Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Det er deilig med helg etter hektisk uke: Fruen har unnagjort første uke i ny jobb, undertegnedes arbeidsplass har fått alt som ønskes kan ... Vi er litt matte. Sløver i stua, med Dire Straits på tape, Springsteen på vinyl og Barolo i glasset.

    I morgen skal far ha kosedag med OVK-erne mens mor er hjemme med geriatriske Nelson. Her et bilde fra i fjor da han var nyklipt, midt i en kuldeperiode. Likevel ble det insistert på å få maten med utendørs. Stilmessig en vandrende selvmotsigelse. For anledningen ikledd såkalt «hals», et underlig plagg av syntetisk materiale som da vitterlig henger mest rundt mage/rygg, men likevel jålete nok til å insiterer på at skåler av kongelig blå blomst skal benyttes på trammen. Det skyldes nok stoffskifteproblemene.

    AEBED702-6FA4-41E6-8301-2176F10CA296.jpg


    428E4D10-D928-4429-8815-A68B79DE0673.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Flott, jeg antok nemlig at det faktum at bias på effektrørene drev hadde å gjøre med mitt bytte av rør rundt nyttår, til noen rør som ikke var vært matchet etter innbrenning. Men, i dag lærte jeg altså at biasen er stabil uten pre, og når bias er stabil så er også DC ut på høyttalerterminalene stabil (jeg vet at dette skal være nærmest lik null).

    Da kan jeg kanskje få en effekt av dette kondensatorbytte. Men vil ikke lodde selv, for lenge siden til at jeg eksperimenterer med dette nå.
    Jeg tar opp igjen dette temaet. Etter rørbytte rundt nyttår fikk jeg som nevnt utfordringer med drift i DC og ustabil bias på monoblokkene. Blokkene har bryter for «uten pre tilkoblet/med pre tilkoblet» og jeg fant ut at når bryteren var i posisjon «uten pre» så var alt stabilt. Koblet opp Joule Electra forforsterkeren i dag og DC og bias er monoblokkene er stabil. Altså er problemet å finne før monoblokkene.

    Det forunderlige er at drift i bias, drift i DC og en slags kokelyd i høyttalerne kommer uavhengig av rør, mest når forforsterkeren er kald, mindre etter å ha stått på en stund. Uheldigvis var ikke problemet relatert til Duelund-kondensatorene jeg byttet, likt før og etter.

    Problemet oppstod plutselig og er i begge kanaler.

    Kan jeg ha ødelagt noe i forforsterkeren om jeg har slått den på uten effektforsterker tilkoblet? Det er rimelig mye trafoer og greier i denne forforsterkeren og jeg stusser på at problemet oppstår i begge kanaler, uavhengig av kilde.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Audiomix mente bestemt jeg ikke kunne ha ødelagt noe.

    En dag været er dritt får jeg koble det hele ned og opp igjen. Bare for å se om det er kabler og plassering av komponenter som tuller det hele til. Merker at anlegget er sensitivt for valg av kabler mht støy. Ingen tvil om Cardas skaper mindre problemer enn mange andre alternativer. Kjøpte noen ekstra sett med inngangsrør til forforsterkeren som en siste krampetrekning før vårsola utslettet enhver innelyst. Så får jeg i hvert fall avkreftet at det er rørkoking.

    Kun to to rør i signalveien på forforsterkeren, ett per kanal. Dessuten er de billige https://audiomix.no/page/1/?s=5687&search_id=product&post_type=product
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Preen tåler nok fint å stå på uten amp
    Det er ikke dårlig kontakt mellom rør pinner og sokkel?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Takk!

    Jeg har tenkt på det. Har brukt disse rørdemperne med silikon (samme som sitter i Allnic) og har tenkt jeg skal kjøre litt elektrorens i soklene i tilfelle det kan ha kommet noe søl oppi ene eller andre veien. Problemet skyldes ikke demperne, har testet uten.

    Godt innspill.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Jeg som skal takke Jon! Hyggeligere sjåfør skal man lete lenge etter. Jeg liker Animals svært godt. Synes albumet er helstøpt og mer gjennomført og komplett enn preget av enkeltstående hits. Har det også på tape forresten.

    Har akkurat slengt meg ned foran anlegget, har blitt lite tid til musikk denne uken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Har hatt nevøbesøk i helgen: Mer mat, butikker og museer enn stereo. Men, rakk å plukke opp et par strøkne Tannoy Mini GR hos en hyggelig selger i ettermiddag. Før de nye høyttalerne blir koblet opp må det prøves nye rør i forforsterkeren - RCA 5687. Trenger kanskje litt tid, men så langt er Tungsol som stod i bedre enn RCA som ble satt inn. Mindre varme og fylde i RCA.

    7B95D6BC-C685-4179-B9D8-98A22F7D6B72.jpg


    5F726C15-1E20-4687-8A4B-6C956A8F3638.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Preen tåler nok fint å stå på uten amp
    Det er ikke dårlig kontakt mellom rør pinner og sokkel?
    Byttet rør, blåste rent og brukte elektrorens. Ingen forskjell.

    Det jeg ikke forstår er hvordan denne støyen (popping/koking/små blaff) har oppstått plutselig, i begge kanaler. Jeg har monoblokker, og forforsterkeren er fullstendig splittet (to strømforsyninger, to strømkabler), jeg tror ikke de to kanalene deler noe som helst av komponenter. Hadde det vært noe som var deffekt så ville det, etter all sannsynlighet, ikke oppstått samtidig i begge kanaler.

    Merkelig synes jeg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan du prøve pre i et annet annlegg, feks hos Crosswind, for å sjekke om det er pre uansett, eller om det er en form for interaksjon....
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.804
    Antall liker
    21.607
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har en liten effektforsterker (transistor) som du kan låne og teste preen på.
    er jo lettere det, enn å dra med deg preen hit og dit.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Det er vel dit jeg må på sikt, men hadde håpet å slippe å dra frem alle komponenter og kabler igjen. Enklere kanskje å starte med å introdusere Ars Sonumen i anlegget. Men ikke sikkert det gir utslag pga trafo på utgangen.

    Kanskje ta en runde med å koble pre og power til kun én kilde og kjøre alt gjennom nettfilter for å se om det gjør noen forskjell.

    Får sette av en dag til feilsøking når det roer seg.

    Edit: takk for supert tilbud Rama, det kan det godt hende jeg takker ja til.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om den BP preampen er den kretsen jeg tror det er , er det ikke mange komponenter i signalveien...
    det er vel rør likeretting i den...har du byttet de for å sjekke?
    EZ80/81?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.804
    Antall liker
    21.607
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det rare er at det ploppingen oppstår i begge kanalene samtidig.
    da er det neppe et eller annet rør som har takket for seg, siden preampen er bygget "dual mono".

    går fint an å sette ars sonum bak preen for å teste, da settes bare volum på et fast, passende sted siden det er en integrert forsterker.
    ellers står det en snerten creek 5350se her som du kan plukke opp, den har pre-in og fungerer som en ren effektforsterker.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Stor takk til LMC for glimrende hjelp i feilsøkingen. Stor takk til Audiomix for oppfølging på telefon. 50-60 Volt DC målt mellom pluss og minus på signal, samme for begge kanaler. Ikke rart at Joule slet med ustabil bias.

    Ett skritt nærmere å finne feilen.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har sett skjemaet til denne preen engang, men har sluttet å stole på hukommelsen....
    er 5687 koplet som en katode følger med en kondensator på utgangen ?
    En blåst kondensator kan bli en wire... (Kortslutning) og da får en jo dc potensialet fra katoden rett ut....
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror det stemmer...i så fall er det to blåste Duelund igjen? eneste logiske stedet å bruke de.....
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    i så fall er det to blåste Duelund igjen? eneste logiske stedet å bruke de.....
    Åpenbart ikke... om de er blåst....
    Så blir jo spørsmålet : Hva er det på hver side av disse som kan grille de ? Hvilken merkespenning skal kondensatorene tåle ?
    Har det skjedd tidligere ? isåfall kan det jo lønne seg med en liten forandring ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om det er de riktige for elektronikk er de vel ratet til 630vdc
    men de har en 100v serie for ht delefiltre og....
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fosse : har du et multimeter som piper når det er kontakt mellom to punkter ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Virker rart om det skal være Duelund synes jeg. Dette problemet var der i vinter med gamle Duelund-kondensatorer og det var der umiddelbart etter at to nye ble satt inn. Virker lite sannsynlig at jeg skal ha 4 stk deffekte Duelund-kondensatorer hvorav to nye. Men, det kan være andre kondensatorer som står i parallell eller noe annet.

    Jeg spilte innledningsvis på denne preen uten problem. Så byttet jeg rør i effektforsterker (alle rør) og rør i pre rundt nyttår. I tillegg har jeg sikkert flyttet på komponenter etc. Utfordringen rundt feilsøkingen har vært at jeg hele tiden gikk ut ifra at det var noe galt med rørene i effektforsterkeren, det var der jeg målte problemet (divende bias og dc ut på høyttalerterminalene). Nærmest ved tilfeldighet oppdaget jeg noen måneder senere at problemet forsvant uten pre eller ved å vippe over bryteren "uten pre tilkoblet". Altså var ikke problemet den komponenten jeg var sikker på at hadde problemet. Fordi jeg har vært så overbevist om hva problemet skyldtes så kan jeg ha utført andre endringer samtidig med bytte av rør rom har gått i glemmeboken.

    Når jeg får anledning så skal jeg åpne opp og se om jeg ser noe galt så som løse ledninger eller brente komponenter. Videre skal jeg dobbeltsjekke alt jeg mener jeg kan ha rørt i (inklusive strømkablene jeg laget). Finner jeg ikke noe opplagt så går den til en eller annen kyndig.

    Dette løser seg, det er jeg helt overbevist om. Jeg har skjema og jeg kjenner dyktige folk (dere to inkludert). Det er hektisk på jobb om dagen så jeg har ikke anledning til å behandle dette som et problem akkurat der jeg er nå. Jeg er bare glad det ikke er Joule-blokkene, for de er det vanskeligere å skaffe seg oversikt over.

    Tror ikke jeg har et slikt multimeter.

    Igjen, tusen, tusen takk for drøftingene deres! Dette er kompetente og gode innspill. Slik liker jeg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    feilsøking er egentlig bare en studie i tålmodighet og systematikk...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Fjerndiagnoser er en " artig" øvelse. .. Det bør man egentlig avstå ifra...
    Så det følgende er bare en kommentar til skjemaet::cool:

    Dette er ( heldigvis) et choke input psu. Spenningen før 10kohm motstanden som står i anoden på 5687 er oppgitt til 200V.

    Det er slik at i et choke input supply må det trekkes en minste strøm for at filteret skal oppføre seg som et chokeinput supply. Trekkes det for lite strøm så vil spenningen ut fra filteret stige til 1.414 x spenningen ut fra likeretterrøret. Om vi gjetter at den spenningen er rundt 250V : så vil psuet gi 1,414 x 250= 353V ubelastet. Litt avhengig av hvor mye mer enn merkespenningen kondisen tåler...Det kan ha blitt en "duelund grill" om det har stått spenning på , men ingen 5687 i soklene
    Vi pleier å sette inn en motstand over en av kondensatorene i psuet for å sørge for at det minst trekkes såpass med strøm at spenningen ut aldri kan stige til 1,414 x spenningen utifra likeretter... Det er ikke noen slik motstand i skjemaet du la ut.... Men forhåpentlig er den å finne i psuet...(Det er jo ikke altid at skjemaet er fullstendig...)


    Ellers er jo kretsen rimelig oversiktelig: burde være greit å finne ut av: har du motstandsmåling på multimeteret du brukte til å finne dc på phono ut, så kan du jo ohme duelund kondisen ; 1µF cast silver på utgangene å se: er de i orden får du en høy verdi, er de blåst så vil det være tilnærmet 0 Ohm.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    PS... trenger du SÅ høy forsterkning ut ifra preen ? (20X på max tilt ?)

    Hvis nei kan du jo røske ut spenningsdeleren på inngangen og bytte ut det danske sølvkrimset på utgangene med en anstendig step down transformer.

    pps. forhåpentlig er kondensatorene i orden og det er en eller annen dustete feil ...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    1 Gary bruker alltid bleeder på chokeinput psu av nevnte årsak
    2 synes 200V cap rating virker lite i 1µF pos´n
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvilken cap sitter i pos 470µF/16v...der kan det fort være forbedringspotensiale....?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Burde det ikke vært en mostand mellom grid og jord på inngangen? Ved feil i potet risikerer man at griden står åpen uten forspenning. Da løper røret løpsk!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Burde det ikke vært en mostand mellom grid og jord på inngangen? Ved feil i potet risikerer man at griden står åpen uten forspenning. Da løper røret løpsk!
    Kanskje det er med den gitterlekken som med bleederen....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Fjerndiagnoser er en " artig" øvelse. .. Det bør man egentlig avstå ifra...
    Så det følgende er bare en kommentar til skjemaet::cool:

    Dette er ( heldigvis) et choke input psu. Spenningen før 10kohm motstanden som står i anoden på 5687 er oppgitt til 200V.

    Det er slik at i et choke input supply må det trekkes en minste strøm for at filteret skal oppføre seg som et chokeinput supply. Trekkes det for lite strøm så vil spenningen ut fra filteret stige til 1.414 x spenningen ut fra likeretterrøret. Om vi gjetter at den spenningen er rundt 250V : så vil psuet gi 1,414 x 250= 353V ubelastet. Litt avhengig av hvor mye mer enn merkespenningen kondisen tåler...Det kan ha blitt en "duelund grill" om det har stått spenning på , men ingen 5687 i soklene
    Vi pleier å sette inn en motstand over en av kondensatorene i psuet for å sørge for at det minst trekkes såpass med strøm at spenningen ut aldri kan stige til 1,414 x spenningen utifra likeretter... Det er ikke noen slik motstand i skjemaet du la ut.... Men forhåpentlig er den å finne i psuet...(Det er jo ikke altid at skjemaet er fullstendig...)


    Ellers er jo kretsen rimelig oversiktelig: burde være greit å finne ut av: har du motstandsmåling på multimeteret du brukte til å finne dc på phono ut, så kan du jo ohme duelund kondisen ; 1µF cast silver på utgangene å se: er de i orden får du en høy verdi, er de blåst så vil det være tilnærmet 0 Ohm.
    Om jeg forstår deg rett så er en mulig årsak til problemet at jeg har fyrt opp forsterkeren uten rør. Men, er det ikke da rart at jeg hadde problemet både før og etter at Duelund-kondensatorene ble byttet? Jeg har garantert ikke gjort denne feilen to ganger, trolig ikke en første heller.

    Jeg måler ulikt på de to, men må opp på 20k og 200k på multimeteret for ikke å falle utenfor måleområdet.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.078
    Antall liker
    2.927
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    «Om jeg forstår deg rett så er en mulig årsak til problemet at jeg har fyrt opp forsterkeren uten rør. Men, er det ikke da rart at jeg hadde problemet både før og etter at Duelund-kondensatorene ble byttet? Jeg har garantert ikke gjort denne feilen to ganger, trolig ikke en første heller.

    Jeg måler ulikt på de to, men må opp på 20k og 200k på multimeteret for ikke å falle utenfor måleområdet.»

    Som sagt fjern diagnoser...
    Ikke så mange veier de 60 v kan komme til utgangen.

    Men uansett hva årsaken skulle vise seg å være, så er det jo flott om kondensatorene er i orden!
    Her må det en «us in situ» til, for å komme videre.
    Legg nå endelig ut forklaringen når du har funnet ut av det.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Ser du spurte lenger oppe vedrørende gain. Du har helt rett, jeg har ikke behov for så mye gain i forforsterkeren som jeg har i dag.
    Vil det være noen lydmessig fordel med den løsningen du foreslår?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    A2ACD99D-F6EA-4A5A-9CC5-A2A401D3B4AD.jpg


    Var lenge redd jeg måtte låne noe enklere én-chassiset-greier ... Det slapp vi. Takk Torry!

    Var redd det skulle bli en lydmessig nedtur og tenkte at med arbeidsuken som ligger bak så måtte nytelse lørdag sikres, i en eller annen form.

    2459A935-8D3F-45F2-A244-3E38E225EC2A.jpg


    Integrerte riaa-trinn går, men integrerte forforsterkere er vi ferdig med!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn