På besøk hos André - Formannen
Jeg har siden SME20/V-D kom i hus brukt denne med DV XV-1s og Bent Mu. Erfaringsmessig tar det tid og innsats å bli godt kjent med en kombinasjon av spiller/arm/pickup for å finne ut hvilke justeringer som gjør hva med lyden. Det blir garantert flere innspill og skriverier om de to spillerne og armene i tiden som kommer slik er dette bare for en første introduksjon å regne. Foreløpig har jeg ikke testet SME V på Avid, hvilket betyr at inntrykkene går på forskjellen mellom kombinasjonene og ikke på spiller eller arm isolert sett.
Det første som slår meg er at SME20/V-D fremstå mer dempet og rolig enn Avid og Dynavector. Man får inntrykk av at det går litt saktere i svingene og at fjæringen er litt mykere, selv om rotasjonshastigheten trolig er lik (skal sjekkes på sikt). SME-kombinasjonen fremstår noe mørkere og kanskje litt varmere, men det er muligens bare en konsekvens av at det er noe mer dempet, for dempingen er den mest fremtredende forskjellen slik jeg opplever det. Jeg spilte omtrent én dag før jeg fylte i silikon i badet. Dempingen har jeg jobbet litt med og garantert ikke nok. Jeg foretrekker foreløpig litt, men ikke mye demping. Enkelt å justere ved å skur opp og ned dempeskruen. Det spiller rent og med fabelaktig ro og innsikt, men det gjør Avid/Dynavector også. Mulig jeg bruker ordet ro litt upresist, for SME har ro både i form av at den virker rolig som i ikke stresset men den har også en litt avslappet eller roligere spillestil. Avid har ro som i ikke stresset, men er mer på hugget i spillestilen.
Acutus Reference SP/DV507MKII virker hurtigere, mer åpen som i "vinduet på vidt gap" og med "gassen i bånn". På dynamiske opptak er det mer smekk og driv i Acutus Reference SP og DV enn i SME. Aviden har en ac-motor som er utrolig kraftig, med enorm strømforsyning. Med to korte drivreimer spent fast til sub-chassis innbiller jeg meg at man her, til tross for beltedrift oppnår noe av det man får ved direkte- og mellomhjulsdrift. Acutus Reference SP oppleves på mange måter å ha en del av de karaktertrekkene jeg finner ved OTL: intravenøst, usminket, lavprofildekk, mens SME fremstår som en velkonstruert rørforsterker (de har som alle vet en særdeles god bass).
Kan man si at Acutus Reference SP/DV507MKII er Ferrari mens SME20/V er Bently? Jeg har ikke kjørt noen av dem, men det er slik jeg innbiller meg forskjellene må være. Jeg er ganske sikker på, selv om jeg ikke har undersøkt dette, at respektive drivverk og armer drar i samme retning og forsterker opplevelsene.
Må si at jeg er utrolig positivt overrasket over SME20/V-D. For selv om den har andre egenskaper og prioriteringer enn min kjære Avid/Dynavector så serverer den utrolig vakker og spennende lyd som på ingen måte blir kjedelig. Det virker som XV-1s er utmerket match i SME-V og jeg ser allerede for meg at begge spillerne kommer til å bli mye brukt her. For hva man foretrekker tror jeg fort kan koke ned til hvilken pickup som står på hvilken spiller, lyttehumøret for dagen og fremfor alt musikkvalg og plateinnspillingen. Wild Child Butler på Avid når du vil ha håret blåst bakover eller SME når du har skjenket rødvin for å følge Sonny Rollins Way Out West.
Jeg overdriver forskjellene her for å få frem et poeng.