SOEDAL
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 22.03.2002
- Antall liker
- 506
Veldig flotte høyttalere du har. Hørte en del på dem på Hortenmessen når de var utstilt der. Likte lyden svært godt.
Ville testet noe som har direkte støtte for Roon side du har det, kan jo spille direkte fra PC også men det er ikke det som Roon er designet for. Hos meg spiller det klart bedre med Devialet som Roon endpoint en med usb fra NUC til Devialet. Tror ikke du skal forvente at QNKTC kan matche bra lper avspilt på din VPI. Ikke hørt VPI men dette gjelder bra platespillere generelt. Blue Note på cd (RVG) er det mange som ikke er helt fornøyd med, og har du en bra lputgivelse så skal det mye til får å matche denne.Stille og rolig her i tråden, men det spilles mye musikk. Veldig fornøyd med mine Ø høyttalere, regner med at de kommer til å bli boende her i mange år. Satser også på å kjøpe en til etterhvert til bruk som senterhøyttaler. Spesielt på vinyl syns jeg det låter veldig bra for tiden.
Derimot syns jeg fortsatt det låter litt uengasjerende når jeg spiller digitalt. Usikker på hvorfor, hadde en liten seanse i dag hvor jeg spilte Blue Train, både via Roon, CD og på vinyl. Vinylen låt best, det er forsåvdt greit nok - vanskelig å sammenligne ulike innspillinger, men fikk aldri helt foten på den digitale avspillingen - og det gjelder ikke bare dette albumet.
Jeg har en 2003 CD utgivelse, som jeg har rippet og lagt inn på NAS.
Den digitale kjeden ser omtrent slik ut
Alt 1
(lossless CD rip) PC (roon) - QNKTC DAC - Prosessor
Alt 2
Oppo - HDMI - Prosessor
Jeg syns det var veldig vanskelig å skille lyden på disse to, jeg syns KANSKJE det låt litt mer naturlig via Oppo, men det kan også være litt placebo. Switching mellom kildene tar noen sekunder, så selv om nivået var likt blir ørene litt nullstilt.
Hva kan jeg konkludere med dette, og hva kan gjøres for å forberede lyden? For meg virker det som en ekstern DAC har liten/ingen effekt da prosessoren uansett konverterer det analoge inn signalet om til digitalt når romkorrigeringen står på. Det mest logiske virker å kjøre signalet digitalt rett inn i prosessoren. Vurderer derfor å kjøpe en ren streamer - forhåpentligvis vil den gjøre litt med lyden, samtidig som det åpne for mulighet til å spille av høyoppløste filer.
Jeg har kikket litt på bluesound node2i, primært pga pris men liker også muligheten med å bygge på systemet etterhvert med lyd i flere rom osv. Flere andre spennende spillere der ute, men ønsker ikke å legge altfor mye penger i dette da det uansett er LPer som mitt foretrukne format. Mulig en annen effektforsterker hadde gjort susen, men syns det låter veldig bra når jeg spiller LPer.
Noen som har noen synspunkter?
Jo takk, er veldig fornøyd selvVeldig flotte høyttalere du har. Hørte en del på dem på Hortenmessen når de var utstilt der. Likte lyden svært godt.
Ja litt det jeg har tenkt også, hadde vært gøy å teste en god Roon endpoint, derfor jeg har kikket litt på blusound - den er jo muligens ikke helt high end, men antageligvis en oppgradering fra ren PC avspilling. Hadde vært gøy å teste.Ville testet noe som har direkte støtte for Roon side du har det, kan jo spille direkte fra PC også men det er ikke det som Roon er designet for. Hos meg spiller det klart bedre med Devialet som Roon endpoint en med usb fra NUC til Devialet. Tror ikke du skal forvente at QNKTC kan matche bra lper avspilt på din VPI. Ikke hørt VPI men dette gjelder bra platespillere generelt. Blue Note på cd (RVG) er det mange som ikke er helt fornøyd med, og har du en bra lputgivelse så skal det mye til får å matche denne.
Et skikkelig Hifi-rom! Veldig forseggjort.Dette er noe som har stått på ønskelista i flere år, vet ikke om kona ble lei pratet om det men nå fikk jeg en okki nokki til bursdagen, montert den idag så blir spennende å teste iløpet av helga.
Vis vedlegget 547847
Legger også ut ett par stemningsbilder fra kinoen, ser det er plass til flere plater i hyllene
Vis vedlegget 547848
Vis vedlegget 547849
TakkEt skikkelig Hifi-rom! Veldig forseggjort.Dette er noe som har stått på ønskelista i flere år, vet ikke om kona ble lei pratet om det men nå fikk jeg en okki nokki til bursdagen, montert den idag så blir spennende å teste iløpet av helga.
Vis vedlegget 547847
Legger også ut ett par stemningsbilder fra kinoen, ser det er plass til flere plater i hyllene
Vis vedlegget 547848
Vis vedlegget 547849
Nei, og godt er det også..Hehe, øl som må drikkes og plater som må spilles - gjør seg ikke sjøl det heller
Vis vedlegget 566553
Leste litt i denne fine tråden din og ditt innlegg fikk meg til å tenke litt. Jeg har akkurat skaffet meg vinylspiller etter 20 års pause - kun en billigmodell. Men har jo fått hakeslipp.Stille og rolig her i tråden, men det spilles mye musikk. Veldig fornøyd med mine Ø høyttalere, regner med at de kommer til å bli boende her i mange år. Satser også på å kjøpe en til etterhvert til bruk som senterhøyttaler. Spesielt på vinyl syns jeg det låter veldig bra for tiden.
Derimot syns jeg fortsatt det låter litt uengasjerende når jeg spiller digitalt. Usikker på hvorfor, hadde en liten seanse i dag hvor jeg spilte Blue Train, både via Roon, CD og på vinyl. Vinylen låt best, det er forsåvdt greit nok - vanskelig å sammenligne ulike innspillinger, men fikk aldri helt foten på den digitale avspillingen - og det gjelder ikke bare dette albumet.
Jeg har en 2003 CD utgivelse, som jeg har rippet og lagt inn på NAS.
Den digitale kjeden ser omtrent slik ut
Alt 1
(lossless CD rip) PC (roon) - QNKTC DAC - Prosessor
Alt 2
Oppo - HDMI - Prosessor
Jeg syns det var veldig vanskelig å skille lyden på disse to, jeg syns KANSKJE det låt litt mer naturlig via Oppo, men det kan også være litt placebo. Switching mellom kildene tar noen sekunder, så selv om nivået var likt blir ørene litt nullstilt.
Hva kan jeg konkludere med dette, og hva kan gjøres for å forberede lyden? For meg virker det som en ekstern DAC har liten/ingen effekt da prosessoren uansett konverterer det analoge inn signalet om til digitalt når romkorrigeringen står på. Det mest logiske virker å kjøre signalet digitalt rett inn i prosessoren. Vurderer derfor å kjøpe en ren streamer - forhåpentligvis vil den gjøre litt med lyden, samtidig som det åpne for mulighet til å spille av høyoppløste filer.
Jeg har kikket litt på bluesound node2i, primært pga pris men liker også muligheten med å bygge på systemet etterhvert med lyd i flere rom osv. Flere andre spennende spillere der ute, men ønsker ikke å legge altfor mye penger i dette da det uansett er LPer som mitt foretrukne format. Mulig en annen effektforsterker hadde gjort susen, men syns det låter veldig bra når jeg spiller LPer.
Noen som har noen synspunkter?
Slike Inne aktiviteter er egentlig helt greit spør du meg.Helt greit å starte ferien nå, får satse på at det blir litt fint vær fremover - har også ambisjoner med en dag eller to med plateshopping.
Men spiller ikke været på lag, blir det nok noen fine inne aktiviteter ala det jeg gjør i skrivende stund
Vis vedlegget 652230