Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Genialt for å vatre opp spillerne. Racket står på mykt underlag og er ute av vater. Fra tidligere har jeg likt kryssfiner som underlag, har ikke gjort noen direkte sammenligning denne gangen (gått mest i pc-avspilling etter at jeg igjen fikk macen opp å gå).

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Ja, det er litt voldsomt visuelt, men jeg må ha mulighet for å få underlaget i vater. SME-en kan justeres i vater ved hjelp av føttene siden motoren står på plintet, med Aviden er det verre, der står motoren direkte på underlaget, hvilket betyr at dette må være i vater.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Ytterst delikat, spør du meg! :)
    Morsomt å se at din "reel to reel"- utgave også er på plass. Den funker vel ganske greit, den også?

Btw; vasket noen plater i det siste? Håper vaskeren fungerer som den skal? Om ikke, så hadde jeg vel fått høre.....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Ytterst delikat, spør du meg! :)
    Morsomt å se at din "reel to reel"- utgave også er på plass. Den funker vel ganske greit, den også?

Btw; vasket noen plater i det siste? Håper vaskeren fungerer som den skal? Om ikke, så hadde jeg vel fått høre.....
    Det er flaut, men jeg mangler utvalg av bånd til spilleren og har faktisk ikke satt meg inn i hvordan den fungerer, må ha litt opplæring i bruk først. Enn så lenge har den kun stått til pynt.

Litt vasking har det blitt men ikke mye, det har for det meste gått i pc-avspilling i det siste, mye musikk på harddisken jeg ikke har hatt tilgang til siste året.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Ja, det er litt voldsomt visuelt, men jeg må ha mulighet for å få underlaget i vater. SME-en kan justeres i vater ved hjelp av føttene siden motoren står på plintet, med Aviden er det verre, der står motoren direkte på underlaget, hvilket betyr at dette må være i vater.
    Trenger kanskje en nærmere forklaring: På Aviden kan man justere de tre føttene uavhengig av hverandre slik at man strengt tatt kan vatre opp spilleren. Jeg tror imidlertid dette er en etterlevning fra den gang man justerte fjæringen fra undersiden. Slik justerte jeg fjæringen på min første Acutus, det har Avid gjort om i etterkant, og det er gjør justeringen veldig, veldig mye enklere. Men, siden motoren står på selve underlaget så er du avhengig av at underlaget er i vater, hvis ikke vil motoren og tallerkenen stå i ulike plan, og da vil du ikke få gummireima til å gå jevnt, den vil da vandre opp og ned.

Derav er det kjekt å kunne justere underlaget. Som jeg har skrevet tidligere er Aviden i sær veldig lite kritisk til underlag (til platespiller å være). Jeg hadde f.eks en Michell og den var veldig kjenslig på dette. Likevel er det helt klart forkjell påunderlag for platespillere slik jeg opplever det. Stein har f.eks en tendens til å gi et litt hardt, kjølig og klangfattig lydbilde. Tre gir slik jeg har opplevd det en mer riktig balanse.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.071
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Meget flott Fosse, dette var virkelig HigEnd skjærefjøler;)
    Utrolig flott hele oppsettet ditt!!:)
    Hvilke "cones" er det brukt under fjølene dine?

gismo

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Disse grafitt-konene som Høium solgte i sin tid.
    Og takk for hyggelige ord.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    10
    Jeg må si at oppsettet du har er tilnærmet likt det jeg ville valgt hvis jeg kunne, I hvertfall mtp platespiller (SME 20/2 & V, Harbeth M40.1). En dag skal jeg ha et par M40.1, muligens i en annen finish. Det skal sies, mine (dessverre ex) Shl5 i kirsæbær er den fineste kirsebærfinishen jeg har sett, så det er til å leve med :)

Kudos for uangripelig valg av utstyr, samt at omgivelsene komplementerer utmerket.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Deilig kveld, god vin, harddisk full av Dylan og mett i magen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    23
    Fosse is never out of style...:cool:

Her er det stille lørdag, kamskjell, hummersuppe, godt brød, Chateau La Louviere i glasset.
    Sjefen er i Dubai.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vakre fjøler det der, Fosse. Visuell målsøm i forhold til resten av oppsettet og bomiljøet. Never out of style, som fjølmaker Sluket så treffende påpeker.

Er det plass på det britiske treffet, melder jeg forøvrig min sterke interesse, bare så det er sagt.:)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Mener du Chateau Louvie Sluket? Den drikker jeg kveld.

Klart det er plass Impulse! Kjempehyggelig!

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    10
    Er det satt dato for dette treffet? Befinner meg i byen og har bil i garasje, evt månedskort. Har aldri hørt M40.1 før og det hadde vært en stor ære å få hørt de i slike omgivelser :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    23
    Nei, Ch. La Louviere - en ikke så veldig kjent men fantastisk god HVIT Bordeaux...

De lager røde også, men den hvite er best. Anbefales.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Vi må bestemme en dato snart Fry. Jeg har invitert broren min og kone på besøk og må bare få klarert denne datoen først. Men om ca en mnd, pluss minus en uke?
    Veldig hyggelig om du har lyst og anledning til å komme.

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har veldig lyst. Anledningen får vi komme tilbake til :) Vi flytter 4. april og har et lite barn, men det hadde vært veldig hyggelig og moro å få oppleve dette. En time eller to må man jo kunne få til :)

Jeg må forøvrig spørre; SME 20/2 fremstår for meg som det ultimate (innenfor rimelighetens grenser). Hva er det Avid gir utover dette?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ?....for britisk lunsj, britisk drikke, britiske platespillere og britiske høyttalere, en gang......
    Du verden, alt hva en mann kan begjære. Bare synd beliggenheten er så ukurant. Men kanskje en vakker dag, hvem vet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    23
    Otto, du utviser en betenkelig immobilitet i dette tiltaket, som har større signifikans enn flere tidligere evenementer i regi av f.eks. vår lille hornallianse... trass i dette har fler av våre medlemmer dukket opp her, med postadresse frapperende nærme din egen.... Ta lærdom! Som medlem av AA (Anonyme Anglofile) burde du absolutt få med deg dette! :D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    @Fosse. Er det opent for vilt fremmede HFS folk, eller kun for spes inviterte. Kanskje det kunne vert morro å hatt en brite på det britiske treffet.... Er så flott et oppsett dette, at jeg har svært lysst på en sjanse til å fått hørt på det.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har veldig lyst. Anledningen får vi komme tilbake til :) Vi flytter 4. april og har et lite barn, men det hadde vært veldig hyggelig og moro å få oppleve dette. En time eller to må man jo kunne få til :)

Jeg må forøvrig spørre; SME 20/2 fremstår for meg som det ultimate (innenfor rimelighetens grenser). Hva er det Avid gir utover dette?
    Jeg har antakeligvis svart mer utførlig på dette annet sted (se tilbake vår, sommer 2010).

Når folk er innom og lytter så beskriver de lyden av Avid og SME slik eller sånn, ofte med utgangspunkt i total balanse. Her vil skifte av pickup, trafo og riaa og rør ha mest å si. Ellers er det selvsagt god forskjell også på spillerne, men tonalt er det større forskjell på pickupene. Jeg kan bruke SME V på begge spillere, det har jeg ikke gjort, fordi jeg ikke kan bruke Dynavector på SME 20. Kan hende kjøper jeg en Kuzma 4point på sikt og får anledning til å veksle. Det er derfor vanskelig å isolere hva som skyldes drivverk og hva som skyldes arm. Kort fortalt: Avid/Dynavector er mer åpen, mer trøkk, litt mer "direktekoblet", intravenøst, mens SME er mer kontrollert og har fokus på ro. Det er en stund siden jeg hadde pickupene omvendt, men dette er det jeg minnes å ha konkludert med. Jeg nevner igjen arm!

Jeg liker begge veldig, veldig godt. SME 20 er en spiller som gir veldig mye for pengene og anbefales på det varmeste.

Ellers har jeg merket meg at mange tillegger signaturen av en kjede til det komponentet i den de for anledningen har fokus på.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Lytteseanse her lørdag 22. mars kl 13. Send PM om du har lyst til å komme!
    Har et særlig ønske om at Harbeth-folket stiller.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    I og med at det ble så vidt få tilbakemeldinger så er arrangementet konvertert til et rent OAS-arrangement med nlykke i tillegg.
    Vi kan heller ta en hifisentralen-samling senere dersom det skulle være interesse for det.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tekker så mye for en hyggelig lørdag ettermiddag i min drømmebolig (som Fosse og samboer eier).
    Litt generell prat så en nydelig og velsmakende lunch, og så ned for å høre på de for meg nye Harbethhøyttalerne både i stue og TV-rom.
    Dette lød bra og var vel ikke noen overaskelse for meg, Harbeth er høyttalere som er lett å like, samt at denne 40.1 imo nok må til for å fylle dette store rommet rimelig greit.
    Spilte åpent og flott med god mellomtone/vokal..........godlyd med litt manglende tyngde i bassen på låter som ikke har litt godt med det i innspillingen imo.
    Dette er i sweetspot og jeg prøvde meg litt frem og på de fleste låtene som ble spilt så fant jeg meg best "tilrette" bak ved vinduet hvor det naturlig nok er helt normalt med litt forsterking i lavere frekvenser.
    Ved et par låter var det helt greit også i sweetspot og ved noen låter var det mindre forskjell mellom sweetspot og bak ved vinduet, noe som må bety at det var ved et mer spesifikt frekvensområde det ble litt spett (fortsatt etter min mening) i sweetspot.........dette uten at jeg kan si noe om hvor i området dette er tilfelle.

Nå fikk jeg jo opplyst at de ofte satt nettopp der ved vinduet og lyttet til musikk og da er det jo forsåvidt kanskje helt greit at det er god balanse der:)

Takker begge for hyggelig samvær sammen med 5 andre..........som alltid;)

Mvh.KW

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.922
    Må også få takke for en veldig hyggelig formiddag. Nydelig mat og som alltid strålende lyd! Homogentiteten i anlegget er helt etter min smak, og når man da i tillegg har denne gjennomsiktigheten, får du en presantasjon man bare koser seg over.
    Kommer gjerne igjen.

Petter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... sikkert ikke "house trained" nok...:eek:

Morty

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Takker for invitt og en fin-fin lørdag med god mat, hyggelig selskap og god lyd.
    Har hørt mye skryt av disse Harbeth'ene, så forventningene var langt fra beskjedne.

Og, jeg må si at dette falt i smak. Veldig lett å like denne lyden Fosse.
    Deilig tonal balanse, masse dynamikk oppover og en gjengivelse av blåsere og akustiske instrumenter, som neppe gjøres så mye bedre.
    Et anlegg som er like estetisk for øyet som lyden er musikalsk for øret.

Jeg satte dessuten meget stor pris på å slippe en diskant som skriker etter oppmerksomhet, noe som jeg mener er med på å gjøre ordet lyttetretthet til et fremmedord i dette anlegget i Fosse og Kristins nye og flotte hjem.

Takk også til deg Kristin, som slapp meg inn en time før tida!
    Skal ikke gjøre det til en vane, selvom timen gikk fort.8)

Morty

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    369
    Torget vurderinger
    10
    På hvilken måte reagerer ditt "Barista-hjerte" nå?

004.jpg

Ja det er original KOPI LUWAK, hele bønner, hvis du ikke har prøvd, er de dine hvis du vil ha dem...

-p

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.522
    Torget vurderinger
    27
    Wow, så spennende!

Og tusen takk for strålende tilbud! Jeg tar gjerne imot en pakke. Det hadde vært moro å prøve. Jeg blir litt til og fra kaffemaskinen i sommer så én pakke er mer enn nok, på hytta går det nemlig i krus og traktekaffe.

image.jpg

Blir lite (ikke noe) hi-fi i sommer: graver i jorden, flytter stein og planter blomster!
    Slå på tråden om du er i Oslo-regionen så tar vi en kaffe.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Husk å bruke vernesko, så nok den blå tåa di i fjor :rolleyes:

God sommer :)

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Hørte om denne kaffe bønnen i den fine filmen "the bucket list". Og ble ikke/er ikke særlig sugen på å teste denne typen kaffe....
    Spennende å høre hva du mener om den Fosse:rolleyes:

Nå eller aldri (2007) - IMDb

Kopi Luwak er verdens dyreste kaffe. Den produseres på Sumatra i Indonesia[trenger referanse]. Produksjonen foregår ved at en asiatisk palmesivett, et kattelignende dyr, spiser modne kaffebær (røde), for så å la kaffebærene gå gjennom fordøyelsessystemet. Luwaken fordøyer kun kjøttet fra disse bærene, og bønnene kommer derfor helskinnet igjennom. Bønnene er nå innsatt av enzymer som bidrar til å gi den spesielle smaken. Etter at bønnene er blitt vasket og renset ut av avføringen blir bønnene brent.

Årlig produseres det ca. 250 kg kaffebønner av denne typen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn