Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Bjørnen fra Vinderen har vært med å rydde i boden 😀

E3E8B772-AD96-435F-9A03-9D0E9CD6F06A.jpg

Må selvsagt sparkle og male på sikt, men slik ser det ut halvveis i etableringen av stereobod. Endelig plass til alt av rør, kabler, protraktorer og ekstra stepuper.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Har Jula begynt med Montana? I så fall blir det stort bål i hagen i løpet av et par dager.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    en "enkel" husholdning dere driver:
    alt handler om max livsnytelse...:D
    mat, vin, kaffe, musikk, estetisk eye-candy og sanselige opplevelser.....
    meget godt prioritert...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    en "enkel" husholdning dere driver:
    alt handler om max livsnytelse...:D
    mat, vin, kaffe, musikk, estetisk eye-candy og sanselige opplevelser.....
    meget godt prioritert...
    Takk i like måte LMC, det er viktig å hygge seg når man har anledning, livet kommer uten garantier.

0DF86DCF-0079-4157-B22D-AA8565C835CC.jpg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    I dag har det vært ryddedag i heimen. Bøker hit, blader dit: Fidelity og Hifi+ gis bort om noen gidder å hente.

Når man har ryddet så mye som jeg har gjort i dag er det viktig å rote litt igjen, og så roe ned med noe godt i glasset.

Musikken i ettermiddag:

082E14BA-BA63-41A1-8BA6-10F526AB76D3.jpg

11684DD1-E92D-465E-8F1A-C67054267BB6.jpg

Jeg er bortskjemt med gode venner. Woodrand hadde med denne som gave for 14 dager siden. O hildrande du! Selv fruen er imponert. I vinsammenheng er hun den vanskelige av oss, på samtlige andre områder er rollene omvendt.

73C4D14F-8253-416A-81BA-BB2CA5289ADD.jpg

Jeg lurte en stund på om jeg skulle kvitte meg med Music First Classic stepupen nå som Allnicen hadde to innganger med justerbar viklingsforhold. Men det skal jeg ikke. Den er simpelthen for god og for fleksibel.

2A3FD94D-BA71-4DF7-B746-3DAC7E1872C8.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg "misunner" deg den fine løsningen med A80RC på benken
    du har trolig en cool update i vente til A80....bypasser hele loopen til monitor ht, som trolig ligger inne på reprokortene dine....
    liten jobb og 4 motstander....:cool:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    jeg "misunner" deg den fine løsningen med A80RC på benken
    du har trolig en cool update i vente til A80....bypasser hele loopen til monitor ht, som trolig ligger inne på reprokortene dine....
    liten jobb og 4 motstander....:cool:
    Jeg var egentlig forberedt på at den skulle bli litt vrien å betjene. Men, er man stuttjukk er dette genialt!

Jeg sender bilder av print i morgen. Dette høres spennende ut!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Dynavector XV-1s på Music First = greit, inn i DV SUP-200 = enda litt bedre, best av alt, XV-1s direkte innebygget Allnic-trafo. Vel, det var min og fruens konklusjon i kveld.

SPU, funker bedre i Music First enn innebygget trafo og SUP-200. Stikk motsatt altså! Det underbygger min teori og erfaring om at trafo handler om matching. Uttalelser om at den og den trafoen er best har IMHO null verdi om man ikke har klart for seg hvilken pickup man opererer med.

woodrand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som en herlig lørdag, Fosse. Og ekstra hyggelig å høre at dere koser dere med Ardanza :)

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ...og du som fremhevet noen morkne japanpresser fremfor din egen vin Woodiss'. Der tok du grundig feil ...din beskjedne luring ;-)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Den er enkel å jobbe med Allnicen, sjeldent brum eller støy. Koblet nå opp etter flytting av riaa og strømforsyning. To pickuper på MM og to på MC, vilkårlig plassering av headamp og trafo, likevel: Null tull.

Jeg har imidlertid merket meg at kabel fra stepup til riaa er utsatt for å plukke opp dritt. Cardas Golden Reference gir mindre problemer enn DIY sølv i bomull og DIY Cardas. Jeg liker det ikke, for jeg har laget fire sett av disse DIY-kablene :cool

Blandt annet derfor har jeg gått til bestilling av en Cardas Neutral Reference armkabel. Tidvis stor forskjell på armkabler og tenkte at en 1,5 meter gjør det lettere å sjonglere med armer og stepuper. Kjøpte også en 1,8 meter rimelig tonearmskabel for test og moro, og for å sikre at Jan Allaerts når frem til Accuphase, uansett hvordan jeg ommøblerer.

89DB243E-01A3-4C0F-A6EA-F32703A3CE41.jpg

29115219-D5DD-4979-9236-EF78EE1913FC.jpg

Men, man sitter ikke bare på ræva og spiller plater. Ut i tåkeheimen og trekke inn rå luft. Deretter hjem og prøvemøblere treningsrommet (og ja, jeg trente også ...) har en slik moderne digitalforsterker der som går i stykker til stadighet. :mad: men, så snart den er reparert blir det lyd på treningsrommet.

52D9070F-F05D-461D-BBF6-728BDCC7B1E5.jpg

ksr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Særligt parentesen er god! :rolleyes: Siger jeg, mens jeg sidder og snurrer på livet løs.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    07DEEF71-D93B-42DC-B081-F4B3B2B69396.jpg

Makan til kjapp levering, bestilte kabel fra Canada fredag ettermiddag, var i postkassa før lunch.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    De kablene du lagde selv fra snurre til step å fra step til riaa hvor endte du på av capacitance ( pF ) og ohm på kabler ferdig terminert ?

Mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har ikke laget kabel fra arm til step-up, kun korte strekk med kabler beregnet på bruk mellom stepup og riaa. Til dette brukte jeg Cardas-kabel kjøpt metervis. Bakgrunnen for valget av denne typen kabel var at jeg kjøpte en ferdigterminert tonearmskabel basert på samme type kabel og den er jeg svært godt fornøyd med. Det er jeg forsåvidt med de jeg har fått laget til bruk mellom stepup og riaa, rent lydmessig, men de plukker lettere opp støy enn f.eks Golden Reference.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.832
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Fet ny riaa med mange muligheter. Gratulerer Sir! Opplever du den nå, etter litt tid, som en klar forbedring i forhold til Roguen? Nærmer du deg tape? Er den tystere, mindre kilen mht støy når du kobler til div stepup trafoer osv enn Roguen? Signalkilde/forforsterkeri/effekttrinn må være nær optimalt hos dere nå, bare styrt/begrenset av preferanser og smak (variasjon/sjonglering av/med rør, pu, trafoer, headamp, plasseringer etc) . Føler du ikke at høyttalerne nå blir en flaskehals? De er meget gode og særdeles stilige, men … Uansett. Dette ser fantastisk ut!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Takk takk!

Ja, jeg opplevde den umiddelbart som en klar forbedring i forhold til Rougen. Man får opplagt bedre grunnlag for sine standpunkt når man sjonglerer med ulike pickuper, armer og trafoer, men samtidig blir det litt vanskeligere å holde styr på i hvilke sammenhenger de ulike endringene skjer. Jeg kommer nok tilbake med en mer inngående tilbakemelding men sånn umiddelbart så opplever jeg bassen som strammere, lydbildet som tydeligere opptegnet og toppen som mer balansert. Jeg valgte i sin tid Rogue Ares fordi jeg ikke hadde opplevd noe produkt å kunne konkurrere på dynamikk. Enda bedre ble dette ved oppgradering av dioder og kondensatorer, men samtidig ble den nok noe lysere, lettere, kjappere og strammere. Over tid, kanskje særlig etter at jeg fikk Accuphase til å synge så har jeg begynt å lure på om Ares tidvis kan overstyres i toppen. Det virker som den har mer motor og gass enn den har understell og bremser om du forstår hva jeg mener. I sin iver etter å gjengi sprut så opplever jeg tidvis at den mister kontroll og jeg har av og til lurt på om jeg har mistolket dette for dynamikk når det egentlig er en slags mangel på kontroll. Jeg overdriver for å få frem et poeng her.

Hva gjelder Allnic har jeg ikke fått jobbet tilstrekkelig med lasting av interne trafoer, men det jeg har skjønt er at de fungerer utmerket med enkelte pickuper, mindre godt med andre, og det uavhengig av opplagte tallverdier. Det er ingen tvil om at den er mer tyst enn en modifisert Rogue. Det er lenge siden jeg hadde en standardvariant av Ares.

Jeg tenker at høyttalerne mine ville vært en flaskehals om jeg spilte mye av den musikken du spiller. Eller kombinasjonen av forsterker, høyttaler, rom ville vært det. Harbeth fungerer fint på rock og det gjør for så vidt også Joule, men det er nok områder hvor de presterer bedre enn på absolutt kontorll og basstrøkk. Åpenhet i mellomtone og naturlig klang er vel det anlegget mitt er best på. Altså opplever jeg dem i det store og hele ikke som en flaskehals, men det klart at jeg nok kunne hatt noe å hente på et mer dempet rom og mer kontroll i bassen (sub?).

Det 40.2 er gode på har jeg vel knapt opplevd bedre, de er ikke direkte dårlige på noe, og der de presterer dårligst er det jeg er minst opptatt av. Så skulle jeg selvsagt hatt det grandiose lydbildet og storheten som kommer av PMC-ene til nlykke.

Per nå har jeg ingen planer om å gjøre endringer i anlegget ut over det å eksperimentere med hvilke armer som går til hvilke riaatrinn og stepuper.
    Det kan hende jeg har lyst på et par forsterkere til, for å ha noe i bakhånd, eller som en reserve, men det er lite jeg har lyst på. (Man skal VegardW selge hjemmemekket sitt så ...)

Du må komme på besøk snart!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    D7269B3D-7358-464D-9E26-0C658EFF1039.jpg

Det fremgår av bildet at det trengs ommøblering for å få plass til digitalt. Vi har følgende muligheter:

- bytte digitalavspiller til frontmatet (CD-drev er nødvendig, jeg er ikke interessert kun harddiskavspilling)

- forlenge kablene mellom strømforsyninger og pre slik at strømforsyningene til pre kan gå lenger ut på flankene (krever ombygging)

- sette strømforsyningene over hverandre, med den konsekvens at rørbytte blir mer trøblete og forsyningene får mindre kjøling

Ferdig blir man aldri.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Studer A727
    du kan få prøve min som drev om du vil

bwt jeg synes ikke den SME V armen kler Garrard 301
    burde heller sitte en Ikeda, Ortofon eller tom en Gray 108 der
    imnsho

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Takk, men jeg er ikke veldig nysgjerrig på digitalt. Jeg er, knapt nok, interessert i å få utstyret jeg allerede har, og som er godt nok, plassert slik at det er mulig å bruke det, eller å få det solgt slik at jeg kan kjøpe noe nytt som er lettere å plassere (det vil si ikke toppmatet).

Tipper jeg tar meg sammen en dag og fikser racket så det blir orden i sakene.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    Hva er greia med at man ikke får legge ut mer enn tre salgsannonser? Er det ikke interesse for aktivitet på børsen?

Har en Rouge Ares til overs som jeg gjerne skulle lagt ut på torget med det går ikke.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da må du bli støttemedlem - da får du flere annonser.

Mvh
    OMF

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.715
    Torget vurderinger
    27
    29C4F5EA-5E8D-4ADB-A555-38E6FFB82E44.jpg

Fikk inn CD-spilleren etter litt ommøblering, så da kan den bli. Noen som har erfaring med denne?

https://www.hifiklubben.no/stereo/radio/argon-audio-stream3m-musikkstreamer-og-radio/

Jeg skjønner det finnes bedre streamere der ute, men den virker gi enkel tilgang til DAB+/Spotify for en billig penge.

Har ellers innsett at jeg trenger flere kabler med litt lengde for oppkobling av trafo til riaa. Tipper det blir noen sett Cardas Neutral Reference på 1 til 1,5 meter. Har for liten fleksibilitet slik kabelsituasjonen nå er.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Studer A727

imnsho
    LMC hvordan løser du det at A727 har digital out som L/R separat ut noe som er vanlig på eldre proff utsyr , men hvis du skal inn på en mere modere dac med en singel digital inngang hvordan løses det ?

Mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Studer A727

imnsho
    LMC hvordan løser du det at A727 har digital out som L/R separat ut noe som er vanlig på eldre proff utsyr , men hvis du skal inn på en mere modere dac med en singel digital inngang hvordan løses det ?

Mvh
    ha-ha det har jeg misset spilte senest i går ..ingen som reagerte på mono
    trodde det var 2 parallelle utg......det må jeg sjekke i kveld
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    I manualen står det at utg 28,digital out 1 og 2 er parallellkoblet og galvanisk isolert fra de øvrige utg med en trafo.....
    dvs samme signal på begge utg....
    kap 1.7.1 i manual, andre avsnitt

Sist redigert:

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    I manualen står det at utg 28,digital out 1 og 2 er parallellkoblet og galvanisk isolert fra de øvrige utg med en trafo.....
    dvs samme signal på begge utg....
    kap 1.7.1 i manual, andre avsnitt
    Det var flaks så ræva på en sånn da var rca digital out merket med rød / hvit på linje med L/R

Studer.JPG

• Liker
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.857
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja det så misvisende ut i samme rekka som L og R på bakpanelet

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    2
    Studer A727

imnsho

Mvh
    Beklager digitalis i en eller utmerket analog tråd, men jeg har aldri hørt om et digitalt signal fra CD splittet i 2 ( eller fler ) kanaler, hva slags standard skulle det være ?

• Liker
    Reaksjoner: LMC

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Studer A727

imnsho

Mvh
    Beklager digitalis i en eller utmerket analog tråd, men jeg har aldri hørt om et digitalt signal fra CD splittet i 2 ( eller fler ) kanaler, hva slags standard skulle det være ?
    Siden du lurer så har ikke øra falt av enda , mye skal du høre før de faller av :)

DSC_0148.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn