Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Du kan jo også vurdere å sjekke brukten for trillebord, dette er veldig praktisk mtp plassering.

    Tascam52setup.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Har tenkt på det. Har et mekanisk verksted jeg har brukt litt i jobbsammenheng med veldig flinke folk. Det burde være mulig å lage noe som er litt nettere og fortsatt praktisk.

    Noen som vet om spilleren blir varm og er avhengig av god lufting? Må den ha det åpent rundt eller kunne man montert den i en kasse (eventuelt med luftespalter). Uansett, det finner jeg vel ut av når jeg starter.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.403
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror hele chassiet fungerer som kjøleribbe
    ville lagt den på benken med en forhøyning på feks 10cm i bakkant, så e får en 15-20 grader helling
    evt skjære ut så underkanten av front er i plan med topp av benk

    Tascam i benk.jpg
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    FZ sa det to the point. Har også en B-77. Hvis Fosse klarer å slite ut Tascamen fordi den eventuelt blir brukt i stående posisjon, skal jeg spise opp hele stereoanlegget mitt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.403
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    men det er definitivt lettere å tre tapen i en flatere posisjon enn vertikalt, om ikke det er over kjøkkenbenkehøyde
    samme med hoderens
    her er det nok ingen, som klarer å slite ut noe som helst....:rolleyes:
    mvh
    Leif
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Fikk fryktelig lyst på denne, men ser at det er feil standard:

    Reel Tape Safety Master Copy Dire Straits Brothers in Arms Vertigo 15 IPS NAB | eBay

    Det var ergelig. Alternativt må man ha en slik reproamp skjønner jeg. Er det noen som har erfaring med det? Må jo være en fordel å kunne veksle mellom ulike standarder om man handler på f.eks ebay?
    Jeg hadde nok undersøkt om du ikke kan skifte til NAB på spilleren din, på min Tascam 42 kan jeg gjøre det på en enkel måte ved å skifte setting på et lett tilgjengelig print card.

    Det jeg har hørt av SM tapes er en fantastisk opplevelse så dette må du ikke lure på.

    Edit; ser den er solgt nå....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det. Jeg har lest innlegget, men var litt usikker på hvor store disse forskjelle på korrigeringskurvene var. Ser også at det er snakk om to ulike hastigheter, 7 1/2 og 15. Det selvsagt kompatibelt med slow og fast på maskinen jeg har! Skjønner at det primært er 15 som gjelder, men hvor mye dårligere er 7 1/2?

    Kan jeg med andre ord avspille alt av 2 track, eller er det noe jeg må styre unna? Er det andre standarder i omløp som avviker mer? Eller er det slik at ulike produsenter av maskiner i perioder har hatt egne kurver som avviker mer tidligere nevnte to?

    Interessant med nyutgivelser, men det er en del spennende på ebay også.

    forhørtemeg med musikklosen i går og kunne tenke meg noen av samplerne derifra. Bør kanskje gå sammen med noen for å få ned frakt og gebyrer etc.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Jeg vet ikke om at produsentene av maskiner har hatt egne kurver, det er NAB og CCIR som gjelder. Men de aller fleste uansett om det er Eur eller US bruker CCIR i dag. Kjøper du gamle tape på e-bay f.eks. så er det ofte US utgaver og derfor NAB, LMC har noen slike (mulig det var det 4 spors??) hør med han.

    Når det gjelder nyutgivelser så har det vært begrenset utvalg men det kommer stadig flere titler til og da også litt annet enn "gammal" jazz og klassisk.
    F.eks. denne Away For A While — Analog-Audio, det kommer også en live tape av disse snart. Moderne rytmisk jazz..

    Jeg har noen fra Opus 3 (Musikklosen..), de er veldig bra men de er også de dyreste, det blir et ekstra ledd man må igjennom.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.403
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    uten at jeg vet sikkert er forskjellen på NAB og IEC kun en kondensator og en motstand, så det hadde sikkert gått an å legge inn en vippebryter.......
    forskjellen er at CCIR/IEC har to eq frekvenser og NAB har bare en ..et par komponenter og en switch på rett sted og du har begge
    btw så har jeg service manualen til Tascam 58, som er 8 sporsutgaven, men alt er jo det samme bortsett fra antall spor....
    servicemanualen er sendt din mail, så du kan laste den ned innenfor de 10 neste dagene
    så gjenstår det bare å finne noen som vet hva som skal til....
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.781
    Torget vurderinger
    23
    Style drivin' in style! Nå savner jeg min 911 Turbo...:(
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Det gjør du selvsagt rett i Sluket, men den feilen lar seg rette. Du trenger å skjemme deg selv bort litt du som har vært så flink!

    Ellers går det mye i Chicken Shack om dagen (på Thorens). Kom faktisk over en ganske fin samling med Chicken Shack i Paris for snart to år siden. Denne påsken spiller jeg meg igjennom det har av tidligere uspilte plater i samlingen.
    image.jpg
    image.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.781
    Torget vurderinger
    23
    Den Webb skiva er det LENGE siden jeg har hørt, har litt sansen for artisten faktisk. Lurer på om jeg ikke har noe vinyl liggende.. eh.. stående! For øvrig er jeg nok ferdig med raseriredskap a la sportsbiler, Ducati etc. - tør rett og slett ikke lenger, fortsatt idiot i hodet men nå holder ikke kroppen lenger det som hodet lover...:( - og da går det fort gæli. Sett et par eksempler. Times gone by. Får satse på raske ht's i steden!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Prøvekjørte en 911 Turbo Techart, det var fryktelig moro, men samtidig skjønte jeg at jeg kanskje ikke var rette person for den bilen. Men jeg kommer aldri til å glemme turen.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.579
    Antall liker
    106.781
    Torget vurderinger
    23
    Da skjønner du hva jeg mener. Når du kommer i en frisk powerslide gjennom svingen før Tyrigrava og blir møtt av en gjeng motorsykler med fullt nedlegg i motsatt retning, møtende - i DIN fil...- sånt er ikke særlig sunt.... 270 km. gjennom nyåpnet Nordbytunellen i sin tid var også litt stas. Har brukt opp flakskvoten så da er det best å gi seg med liv & lapp i behold.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Dagen har i hovedsak blitt brukt til rydding i hagen/skogen og avslapning i sola på hytta. Vel hjemme fortsetter jeg jomfrugjennomspillingen av Springsteen-boksen som inneholder de syv første albumene.

    Dette låter godt!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    image.jpg


    Steike, dette er god match! Cadenza Blue + Ortofon headshell + DV507MKII.

    Kanskje ingen egentlig budsjett-pickup, men ikke veldig dyr heller. Og i disse omgivelsene presterer den!

    Detaljert og artikulert som i Thorens/Jelco men noe varmere, fyldigere og mer homogen. Toppen virker forfinet samtidig som det virker være mer/fyldigere mellomtone (nedre).

    Ble ikke mindre nysgjerrig på toppene fra Ortofon etter dette.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack för sist Fosse. För ett alldeles utomordentligt sammansatt anlegg du har! Kuzma+SME är verkligen en killer kombination. Tiden flög iväg, som det ofta gör i gott sällskap och med god musik. Det Cello-opptaket vi hörde på (från -66?), Oscar Peterson (om inte minnet sviktar) och den manlige litt groovy singer- songwritern du spelade (här har minnet vartfall sviktat), är det skivor man får tag i över disk i Oslo?

    Här har påskdagarna gått till jobb och hagearbete/barnaktivisering samt diverse besök så har inte fått anledning till att höra på musik, men i kväll har jag huset för mig själv efter barnen lagt sig och Ortofon-kabeln ska få sig några timmar. Spännande och tack igen för lån!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    Takk for hyggelig tilbakemelding! Og ikke minst hyggelig besøk.

    Tror platene vi spilte var de som er avbildet. De er nok i hovedsak kjøpt på nett, men det er mulig Big Dipper har dem.

    Blir spennende å høre om kabelen har noe for seg.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    13.782
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Count Basie var det ju, inte OP! Tack, ska ta mig turen till centrum en dag och se vad de har.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jøss! Hva blir det neste? Skal Ortofon få innpass i de, om ikke 1000 så kanskje 50, audiofile hjem? :cool:
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    675
    Antall liker
    871
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    En flott tråd å følge med i dette :) Kjemp anlegg du har !
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Vis vedlegget 314260

    Steike, dette er god match! Cadenza Blue + Ortofon headshell + DV507MKII.

    Kanskje ingen egentlig budsjett-pickup, men ikke veldig dyr heller. Og i disse omgivelsene presterer den!

    Detaljert og artikulert som i Thorens/Jelco men noe varmere, fyldigere og mer homogen. Toppen virker forfinet samtidig som det virker være mer/fyldigere mellomtone (nedre).

    Ble ikke mindre nysgjerrig på toppene fra Ortofon etter dette.
    Litt OT ang innleggets tema, men:
    Må rent ut sagt innrømme at jeg misunner deg den armen! Har flere ganger vært på nippet til å hanke inn en tilsvarende, men spørsmålet er jo om mine ører og hjemmesnekrede platespiller fortjener et slikt smykke, som det vitterlig er! :)
    Det ser i alle fall råflott ut, og spiller tydeligvis deretter!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Likes-grensa er opphevet, og det kommer godt med for min del her.
    Og, det kan vel nevnes at selv i de enkleste oppsett angres det ikke på investeringer høyt på Ortofon-skalaen.
    Jeg hadde tenkt meg en Cadenza Bronze, men falt for et tilbud på Windfeld, og har blitt virkelig glad i den.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Tusen takk for særdeles hyggelige kommentarer alle sammen!

    Scrooge, det er bare å si i fra så ordner vi lån av armen. Jeg kan montere SME V på Aviden. Vil du låne XV-1s så ordner vi det også.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Du er snill, du Fosse, men han derre Scrooge kan man nok stole på.
    Ellers; har du noen erfaring med SME 312 eller SME V12? Vurderer sterkt å kjøpe en av disse.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.360
    Antall liker
    35.452
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ortofon har innpass i heimen!
    Artig at det var enda mere å hente ut av Cadenzaen - og at Thorensen klarte seg såpass bra i det gode selskap av rigger du har fra før. Cadenza serien til Ortofon er rett og slett god. Noen foretrekker Bronzen fremfor Blue da den "krydrer" lyden litt mer enn den dønn ærlige Blue varianten. Blir snakk om system-matching og personlige preferanser. Og flere som har den dyreste i serien (Black)mener det ikke er nødvendig å legge mer i en PickUp.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Tusen takk for særdeles hyggelige kommentarer alle sammen!

    Scrooge, det er bare å si i fra så ordner vi lån av armen. Jeg kan montere SME V på Aviden. Vil du låne XV-1s så ordner vi det også.
    Tusen takk Andre! Det er jo et meget generøst tilbud, som jeg selvsagt setter stoor pris på! Når jeg eventuelt skal få benyttet meg av tilbudet, er en annen sak. Har slitt med feberrier siden i går kveld, og dermed blir innsatsen bak tastaturet så som så.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.448
    Antall liker
    26.386
    Torget vurderinger
    24
    Helarn: har ikke egen erfaring med 12-tommerne til SME. Har hørt dem en del ganger men kan ikke si noe vetugt da jeg ikke har sammenlignet direkte. Kvaliteten er som alltid topp.

    Soundscape: det tror jeg så gjerne. Her er nøytraliteten til Blue svært kledelig til trøkk og varme i Avid/507MKII. Fikk lyst på Cadenza Mono men skal styre meg. Dette blir ikke siste Ortofon! Takk!

    Takk Lagga!

    Scrooge: god bedring! Dette med lån har ingen hast. Det kan vi ta når du får tid og overskudd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn