Jeg kjøpte et par The Final Cut OTL-blokker fra Einstein for mange år siden. De måtte kjøres balansert og jeg lånte derfor en passiv forforsterker fra Django. Det låt piss rett og slett. Det står sikkert noe om dette lenger bak i tråden, kan det ha vært årsskiftet 2009/10.
https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hjemme-hos-fosse.18399/page-13
Uansett. Jeg har, på sviktende grunnlag og begrenset vært fordomsfull. Men jeg kjenner mange av komponentene Crosswind har, og har hatt, og jeg kjenner litt til hans preferanser, så da en yngre, og smekrere modell av samme kaliber dukket som i følge selger, som har hatt begge, skulle være ennå bedre, da var tidspunktet for å utfordre fordommene.
Som beskrevet i foregående innlegg er testingen bare så vidt i gang, og den er ikke rett frem, for forskjellen mellom DIY-preen og MFA er nemlig ikke lik for ulike kilder.
Allnic med step-up fra MFA og Miyajima:
- Helt tyst, null støy!
- Det mangler gain, kan skru volumet til topp mens fruen sitter én meter fra høyttaleren og drikker hvitvin og vi fører en samtale.
- Det mangler et driv eller trøkk. Som om dreiemomentet på et slags vis er borte. Men det gjør nok også det hele mer avslappet fordi det ikke blir «pådyttet». Akkurat dette har jeg litt problemer med å beskrive, og jeg har en foreløpig anelse om at det kan variere med sjanger og musikk hva man vil foretrekke.
- Toppen, diskanten, er vanvittig ren, klar, ikke antydning til hard. Dette er særdeles «riktig«. Her foretrekker jeg MFA.
- Nedover i mellomtonen er det mindre kjøtt på beinet enn med DIY og jeg savner med MFA noe kropp. Kan hende er det også i mellombassen mindre trøkk. Om dette er det jeg opplever som mindre driv er jeg usikker på, jeg tror faktisk det er to ulike forhold, men er ikke helt klok ennå.
- Selve bassen er nok strammere, tydeligere og kanskje mer fremtredende, eller den blir det i hvert fall det relatert til resten.
- Det blir bedre separasjon, rommet mellom instrumentene er mer stille og blir derfor tydeligere.
Første inntrykk er at dette kanskje er bedre i topp og bunn, usikker på midten. Henimot ubrukelig pga gain. Fantastisk mht plass, støy etc.
Modifisert Allnic (andre rør etc) er, slik den er satt opp og med pickup inkludert, uten tvil den kilden som har lavest gain (Merk at jeg her inkluderer pickup). Det kan muligens endres ved andre trafoer, pickuper etc, men det er uansett relevant fordi MFA ikke uten videre fungerer, og at den kan gi begrensninger i systemet er helt klart. Irriterende.
Den observante ser at Manley Neo-Classic 500 har inngangsvelger for balansert/ubalansert:
- Luxman riaa har balanserte og ubalanserte utganger, og bryter for å velge.
- Allnic har samme.
- Accuphase har samme, men ikke bryter.
- Wavac har to sett ubalanserte utganger, ikke bryter.
I teorien, ikke sagt at jeg skal, men i teorien, kan jeg derfor ha to sett med forforsterkere tilkoblet, og velge hvilken jeg vil ha ut og inn av kjeden, eller jeg kan bruke ulik forforsterker til ulike kilder.
I går ble derfor Studer A80 tilkoblet.