Hjelp! Ulyd fra høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Hei har i dag koblet opp et par Closer Vigo og får ulyd/skurring på noen få låter som høres tydelig på rundt 70-80db.
    Samtidig så kan jeg spille Yello klokkerent på 90-100db.
    NB! Hvordan legge ut video 🤪😵💫
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Videoen fokuserer veldig på midten av membranet, men det kan ha revnet i ytterkant. jeg vet ikke om det er fasiten, men du bør trykke forsiktig lags memranets ytterkant for å se om noe er gale. Legger ved et bilde fra mine høyttalere som revnet og laget litt lignende lyder.
    Vis vedlegget 991718
    Klarer ikke se noe og det er i begge høyttalerne
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Skrudde ut et element og terminalene var ikke særlig skrudd til, nesten løse men tviler på at det er grunnen! Får koble opp igjen i morgen og takker for forslag!
    Vet ikke om disse mailene hjelper
    IMG_9102.jpeg
    IMG_9101.jpeg
    IMG_9105.jpeg
    IMG_9104.jpeg
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    5.921
    Mål elementet med multimeter, still det inn på ohm og mål. Verdiene skal ligge i nærheten av oppgitt motstand, har du 8 ohms element så ca 6,5 til 7,5 ohm.
    Har du 4 ohms element så ca 3.2 til 3,9 ohm.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Hvis du spiller samme låta med driveren ute av kassa, får du da samme ulyd?

    Jeg tenker også skru ut faseplugg, se på gapet rundt spolen mot polstykket for å se om den er rimelig sentrert, sjekk opphengsbølge for hull/skader.

    Det er også sannsynlig at dårlig tilskrudde kontakter kan lede til dette. Dersom whizzer cone har løsnet en plass er det også en kandidat. Lissene ser ut til å være i fornuftig vinkel ut fra membranen så de er neppe årsaken her.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du spiller samme låta med driveren ute av kassa, får du da samme ulyd?

    Jeg tenker også skru ut faseplugg, se på gapet rundt spolen mot polstykket for å se om den er rimelig sentrert, sjekk opphengsbølge for hull/skader.

    Det er også sannsynlig at dårlig tilskrudde kontakter kan lede til dette. Dersom whizzer cone har løsnet en plass er det også en kandidat. Lissene ser ut til å være i fornuftig vinkel ut fra membranen så de er neppe årsaken her.
    Hei samme ulyd ute av kassa og med faseplugg ute!
    IMG_9118.jpeg
    IMG_9117.jpeg
    IMG_9115.jpeg
    IMG_9114.jpeg
    Er voldsomt fremtredende på enkel type musikk som kassegitar, cello etc men fraværende på feks Yello 🙈
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Lettere å svare hvis du kan oppgi frekvens heller enn cello/Yello !
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor er det lettere å svare? Høres mekanisk ut så en eller annen "resonans" som skjer som ikke skal være der.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Foreløpig disse tre låtene som jeg hører det på! Ihvertfall tydelig. Spilte gjennom platen Kari Bremnes Over en by nå og ikke noe ulyd 🙈
    IMG_9122.png
    IMG_9099.png
    IMG_9098.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg støtter forslaget om å bruke signalgeneratoren i REW og finne den frekvensen som trigger dette. Når lyden er der konstant er det lettere å lokalisere den. Bare husk å ikke kjøre på for mye effekt, for man brenner ting ganske mye lettere med kontinuerlige toner.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Jeg støtter forslaget om å bruke signalgeneratoren i REW og finne den frekvensen som trigger dette. Når lyden er der konstant er det lettere å lokalisere den. Bare husk å ikke kjøre på for mye effekt, for man brenner ting ganske mye lettere med kontinuerlige toner.
    Har ikke REW så redd dette blir litt komplisert men fikk dette svaret fra Closer nå og det er vel positivt ? Er vel uansett ikke noe som kan fikses uten og ha litt snøring vil jeg tro!
    Usikker på fraktkostnader da men ser ikke så galt ut
    IMG_9123.png
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Jacek er en trivelig kar! Vil tro at han du låner disse av også hadde samme ulyd?
    Hei dette var et bytte og fått tilbud og retur men vurderer og ta en service! Tidligere eier sier han ikke har merket noe og tviler ikke på det! Har spilt 3-4 låter nå av 50-60 siden i går som jeg hører dette på og er jo det som er litt merkelig
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Tænker det kan være fordi det er solid core og derfor et minimum af kontakt med de tynde ledere.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    5.921
    Tænker det kan være fordi det er solid core og derfor et minimum af kontakt med de tynde ledere.
    Ser at det er brukt solid core og de er skrudd rett i terminalene på elementet. Forklar meg gjerne utdypende hvordan det kan gi dårlig kontakt.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Ser at det er brukt solid core og de er skrudd rett i terminalene på elementet. Forklar meg gjerne utdypende hvordan det kan gi dårlig kontakt.
    Har fått strammet nå men ikke lett og ‘låse’ terminalen
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Dette er muligens dumt, men slik jeg forstår det, er det oppstått ulyd er på begge HT? Mener at det er relativt usannsynlig at samme feil oppstår samtidig på begge HT .
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Dette er muligens dumt, men slik jeg forstår det, er det oppstått ulyd er på begge HT? Mener at det er relativt usannsynlig at samme feil oppstår samtidig på begge HT .
    Ja enten så er de kanskje kjørt for hardt eller så vet jeg ikke! Problemet var også ganske ukjent for produsent!
    Det eneste jeg vet er at disse tynne solid core kablene inne i høyttaler knapt nok sitter fast i terminalene, ikke lett og skru til men det kan sikkert ikke lage disse ulydene! I tillegg så snakker vi nå rundt 3-4 av 100 sanger der hvor dette høres 🤣
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette er muligens dumt, men slik jeg forstår det, er det oppstått ulyd er på begge HT? Mener at det er relativt usannsynlig at samme feil oppstår samtidig på begge HT .
    I så fall maks uflaks...
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Ja enten så er de kanskje kjørt for hardt eller så vet jeg ikke! Problemet var også ganske ukjent for produsent!
    Slik jeg forstår det så er det ikke ulyd på frekvens-sveip, kun musikk? I så fall kan det være snakk om at en ikke får tid til å bygge opp en egenmode (resonans) på sveip. Da kan det være løse deler et sted.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Slik jeg forstår det så er det ikke ulyd på frekvens-sveip, kun musikk? I så fall kan det være snakk om at en ikke får tid til å bygge opp en egenmode (resonans) på sveip. Da kan det være løse deler et sted.
    Ja har gått over og finner ikke noe, heller ikke delefilter her så rett fra terminaler til elementer
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Skruer på terminal og føtter, kanskje noe på hyller eller noe annet utstyr som skrangler. Jeg ble litt sprø her hjemme for en tid tilbake, det var en serviettholder på stuebordet.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Skruer på terminal og føtter, kanskje noe på hyller eller noe annet utstyr som skrangler. Jeg ble litt sprø her hjemme for en tid tilbake, det var en serviettholder på stuebordet.
    Hører tydelig at det kommer fra bak faseplugg eller i det området
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.317
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en kunde som klaget etter en stemming på deres piano, 14 dager etter jeg hadde vært hos dem, skurring i instrumentet - sa de. Jeg måtte komme, og hørte selv skurring og det hørtes ut som at det kom fra pianoet, men erfaringsmessig så tenkte jeg at det er meget rart hvis pianoet plutselig skal skurre, så jeg ba dem å slå tonen mens jeg gikk rundt i rommet. Etter 30 minutter så fant jeg feilen, to krystallglass som sto for tett inntil hverandre på den andre siden av stuen. Fjernet det ene glasset, problemet ble løst.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    mekanisk vil jeg si , spole spider , eller tilmed kant opp heng

    Noen dynamiske elementer med åpne " spoler jeg hadde ,,, kunne puste inn dempe ull" ved hard spilling
    Demontering og fjerning av rusk ,, etter på så god som ny


    Med mindre du har kjørt dem så hardt at spolene har smelta ,,
    men da skraper svingspolen allerede ved å pushe sving spolen senter
    ( fordel fingrene i sirkel ) spolen skal gå fritt inn og ut uten ulyd

    du kan og provosere senter opp heng ved å pushe rundt hele veien med en finger,da kan du sjekke sentrering av spolen .Noen ele ment kan subbe allerede ganske tidlig

    Ville tatt vekk proppene " og gjort en sjekk
    Ellers ville jeg bruk denne ,, da kan fixeere frekvensen ,,, og vil du være avansert , spill av 2 eller fler generatorer . )

     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Hadde en kunde som klaget etter en stemming på deres piano, 14 dager etter jeg hadde vært hos dem, skurring i instrumentet - sa de. Jeg måtte komme, og hørte selv skurring og det hørtes ut som at det kom fra pianoet, men erfaringsmessig så tenkte jeg at det er meget rart hvis pianoet plutselig skal skurre, så jeg ba dem å slå tonen mens jeg gikk rundt i rommet. Etter 30 minutter så fant jeg feilen, to krystallglass som sto for tett inntil hverandre på den andre siden av stuen. Fjernet det ene glasset, problemet ble løst.
    Ja har holdt på slik opp gjennom da jeg har mye rart i stua 🤣 men dette kommer garantert fra driverne, flyttet høyttalerne litt lenger ut også og La Scalaene er flinkere på og lage ulyder og der har det hent jeg har flyttet på et par glass men ja dette er meget merkelig 😵💫
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg støtter forslaget om å bruke signalgeneratoren i REW og finne den frekvensen som trigger dette. Når lyden er der konstant er det lettere å lokalisere den. Bare husk å ikke kjøre på for mye effekt, for man brenner ting ganske mye lettere med kontinuerlige toner.
    Jeg hadde en lignende hendelse her for noen år siden hvor jeg fant nøyaktig frekvens slik som beskrevet her.
    Årsaken var en FIR eq som hadde gått bananas
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    mekanisk vil jeg si , spole spider , eller tilmed kant opp heng

    Noen dynamiske elementer med åpne " spoler jeg hadde ,,, kunne puste inn dempe ull" ved hard spilling
    Demontering og fjerning av rusk ,, etter på så god som ny

    Kan høre litt skraping når jeg bruker enfinger
    Med mindre du har kjørt dem så hardt at spolene har smelta ,,
    men da skraper svingspolen allerede ved å pushe sving spolen senter
    ( fordel fingrene i sirkel ) spolen skal gå fritt inn og ut uten ulyd

    du kan og provosere senter opp heng ved å pushe rundt hele veien med en finger,da kan du sjekke sentrering av spolen .Noen ele ment kan subbe allerede ganske tidlig

    Ville tatt vekk proppene " og gjort en sjekk
    Ellers ville jeg bruk denne ,, da kan fixeere frekvensen ,,, og vil du være avansert , spill av 2 eller fler generatorer . )

    Kan
    mekanisk vil jeg si , spole spider , eller tilmed kant opp heng

    Noen dynamiske elementer med åpne " spoler jeg hadde ,,, kunne puste inn dempe ull" ved hard spilling
    Demontering og fjerning av rusk ,, etter på så god som ny


    Med mindre du har kjørt dem så hardt at spolene har smelta ,,
    men da skraper svingspolen allerede ved å pushe sving spolen senter
    ( fordel fingrene i sirkel ) spolen skal gå fritt inn og ut uten ulyd

    du kan og provosere senter opp heng ved å pushe rundt hele veien med en finger,da kan du sjekke sentrering av spolen .Noen ele ment kan subbe allerede ganske tidlig

    Ville tatt vekk proppene " og gjort en sjekk
    Ellers ville jeg bruk denne ,, da kan fixeere frekvensen ,,, og vil du være avansert , spill av 2 eller fler generatorer . )

    Ved enfinger metoden så kan jeg høre noe skraping
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn