Takk takk!
Ja, jeg opplevde den umiddelbart som en klar forbedring i forhold til Rougen. Man får opplagt bedre grunnlag for sine standpunkt når man sjonglerer med ulike pickuper, armer og trafoer, men samtidig blir det litt vanskeligere å holde styr på i hvilke sammenhenger de ulike endringene skjer. Jeg kommer nok tilbake med en mer inngående tilbakemelding men sånn umiddelbart så opplever jeg bassen som strammere, lydbildet som tydeligere opptegnet og toppen som mer balansert. Jeg valgte i sin tid Rogue Ares fordi jeg ikke hadde opplevd noe produkt å kunne konkurrere på dynamikk. Enda bedre ble dette ved oppgradering av dioder og kondensatorer, men samtidig ble den nok noe lysere, lettere, kjappere og strammere. Over tid, kanskje særlig etter at jeg fikk Accuphase til å synge så har jeg begynt å lure på om Ares tidvis kan overstyres i toppen. Det virker som den har mer motor og gass enn den har understell og bremser om du forstår hva jeg mener. I sin iver etter å gjengi sprut så opplever jeg tidvis at den mister kontroll og jeg har av og til lurt på om jeg har mistolket dette for dynamikk når det egentlig er en slags mangel på kontroll. Jeg overdriver for å få frem et poeng her.
Hva gjelder Allnic har jeg ikke fått jobbet tilstrekkelig med lasting av interne trafoer, men det jeg har skjønt er at de fungerer utmerket med enkelte pickuper, mindre godt med andre, og det uavhengig av opplagte tallverdier. Det er ingen tvil om at den er mer tyst enn en modifisert Rogue. Det er lenge siden jeg hadde en standardvariant av Ares.
Jeg tenker at høyttalerne mine ville vært en flaskehals om jeg spilte mye av den musikken du spiller. Eller kombinasjonen av forsterker, høyttaler, rom ville vært det. Harbeth fungerer fint på rock og det gjør for så vidt også Joule, men det er nok områder hvor de presterer bedre enn på absolutt kontorll og basstrøkk. Åpenhet i mellomtone og naturlig klang er vel det anlegget mitt er best på. Altså opplever jeg dem i det store og hele ikke som en flaskehals, men det klart at jeg nok kunne hatt noe å hente på et mer dempet rom og mer kontroll i bassen (sub?).
Det 40.2 er gode på har jeg vel knapt opplevd bedre, de er ikke direkte dårlige på noe, og der de presterer dårligst er det jeg er minst opptatt av. Så skulle jeg selvsagt hatt det grandiose lydbildet og storheten som kommer av PMC-ene til nlykke.
Per nå har jeg ingen planer om å gjøre endringer i anlegget ut over det å eksperimentere med hvilke armer som går til hvilke riaatrinn og stepuper.
Det kan hende jeg har lyst på et par forsterkere til, for å ha noe i bakhånd, eller som en reserve, men det er lite jeg har lyst på. (Man skal VegardW selge hjemmemekket sitt så ...)
Du må komme på besøk snart!