Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Der var vi igang igjen, første dag etter endt OVK-tur til København.

Anlegget er oppe og spiller:

1) Joule Electra effekt reparert. Tilfeldigvis gåene effektrør i andre blokka, men null problemer
    2) Forforsterker venter på nye kondiser men låter likevel topp, de lages på bestilling :cool:
    3) «Ny» Studer, trenger kanskje litt justering, men spiller.
    4) Ny tape
    5) Hauger og lass av ny vinyl

FDC406C0-4148-49C0-8B10-3E624BB07F76.jpg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.598
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    De tapene där hade jag faktiskt glömt att jag har! Sånn går det när all hifi ligger nedpackat i flyttesker och sommaren gått till andra göromål. Desto bättre höst i möte. :)

Grattis med friskmeldt anlegg!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Takk for det Cross, den nye Studeren trenger nok litt justering, høyre spole kjører fryktelig vinglete, og det skyldes ikke spolen. Men, nå er ikke det den store bekymringen, anlegget er oppe, og det spiller. Lånte bort riaaen på forsommeren så nå er det ny runde med støyreduksjon og oppkobling, min modifiserte riaa er krevende slik, når den skal kombineres med tre separate stepups.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.598
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    På tal om RIAA. Du sa ett eller annat om din och min Ares under middagen på lördagen som jag inte helt fick med mig (eller förmodligen inte förstod något av) efter vinintaget. Det får vi ta en dag snart.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Igår, ny fuktig kveld på Hanami. Idag, oppe rett over klokken åtte for å servere murerne kaffe, ikke pokker om noen skal jobbe her uten å ha blitt tilbudt en skikkelig kopp kaffe før arbeidet starter ;)

I kveld, Pink Floyd på tape: Dark Side of the Moon, Animals, Wish You Were Here, nå The Wall.

Ellers vaskes det mye «ny» vinyl om dagen, fra OVK-turen til Køben. Venter på nye hyller for å bygge sammen stereorackene, venter på Duelundkondiser til forforsterkeren, fått oppgradert pumpa til Bergmann med «lyddempere».

I morgen blir det messe.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    4643D884-D0A1-46DB-A98F-007AC0142DD3.jpg

Bildet over er fra da Bergmann var hos NAT for å ettermontere lyddempere for pumpene til Galder. Opplevde ikke plagsom støy tidligere, men nå skal støygulvet bli enda lavere. Jeg har ikke fått testet hvor stor forskjellen er.

Foran huset har det fra det ble bygget på tidlig 80-tall vært en fylling etter sprenging av tomt. Her har forrige eier dumpet byggavfall, malingsspann og plastpotter (vi snakker kubikkmetervis) I noen runder og over flere år har jeg gravd opp alt avfallet og fått det transporter bort. Men, lite gror på luft, som er konsekvensen av å plante i steinfylling, og vanskelig fremkommelig var det også, fikk aldri «styr på fyllingen». Titusener ble brukt på sedum, to år senere borte. Derfor full omorganisering av steinrøysa med etablering av støttemurer i naturstein og gulv med Pillarguri.

8C585D97-1B20-413A-A5EB-BBA70A59CE43.jpg

«Rydding av fylling og flytting av stein, noen få år tilbake.

0A274A13-0488-4777-85BE-33CE9F86B4DF.jpg

Kløyving av stein, noen hundre sekker betong, en kubikk leca og noen hundre arbeidstimer senere. I høst har jeg hatt hjelp, men tidligere år har egeninnsatsen vært betraktelig.

18C51716-71EC-4A82-9077-BC78353E176C.jpg

6923999A-8B14-4738-B422-22D730961E9E.jpg

Vi skal tilbake til vinyl, tape, rør og trafoer, dere må bare være litt tålmodige, jeg driver med så mye annet.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.878
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Godt jobbet, det ble veldig fint. Det ser ut som at det var verdt slitet:)
    God tur til Horten. Pass på at du kommer deg innom Responsrommet. Uten å kjenne deg tror jeg det er lyd for deg.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.598
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Blir väldigt bra det där Fosse!

Kunde tänkt mig en lik trappa på nordsidan av huset. Där står det en sliten stentrapp som sett bättre dagar och i tillägg kunde gått hela vägen ned.

2B565D54-C987-4F29-9557-0E5BD5F77257.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Takk for hyggelig tilbakemeldinger gutter. Ja, det er mye arbeid, veldig mye arbeid. Jeg har som nevnt gjort mye selv tidligere år, men skal ikke ta æren for det som har blitt gjort av muring, graving og steinkløyving i høst.

Gleder meg til å plante til våren, nå som det er mulig å få jorden til å ligge. Men, først må vi slå ihjel noen hundre timer i sweetspot.

Nå, en øl og Chet på Garrard 301 + EMT997 + EMT TSD15 + Accuphase C-27. Det er ingen dårlig avslutning på uken.

D6F7B451-86BA-418F-833B-A04F6D7D39CC.jpg

woodrand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Åh, den der mangler jeg, Fosse. Er herved satt på lista... Hva var inntrykket ditt av Horten i år, forresten..?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.447
    Torget vurderinger
    4
    Blir alltid litt trist av Chet.
    Ikke bare av den opplagte melankolien og den ungdommelige romantiserende lengselen da han sang som ung, men mest av de siste årene.
    Det var en mann som visste alt om motvind. Og for sikkerhets skyld var han flink til å rote til retningen selv også.
    At han døde ved å falle ut av et hotellvindu i Amsterdam var bare så typisk han.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Startet så vidt med rørrulling i dag. Ut gikk rørene som stod i ved kjøp:

0174A196-8F24-410B-93FA-15AB468D177A.jpg

Inn kom disse:

510E9581-41E6-4D45-97C1-728A5ED76602.jpg

Varmere lyd, mer fylde. Denne forforsterkeren er hinsides god, punktum.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Ikke egentlig, jeg har null peiling og null erfaring. Har aldri skrudd og har egentlig liten forståelse av det tekniske med bil. Men, bladde litt her for å sikre at jeg kjøper rett dekk til felgene jeg kjøpte i fjor. Har ikke kommet noe lenger med de heller. De trenger nye dekk og lakkering. Overtok hytte i våres og så ble det leting etter båt. Nå er det byggeprosjekt hjemme og så har det vært litt ymse galt med stereoen. Nå har jeg bestemt meg for at det skal inn dedikert kurs til stereoen i løpet av høsten. Håper å få timet det slik at jeg slipper unna med én nedkobling av anlegget og kan ta ny kurs samtidig som jeg får bygget sammen stereobenken. Vedrørende bilen, så har jeg hatt 911-en inne og gått igjennom pakninger på motoren slik at den nå ikke lenger trekker falsk luft. Byttet en "engine ckranshaft position sensor" og tenkte nå bytte potte som ble "krisesveiset" i fjor etter at den revnet på Vestlandet. Har blitt en del kjøring i høst, høsttur med PCN og nå tur til Grythyttan og muligens nytt besøk på Bjertorp slott. Porsche-interessen blomstret opp litt sent i år, først helt på slutten av sesongen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    for mange jern i ilden= for lite tid til hver lidenskap

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Neida, det har bare hopet seg litt opp, om en måned er alle problemer løst og alt i orden. Må ha litt pusle med, hvis ikke blir det kjedelig.
    Snurrer flere tapes hver kveld nå så null stress.

Hvilke(n) tape er det forresten du lånte av meg? Det ble så mange tape i fjor at jeg husker ikke lenger hva jeg har.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg lånte vel et par fra Jonathan i IP...trodde du fikk de tilbake...
    må sjekke
    legger du RC på benken og dropper tralla da?
    mvh
    Leif

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Fint om du sjekker.

Jepp, skrur av stativet under og legger den oppå. Da blir den litt lavere, men den betjeningsulempen lever jeg med. Så får vi se på sikt om jeg løfter den ut av standard kasse og får laget en ny i treverk, eller om jeg lar den stå i original. Uansett så gjør jeg ikke noe som ikke er reversibelt så den kommer til å kunne tilbakeføres til original stand uten videre.

• Liker
    Reaksjoner: LMC

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Tirsdager er ikke synonymt med motgang: Woodrand tilbyr seg å hente meg på jobben så jeg kan få tatt en titt på nyanskaffelsene. Greit, ny pickup, riaa og arm, men fremfor alt fikk jeg prøvekjøre hans nye RS4. Dæven, det sparker, selv på ring 2 i rushtid. Dessverre måtte jeg alt for tidlig hjem, fruen hadde hatt lammesteken stående på langtidssteking siden kl 12. Vi drikker ikke i ukedagene, med mindre middagen krever det. Sender varme tanker i retning Powerpoint mens jeg snurrer fersk vinyl, leser nyinnkjøpt bok og nipper til nok et glass - borte i morgen, så ikke noe å spare på.

Woodrands oppsett, dit skal jeg tilbake, det er at av de deiligste anleggene jeg vet om.

8FE7DF53-22F2-4FDE-BF11-5D0F783ACF63.jpg

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.442
    Vi var nære på å kjøpe den der til helgens elggryte. Ble en Fontodi Chianti Classico 2015 i stedet.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Nettopp hentet bilen, ny potte og endestuss, klar for gourmettur til Sverige.

IMG_5793[1].jpg

Duelund bekrefter igangsatt produksjon av kondensatorer. Men undres over hvor nødvendig dette var, kan ikke høre noe annet enn at preen spiller glimrende as-is. Men godt for nattesøvnen er det å bli kvitt deler som lekker.

Bergmann: Der har jeg fått oppgradert pumpe med lyddempere. Liten ulyd i motor ved 45 rpm resultert i at jeg fikk en helt ny motorenhet. Og så måtte bunnplata byttes, for den nye motoren er større og kraftigere enn den gamle. Super service fra Bergmann og Norsk Audioteknikk, virkelig!

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.451
    Sted
    Sørlandet
    Nettopp hentet bilen, ny potte og endestuss, klar for gourmettur til Sverige.
    Når enden er god....

Fosse, det er virkelig fint å lese i den flotte tråden din igjen etter sommerdvalen. Dine skildringer om så mangt er deilige avbrekk fra evindelige kabeldiskusjoner og diverse andre usakeligheter.

Takk!

-BB-

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.052
    Foran huset har det fra det ble bygget på tidlig 80-tall vært en fylling etter sprenging av tomt. Her har forrige eier dumpet byggavfall, malingsspann og plastpotter (vi snakker kubikkmetervis) I noen runder og over flere år har jeg gravd opp alt avfallet og fått det transporter bort. Men, lite gror på luft, som er konsekvensen av å plante i steinfylling, og vanskelig fremkommelig var det også, fikk aldri «styr på fyllingen». Titusener ble brukt på sedum, to år senere borte. Derfor full omorganisering av steinrøysa med etablering av støttemurer i naturstein og gulv med Pillarguri.

Vis vedlegget 510966
    Imponerende innsats unge mann :cool:
    Det er så forbannet mange soppskaller rundt om i Norges land, selv i våre dager, som mener at ut av øye ut av sinn er godt nok.
    Så da hiver vi alt i ei fylling, hiver litt stein over og fyller på med singel, sand og jord.
    Ubetenksomme rasshøl heter de på godt norsk.
    Så kudos til deg for å ta fatt i fyllinga, og rydde opp.
    Det har krevd dyktig med timer antar jeg på den svært bratte tomta deres.

Selv pusler jeg med egen tomt, og småtasser som ikke skjønner tegninga med innsamling av glass, metall, papir og plast.
    På fritiden pusler jeg med å lage et kart til kommunen over all søpla som ligger i en 5 km radius rundt vår bopel.
    De blir nok glad den dagen jeg dukker opp med kartet :rolleyes:
    Østfold er den mørke middelalderen hva ivaretagelse av miljø og natur angår :p

Sist redigert:

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.052
    Tirsdager er ikke synonymt med motgang: Woodrand tilbyr seg å hente meg på jobben så jeg kan få tatt en titt på nyanskaffelsene. Greit, ny pickup, riaa og arm, men fremfor alt fikk jeg prøvekjøre hans nye RS4. Dæven, det sparker, selv på ring 2 i rushtid. Dessverre måtte jeg alt for tidlig hjem, fruen hadde hatt lammesteken stående på langtidssteking siden kl 12. Vi drikker ikke i ukedagene, med mindre middagen krever det. Sender varme tanker i retning Powerpoint mens jeg snurrer fersk vinyl, leser nyinnkjøpt bok og nipper til nok et glass - borte i morgen, så ikke noe å spare på.

Woodrands oppsett, dit skal jeg tilbake, det er at av de deiligste anleggene jeg vet om.

Vis vedlegget 511405
    Takk for varme tanker :cool:
    De hjelper.
    Jeg antar det dreier seg om vinen :rolleyes:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Endelig har jeg fått avtalt installasjon av dedikert kurs til anlegget

Det er sikkert noen her som vil rynke på nesen over planene, det får så være:

Jeg har tenkt å installere bryter på kursen slik at jeg kan slå av og på anlegget med én sentral bryter. Hvorfor? Joule Electra monoblokkene har to strømkabler per blokk, 4 strømledninger altså, og ingen av-og-på-bryter. Den nye forforsterkeren har tre chassis, to strømforsyninger, to stømkabler og ingen av-og-på-bryter. Ares riaa-trinnet har av-og-på-bryter, på baksiden, der det er henimot umulig å komme til når det står tre trafoer tett på og hyllaer lav. Så, slik det er nå står er det mye krabbing og bøying for å skru av og på anlegget. Derfor ønsker jeg installert bryter for i hvert fall en del av uttakene. Kan hende ønsker jeg noen stikk utenom bryteren, for de komponentene jeg ønsker å ha stående på konstant, slik som Accuphase transistorriaa og cd-spiller, om det skulle bli plass til den i racket.

Det skal bli godt endelig å få gjort det.

I går kom båten på land, levert til service og konservering. Neste fredag kommer Studio M3 for montasje av rack. Det er bedt om tilbud på de få tingen jeg har lyst til å gjøre med 911-en før jeg anser den som optimal. Murerne kommer i helgen for å gjøre alt ferdig, og om fire timer drar jeg til Baldersnäs Herrgård, deretter til Grythyttans Gästgiveragård.

Fruen til LMC fant de tapte tapene, vi gamle menn husker dårlig: Jeg husket ikke hva jeg hadde lånt bort, LMC husket ikke han hadde lånt :cool:

God helg til oss alle.

NMCB1868[1].jpg

Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.442
    Jeg har tenkt å installere bryter på kursen slik at jeg kan slå av og på anlegget med én sentral bryter.
    Det er rørforsterkere du har, ikke sant? Gammel lærdom (eller kanskje overtro) tilsier at de bør slås på/av i en viss rekkefølge, for å unngå overbelasninger på neste ledd. Med én enkelt bryter vil jo alt skje på samme tid. Men jeg ser bekvemmeligheten i det.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig med sistnevnte taler
    ville IKKE hatt en sentral påslagsbryter for pre og power
    power på sist/av først er en god helseregel for ALT lydutstyr
    feks om det begynner å ryke av pre under oppstart, er det nødvendigvis ikke særlig glupt å allerede ha startet power...:rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da er det bedre å ha dedikert uttak fra samme kurs med egen nettbryter for begge powerne
    da kan du skru på disse når alt upstream synes å oppføre seg normalt
    denne bryteren kan du jo bare ha på veggen ved uttakene feks ved siden av Studeren...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.218
    Torget vurderinger
    27
    Husk at jeg har variac på Joule Electra. Det betyr at selv om jeg slår på kursen så er monoblokkene i en slags stand-by til jeg har skrudd opp denne. Variacen skrues først opp etter at det er strøm på alt. Mener derfor at dette på mange måter er løst.

Uansett er det ikke verre enn å ha to brytere, én som styrer 4 uttak og én som styrer 8 uttak.

Dazed, hva slags bryter er det?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Husk at jeg har variac på Joule Electra. Det betyr at selv om jeg slår på kursen så er monoblokkene i en slags stand-by til jeg har skrudd opp denne. Variacen skrues først opp etter at det er strøm på alt. Mener derfor at dette på mange måter er løst.

Uansett er det ikke verre enn å ha to brytere, én som styrer 4 uttak og én som styrer 8 uttak.

Dazed, hva slags bryter er det?
    Gammeldags hovedstrømbryter fra et kraftverk eller noe. Selvsagt bare tull, men sånne ser kule ut. :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.911
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vintage noen hundre Ampere ÅPEN bryter
    potensielt grill-element for pusekatter :cool:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.116
    Sted
    Portugal
    Bruker en ADCOM ACE-515 AC
    Den starter først pre så power. Slukker først power så pre.
    Mulig det er andre som lager noe lignende.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn