Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    Takk hogen, det var vel egentlig det jeg regnet med. Og så er spørsmålet hvor kommer man sannsynligvis til å ville dele med GRF90? Hmmm

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Takk hogen, det var vel egentlig det jeg regnet med. Og så er spørsmålet hvor kommer man sannsynligvis til å ville dele med GRF90? Hmmm
    Blir vel prøve seg frem litt det, mye jobb, men veldig gøy når det sitter.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    Dette er primært en kartlegging av premissene for optimalisering av sub, og så blir eventuell realisering en avveining opp mot andre selvpålagte begrensninger. Behovet for sub oppleves ikke etter at Manley kom i hus (skjønner at noen mener det ikke betyr noe, men det er ikke spørsmålet her). Men det betyr ikke at jeg ikke er nysgjerrig, det kan jo bli bedre vil jeg tro (hypotetisk spørsmål). Men det er ikke slik at jeg skal ha sub og så beste løsning finnes. Dette blir primært en avveining mellom hva jeg kan oppnå, og hvor mye det drar med seg av andre ulemper. Vektingen av evalueringskriteriene er min oppgave :cool:

Dette er primært en stue og jeg har ikke lyst til å gjøre den om til et lytterom. Det hadde vært verdens enkleste oppgave å forbedre lyden her ved hjelp av akustikkbehandling, men det er jeg ikke interessert i. Og sånn er det med annet utstyr som dras i hus også, jeg vil ha best mulig lyd innenfor gitte rammer, ikke uten videre.

Jeg ser løsninger for at subene står både i retning med hovedhøyttalerne og 90 grader på disse, men med førstnevnte plassering så drar med seg en rekke andre problemstillinger. Ja, jeg kan ha et par av de minste NNNN plassert på gulv inne i reolen, men det kommer ikke uten konsekvenser (og så kan dere være uenig i mine prioriteringer av mengde utstyr, men det er mitt valg).

Poenget for meg nå er å kartlegge hvilke begrensninger, rent teknisk, de to ulike plasseringsprinsippene gir. Dersom det er slik at rett frem fungerer nær sagt uavhengig av delingsfrekvens mens 90 grader på gir 90% av lydkvaliteten opp til en gitt frekvens, så blir neste spørsmål hva som vil være den optimale delefrekvensen. "Prøv og hør" er ikke rett svar her.

Jeg skjønner at måling må til. Men det hadde vært fint med litt hjelp til å kartlegge de tekniske prinsippene og teorien bak det hele før man drodler videre. Dersom noen uten videre kan stadfeste at 90 grader på aldri blir optimalt så er det jo bare å legge det sporet dødt.

P

parafinoksen

Gjest
    Noen ville kanskje foreslått åtte 18-tommere innfelt i bakveggen he-he

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    minste NNNN heter Devor40 fordi den har minus 3db@40Hz
    så gir 2pi dvs to tilstøtende flater som du får med gulv og bakvegg +6db hver...
    så spørs det om hvor du evt vil dele inn under Tannoy...vet ikke hvor langt ned den gir noe meningsfylt bidrag i det store volumet
    snakker du 40 og ned hadde det kanskje vært like greit med en centersub...ikke mye på de formatene du spiller, som har noe nyttig å fortelle deg under der likevel, kanskje med unntak av rominformasjon
    ingen plassering kan uten videre avvises imo

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert dumt innspill men, kan det være vel så spennende å prøve bag end e-trap?

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.206
    Torget vurderinger
    14
    Lite spørsmål, spiller ikke grf 90 ned til 24 hz?
    Lån deg noen subber og test.
    Tenk hva du synes.
    Lasse

• Haha
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    mulig de klarer å pine ut noe mumling ned dit, men neppe med noe substans i det rommet

fra tekniske data på Tannoy siden: 24 Hz - 27 kHz (-6 dB)

Sist redigert:

eksu

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Antall liker
    930
    Torget vurderinger
    4

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.338
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har vanskelig for å se at du skal komme helt i mål med subwoofer.

Når kvaliteten er så høy som den er for resten av frekvensområdet, så synes jeg det virker veldig krevende å legge til noe helt i bunnen som skal gjøre helheten bedre (Dette gitt at aktiv deling, DSP og omfattende akustikktiltak ikke er aktuelt).

Men det finnes vel større Tannoy - og det er vel veien jeg ville anbefalt deg om du skal ha mer bass.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    Takk LMC!

@666 GRF spiller vel til 24 Hz med -6dB, men det er mye volum i dette rommet.

Det er klart jeg kan teste basser, og det skal jeg nok. Samtidig er det en fordel å ha kartlagt mest mulig teori i forkant så man treffer best mulig? Og dersom det nå f.eks skulle ha vært et premiss at de spiller rett frem så krever det sitt av ommøblering og ombygging. Ja, og så må preampen bygges om til to utganger. Ingenting er et problem, men det må gjøres. Jeg må derfor ha trua om jeg skal gidde å gå videre. Men har jeg trua så er det jo bare å kjøre på.

@Entropy Bag End e-trap er vel en aktiv bassfelle? Det blir i tilfelle nesten motsatt av det jeg er ute etter.

Takk OMF, du er en jeg lytter til, så dette blir tatt i betrakting!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Enig med OMF. Slik jeg kjenner dine rammer for valg av komponenter tror jeg valg av hovedhøyttalere med nok bunn er veien å gå. En hybridløsing er eventuelt høyttaler med justerbar bassdel, slik Avantgarde har gjort - gjerne med DSP-muligheter. LMC har jo også DSP/aktiv drift av bassområdet og passiv deling på resten.

En kyndig mann med målemik kan jo enkelt se hvor skoen trykker i bass-regionen i stua di - hadde begynt med en slik runde for å enklere peke ut kursen videre.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Takk LMC!

@666 GRF spiller vel til 24 Hz med -6dB, men det er mye volum i dette rommet.

Det er klart jeg kan teste basser, og det skal jeg nok. Samtidig er det en fordel å ha kartlagt mest mulig teori i forkant så man treffer best mulig? Og dersom det nå f.eks skulle ha vært et premiss at de spiller rett frem så krever det sitt av ommøblering og ombygging. Ja, og så må preampen bygges om til to utganger. Ingenting er et problem, men det må gjøres. Jeg må derfor ha trua om jeg skal gidde å gå videre. Men har jeg trua så er det jo bare å kjøre på.

@Entropy Bag End e-trap er vel en aktiv bassfelle? Det blir i tilfelle nesten motsatt av det jeg er ute etter.

Takk OMF, du er en jeg lytter til, så dette blir tatt i betrakting!
    beklager min uvitenhet men trodde det å rydde opp hernede tightet opp de bassfeekvensene man ville høre. Også er det kansje mulig å få lånt en hos Gjallarhorn? Spesielt hvis du får inn noen subber samtidig?

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.139
    Sted
    Sørlandet
    Jeg syntes Ojas tilnærming er temmelig innenfor men ikke alle har plass til noe slikt.

Hvis dataene til GRF er like optimistiske som Kensington GR (29Hz-27kHz -6dB) så kan jeg skjønne at du kan savne fundament. I nærfelt målte vi Kensington ned til ca 50hz før det stupte bratt.

Mvh
    -BB-

• Liker
    Reaksjoner: LMC

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    Vi har i dag lyttet til nymotens musikk uten trompet - det kan meldes om voldsom aktivitet i de lavere frekvenser. Det var et underlig lydbilde med lyd jevnt fordelt i begge kanaler. En form for balanse. Uvant for et trenet jazzøre. Dette gav fot i slike mengder at undertegnede formelig danset opp trappene da middagen ble annonsert. Det «trøkker» som ungdommen sier.

52F8A41A-6A6C-416C-98AE-16B4F8808204.jpeg

Kan vi si at vi rocker videre?

3B4BEC9F-5B3D-4AE8-A9B9-0D8C38EEDE48.jpeg
    7010266D-9460-4C58-AF7B-B1C7E66B1980.jpeg
    E52AC2C5-34D2-4581-8591-4B66D21C94BC.jpeg

Alle lesere av tråden ønskes god bedring, og husk: Det lages fremdeles god musikk, selv om alt var meget, meget bedre før.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    Meget godt valg denne platen her :D
    Vanskelig å få den til å låte godt på de innerste sporene har jeg selv erfart (og samtidig lest andre steder). Hvordan låt det?
    Kan ikke si jeg opplevde noen utfordringer. Satt ikke akkurat å nilyttet, men det var i hvert fall ikke sporingsproblemer, og Schick + SPU som jeg har spilt på i dag er vel ikke den beste komboen i så måte.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    For å slippe å ommøblere hele racket tar jeg forforsterkerutprøvingen på én kilde av gangen, i hvert fall foreløpig. Det er ikke rett frem med kabling heller siden jeg må kjøre balansert.

Førsteinntrykket? Dette er mer komplisert enn først antatt fordi forskjellen mellom de to avhenger av hvilken kilde som er tilkoblet. Krever mer tid og mer vin dette.

En fin Saint-Émilion med smak av kokt plomme. En smaksbombe, prøvesmaker litt mens jeg prøvelytter ny pre med Studeren. Lyden minner lite om plomme, det må sies.

Kommer tilbake senere, men det blir ingen svart-hvitt-tegning av forskjellen mellom aktiv og passiv. Og dere har vel etterhvert lært meg å kjenne sammen som ikke liker å bruke ord som best og dårligst. Men som sagt, her varierer forskjellen med hvilken kilde som velges.

C90B04C5-07E3-40CE-A698-C1A91CC45906.jpeg

På tallerken og spolebåndspiller så langt denne helgen:

0BA79FAF-7C99-4182-847F-F005AAD252E4.jpeg
    3AF25664-0501-4361-B192-342FED81F280.jpeg

Tidligere i helgen hadde vi kattesamling foran inngangsdøra, rådyret ville bli med. Bilde tatt fra entreen gjennom vinduet. Endte med at pus gjemte seg under hagemøblene 😂

3A3CE160-DA6A-4215-86F8-A425F00DA0F2.jpeg

Slappet kanskje bedre av på rekkverket på andre siden.

FD77D0B9-D8D0-4547-8CAF-00D90153F4A9.jpeg

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    1DF691A9-869C-48D8-B760-3F4C9ABAD861.jpeg

Jeg kjøpte et par The Final Cut OTL-blokker fra Einstein for mange år siden. De måtte kjøres balansert og jeg lånte derfor en passiv forforsterker fra Django. Det låt piss rett og slett. Det står sikkert noe om dette lenger bak i tråden, kan det ha vært årsskiftet 2009/10. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hjemme-hos-fosse.18399/page-13

Uansett. Jeg har, på sviktende grunnlag og begrenset vært fordomsfull. Men jeg kjenner mange av komponentene Crosswind har, og har hatt, og jeg kjenner litt til hans preferanser, så da en yngre, og smekrere modell av samme kaliber dukket som i følge selger, som har hatt begge, skulle være ennå bedre, da var tidspunktet for å utfordre fordommene.

Som beskrevet i foregående innlegg er testingen bare så vidt i gang, og den er ikke rett frem, for forskjellen mellom DIY-preen og MFA er nemlig ikke lik for ulike kilder.

Allnic med step-up fra MFA og Miyajima:
    • Helt tyst, null støy!
    • Det mangler gain, kan skru volumet til topp mens fruen sitter én meter fra høyttaleren og drikker hvitvin og vi fører en samtale.
    • Det mangler et driv eller trøkk. Som om dreiemomentet på et slags vis er borte. Men det gjør nok også det hele mer avslappet fordi det ikke blir «pådyttet». Akkurat dette har jeg litt problemer med å beskrive, og jeg har en foreløpig anelse om at det kan variere med sjanger og musikk hva man vil foretrekke.
    • Toppen, diskanten, er vanvittig ren, klar, ikke antydning til hard. Dette er særdeles «riktig«. Her foretrekker jeg MFA.
    • Nedover i mellomtonen er det mindre kjøtt på beinet enn med DIY og jeg savner med MFA noe kropp. Kan hende er det også i mellombassen mindre trøkk. Om dette er det jeg opplever som mindre driv er jeg usikker på, jeg tror faktisk det er to ulike forhold, men er ikke helt klok ennå.
    • Selve bassen er nok strammere, tydeligere og kanskje mer fremtredende, eller den blir det i hvert fall det relatert til resten.
    • Det blir bedre separasjon, rommet mellom instrumentene er mer stille og blir derfor tydeligere.
    Første inntrykk er at dette kanskje er bedre i topp og bunn, usikker på midten. Henimot ubrukelig pga gain. Fantastisk mht plass, støy etc.

Modifisert Allnic (andre rør etc) er, slik den er satt opp og med pickup inkludert, uten tvil den kilden som har lavest gain (Merk at jeg her inkluderer pickup). Det kan muligens endres ved andre trafoer, pickuper etc, men det er uansett relevant fordi MFA ikke uten videre fungerer, og at den kan gi begrensninger i systemet er helt klart. Irriterende.

Den observante ser at Manley Neo-Classic 500 har inngangsvelger for balansert/ubalansert:

- Luxman riaa har balanserte og ubalanserte utganger, og bryter for å velge.
    - Allnic har samme.
    - Accuphase har samme, men ikke bryter.
    - Wavac har to sett ubalanserte utganger, ikke bryter.

I teorien, ikke sagt at jeg skal, men i teorien, kan jeg derfor ha to sett med forforsterkere tilkoblet, og velge hvilken jeg vil ha ut og inn av kjeden, eller jeg kan bruke ulik forforsterker til ulike kilder.

I går ble derfor Studer A80 tilkoblet.

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    2
    Å bruke en TVC krever en slags mental omstilling. Har man levd lenge med gain på kanskje 15-20dB i en forforsterker, føles det veldig rart å dreie så mye på volumkontrollen og få så lite tilbake. Men så lenge man får det lydtrykket man ønsker seg til slutt har jo det ikke noenting å si. Det er jo ikke en bil dette, og når du savner «dreiemoment» mistenker jeg at det ligger i psykologien, du får ikke forventet respons i«gasspedalen» rett og slett.
    Så skriver du jo også at det ikke blir høyt nok til slutt. Men med en annne poweramp gain/ høyttalersensitivet ville det selvsagt ikke være noe problem.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    Jeg tror ikke det ligger i hvor volumkontrollen står. Jeg tror ikke dette er psykologi. Før ombygging av preamp var det høyt volum på klokken 9, etter ombygging er det ikke høyt før rundt kl 14, litt avhengig av kilde, posisjon på utgangstrafo pre etc. Det jeg opplever her er noe annet. Jeg har så langt ikke klart å sette ord på det, men det betyr ikke at det er tull det jeg sier. Og jeg har heller ikke konkludert på hva jeg foretrekker, det er imidlertid en subjektiv opplevelse. Men fruen opplevde det samme, og hun ser ikke volumkontrollen, så noe er det. Men vi liker begge det vi hører.

Vedrørende gain så har jeg så vidt startet, jeg beskriver et første steg på veien. Men om jeg skulle finne ut at jeg ikke foretrekke MFA så har det lite for seg å ha snudd rundt på alt annet som ellers ikke er et problem. Tiltak tenker jeg heller gjennomføre dersom jeg ender opp med å foretrekke MFA, men at den har noen mangler som må korrigeres.

Andre høyttalere og annen forsterker er nok ikke ikke noe jeg vurderer. Manley 500 er etter mitt skjønn fullstendig overlegne det jeg har testet så langt, og det blir bare klarere og klarere for meg. Jeg ønsker heller ikke å bytte høyttalere. Hensikten er å teste MFA under gitte forutsetninger, ikke snu alt på hodet.

At jeg undersøker ting og er nysgjerrig, det være seg passiv pre eller subber, er noe annet enn at jeg er misfornøyd og ønsker meg et annet sted.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg opplever også at det er viktig å ha riktig gainstruktur.
    mange mener det ikke spiller noen rolle så lenge man kan skru volum opp slik at det blir høyt nok, og det kan hende de har rett i det teoretisk, men det er ikke hva jeg har erfart opp gjennom årene.
    for lite gain, så låter det litt flatt og mangler fraspark (særlig i bassen) uansett om man skrur opp til klokken fem og lyden er høy nok.
    for mye gain, så låter det klemt og stresset selv om man har volumhjulet på kl 8.
    det ideelle hos meg har alltid vært kl 11-13 (innspillingene varierer) når jeg skal ha en aktiv lytteøkt og spille ganske høyt, kl 14 er headbanger-høyt, mens kl 15 og oppover er rive huset-høyt.

forresten litt overraskende at du melder om såpass lav gain på neo 500, fosse.
    ifølge specs skal de ha samme gain som de fleste andre manley-trinn (ca 30db), og da trenger man ikke så mye gain i preamp på tannoyene dine, som har over 90db/1w/1m følsomhet.
    en tvc kan ha unity gain (0 gain) eller 6 db gain, og det burde holde i lange baner, slik cross opplever hos seg med manley snapper.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Den har i alle fall ideell inng.imp for TVC 116K ubal og 270K bal

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ar jeg undersøker ting og er nysgjerrig, det være seg passiv pre eller subber, er noe annet enn at jeg er misfornøyd og ønsker meg et annet sted.
    Ser den, Fosse.
    For meg er det heller oftere slik at det er når jeg er ganske så fornøyd at lysten til å dra inn noe for å prøve størst. Man har da en plattform man kan bygge videre fra, eller litt flåsete sagt, leke seg litt. Eller rett og slett la være.
    Det er noe annet enn frustrasjon og vimsing rundt retningsløst.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ref Manley:

• Input Sensitivity: 1V in via RCA jacks for full power out; 2V via XLRs
    • Gain: 32dB tetrode; 30dB in triode
    • Input Impedance RCA: 116 kOhm @ 1KHz
    • Input Impedance XLR: 270 kOhm @ 1KHz; 20 kOhms @ 20KHz; 38 kOhm @ 20Hz
    husk at ved bruk av TVC er det signalkilden som driver ampene dine
    usikker hvordan TVC liker den impedanskurven i balansert.....

mitt system er bygget opp med TVC i tankene og her mangler hverken kropp eller skyv...

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    manley har alltid lav utgangsimpedans og høy inngangsimpedans på forsterkerne sine.
    aldri opplevd impedanstrøbbel med manley, uansett hva jeg har paret de med.
    uansett har dette ikke noe med gain å gjøre.
    crosswind bruker tvc med manley snapper monoblokker, og det fungerer visst brillefint.
    høyttalerne hans har ca samme følsomhet som fosse sine.
    snapper har, i likhet med neo250 og neo500, ca 30db gain på rca.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    enig...bruker Fosse en overgangskabel?
    var hos Jorwed og hørte på en A810 og den låt tamt og merkelig.....viste seg å være en feil konstruert overgangs kabel fra XLR til RCA...butikk kjøpt!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.211
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Intressant! Fosses upplevelser med XLR bekräftar mina upplevelser på en prick.

När jag körde mina Snapper vis XLR-ingången föll hela ljudbilden pladask. Det blev tamt, livlöst och oengagerande.

Måtte koppla tillbaka till RCA-ingången. LMC och rama är väl inne på det, en kombination av impedans och ingångskänsligjet tror jag. Snapper ger full effekt på bara 850 mV in viA RCA med mycket högre ingångsimpedans mot 1,5 V känslighet, mindre gain och lägre impedans på XLR.

Min TVC har heldigvis RCA ut då XLR är oaktuellt med Snapper.. Är tydligen något mellan Music First TVC och Manley via XLR som inte är optimalt.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.428
    Torget vurderinger
    23
    Skyld ikke på TVC'en (dersom denne er av skikkelig god kvalitet da, selvsagt) Det er kilden som bestemmer hvor mye "juice" som kommer igjennom til effektdelen. Jeg har prøvd alle mulige og unulige kombinasjoner av disse forholdene. Lavt utgangssignal fra kilde - TVC - effekt med lavt gain - tungdrevne høyttalere = nesten ingen lyd whatsoever... naturlig nok. I motsatt ende av skalaen; en Wadia CD spiller her (med muligheten for opptil 7V utgangssignal, justerbart), gjennom TVC og inn i 32 dB gain 50W power på 110 dB /W høyttalere = voldsomt før kl. 9!!!! Uansett - en TVC har potensialet til ENKELT å låte bedre enn det meste av aktive preamper av den enkle grunn at det ikke er noen aktive komponenter... Dersom jeg kun skulle bruke EN signalkilde hadde jeg aldri i verden ballet med en aktiv pre i dag.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har 5 balanserte og 1 ubal inn på min TVC og null problem
    tom mono SEIDEN velgere.....trimmen har jeg godt av :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Intressant! Fosses upplevelser med XLR bekräftar mina upplevelser på en prick.

När jag körde mina Snapper vis XLR-ingången föll hela ljudbilden pladask. Det blev tamt, livlöst och oengagerande.

Måtte koppla tillbaka till RCA-ingången. LMC och rama är väl inne på det, en kombination av impedans och ingångskänsligjet tror jag. Snapper ger full effekt på bara 850 mV in viA RCA med mycket högre ingångsimpedans mot 1,5 V känslighet, mindre gain och lägre impedans på XLR.

Min TVC har heldigvis RCA ut då XLR är oaktuellt med Snapper.. Är tydligen något mellan Music First TVC och Manley via XLR som inte är optimalt.
    om han har en feil koblet adapter( XLR pinne 1 til rca jord....kan lett ohmes for å sjekke) kan det være han mister 6dB

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.232
    Torget vurderinger
    26
    Folkens, jeg har ikke sagt at det mangler kropp eller skyv, og jeg har ikke sagt at jeg mangler gain. Jeg beskriver foreløpig én kilde av flere. Det er et slags forsøk på å beskrive en utprøvingsprosess, ikke et forsøk på å stille en diagnose. Det er ikke avdekket noe problem så langt.

Det er ingen på sentralen som har hørt Manley hos meg, aldri har noen hørt forforsterkeren heller (DIY), ingen har hørt Wavc-riaa og ingen har hørt Allnic her. Høyttalerne sto dessuten en meter lenger bak. Altså er dette et komplett ukjent system for dere alle. Når jeg sier at jeg opplever mer trøkk på én kilde (av mange) på en, for dere alle ukjent forforsterker, så er det rimelig langt unna det å si at det er en mismatch med den andre. Om det beviselig ikke finnes noen fordeler med aktiv forforsterker, hvor kjører ikke da alle passivt?

Dette blir i det store og hele å trekke slutninger på tynt grunnlag. Det sagt så er det meget mulig at RCA er en enda bedre løsning, men jeg forstår ikke hvordan min subjektive utredning gir dere grunnlag for konklusjonene dere trekker. Dere kjenner én av to bokser og ikke sammenhengen de inngår i.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn