Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Mitt tips er et toppladet og ordentlig batteri, de er ofte kilden til mye hodebry.
    Da var jeg inne på noe, da ;) Nyt resten av sesongen. Det ser ut til å fortsatt være noen deilige dager igjen!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Både ja og nei. Du har et poeng generelt sett, men det var ikke problemet da jeg stilte spørsmålet, problemet den gang var defekt coil.

    Nåvel. Dette ble en helg av de store: Sawan fredag, hi-fi-messe lørdag, forgasserjustering søndag:

    042D7953-88E7-4B33-B558-531FD655FEAA.jpeg

    Sawan er bra sted.

    5BC12251-AEBE-4D38-B3BD-34706E4F0E96.jpeg

    Herlig at solen titter frem.

    749867E3-0328-45F5-B6EC-29326E4DB372.jpeg

    Endpoint hadde god lyd. Fete forsterkere. Elsker designet.

    6A0562FA-B715-46DC-A039-B4C4310F69F1.jpeg

    Sweetspot i dette rommet var for meg messas beste lyd. Dette var mektig, presist og med en utrolig flott klangbalanse. Kjente ikke musikken, det var befriende. Dette likte jeg veldig, veldig godt.

    D6393CEF-35F6-456A-975E-9B5629F88180.jpeg

    Etterstramming av toppen.

    0EB67920-5A35-4E02-A36D-2FB27DDBEBE4.jpeg

    Litt justering av forgasserne.

    14F46ED7-D29E-479B-B319-7A642D221E5A.jpeg

    Ser bra ut.

    306B3376-218F-4102-8DDC-B3E51E4DDA67.jpeg

    Deilig helg.

    Snart klar for en pickupgjennomgang merker jeg. Snart tilbake 😊😂
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Sant nok. Å bytte et gammelt batteri er omtrent som å helgardere på tippekupongen! Her ble det feilmelding på sylinder 8 på Maseratien i dag. Blir nytt sletting av feilkode, nytt batteri og krysse fingrene :) Mulig coil i dette tilfellet, også.

    Fikk du forresten hørt Respons sine nye "Jussi" på lørdag?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.668
    Antall liker
    14.707
    Sted
    Langesund
    Vis vedlegget 954646
    Sweetspot i dette rommet var for meg messas beste lyd. Dette var mektig, presist og med en utrolig flott klangbalanse. Kjente ikke musikken, det var befriende. Dette likte jeg veldig, veldig godt.
    Takker så mye for dine synspunker på oppsettet DIY gjengen satt opp på messa. Jobber jo slavisk mot en opplevd riktig klangbalanse i SS - For anledning skrudd av Roald og meg.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Takker så mye for dine synspunker på oppsettet DIY gjengen satt opp på messa. Jobber jo slavisk mot en opplevd riktig klangbalanse i SS - For anledning skrudd av Roald og meg.
    Det er vi andre som skal takke! Mektig oppsett. Imponerende, og samtidig avslappet, i betydning ikke stressende, litt enkelt formulert. Og det tyder for meg på at man har truffet på de fleste parametre. Oppsettet tjente på at man satt i sweetspot, og den var det rift om, naturlig nok. Mektig imponert over hva dere har fått til!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Tråden burde nå snart hete «Hjemme hos Fosse og i hans garasje». Men siden det nå begynner å røre på seg også på hi-fi-fronten så avventer vi:

    Jeg har vært i dialog med Soundsmith om min XV-1S. De har tydeligvis ikke begynt på den. Så der er vi på stedet hvil. Bare å smøre seg med tålmodoghet. Jeg visste det ville ta lang tid, så det går greit. Har dessuten innstilt meg på at den neppe lar seg reparere.

    Dro i dag til Mala for å levere inn tre stk pickuper til sjekk.

    F99DD03B-7C6E-464A-BA96-200EE07B50D6.jpeg


    Siden jeg nå har én pickup til reparasjon og tre til sjekk (det ender garantert med at én eller flere går til ombygging) så måtte noe bli med hjem. Jeg har lenge vurdert Audio Technica, og det har vært en forutsetning at neste pickup jeg skal ha, skal være noe som ikke er for eksotisk. Hadde en Hana ML jeg likte godt, men som jeg dessverre lot gå da det hopet seg litt opp. Vi skal nå teste hva som skjer om vi går et lite knepp opp. Hana Red er sikkert bedre, men da er vi strengt tatt ikke i budsjettklassen lenger.

    C7972EEC-56D6-4805-80B5-485CD5BA83A7.jpeg


    På bilfronten har det gått mest i Land Rover. Så langt har jeg kun handlet den lille, i skala 1:18. Den brune på siste bildet er altså ikke min. En digresjon er at fruen og jeg er invitert tilbake til Sir Paul før jul. Håper det ordner seg. Kul fyr.

    8F873AF0-FC5C-4B30-A609-2AB83D8D53FE.jpeg
    723BFD8B-60B5-4FDD-943D-4588B2BB69BB.jpeg


    London to uker tilbake var mer sommerlig enn Oslo i dag. Møtte saltede veier da jeg dro ut for å legge om til vinterdekk. Hvilket jeg i år rakk før glatta kom.

    A42F775E-6C91-44B6-8233-66DD6AFC6AF2.jpeg


    Jakten på armbord til Ikeda er i gang. Og jeg tenker at det bør inn en pickup til før jul (da tenker jeg ikke bil, men sånn sak man har på platespilleren). Vi får se, men gjetter på EMT eller Audio Technica.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bør kanskje innom Crosswind en tur før du bestemmer deg...... :cool:
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Eller/og så kan du låne en DaVa av meg siden jeg har en ekstra som ikke er i bruk. Er ikke til salgs
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    bør kanskje innom Crosswind en tur før du bestemmer deg...... :cool:
    Det er primært enklere ventepickuper jeg er ute etter nå. Men klart tilbudet til VegardW er spennende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Til Raven har jeg to stk SME-armbord og ett armbord man kan sette ulike innsatser i. Innsatsen jeg har passer Kuzma 4Point, og har hull 40mm diameter.

    Ikeda-armen monteres ved at hele «armstammen» er gjenget og holdes på plass av en låsemutter. Diameteren på stammen er 30 mm. Utsparingen i SME-armbordet er avlangt, med bredde ca 29 mm. Vi har følgende muligheter:

    1) Montere Ikeda i Kuzma-armbordet og lage en fóring slik at armen holdes på plass.
    2) Modifisere ett av SME-armbordene slik at det også kan ta imot Ikeda. Jeg har maskinert lite, tviler på at dette er det første jeg skal prøve meg på.
    3) Bestille ny innsats til Kuzma-armbordet.
    4) Kjøpe et fjerde dedikert armbord til Ikeda, eventuelt få laget.
    5) Sette Ikeda på en av de andre spillerne, men det krever også noe modifisering.

    02E87A5C-174E-4EA7-A8A3-AFB584E60089.jpeg


    Det ble en lang og fuktig kveld i går. Stella Cole sang Judy Garland på Gustav (Amerikalinjen). Deilig stemning og hvilken stemme!

    A553EFB8-0840-4095-B0C6-060424B126DD.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    eller kjøpe en VTA base som trenger 41mm hull
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    eller kjøpe en VTA base som trenger 41mm hull
    VTA-base er selvsagt praktisk. Men om man har noen avstandsstykker tilgjengelig, og ikke justerer VTA til stadighet, så klarer man seg greit uten. Litt overpriset disse basene etter mitt skjønn 😊
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Pickupene? Her er tilbakemeldingen fra Mala/Analogsenteret:
    • Colibri: Utslitt.
    • Miyajima: Ganske godt brukt – På grensen til å defineres som utslitt.
    • EMT: Denne er også ganske slitt, men fortsatt brukendes noe lenger. Den var ganske inngrodd med møkk og vil fungere langt bedre nå som den er renset.
    Da er det bare å sende de to førstnevnte til ombygging. Kanskje vdh kan ta Colibri. Og mulig jeg skal vente på XV-1s før jeg sender pickup nr 2 (Miyajima) dit?
    I mellomtiden gikk jeg på en smell og kjøpte den brune Serie 3-en vist lenger oppe i tråden. Og så har fundert på om jeg skal dra til, ta ut motoren på e-typen og forsøke å overhale den selv, med nye stempelringer. Den bruker alt for mye olje. Om livet oppleves komfortabelt, så kan det være fint å ta seg litt vann over hodet.

    Kjenner at jeg gleder meg litt til å sitte stille i stolen og høre på musikk nå ...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Vd Hul begynner å bli gammel....finnes det noen som tar over businessen?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Takk!
    Har du noen idé om hvor lang tid det tar?
    Sender jeg også disse tre av gårde samtidig så står jeg i fare for å ha noen tomme armer i vinter (jeg forstår hvordan det vil gå ... :cool: )
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    1.936
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Flotte pickuper! Anbefaler også Soundsmith som har gjort utrolig bra arbeid på de som jeg har sendt inn. Han anbefaler sliping i forhold til hva som var originalt. Baksiden er baklogèn hans, tar fort 6-8 uker.
    Lykke til!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Flotte pickuper! Anbefaler også Soundsmith som har gjort utrolig bra arbeid på de som jeg har sendt inn. Han anbefaler sliping i forhold til hva som var originalt. Baksiden er baklogèn hans, tar fort 6-8 uker.
    Lykke til!
    Har nå hatt min XV-1s hos Soundsmith i ca 6 mnd og etter en del purring fikk jeg beskjed om at han har ikke begynt på den. Ingen indikasjon på når han ville kunne begynne … Så da har du vært heldig.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    1.936
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Har nå hatt min XV-1s hos Soundsmith i ca 6 mnd og etter en del purring fikk jeg beskjed om at han har ikke begynt på den. Ingen indikasjon på når han ville kunne begynne … Så da har du vært heldig.
    Ahh, surt. Skjønner du vegrer deg for å bruke dem da. Har kanskje vært heldig med raske reperasjoner. Hadde en gang en Benz med brukket nålefane som viste seg å ha brudd i den ene coil-ledningen. Han hadde brukt lang tid på å prøve å ordne det men fikk det ikke til. Betalte ingen ting for det(hadde en Denon inne samtidig). Det synes jeg var bra service.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.805
    Antall liker
    364
    Torget vurderinger
    3
    Ahh, surt. Skjønner du vegrer deg for å bruke dem da. Har kanskje vært heldig med raske reperasjoner. Hadde en gang en Benz med brukket nålefane som viste seg å ha brudd i den ene coil-ledningen. Han hadde brukt lang tid på å prøve å ordne det men fikk det ikke til. Betalte ingen ting for det(hadde en Denon inne samtidig). Det synes jeg var bra service.
    Hvorfor ikke sende Benzen til Benz. De fikser det.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    Og så har fundert på om jeg skal dra til, ta ut motoren på e-typen og forsøke å overhale den selv, med nye stempelringer. Den bruker alt for mye olje. Om livet oppleves komfortabelt, så kan det være fint å ta seg litt vann over hodet.
    Anbefaler alle å ta seg vann over hode med jevne mellomrom.
    og du har jo til og med et skikkelig verksted å jobbe i med god plass!
    IMG_9062.jpeg

    IMG_9064.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.093
    Antall liker
    2.572
    Og ikke minst gøy om man ikke har gjort slikt tidligere. Nytt verktøy må man også handle. Det er jo alltid gøy :)

    Bare det at når jeg hadde demontert alt fant jeg at økt oljeforbruk skyltes slitte ventiltettinger. En enkel jobb som kunne vært gjort på et par timer uten å ta ut motor.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.877
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Har nå hatt min XV-1s hos Soundsmith i ca 6 mnd og etter en del purring fikk jeg beskjed om at han har ikke begynt på den. Ingen indikasjon på når han ville kunne begynne … Så da har du vært heldig.
    Han har nok bare vært opptatt med å fikse min PU. Din rykker frem i køen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Ahh, surt. Skjønner du vegrer deg for å bruke dem da. Har kanskje vært heldig med raske reperasjoner. Hadde en gang en Benz med brukket nålefane som viste seg å ha brudd i den ene coil-ledningen. Han hadde brukt lang tid på å prøve å ordne det men fikk det ikke til. Betalte ingen ting for det(hadde en Denon inne samtidig). Det synes jeg var bra service.
    Hei igjen. Nei, jeg vegrer meg ikke for å bruke dem, han sa det ville ta tid, og det har det gjort, og han sa at den muligens ikke er mulig å reparere. Det vil vise seg. Men, jeg tenker at det kanskje kan være lurt å gjøre det hos produsent om det ikke er for dyrt, og kanskje ikke sende fire pickuper til én og samme før man har verifisert at de kan gjøre en god jobb først. Det ordner seg nok dette.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    28.210
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Til Raven har jeg to stk SME-armbord og ett armbord man kan sette ulike innsatser i. Innsatsen jeg har passer Kuzma 4Point, og har hull 40mm diameter.

    Ikeda-armen monteres ved at hele «armstammen» er gjenget og holdes på plass av en låsemutter. Diameteren på stammen er 30 mm. Utsparingen i SME-armbordet er avlangt, med bredde ca 29 mm. Vi har følgende muligheter:

    1) Montere Ikeda i Kuzma-armbordet og lage en fóring slik at armen holdes på plass.
    2) Modifisere ett av SME-armbordene slik at det også kan ta imot Ikeda. Jeg har maskinert lite, tviler på at dette er det første jeg skal prøve meg på.
    3) Bestille ny innsats til Kuzma-armbordet.
    4) Kjøpe et fjerde dedikert armbord til Ikeda, eventuelt få laget.
    5) Sette Ikeda på en av de andre spillerne, men det krever også noe modifisering.

    Vis vedlegget 962851

    Det ble en lang og fuktig kveld i går. Stella Cole sang Judy Garland på Gustav (Amerikalinjen). Deilig stemning og hvilken stemme!

    Vis vedlegget 962853
    Elektronisk Bureau har laget flere armboards etter mine mål, i Corian. Et fint og dødt materiale, velegnet til formålet. Prisene har vært meget levelige.

    IMG_2257.jpeg


    IMG_2276.jpeg


    /Morten
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Ellers har jeg nå fått greie på at det lar seg gjøre å originalt bygge om både EMT og Shilabe. Takk til Audioaktøren og Endpoint. Tenker ta sistnevnte pickup så snart som mulig, og EMT om litt. VdH får vi se hva jeg gjør med. Kanskje jeg lar den ligge til jeg vet hvordan Soundsmith lykkes.

    Nå skal bilen hentes.
    Resized_20231027_122226.jpeg
    Resized_20231027_122219.jpeg
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.603
    Antall liker
    3.734
    Torget vurderinger
    6
    Ellers har jeg nå fått greie på at det lar seg gjøre å originalt bygge om både EMT og Shilabe. Takk til Audioaktøren og Endpoint. Tenker ta sistnevnte pickup så snart som mulig, og EMT om litt. VdH får vi se hva jeg gjør med. Kanskje jeg lar den ligge til jeg vet hvordan Soundsmith lykkes.

    Nå skal bilen hentes.
    Vis vedlegget 964288 Vis vedlegget 964289
    Du satser på komfort😉
    Kul vogn👍
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med ny landbruksredskap ;) .

    Kan vel kanskje påberope meg ørlite Land Rover erfaring selv ( 🙄 ), da min far hadde en tilsvarende denne når jeg var liten. Ca rundt 1968-1972 omtrent:
    Land Rover.png
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.870
    Antall liker
    14.886
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo ein dritbil som bråker så mykje at du bør ha hørselsvern på, men den er jo dritkul då...
    Kjørte ein slik for ein del år sidan, og når sonen og eg kom på trialstevner med sykkelen baki og parkerte på skrå opp ein skrent så var det heilt klart ein favoritt blant både små og store ungar.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.160
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    2
    Spennende å høre hvordan det går med pickup reprasjon. Er det en Land Rover 3 du har kjøp for å komme frem:)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Spennende å høre hvordan det går med pickup reprasjon. Er det en Land Rover 3 du har kjøp for å komme frem:)
    1983 Serie 3. Det er definitivt ingen racerbil, men den er om mulig litt mindre treg i og med overdrive. Har ikke sett salt. Gått i Italia og Portugal, selger har solgt og kjøpt Harbeth av meg, kjekk kar. Faren hans har kjørt den opp og ned og opp fra Portugal til Norge. Det finnes så godt som ikke rust på denne. Italian Edition som var en begrenset serie. Det blir ikke tøffere eller vakrere i mine øyne.

    Så, jeg måtte bare, selv om den på ingen måte oppfyller de funksjonelle kravene jeg nå satt da jeg skulle kjøpe en praktisk bil - helt skivebom i så måte. Men det gjør jo at vi har et fortsatt behov, så ingen grunn til å holde seg unna Finn altså.

    Men nå gleder jeg meg nesten like mye til å koble opp Umami Blue som til å kjøre gammel bil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn