Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.371
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det ser bøst ut, men noe må gjøres med båndspilleren. Nå har den et understell og fremtoning som minner om en blanding av noe fra Kontorrekvisita på Borgenhaugen og elmottaket til Elkjøp.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    15.112
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Merker du noe lydmessige endringer av byttet?
    Nå tenker ikke jeg på endringer ala sort kone fra NordOst under strømpadden, men mer endrede refleksjoner og endret volum bak og mellom høyttalerne.
    Synes selv lyden endret seg med rackbytte her i heimen, ikke udelt positivt, først og fremst lydbildet/stereoperspektiv og ikke på klang.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.402
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sideveggene i Studer-tralla er så solide at du kan få laget to skapdører med skikkelige hengsler i sidevangene.
    mulig du vil trenge en midtstolpe.....
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Vet ikke om det passer i "Hjemme hos Fosse"-tråden, men Fosse har vært borte i ettermiddag, dvs. hjemme hos meg.

    Han måtte jo få prøve seg på en av de platespillerne han vurderer å skaffe seg, og det så ut som han koste seg med den.

    andre_bergmann.jpg


    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.382
    Torget vurderinger
    24
    Merker du noe lydmessige endringer av byttet?
    Nå tenker ikke jeg på endringer ala sort kone fra NordOst under strømpadden, men mer endrede refleksjoner og endret volum bak og mellom høyttalerne.
    Synes selv lyden endret seg med rackbytte her i heimen, ikke udelt positivt, først og fremst lydbildet/stereoperspektiv og ikke på klang.

    mvh
    Ja, det gjør jeg.

    Hadde besøk i dag og fikk lite tid i sweetspot. Dessuten har jeg gått fra grafittspikes under Garrarden til myk avdemping så den låter anderledes. Det betyr at det egentlig kun er på tape jeg kan mene noe om lydforandringen. Jeg hører at det har skjedd noe med lyden etter ommøblering men får ikke helt bestemt meg for om det er bedre eller ei. På Garrarden hadde jeg tidligere feedback som gjorde at jeg ikke kunne spille høyt, helt borte på nytt rack med myk avdemping under spilleren.

    Kommer til å kjøre dempeplater under topphyllene. Og ellers fylle opp med bøker der det er ledig.

    Når det gjelder avskjerming av Studeren så blir ikke noe gjort før jeg har bestemt meg for om jeg skal ha komponenter i åpningen, hvilke, om jeg skal ha ny kasse eller ei. Å få dette helt greit estetisk skal ikke by på problemer, men setter ikke i gang noe før jeg har det praktiske på plass.

    RES, tusen takk for servering, anledning til å betjene Bergman og i det hele tatt god lyd.

    Vanvittig finish og byggekvalitet på Bergman. Av det flotteste jeg har vært borti, og svært avansert spiller. Har litt lyst på en Galder med Odin, skal innrømme det.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    15.112
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ofte litt vanskelige sånne endringer, å bestemme seg for om det er bedre eller ei.
    En glede å følge tråden din, takk for at du deler. :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    RES, tusen takk for servering, anledning til å betjene Bergman og i det hele tatt god lyd.

    Vanvittig finish og byggekvalitet på Bergman. Av det flotteste jeg har vært borti, og svært avansert spiller. Har litt lyst på en Galder med Odin, skal innrømme det.
    Man snakker ofte om eieglede, og ikke minst følelsen av kvalitet i bruk. Som du bemerket i går, bare den opplevelsen når vinylplata suges ned av vakumet på tallerkenen, gjør at man vil legge på plate etter plate.

    Jeg vet ikke hvor mange Galder det er solgt i Norge, men jeg tar gjerne med flere i klubben.

    Roy
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vet ikke hvor mange Galder det er solgt i Norge, men jeg tar gjerne med flere i klubben.
    Roy
    Om Fosse skal med i den klubben, må han trolig inngå noen kompromiss med seg selv. Kanskje litt klæint å montere flere armer på Galder, slik Fosse ser ut til å ønske på sin spiller:).
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Jeg vet ikke hvor mange Galder det er solgt i Norge, men jeg tar gjerne med flere i klubben.
    Roy
    Om Fosse skal med i den klubben, må han trolig inngå noen kompromiss med seg selv. Kanskje litt klæint å montere flere armer på Galder, slik Fosse ser ut til å ønske på sin spiller:).
    Ja, den tar jo bare fire tonearmer, trolig tre om Odin-armen er en av dem.

    Roy
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Der ser du hvordan det går når man ikke setter seg helt inn i sakene før man kommenterer;)
    Har googlet litt, og ser at de to "dekslene" i framkant, samt ytterligere én bak på h.side kan brukes som armbaser.
    Da kan vi kanskje konkludere med at Fosse er i mål da:)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Fosse hadde nok ikke vurdert den dersom den bare tok en arm.

    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.382
    Torget vurderinger
    24
    I går hadde jeg en av de dagene når anlegget låter dritt og man har lyst til å kvitte seg med hele opplegget.

    Kjøpe seg noen små nette høyttalere, klasse D-forsterker, gå all inn for streaming og rydde plass til en dyp sofa.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    425
    Torget vurderinger
    3
    I går hadde jeg en av de dagene når anlegget låter dritt og man har lyst til å kvitte seg med hele opplegget.

    Kjøpe seg noen små nette høyttalere, klasse D-forsterker, gå all inn for streaming og rydde plass til en dyp sofa.
    Fjern dimmere og LED-pærer og annet dritt som forurenser strømmen i kåken din :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.625
    Antall liker
    13.256
    Sted
    Sørlandet
    I går hadde jeg en av de dagene når anlegget låter dritt og man har lyst til å kvitte seg med hele opplegget.

    Kjøpe seg noen små nette høyttalere, klasse D-forsterker, gå all inn for streaming og rydde plass til en dyp sofa.
    Trøsten er at du ikke er alene om å ha slike dager Fosse. Heldigvis makter galskapen som regel å overvinne fornuften og nå nærmer jo julefreden seg. Det er lys i enden av tunnelen!

    -BB-
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De dagene kommer og går. Her i Krypten er det motsatt. Har hatt litt skitten elektrisitet i en periode som førte til at det var litt under pari. Nå er den perioden omme, og det låter bedre enn noensinne. ;D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.349
    Antall liker
    35.371
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tror alle har kjent på dårlige lyttedager. Da bruker jeg å ta en liten pause i stedet for å slippe inn oppgraderingsspøkelset . Når trangen til musikk er påtrengende så spiller det som regel bra igjen - og jeg har spart masse penger på forhastede kjøp.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.382
    Torget vurderinger
    24
    I går hadde jeg en av de dagene når anlegget låter dritt og man har lyst til å kvitte seg med hele opplegget.

    Kjøpe seg noen små nette høyttalere, klasse D-forsterker, gå all inn for streaming og rydde plass til en dyp sofa.
    Fjern dimmere og LED-pærer og annet dritt som forurenser strømmen i kåken din :)
    Har ikke noe med LED og dimmere å gjøre. Jeg bruker ikke LED-pærer og jeg har ikke endret på strømrelaterte saker på år og dag. Bare et par uker siden jeg syntes det låt fantastisk.

    Det handler nok primært om dagsform tenker jeg, den var ikke på topp i går. Og det er faktisk noe man skal være oppmerksom på. For på søndag formiddag låt det godt. Dagsformen er, i hvert fall for meg, en vesentlig bidragsyter til hvordan lyden oppleves.

    Og så er det mulig at jeg må flytte litt på høyttalerne som konsekvens av nytt rack som gir ny akustikk. Jeg hører at det er mer etterklang i rommet med nytt rack. Det handler nok om at nytt rack er mer åpent med færre midtdelere. Hyllene skal dempes med bitumen og bøker. Men viktigst av alt så må høyttalerplasseringen justeres som følge av ny akustikk.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Du brygger ikke på InfluenZa1 eller noe? Event "Early warning?". Har hatt noen slike erfaringer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.349
    Antall liker
    35.371
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Høyttalerplassering er alfa omega. Spedningsmønster og rom spiller selvfølgelig inn = en del av hele pakka , men jeg har opplevd større forskjeller mellom noen cm justering enn det man oppnår ved å bytte komponenter i anlegget. ( Avhengig av komponentene også selvfølgelig).
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Det handler nok primært om dagsform tenker jeg, den var ikke på topp i går. Og det er faktisk noe man skal være oppmerksom på. For på søndag formiddag låt det godt. Dagsformen er, i hvert fall for meg, en vesentlig bidragsyter til hvordan lyden oppleves.
    Kjenner meg igjen i det der. Spesielt de dagene da dagsformen også vekker han jæveln på venstre side som heter tinnitus. På gode dager overser jeg han glatt. På gode dager er han overalt.

    Samtidig er noe av det beste ved musikkinteressen at det kan snu dagsformen. En gørr, grå, stresset dag kan reddes av en sen kveldstime i godt musikalsk selskap.

    Det er vel heller ikke uten grunn at verdens beste universaltweak er noe godt i glasset...


    God bedring..til både deg & anlegget.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I går hadde jeg en av de dagene når anlegget låter dritt og man har lyst til å kvitte seg med hele opplegget.

    Kjøpe seg noen små nette høyttalere, klasse D-forsterker, gå all inn for streaming og rydde plass til en dyp sofa.
    Fjern dimmere og LED-pærer og annet dritt som forurenser strømmen i kåken din :)
    Har ikke noe med LED og dimmere å gjøre. Jeg bruker ikke LED-pærer og jeg har ikke endret på strømrelaterte saker på år og dag. Bare et par uker siden jeg syntes det låt fantastisk.

    Det handler nok primært om dagsform tenker jeg, den var ikke på topp i går. Og det er faktisk noe man skal være oppmerksom på. For på søndag formiddag låt det godt. Dagsformen er, i hvert fall for meg, en vesentlig bidragsyter til hvordan lyden oppleves.

    Og så er det mulig at jeg må flytte litt på høyttalerne som konsekvens av nytt rack som gir ny akustikk. Jeg hører at det er mer etterklang i rommet med nytt rack. Det handler nok om at nytt rack er mer åpent med færre midtdelere. Hyllene skal dempes med bitumen og bøker. Men viktigst av alt så må høyttalerplasseringen justeres som følge av ny akustikk.
    Problemet er nok at det ikke alltid passer å drikke nok på hverdager. Det tar seg opp igjen. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.398
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.382
    Torget vurderinger
    24
    Mange av dere andre som har tjue bitumenplater på ønskelista?

    Snart skal Avid ut døren og jeg på julebord, igjen.

    I morgen er planen å sette denne i 4point på Garrarden.

    5233DFCD-F6D8-424A-909B-54ABA4F9AEBA.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.137
    Antall liker
    8.157
    Torget vurderinger
    12
    Det kan jeg bekrefte av erfaring :). Som vanlig er pinlig nøyaktig montasje av største betydning, spesielt når det gjelder 3-dimensjonalitet og korrekt diskant på luftige og lettbente Colibri med sin skarpe nåleslipning. Jeg bruker super-nøyaktig-montasje-verktøyet kwil som ikke gir seg før alt sitter perfekt ;).
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.382
    Torget vurderinger
    24
    Det kan jeg bekrefte av erfaring :). Som vanlig er pinlig nøyaktig montasje av største betydning, spesielt når det gjelder 3-dimensjonalitet og korrekt diskant på luftige og lettbente Colibri med sin skarpe nåleslipning. Jeg bruker super-nøyaktig-montasje-verktøyet kwil som ikke gir seg før alt sitter perfekt ;).
    Jeg er selvsagt enig. Men, og dette kan ha vært litt tilfeldig, like før jeg pakket ned Avid satte jeg opp Colibri i SME V på denne og etter at jeg hørte den spille etterjusterte jeg ikke noe. Jeg pleier alltid å lytte og etterjustere, dette opplevde jeg som innertier på første oppstilling. Om jeg var heldig eller pickupen er lett å få til vet jeg ikke men matchen med SME V og trafo fra Fidelity Research var utrolig god.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    914
    "Jeg" er vel "verktøyet" Trondmeg referer til:rolleyes: Men mer korrekt er nok: Mint-lp Best-tractor (alternativt Acoustical system SMARTractor), Fozgometer, vekt, BRILLER, godt lys, testplater, ører, kaffe OG tolmodighet

    Gratulerer til trådeier med Colibri. Har forresten testet en slik i min egen 4Point i tillegg til det jeg har hørt av Trondmegs i hans 4p- er vel lite kontroversielt å hevde at dette graver frem detaljer fra godplatene

    Mvh
    Kwil
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.382
    Torget vurderinger
    24
    Fozgometer? Måler ikke det signalstyrke som grunnlag for azimuth og hopper bukk over fase?

    Spiller CD i kveld, lenge siden. Jeg vet, digitalt er juks, men det låter da riktig så godt likevel?

    Nå, kjeks og port.

    DD9EA254-AD97-4430-89E1-2A1D50DDBA70.jpg
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    914
    Fozgometer? Måler ikke det signalstyrke som grunnlag for azimuth og hopper bukk over fase?
    Jo da:)- har tilgang på Feickert adjust + som vil ivareta den biffen, men har foreløpig ikke tatt bryet her (det du bruker, eller?) Mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.382
    Torget vurderinger
    24
    Ja, men det var ment som en spøk, med et snev av alvor. Fint verktøy, om man føler for å være litt omstendelig. Må nok ta en runde med Adjust + når grompickupene skal på plass i ny spiller en gang neste år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn