Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Som du ser så er det ca 30gr i hver pakke, så det skulle vel holde til en halv liter, eller to gode kopper. Det går an å få tak i halv kilos poser også, men det er for det meste "jukse" varianten, der ´civet'en`(selve dyret som spiser bønnene) holdes i bur i store farmer på samme måte som vi holder mink eller rev her i landet. Dyret tvangsfores med kaffe-bær - se wikipedia - avføringen samles, og bønnenen vaskes. På pakkene jeg har avbildet står det en garanti for ektheten, dvs avføringen fra ville dyr er plukket ute i regnskogen - det reflekteres nok i prisen for de usle 30 gr pakkene;)
    Jeg har en god kontakt i fra Aceh som tar med disse når hun er hjemme på besøk, eller har besøkende som kommer hit, så jeg drikker ofte det som kollegene på jobben etterhvert har begynnt å kalle "shit-coffee". Vi har en liten seanse hver morgen der stempelkanna og kverna settes i sving, og lukta av "KOPI LUWAK" brer seg i gangene - hordene tiltrekkes, men få sier takk til en kopp med tanke på hvor bønnene engang har vært. For å si det slik - dette er en "acquired taste". faller nok ikke i smak for alle, men jeg er hekta;). Det finnes en Braziliansk kaffe som også er produsert på "samme" vis, bortsett fra at den har vært igjennom tarmene på en fugl istedet for en liten katt...
    Jeg sender i posten eller kommer innom med rariteten. Er hytta i Arendalområdet?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    sønnen til en venn hadde med seg slik kaffe hjem fra en tur et par år tilbake, jeg var så heldig å få noen pakker - kaffen var dritgod!

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    LOL - "dritgod";)
    Men som sagt - "an acquired taste"

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Hei igjen januscp. Hytta ligger på Nesodden, men vi skal en tur til Sørlandet også. Slå på tråden om du er traktene, her eller der, så kan vi koble opp.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Høsten nærmer seg og det blir unektelig mørkere om kveldene. Har i hovedsak hatt fokus på jobb, hus, hage og landevei de siste månedene, men ser nå frem til å teste forsterkere. Håper på mye besøk i tiden som kommer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.318
    Torget vurderinger
    23
    Jøss.... er du i landet, Fosse :D

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Høsten nærmer seg og det blir unektelig mørkere om kveldene. Har i hovedsak hatt fokus på jobb, hus, hage og landevei de siste månedene, men ser nå frem til å teste forsterkere. Håper på mye besøk i tiden som kommer.
    Hei Fosse
    Har planer nå i høst å ta en en runde eller to mot Oslo på lyttebesøk, lenge siden jeg nå har vært hos deg så vil gjerne ta en tur innom vis det skulle passe en dag i høst.
    Mvh: Espen L

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har testet Atma-Sphere?
    Jepp, og de to største bukkene bruse MA-2 og MA-3 står høyt på ønskelista sammen med monoblokkene til darTZeel som livsledesagere til mine Magico Q7.

Atma-Sphere anbefales for sin varme og frigjorte lydsignatur. Dynamikk og transienter er særlige styrker, men vær obs på at det låter en smule varmt og romantisk - altså ikke dønn nøytralt.

Mvh
    Roysen

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.858
    Hyggelig at du har hevet hodet fra blomstebeddene, tørket vekk bilpollisjstøvet fra skuldrene, og endelig kan konsentrere deg om hva som betyr noe her i livet, nemlig musikk!:) Snakkes

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.746
    Sted
    Sætre
    Oslo Audio Society , dere er velkommen til meg . Hadde vært gøy å høre hva dere synes om mitt anlegg :D

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Oslo Audio Society , dere er velkommen til meg . Hadde vært gøy å høre hva dere synes om mitt anlegg :D
    Takk for hyggelig invitasjon! Det er det helt sikkert interesse for. Jeg er ikke lenger formann, men om du sender EiK her på sentralen en melding så svarer han sikkert! Takk for hyggelig initiativ!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Takker for hyggelige kommentarer gutter! Sitter nå med Dire Straits og en god øl og koser meg! Har vært en hektisk uke. Lite slår fredag kveld om man har ro i sjelen, det siste takket være supre kollegaer og noen fantastiske håndverkere jeg har fått i hus!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fin artikel i Watt Fosse, har läst och följt med i tråden din och i Watt kom det flott extramatrial som supplerar tråden. Har brukt tråden din som inspiration och lärt mig en god del av den och alla som bidragit. Är nog trådens förtjänst att jag köpte mig en SME 20/2 :). Extra plus för kaffebilder, arkitektur/interiör och allt annat som gör livet bättre!

Med förhoppning om en innehållsrik hifi- och kaffevinter!

Ps. Ser fram emot test av Apollo, blir det nlykke sine som ska testas i ditt anlegg?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Takk for hyggelig tilbakemelding Crosswind. Håper du tar deg en tur! Blir Nlykke som bringer Apollo ja, vi har satt av en lørdag i november til testing. Dessuten kommer det trolig andre forsterkere inn for test i høst.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Som sagt i Espresso-tråden så tar jag mer än gärna turen inom en dag Fosse. Blir spännande och intressant att följa med i förstärkartesterna, har ju nlykkes gamla M-180 och har hört hans Apollo i hans gamla stue-oppset (har inte fått till en lyttekväll i hans nya lytterum ännu, men jag ska!) och vet vad de presterar där med hans PMC. Harbeth har jag väldig lyst att få lägga öronen till och är spänd på hur ni upplever Harbeth sammen med Rogue!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Graafene ryker, det er avklart. I min stue er det opplagt at Harbethene setter pris på mer kontroll. Mørke kvelder, juleøl, 911-en på vei til vinterlagring og et bredt utvalg av effekttrinn på vei inn. Skal se vi kommer oss gjennom vinteren likevel.

image.jpg

image.jpg

Tv-stue/rom for anlegg nr. 2 får peisovn og nytt gulv. Det blir stas.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Skal teste Nagra også. Apollo Black (?) som spiller her nå.
    Har hatt Graaf GM20 i over 10 år.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Skal teste Nagra også. Apollo Black (?) som spiller her nå.
    Har hatt Graaf GM20 i over 10 år.
    Kan man glädja sig till att läsa några rader om varje förstärkare som skal inom genom vintern i tråden Fosse?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Rougene er to kraftige beist. Store, tunge og med mengder av krefter.

Den største overraskelsen er at jeg taper lite eller ingenting hva gjelder åpenhet. Her var jeg forberedt på å miste noe, men det gjør jeg altså ikke, forutsatt at vi spiller i triodeposisjon. Den samme forfinede presentasjonen av mellomtonen er der. Mellomtonen er stetoskopisk presentert og gjengivelser av f. eks cymbaler får virkelig frem metallkarakteren. Apolloene er litt varmere og fyldigere enn Graafene og de har en mer "rennende" eller "sammenhengende" måte å presentere lyden på. Forstår dere hva jeg mener? Litt på samme måte som vinyl har mer flyt enn digitalt. Dette er på ingen måte ment som et motstykke til åpenhet, dybdeformidling eller detaljeringsevne.

Dette med en anelse mer varme kler Harbeth svært godt da mellomtonen med Graaf kan være litt tilbaketrukket.

Bassen er selvsagt i en annen klasse. Overraskende nok opplever jeg stor forskjell i trøkk og kontroll i bunnen ved å gå til pentodekobling, dette da på bekostning av åpenhet, detaljering og presisjon. Triodeposisjon er definitivt å foretrekke med mindre man skal spille rock og skru opp volumet litt.

Apolloene er tyste som graven men de plukker opp noe støy fra Hovland som forsvinner når jeg muter sistnevnte. Kanskje på tide med et rørbytte.

Samboerens oppfatning er sammenfallende, dette låter vesentlig bedre!

Graaf GM20 er fantastiske forsterkere, men Harbethene trenger nok en del krefter om de skal spille optimalt i store rom (aner ikke hvordan de presterer i små rom).

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.768
    Torget vurderinger
    2
    Syns jeg kjente igjen de to blå lysene i anlegget. Rogue Ares er et suverent fonotrinn. Det kommer eksplosivt ekte musikk fra mine plater.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Det er jeg enig i Hardingfele! Ares er det produktet hvor jeg opplever størst lydmessig forskjell ved rørrulling (med mulig konkurranse av inngangsrørene på GM20).

Ares låter fint med innebygd trafo, men jeg mener MM-trinnet er enda bedre enn trafoen viser. I hvert fall med mine pickuper, men her er det vanskelig å forutsi utslaget med andre pickuper. Kanskje det produktet jeg har som jeg synes gir mest godlyd/krone.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Med Rouge låter det mer presist, dypere lydbilde og mer detaljert. Hører ting jeg ikke har hørt før.

Dette er moro nlykke!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.768
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tillater meg en presisering. Det er Rogue, ikke Rouge. Men ellers er jeg helt enig, fonotrinnet banker de andre jeg har. Og som du skriver er det lydhørt for ulike rørs kvaliteter.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    He, he, vanskelig navn dette.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.858
    Med Rouge låter det mer presist, dypere lydbilde og mer detaljert. Hører ting jeg ikke har hørt før.

Dette er moro nlykke!
    Dette er morro og lese. Ikke helt uventet etter mitt eget inntrykk av gårsdagen. Når anlegget hadde fått spilt seg varmt igår var det jo en lytteropplevelse jeg ikke har noe annet enn positivt og si noe om!! Kos deg. :cool:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Får inte mindre lust att testa Harbeth nu när det bevisligen spelar bra sammen med Rogue :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ares låter fint med innebygd trafo, men jeg mener MM-trinnet er enda bedre enn trafoen viser. I hvert fall med mine pickuper, men her er det vanskelig å forutsi utslaget med andre pickuper. Kanskje det produktet jeg har som jeg synes gir mest godlyd/krone.
    Har jag förstått det rätt Fosse, att du går utenom Ares interna trafo och använder egna externa?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.720
    Torget vurderinger
    27
    Det stemmer. De interne er gode, bedre enn mye, men jeg foretrekker Altec Lancing med Jan Allaerts og Dynavector med Dynavector.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn