isolation, one would like to have the resonant frequency as low as possible. This corresponds to lots of mass supported on compliant springs."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn