Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.054
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare venter på at du enten skal få en hinduistisk eller kommunistisk åpenbaring i whiskyfylla og deler ut til de mindre bemidlede på asylet. :-*
    Kan vi ikke bare kalle det altruistisk, whiskyfylla eller ei? :)

Forøvrig er dette morsom lesning som samtidig gir meg superangst deluxe for å havne i high-endvinylfella.
    Min snart 36 år gamle 1610 Mk II får duge til minst èn av oss dør.
    En klok tanke. Dyrere enn heroin, det vinylkjøret. ;)

mvh

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.067
    Vi trenger da noen bilder av herligheten.

Vis vedlegget 478753

Jan Allaerts MC2 Finish Gold i Odin.

Vis vedlegget 478755
    Så estetisk vakker som Bergmann Galder er med KUN Odin armen er jeg ikke sikker på om jeg hadde orket å bygge den om til oljeboringsrigg med 2 kraner :rolleyes: men det går jo an og demontere. Ble helt mo i knea her jeg sitter av å se på underverket som både de og den godeste RES har herr Fosse.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.828
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Staselig moro og interessant å lese, Fosse!
    Det er berikende å vite at slike oppsett er å finne her på HFS og erfaringene deles på en utmerket måte, så en har noen referanser å forholde seg til, å strekke seg mot.
    Med tanke på hva du satt på fra før, så er det ikke til å tro at det toppes. Men det skjer, altså. Og det i kombinasjon med utsøkt design i tillegg.
    Grattis! :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Interessante og nyanserte betraktninger Fosse. Du kunne hatt hifiblogg du:) Sånn en koselig en som jeffsplace.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.847
    Sted
    oslo
    Tusen takk for lytten i går Fosse!

Det var storveis å endelig få kommet innom dørkarmen og sjekket ut huset, katta og selvfølgelig riggen i levende livet.
    Ingen tvil om at du har det godt der oppe, og med et slikt overflødighetshorn av flotte kilder, armer, stepups og musikk så tviler jeg på at du kommer til å kjede deg med det første - bare vakumfunksjonen på bergmannen er vel i seg selv all underholdningen man trenger.

At vi ble lesset ned av kaffe, kaker, vin og øl av beste sort gjorde jo så vi egentlig ikke ville gå igjen, og hadde det ikke vært for vår stakkars sjåfør som måtte holde seg på vannvogna med sitrende lepper og desperate flakkende blikk mot drikkevarene, så hadde vi nok ikke forlatt åstedet før solen stod opp igjen.

Kommer med andre ord gjerne tilbake, og du er hjertelig velkommen hjem til meg når du skulle føle for det :cool:

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.137
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hatt skivene i ca 15 år så de har blitt spilt en del, de som er vist på forrige side og også live-albumet vist under (Japan-press).

Av de nyere utgivelsene er det standardpressinger og dessverre noen Simply Vinyl.

Vis vedlegget 477742
    Du mangler(?) min favoritt, A Trick of the Tail. Det syvende studioalbumet og debuten til Collins som vokalist. Jakter på den på vinyl og har lest hundrevis av innlegg på forumet til Hoffman uten å bli særlig klokere. Orginalpress fra 1976 eller 2008 Nick Davis remix på half speed mastering. De lærde strides, men det virker som om at alle pressingene låter noe tynt og pistrete...

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    Morsomt å lese dine betraktninger av Bergmann Galder med Odin-armen. Til opplysning så var bassgjengivelsen kanskje det jeg la størst merke til av lydforbedring da jeg byttet fra Bergmann Magne-armen til Bergmann Odin. Samtidig som dynamikken økte på både makro og mikronivå siden jeg opplevde at støygulvet sank med Odin-armen.

Jeg har for øvrig også både Thomas Schick og Kuzma 4Point på lista over alternative armer til Galder-spilleren hvis jeg skal ha en ekstra arm på den. I mitt tilfelle blir det nok uansett bare en arm til, men når det blir, er ikke bestemt ennå.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    Morsomt å lese dine betraktninger av Bergmann Galder med Odin-armen. Til opplysning så var bassgjengivelsen kanskje det jeg la størst merke til av lydforbedring da jeg byttet fra Bergmann Magne-armen til Bergmann Odin. Samtidig som både oppløsning, detaljering og dynamikk økte på både makro og mikronivå siden jeg opplevde at støygulvet sank med Odin-armen.

Jeg har for øvrig også både Thomas Schick og Kuzma 4Point på lista over alternative armer til Galder-spilleren hvis jeg skal ha en ekstra arm på den. I mitt tilfelle blir det nok uansett bare en arm til, men når det blir, er ikke bestemt ennå.

Roy

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.629
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    En stund sedan jag spelade den, men min är en Holland-pressning från -76. Klarar inte minnas den som någon ljudmässig karamell, men det är som sagt en stund sedan sist den snurrade.

173BBF9F-D176-4F60-AC96-1B9E0BF73515.jpg

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Tillykke med den nye.
    Din beskrivelse, passer til hvad jeg selv hører med tangent-arme generelt.
    Billedet fremstår mindre beskåret, ingen afklippet kanter, med tangentarm.
    Og så alle de der forskellige niveauer af hårdhedsgrad, der bliver slået igennem med (tromme, bækken), og endda fremstå samtidig, i flere og varierende grad.
    Myriader af forskelle.
    Men ideelt set, burde du beholde dine gamle pladespillere. Efter nogle måneder kunne du genhøre dem, og først da kan du være sikker.
    Når man får noget nyt udstyr, hører man jo gerne, alt det nye udstyret tilfører anlægget. Men mister man noget, går der nogen tid, inden man savner det.
    Men det kan jo også være helt idiotisk, med en sådan fremgang, med tanke på de meget høje priser, dit udstyr generelt koster. (pøj-pøj).:cool:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.891
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for lytten i går Fosse!

Det var storveis å endelig få kommet innom dørkarmen og sjekket ut huset, katta og selvfølgelig riggen i levende livet.
    Ingen tvil om at du har det godt der oppe, og med et slikt overflødighetshorn av flotte kilder, armer, stepups og musikk så tviler jeg på at du kommer til å kjede deg med det første - bare vakumfunksjonen på bergmannen er vel i seg selv all underholdningen man trenger.

At vi ble lesset ned av kaffe, kaker, vin og øl av beste sort gjorde jo så vi egentlig ikke ville gå igjen, og hadde det ikke vært for vår stakkars sjåfør som måtte holde seg på vannvogna med sitrende lepper og desperate flakkende blikk mot drikkevarene, så hadde vi nok ikke forlatt åstedet før solen stod opp igjen.

Kommer med andre ord gjerne tilbake, og du er hjertelig velkommen hjem til meg når du skulle føle for det :cool:
    Kan skrive under på alt det der over.

Det var så trivelig at vi omtrent glemte å lytte lyd. Men at det - uansett kilde - generelt var imponerende, med en nydelig mellomtone, er sikkert og visst.

Alternativt: med såpass stor og tidlig bedugging blei det så mye og konstant skravel og skitprat at det gikk ikke an å høre ørens musikk.

Alternativ 2: lommeboka prøver å glemme det meste, feks det den mono-emt-pu klarte å få ut av mono-skivene.

Perfekt ettermiddag og aften, mao. Egentlig ikke så overraskende det.:)

(Tenkte litt mer på hvordan du får til det at eksgjester etterpå ikke beleirer huset ditt, det må kanskje være det at du serverer så mye og så god sjenk at adressen din forsvinner ut av minnet? med alkoholen?)

Takk for titten!

HSJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Wow. Dette var godt skrevet. Takk.
    Slutter meg til .. overinteressant ... Men da vil du si at denne vakuumfunksjonen, hvor plata suges fast (?) er en annen måte å takle resonanser i plata på, som Avid jo snakker så mye om i forhold til sitt eget clampesystem?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med fantastisk platespiller og inntrede i Bergmann-ligaen, Fosse.
    Spennende å lese at dine betraktninger om bass, ro, hvordan dynamikken arter seg og hvordan opptak som kan ha enslags overstyrt kvalitet på andre spillere, fremstår rene, åpne og luftige på spilleren din. Det er helt på linje med mine erfaringer med min Bergmann Magne, så det er tydelig at familielikheten er der.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    dette har jeg mast om i årevis
    luftlagrede tangential armer
    omtrent som med horn og rør
    never looking back

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det blir lettere å nyte musikken, når den løses opp og presenteres helt fritt for fnitter og urenheter
    alt flyter mere naturlig....

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gratulerer med ny spiller, for det første.

Takk for glimrende beskrivelser, for det andre.

Jeg kjenner få som er så opptatt av å ha reelt belegg for det de sier om hifi. Store ord er nå en ting, men fra din kant er de til å stole på.

Denne spilleren kommer jeg gjerne på besøk til. :)

Sist redigert av en moderator:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    S&B s gitterchoker låter bedre enn Lundahls...liker heller ikke printmonteringsstandarden til LL
    Vet jeg kjaser mye om Thomas Mayer, men han er av de som hevder dette. Samtidig virker fyren være relativt edruelig i sine betraktninger rundt lyd ved at han for eksempel er lite interessert i kabler fordi forskjellene er så vidt små sammenlignet med andre komponenter i kjeden. Kabeldrøfting var ikke poenget, poenget var snarere at kanskje ikke Lundal selv lytter så nøye til produktene, men har fokus på å produsere det teoretisk beste. Jeg spør, det er ingen påstand.
    Ikke usannsynlig. Lundahl selv sier jo at han ikke er «audiofil». Om det i seg selv betyr at man konkludere med at konkurrentene lyder bedre, avstår jeg fra å mene noe om.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men en ting mens jeg kommer på det. Det var snakk om en VdH på spilleren?

Hvis jeg ikke husker feil fra jeg var med på styringa med VYGER hos terryboy. VYGER var ikke spesielt begeistret for VdH på siner armer. Jeg antar at det er noe med den veldig høye effektive massen slike armer får lateralt, og ofte veldig høy compliance på pickuper fra VdH. Lydmessig forsto jeg ikke at det skulle være noe problem, men usentrerte plater gir en sideveis bevegelse ved 0,55 Hz, og dette kunne gi problemer med levetid/driftssikkerhet med enkelte pickuper.

Bare som et 'heads up' om noe du bør sjekke nærmere.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Takk for svært hyggelig besøk i går, virkelig trivelig. Artig å treffe folk fra forumet i levende live, og i går var det jo i tillegg gilde folk, det gjør det jo ikke mindre interessant.

Dere kom på mange måter til et anlegg i full ommøblering og i går opplevde i hvert fall jeg det jeg har påpekt tidligere når hyllene er for tomme - det er noe som spiller med og jeg opplevde lyden som noe «masete» når vi dro på volummessig, uavhengig av kilde. Ja, nå er jeg ferdig på utstyrssiden for i år og vinteren skal brukes til å lytte til musikk, jobbe med oppsettet og optimalisere det som står her. Neste inn er asfaltplater under platene i racket.
    Stor takk for alle hyggelige kommentarer fra flere, dere vet dørene er åpne.

@Nils Valla, du har selvsagt fullstendig rett, lett å ta feil av forandring og forbedring. Lettere å legge merke til det som er nytt enn det som mangler. Ofte vil slikt først avdekkes over tid ved at det er noe man savner, men lettest er det selvsagt ved å kunne reversere prosessen for å kunne konkludere. Det har jeg altså ikke gjort her, men denne gangen er jeg rimelig sikker i min sak.

Bergmann blir stående, Accuphase får vi se på, men jeg har med vilje ikke gitt den for mye tid, og her har jeg jo også gammel referanse tilgjengelig.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du tar sjanser: ferdig med utstyrssiden for i år! første uken i februar :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Noen ganger kan man begynne å lure, og tvile. Tilsynelatende små endringer i oppsettet gir vesentlige endringer i lyden og det som skulle vært store endringer gir mindre utfall enn ventet. Da jeg kom hjem i går og sank ned i lyttestolen opplevde jeg lyden som hard og skingrende. Hmmm… Det var jo det jeg opplevde søndag også tenkte jeg. Men da hadde jeg antatt at det skyldtes at jeg satt så off center. Ble rimelig irritert og tenkte først det hadde med ommøblering av racket å gjøre. Hva har jeg gjort siden lørdag kveld tenkte jeg? Jeg får forsøke å reversere alt jeg gjore søndag formiddag. Jo, jeg hadde forsøkt å vatre opp stativene på nytt ved å dytte flere papirbiter under stativene mellom disse og gulvet. Joda, det var biter der før også, bare ikke så mange. Tok disse bort igjen og opplevde lyden som langt mer behagelig og uten denne skingringen. Fruen hørte det samme. Jeg måtte jo spørre for jeg lurte på om jeg var langt inne i placebotåka. Hun er oppmerksom på placebo-effekten og mente til sammenligning at det var liten forskjell mellom Accuphase og Ares + Gryphone.

Jeg forsøker å fremstå som et tenkende menneske i alt vi driver med innen denne hobbyen, men så skjer sånt som dette og jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Helt ærlig, jeg dro ut noen papirbiter fra under stativene og det var vesentlig endring.

Det betyr for ordens skyld ikke at demping av rack er avblåst.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    samme type papir, densitet? papp?
    siden du har tregulv er vel den softe koblingen mellom gulvet og rackbena gunstig
    når du legger imellom papir isolerer du de fra hverandre/lager en hardere mere dens kobling, som tydeligvis hever resonnansen i racket opp i et område der det er ugunstig.
    mitt råd: sjekk lyden uten papir i det hele tatt..låter trolig best..
    har aldri utelukket noe som helst i jakten på godlyd......
    keep an open mind.....

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Audiopaper by Fosse (C) (TM) ? Yours for only USD1199 pr oz...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Det handler nok om at jeg ved uhell har klart å få høyttaleren til å stå ustabilt, og at det har resultert resonanser. Og jeg ser den, fremstår som en tulling :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.847
    Sted
    oslo
    racket burde jo være ganske dempet med alle hyllene fulle slik det står nå, så man skulle jo ikke tro at det var synderen nei.

måtte du løfte på høyttaleren når du fjernet papirbitene?
    Det kan jo hende det var litt dårlig kontakt i HT kabelen som vrikket seg på plass igjen når du flyttet på den.

Ellers så er jo akustikken en kompleks og lunefull elsker, så det kan jo hende de få gradene med endring var nok til å sende lyden i feil retning og øke etterklangen.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.927
    Det der forbauser meg ikke. Det er flere ganger jeg har undret mye etter og ha skiftet underlag av alle typer under både rack og komponenter.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    siden du har tregulv er vel den softe koblingen mellom gulvet og rackbena gunstig
    når du legger imellom papir isolerer du de fra hverandre/lager en hardere mere dens kobling, som tydeligvis hever resonnansen i racket opp i et område der det er ugunstig.
    keep an open mind.....
    Det jeg har hatt tidligere, og som jeg gikk tilbake til i går, er å dytte enkelt/dobbelt papir løst under til at de ikke vipper.
    Jeg er åpen for alt så lenge det bringer meg fremover. Dette er jo i tillegg gratis.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.629
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    keep an open mind.....
    Det jeg har hatt tidligere, og som jeg gikk tilbake til i går, er å dytte enkelt/dobbelt papir løst under til at de ikke vipper.
    Jeg er åpen for alt så lenge det bringer meg fremover. Dette er jo i tillegg gratis.
    Har samma "problem" här. Ojämnt trägolv under. Papperslappar mellan golv och stativ mot ojämnheter. "Identiska" högtalare och stativ. Tar gärna mot tips jag också.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok så det var bare under ht stativene?
    ville uansett droppet papir ...har du skjevt/ujevnt gulv!? en mann i din stilling? :cool:

Janpe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Antall liker
    781
    Det er forskjell på 2 og 3-lags toalettpapir også hvor sistnevnte er best mot tregulv.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Fosse. Er det dig selv, der styrer mængden af luft til armen?
    En ændring af luftniveau til armen, kan sagtens ændre diskanten.
    Andre hifi-entuitiaster, man læser om, ordner problemet, løst gulv med lægge en flise under ht.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.535
    Torget vurderinger
    27
    Fenomenet jeg beskrev er uavhengig av kilde, jeg har så mange kilder at det er avdekket. Det lå i kobling mellom gulv og høyttaler, det selvsagt rom for å dra alt lenger og veien videre går gjennom fortsatt jobbing med rack og muligens akustikk. Poenget var den overraskende opplevelsen og "problemet" ligger i at man ikke tenker over at små ting kan ha store konsekvenser. Når jeg nå er klar over betydningen av det hele er det jo bare å prøve å feile og da er det på mange måter ikke lenger et problem.

Luftstyringen har jeg ikke satt meg inn i foreløpig. Spilleren har én stor pumpe/strømforsyning som har kabel til motorenheten på spilleren og slange for lufttrykk til arm og slange for vakum til tallerkenen. Denne slås på ved installasjon og går ellers i dvale om spilleren står avslått. Et trykk på startknappen vekker vakum/trykkluft til live. Genialt og utrolig brukervennlig. De kan når de vil disse danskene.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Akkurat dette med kobling/avkobling mellom gulv og høyttaler er definitivt et tema som fortjener oppmerksomhet hos deg, André.

Jeg har mer enn en gang kjent bass gjennom føttene hos deg, i større grad enn jeg opplever hjemme og hos de fleste andre jeg har besøkt. Du har nok et over snitt levende gulv, og det fortjener oppmerksomhet. Dette blir ikke mindre viktig når det gjelder platespillere som til syvende og sist står på det samme gulvet.

Jeg ville definitivt prøvd SD-føtter eller lignende, om ikke annet, så for læringens del.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hos meg skapte subwooferne en "bølge" i plankegulvet som kunne kjennes og måles med aksellerometer i lytteposisjon
    dette tok noe av impulsresponsen i bassen og nedre midbass
    satte hvert tårn på 4 Rubloc trisolator
    nå kan det hverken høres eller måles lenger, og midbass-dypbass er merkbart tightere og renere
    jeg har så du kan få prøvd....
    your call.....
    i mellomtiden kan du laste ned på mobilen appen vibrometer
    legg den ved bena dine i lytteposisjon og spill noe basstung musikk.....:cool:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    Isotek Seismic Podiums som jeg bruker kan fint justeres slik at høyttalerne står i vater uansett ujevnheter i gulvet.

Les testen min av dem her: https://joom.ag/VpOL/p36

Dog koster de jo litt...

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn