På besøk hos André - Formannen
Petter Hagen:
Håper vi kan få til en seanse snart med Avid-gjengen.
RoDa.
Bare som en utdypende kommentar til det jeg skrev tidligere: I bestillingsperioden på Avid var jeg en stund uten platespiller og da ble det klart for meg at det vesentlige av den musikken jeg normalt spiller har jeg på vinyl. Jeg kan skryte litt av Metronomen nå som den er solgt og si at jeg kan kose meg gløgg i hjel når jeg lytter til den, men jeg har rett og slett for få cd-er. Mange av cd-ene er kjøpt en gang jeg spilte litt annerledes musikk andere er kjøpt som komplett samling og innholder litt mer av typen ECM-jazz, dårlig begrep, men for meg som foretrekker Colman Hawkins, Ben Webster og eldre jazz blir dette en type musikk jeg setter pris på, men ikke ønsker å lytte en hel kveld til. Det betyr at vinylen brukes så mye mer av flere grunner: musikkutvalg i min samling, fasinasjon av det fysiske/like å skru, bedre lyd totalt sett når ting sitter, interessen for å jakte på vinyl (det er ikke bare å ha pengene til å kjøpe skiva, du må jakte litt mer).
Som støvlokk bruker jeg en utrangert lp, så slipper jeg å legge platene på en støvete tallerken. Blir jo bare støvlokk for tallerkenen, men trykkluft på boks fungerer fint for å blåse bort støv på vanskelige steder.
SME-spilleren fremstår kanskje litt kjedelig på bildene, men den har en helt utrolig byggekvalitet og finish. Selv finner jeg det nesten militære uttrykket vakkert, men Aviden har jeg jo kjøpt to ganger så du skjønner vel hva jeg synes om den.
Kjoenik:
Min andre XV-1s gikk til Boe og kjører i dag SME20/Graham Phantom. Jeg gleder meg til å ta fatt på jakten etter pickup nummer to, men må vente litt. Forut for kjøp av SME20/2 var jeg innom tanken på en mer beskjeden spiller nummer to, men fant egentlig ut at den tiden jeg bruker i lyttestolen skal være optimal slik at det å sitte på en spiller nummer to som er vesentlig dårligere enn spiller nummer én er meningsløst for meg, da blir den ikke brukt. Skal det være to spillere må de være gode begge to, bare med ulik prioritering. Poenget? Det må sitte en virkelig god pickup på begge spillerne, de jeg har mest lyst på koster litt og derfor må jeg bruke litt tid. I tillegg må jeg få SME20/2 litt under huden med kjent pickup før jeg begynner å stake ut kursen videre.
JP
Spennende å høre at du har MXR, jeg har forstått at det er gjort noen endringer med høyttalerkassen på disse. RC-filterne med Duelund kondensatorer er master-oppgraderingen av disse tilsvarende som for BAM-en. Men, du vil nok oppleve vesentlig mer ved bytte av BAM en ved bytte av filter, selv om Bobby (konstrukøren av Merlin) nok vil mene du må gjøre begge deler. Ikke de store kostnadene knyttet til dette, men lang ventetid altså.
Impulse, vi må slutte å snakke og begynne å handle (ikke i betydningen kjøpe men utføre). Så ta deg turen ved anledning.
En gang sent i natt....