Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Ja, Bergmann er vakker!

Morten hos Norsk Audioteknikk var innom i dag med ny bunnplate (som konsekvens av bytte av motor). Da fikk vi samtidig startet opp pumpen etter at Bergmann har montert lyddemper. Vel, pumpa har aldri bråkt, men nå tror jeg ikke du hører den om du har hodet 10 cm unna - imponerende!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har kjøpt et par Tannoy Sandringham av Vermin. Tenkte jeg skulle sette opp disse i TV-stua som erstatning for Epos-ene. Mest fordi jeg mangler stativer til Epos-ene og tenkte det kanskje var like greit med et par små gulvstående i og med at benken likevel ikke er stor nok til å plassere høyttalerne på.

Jeg har en Ars-Sonum Filarmonia, 30W, 2 stk EL34 per kanal. Noen som vet om dette vil holde på disse høyttalerne i og med at jeg stort sett spiller relativt lavt i dette rommet?

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.844
    Tannoy anbefaler selv forsterkere fra 30-150w på denne modellen, så da skal du være så vidt innafor. Gratulerer, kule gulvstående!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    I går, hyggelig aften med Dr Dong, Opeth og fruer. For å minne Dr Dong på tiden, og hvem som passer på ham når han selv ikke evner ble han overrakt denne gaven. Det hører med til historien at bildet repeteres frem til og med november, omtrent den tiden jeg har regnet ut han trenger på å ta poenget. Overraskelsen over nytt bilde for desember kommer således som en enorm overraskelse og blir simpelthen en julegave.

70B01097-4F07-40E5-871D-BCC47D8D197A.jpg

Her i heimen kobles stereoen opp, bare for å konstatere brudd på kabel (forhåpentligvis, siden det er det billige alternativet).

Keith Jarret spilles på A80-en og rødvinen er satt til lufting. Hadde ei flaske av samme tidligere i uken, super til spagetti.

B1955C68-6107-410F-8E57-08A8EF0AA9AA.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.354
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du har jaggu hatt nok problemer med haifaien for en stund nå, Fosse! Forhåpentligvis ikke verre enn at eventuell frustrasjon lett kureres med gode venner og vin :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Her kommer garantert ikke de enkleste problemene, det er sikkert værre enn gåen kabel, tenkte jeg. Jeg mener, den ene joule-blokka må justeres igjen, så erfaringsmessig er det gjerne større problemer enn først antatt. Og det var riktig, ene strømforsyningen til Gryphonen funker ikke.

Ja, ja ... fordelen med å bruke penger på reperasjoner er at alt i beste fall er som før, og man får ikke skaffet seg noe nytt som også går i stykker.

Fruen kommer med vin og kondolerer. Jeg har et lager at stepuper, det var bare det at denne var så inne i helvete god på Jan Allaerts.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, om blokka etter en rørtest viser sykdomstegn, kan undertegnede godt ta et tilsyn. Vet at Audiomix har sett på dette, men jeg kan ta den med til Halden og gjøre den til et lærlingsobjekt.. Har du skjema til slutt trinnet?

Mvh
    lassemann

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Tusen takk for svært generøst tilbud Lassemann. Det er meget mulig jeg spør ommhjelp.

Utfordringen, tror jeg, ligger i at den nye variacen vi satte inn går ujevnt. Jeg trodde jeg hadde løst problemet da jeg etterstrammet «pinnen» som løper over spolen, mulig jeg nå har etterstrammet så mye at pinnen flekser for lite, og at det kommer en gnist når den «henger seg opp» på ujevnheter i spolen. Jeg vet ikke. Det spiller suverent lydmessig, og jeg skal i første omgang gå over variacen igjen. Alternativ kan jeg sikkert få Noratel til å lage to nye. Har egentlig ikke lyst på noe nytt.

I og med at problemet kun oppstår når jeg vtir om variacen så kan jeg ikke forstå at problemet er relatert til noe annet.

Skjema finnes ikke, dessverre.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.717
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ergelige greier, Fosse. Men er det en person som både har ressurser og stå på vilje til å få skikk på dette, så er det nettopp deg, så stå på og lykke til!:)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Uten å kjenne til den variacen tror jeg du er inne på problemet. Da er det den som må ettergåes. Helt enkelt ville jeg testet den med en 22 ohms 5-10watt motstand på utgang gjennom et multimeter sjekket oppgangen fra 0 til 230 volt. Dette vil vise at den stiger som den skal og ikke hopper over verdier..

Mvh
    lassemann

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.844
    Ja tusen takk for en herlig søndag! Bevertningen er som alltid i særklasse! Denne gangen må jeg allikavel understreke den audiofile framgangen du har fått i anlegget ditt. Du verden hva den nye forforsterkeren gjør!! Den åpenheten og tilstedeværelsen du har nå er jo faktisk et helt nytt nivå, og dermed kommer tapens beste sider fram på en helt ny måte. Jeg er enkelt og greit imponert over hva du har fått til nå!
    Det jeg ikke er spesielt glad for er mine egne tanker om investering i tape remedier som fikk en helt ny dimensjon etter gårdsdagens opplevelse . . . Men, men, det er tross alt en konsekvens jeg vet så alt for meget om etter mange besøk i Casa Fosse, og som jeg fint kan leve med! Vi sees før vi vet ordet av det.8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.852
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Ja tusen takk for en herlig søndag! Bevertningen er som alltid i særklasse! Denne gangen må jeg allikavel understreke den audiofile framgangen du har fått i anlegget ditt. Du verden hva den nye forforsterkeren gjør!! Den åpenheten og tilstedeværelsen du har nå er jo faktisk et helt nytt nivå, og dermed kommer tapens beste sider fram på en helt ny måte. Jeg er enkelt og greit imponert over hva du har fått til nå!
    Det jeg ikke er spesielt glad for er mine egne tanker om investering i tape remedier som fikk en helt ny dimensjon etter gårdsdagens opplevelse . . . Men, men, det er tross alt en konsekvens jeg vet så alt for meget om etter mange besøk i Casa Fosse, og som jeg fint kan leve med! Vi sees før vi vet ordet av det.8)
    investering i tape remedier er viktig.....mens det fortsatt er innen prismessig rekkevidde.....

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    618
    Du verden hva den nye forforsterkeren gjør!! Den åpenheten og tilstedeværelsen du har nå er jo faktisk et helt nytt nivå, og dermed kommer tapens beste sider fram på en helt ny måte. Jeg er enkelt og greit imponert over hva du har fått til nå!
    Hvilken forforsterker et det snakk om?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Dette er en DIY-forforsterker (se side 245). Voksen sak i tre stk trechassis. Designet av mannen bak Border Patrol, bygget av KnB her på sentralen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.852
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Dette er en DIY-forforsterker (se side 245). Voksen sak i tre stk trechassis. Designet av mannen bak Border Patrol, bygget av KnB her på sentralen.
    nytter ikke å referere til side, sålenge folk kan bestemme individuelt hvor mange inlegg de vil se per side....
    hos meg er tråden nå på side 104....
    du må henvise til innleggsnr.
    mvh
    Leif

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Utfordringen, tror jeg, ligger i at den nye variacen vi satte inn går ujevnt. Jeg trodde jeg hadde løst problemet da jeg etterstrammet «pinnen» som løper over spolen, mulig jeg nå har etterstrammet så mye at pinnen flekser for lite, og at det kommer en gnist når den «henger seg opp» på ujevnheter i spolen. Jeg vet ikke.
    Åpnet opp, etterstrammet mutteren som holder akslingen i lodd, den var løs. Fikk justert til rett «spenn» på pinnen som løper over. Resultatet så langt er ingen gnistring, mindre mekanisk trafostøy og bedre å betjene. Måtte det bare vare.

Anser Joulene som friskmeldt, og litt fornøyd med at jeg fant feilen.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Utfordringen, tror jeg, ligger i at den nye variacen vi satte inn går ujevnt. Jeg trodde jeg hadde løst problemet da jeg etterstrammet «pinnen» som løper over spolen, mulig jeg nå har etterstrammet så mye at pinnen flekser for lite, og at det kommer en gnist når den «henger seg opp» på ujevnheter i spolen. Jeg vet ikke.
    Åpnet opp, etterstrammet mutteren som holder akslingen i lodd, den var løs. Fikk justert til rett «spenn» på pinnen som løper over. Resultatet så langt er ingen gnistring, mindre mekanisk trafostøy og bedre å betjene. Måtte det bare vare.

Anser Joulene som friskmeldt, og litt fornøyd med at jeg fant feilen.
    Krysser fingrene for at det gjorde «susen». Alltid svært tilfredsstillende når man kan fikse selv.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.761
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    godt å høre at joulene er friske, fosse.
    du fortjener litt medgang på rørfronten nå, etter å ha standhaftig holdt ryggen rett i stormen.

tror forresten el34-forsterkeren din på 30w holder fint til tannoy sandringham hvis du ikke skal spille veldig høyt i tv-stua.
    slik jeg kjenner prestige-høyttalerne til tannoy, så trenger de kun mye watt for å spille høyt, men ikke nødvendigvis for å ha kontroll.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    I påvente av nye sikringer til Gryphon tenkte jeg det kanskje var på tide å hive litt rundt på saker og ting igjen: Koblet opp Accuphase C-27 til Bergmann for å leke litt med den på de tre kombinasjonene som nå tjenestegjør:

1) Odin + Jan Allaerts MC2 Finish Gold
    2) SME V-D + Vdh Colibri XCP
    3) Kuzma 4point + Dynavector XV-1s

Kan det være den hadde stått for lenge ubrukt sist? Er den en bedre match med ny pre? Vel, dens kvaliteter er i hvert fall lettere å få øye på. Foreløpig kjøres Accuphase alene uten trafoer :rolleyes: Smooth! Gain i ny pre er så høyt, og støy i Accuphase så lav at det fungerer fint å «kneppe ned» gain i A. og heller vri litt opp på pre.

Fin kveld dette, Fleetwood Mac, planetens (bruker ikke blårens i grytene), reinsdyrstek, hverdags-Bordeaux og riaatesting.

28A33080-8A42-4A9F-A6B5-45068F9C443E.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Et par bilder av Studeren uten originalt understell, satt direkte på reolen. Jeg har snakket mye om å få snekret ny kasse til Studeren men tror jeg legger det på is.

Det er noe med den barske innpakningen og den matcher USM rimelig godt synes jeg. Veldig godt fornøyd med at Studeren matcher begge platespillerne i høyde. Ser lettere ut.

DSCF3618.jpg

DSCF3622.jpg

DSCF3619.jpg

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.631
    Torget vurderinger
    2
    Flott anlegg!! Jeg legger merke til at Thomas Schick armen ikke har kommet opp igjen på Bergmann spilleren, var ikke det en optimal kombinasjon?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Flott anlegg!! Jeg legger merke til at Thomas Schick armen ikke har kommet opp igjen på Bergmann spilleren, var ikke det en optimal kombinasjon?
    Takk for det! Og hyggelig med innspill og spørsmål også fra «nye» bidragsytere.

Egentlig mest en tilfeldighet dette at Schick står på hylla. Garlder tar fire armer, eller Odin og to andre, tangensial tar mer plass. Jeg startet med Kuzma og Schick i tillegg til Odin, men siden jeg har en SME V og Avid sitt armbord for å montere DV507MKII i SME-fatning så tenkte jeg det kunne være greit med et SME-armbord også. SME-armen ble montert på Galder og så kom våren, sommeren og demontering og tok meg før jeg fikk eksperimentert mer.

Lydmessig absolutt ikke noe feil med Schick på Bergmann. Ikke så det feil ut heller, når man nå først skal ha flere armer.

Jeg har imidlertid funnet ut at det skal være enkelt å la Schick stå i Bergmann-armbord, og så montere dette videre i ett av de blanke/tomme armbordene jeg har til Garrard. Når jeg om tid og stunder får kjøpt meg en SPU, for dét skal jeg ha, så skal denne i Schick, på Bergmann eller Garrard. Jeg har mulighet, og vet det er plass, men det blir ikke pent, å montere en tredje arm på Garrard, så det står jeg over inntil videre. Det innebærer at det alltid vil være én arm på hylla. Men, så enkelt som det er å bytte armbord på Bergmann er det faktisk helt ok.

Takk til dere andre også, og god helg.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Ser dødskult ut hos dere nå. Ikke pakk in kassettspilleren i noe annet. Dette er stilig som det er. Og de ultra driftssikre effekttrinna står fint der de er. Det ser veldig rolig ut synes jeg. Og så låter det vel fett også.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.010
    Et par bilder av Studeren uten originalt understell, satt direkte på reolen. Jeg har snakket mye om å få snekret ny kasse til Studeren men tror jeg legger det på is.

Det er noe med den barske innpakningen og den matcher USM rimelig godt synes jeg. Veldig godt fornøyd med at Studeren matcher begge platespillerne i høyde. Ser lettere ut.

Vis vedlegget 514689
    Dette er så "eye candy" at ens hjerne blir errigert herr Fosse.
    Jeg må be dem være varsom med ytterligere bilder av frøken Bergmann med så mye langbent overstell montert.
    Jeg tørr ikke tenke på hva hun kan prestere for en aldrende herre :rolleyes:
    Ha en fortreffelig helg gode Fosse, og hils din kjære så meget.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.852
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    representerer egentlig en 70 årig tidsreise i funksjonell design
    og Studeren ligger ikke tilbake for noe
    når man skrur og bruker disse maskinene, skjønner man hvor gjennomtenkt konstruksjonen er
    kunne neppe vært forbedret selv i dag
    mvh
    Leif

woodrand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk for noen svært hyggelige kveldstimer på søndag, Fosse. Veldig morsomt å høre Studer´n i storslag, jeg koste meg fra start til slutt med Miles Davis, Chet Baker, Dire Straits og Pink Floyd. At det hele foregår i et av de hyggeligste hjem jeg vet om gjør også sitt. Utsikten, atmosfæren med stearinlys og ro og rør som gløder... Så er det ikke så ofte jeg tenderer til å bli lamslått, men det ble jeg da du satte på Enrico Dindo og Haydn Concerto på tape. Det låt så mektig og stort og for noen detaljer det var fra strengene. Ekstra morsomt at jeg fikk ta med en nabo som nå går og venter på samme Harbeth-høyttalere som du har. Han har bestilt dem uten å høre dem, men han smilte i bilen hjem for å si det forsiktig... Merket også at han syntes det var smått utrolig at man er hjertelig velkommen hjem til en fremmed for å høre på noen høyttalere som forhandleren ikke har i demo. Jeg tenker at den gjestfriheten er noe av det aller hyggeligste med hobbyen vår. Takk igjen!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Takk for veldig hyggelige ord Woodrand, og for trivelig besøk. Her er du og din nabo hjertelig velkommen tilbake. Jeg hadde familiebesøk i helgen så derfor litt kort varsel, beklager det.

Er det noe man er interessert i å lytte til så er det jo hyggelig å høre det hjemme hos noen, og er det noe jeg gjerne demonstrerer så er det Harbeth.

En del av opptakene jeg har på tape er spektakulære, og at tape har noe ved seg tror jeg er hevet over enhver tvil, du er nemlig ikke den eneste som har blitt litt overrasket de siste par ukene :rolleyes:

Ellers er jeg i en god steam nå, fikset det jeg mener må ha vært dårlig kontakt på tonearmskabelen, byttet sikring i ene strømforsyningen til Gryphon, alt i orden. Må ha vært dårlig kontakt som har resultert i høye smell/støy som fikk sikringen til å gå.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Alt man finner på ...

Trenger litt modifisering for å få armen lavt nok, men en rask prøvelytting i går med EMT TMD25 viser at dette har potensiale.

IMG_5939[1].jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.647
    Torget vurderinger
    27
    Fredager er gode, denne er bedre: Levert tilbud, tre dager før frist, levert forprosjekt, eller den superflinke nyansatte har. Alle medarbeidersamtaler gjennomført. Helgen skal forløpe som følger: Vinyl, vin, tape, film og mat. Gjøremål? Vaske bilen før vinterlagring og tildekking av båt. Kanskje en GT, hvem vet.

Jekket like godt en hvit og en rød, bare for å være på sikre siden ...

Creedence og Beatles på tape, fruen på kjøkkenet og jeg i sweetspot - alle har oppgaver tilpasset ferdighet og kompetanse ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn