Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.427
    Antall liker
    13.961
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Blev det Fujifilm-kamera på dig? Sålde min Pentax spegelreflex häromdagen och fick tag i ett pent brukt exemplar av Fuji X100s. Du får ge mig några kameratips vid nästa anledning. Vi reser på ferie på måndag och satsar på att jag blir bättre känt med kameran under de dagarna.

    Vi hörs!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Han kameraten din har teft Sluket!

    Sitter nå og drøfter med dama om vi skal gå for Festival of Speed eller Revival neste år. Tilbake skal jeg!

    Korrekt Crosswind, ble XT-1 med zoom 16-55, F2,8, samt et fast objektiv. Kan jo treffes en dag så du kan teste og låne objektiver om du ønsker. Gikk for et fast objektiv i tillegg for å få å ha mulighet for et lettere og mer kompakt kamera, zoomen med 2.8 i hele zoom-området er rimelig stor i forhold til huset. Godt fornøyd med alt bortsett fra batterikapasiteten, men det lar seg løse.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.427
    Antall liker
    13.961
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Batterikapaciteten är väl inte att skryta av på X100s heller har jag förstått, men har köpt två extra batterier i tillägg till orginalbatteriet så med tre batterier skulle det hålla.

    Glädjer mig till att bli bättre känt med kameran under ferien så får vi ta en dag snart med kamera, kaffe och musik!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Det er "stolleken" i stua. SME har kommet ut av skapet og 507MKII tar en liten pust i bakken. Cadenza står fortsatt på Avid-riggen. Får se hva neste trekk blir.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Nå er sommeren over og hi-fi-sesongen fullt i gang. Bilen er satt på vinterlagring og modifikasjoner/utbedringer bestilt.

    Nå handles vinyl, drikkes store mengder kaffe og spilles musikk.

    Fruen setter stor pris på Little Steven's Underground Garage så jeg tipper neste kjøp blir en DAB-radio tilkoblet CD-spilleren i hovedanlegget.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.670
    Antall liker
    11.690
    Tusen takk for en strålende seanse i helgen. Denne gangen synes jeg anlegget ditt spilte bedre enn jeg noen gang kan huske å ha hørt. Homogent, meget dynamisk og med denne helt unike varme åpne presantasjonen som bare gjør at man sitter og lytter og drømmer seg inn i musikken. Joule Electra synes jeg må være noe bort i mot en optimal match med Harbethene. Noen vil kanskje synes det blir vel mye kjøtt på beinet, men det synes ikke jeg. Når du har denne delikate, finmaskete og transparente presantasjonen blandet med den helt riktige varme balansen, blir jeg rett og slett betatt! Bassen var kanskje i bløteste laget når vi begynte å spille, men ettersom anlegget ble gjennomvarmt kom det herlige trøkket og bassen satt som en kule!

    Tok meg den friheten og ta noen bilder av en minneverdig stund:

    IMG_0596.jpg


    Dette er noen skikkelige kvalitetsblokker. :cool:

    IMG_0597.jpg


    Thorens spilleren med Jelco arm og DV xv1-s var vel den store overaskelsen. Makan til vellykket ekspriment!!

    IMG_0598.jpg


    Verten i kjent arbeidstilling. . .

    Og dette kan vel kanskje være et svakt visuelt bilde på hva jeg selv satt igjen med etter en omgang med Fosses anlegg i 6 timer.

    IMG_0599.jpg


    Takk igjen!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Takk for veldig hyggelige ord nlykke. Det var en toppen dag og jeg hadde det veldig, veldig moro. Vi fikk testet mye og jeg er enig i at XV-1s i Thorens/Jelco var en overraskelse. Det presterte langt bedre enn jeg hadde våget håpe på.

    Håper vi kan koble opp igjen snart. Slike dager er balsam for sjelen.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.247
    Antall liker
    7.159
    Torget vurderinger
    4
    Det var ikke før jeg så det ene bildet at det gikk opp for meg at de Harbeth'ene kun er stativhøyttalere i ordets direkte betydning...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.427
    Antall liker
    13.961
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Så otroligt synd och smått irriterande att jag inte klarade att ordna barnvakt på kort varsel i helgen! Den seansen där är jag lei mig för att jag missade. Ser du gjort några ändringar från sist jag var inom. Har Cadenzan fått sig en paus från Jelco-armen? Eller har du monterat den i en annan arm? Kommer ju ihåg hur friskt och morsomt den spelade i Thorens/Jelco-riggen och det hade varit skoj att höra Dynavectoren på dens plats.

    Själv har jag gått litt drastiskt till verks och sålde min SME 20/2 med arm i helgen. Jag hoppas jag inte gjort något dumt nu, men önskan om ett drivverk som tar två armar har gnagt inom mig länge. Hur som helst, gjort är gjort, så nu startar söket om nytt drivverk och arm.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Ja, det er høyttalere som står på stativ, men de faller nok litt utenfor den allmindelige oppfattelsen av stativhøyttalere.
    Veldig godt fornøyd med disse. Merlin var gode, men jeg dette er noe helt annet, og etter mitt skjønn langt bedre. Så kan man være enig eller uenig i de prioriteringene.

    Ja, synd du ikke fikk anledning til å være med Crosswind. Det var en morsom seanse.

    For øyeblikket:

    Jan Allaerts - Kuzma 4point - SME 20/2 – Alltec Lansing 4722
    Cadenza står - SME V-D -Avid Acutus Ref. SP – innbygde trafoer
    XV-1s - Jelco SA-750 -Thorens 521 – Dynavector SUP-200

    Litt bytting av trafoer på mono-pickupen rakk vi også.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Det å få bygd inn en inngangsvelger på ett av riaa-trinnene burde vel være ganske enkelt? Hvem får jeg til å gjøre jobben og hvilke komponenter bør jeg bruke?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.553
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, enkelt hvis du kan bruke samme last på alle inngangene, i alle fall. ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Litt usikker på om jeg helt følger deg nå. Impedansen lar seg ganske enkelt justere fra toppen av riaa. Dessuten bruker jeg gjerne eksterne step-up trafoer, og de kjører jeg typisk i 47 eller 100 kohm.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Det å få bygd inn en inngangsvelger på ett av riaa-trinnene burde vel være ganske enkelt? Hvem får jeg til å gjøre jobben og hvilke komponenter bør jeg bruke?
    balansert eller ubalansert?
    jeg bruker Seiden vendere i min riaa...aldri noen som har klagd på ekstra switch i signalveien :rolleyes:

    seiden_4p6w_350.jpg

    mvh
    Leif
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.553
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Litt usikker på om jeg helt følger deg nå. Impedansen lar seg ganske enkelt justere fra toppen av riaa.
    Mente bare at du evt. må justere lastresistansen også når du bytter inngang.

    Dessuten bruker jeg gjerne eksterne step-up trafoer, og de kjører jeg typisk i 47 eller 100 kohm.
    Med en mm-riaa med inngangsvelger og en evt. stepup koblet til hver inngang, er det jo helt kurant.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Fremstår jeg som så fersk her på forumet :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    korte ledninger!
    den kan ikke sitte oppå bak?
    jeg har akslinger og skjøtestykker på fjernlageret :D
    er det plass innvendig i midten fra frontplaten og bakover?
    så må man mekke en brakett/skillevegg innvendig
    fritt for å ikke bore i frontplaten! :rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Den kan ikke sitte oppå, hele toppen, og sidene tas av når riaa åpnes. Dette finner vi nok ut av.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så ta av topp med sider og ta et oversiktsbilde ved leilighet
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Skal gjøre det LMC, må bare vurdere ferdig om jeg i stedet skal gå for to/flere innganger på Alltec Lancing-trafoene. Det er enklere, og det viser seg at denne fungerer fabelaktig med alle pickupene. I så fall er det ikke sikkert jeg trenger flere innganger på riaa.

    De trafoene bør uansett settes i større/tyngre hus, i dag er boksen så lett at den velter når jeg kobler til kablene. Kan hende jeg kontakter deg for loddehjelp når jeg har planen klar. Uansett mange takk for all hjelp så langt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Lite stemningsbilde fra forrige helg. Var ren slappe-av-helg med masse musikk, bytte av pickuper etc.

    Som nlykke har beskrevet tidligere låter XV-1s fremragende i Thorens/Jelco.

    Cadenza Blue er presis og skarpskåren i Kuzma. Dette låter stramt, dynamisk og detaljert. Svært god ro og kontroll. Cadenzaen har imidlertid ikke den glatte toppen og anelsen varme og glød som XV-1s.

    Dette er bare førsteinntrykk, og det blir nok mer utfyllende beskrivelser etter hvert, men det som er helt sikkert er at det ligger mye glede i å kunne flytte rundt på komponentene og lære hva som gjør hva med lyden. Det som er helt sikkert er at prinsessen på erten er Jan Allerts. Den har noen helt fantastiske egenskaper i sin detaljrikdom og finslighet, men utfordringen ligger i gain og det å få den til å våkne. Det er bare Alltec Lansing som får liv i den, og jeg må si jeg er nysgjerrig på hva en aktiv step-up med gain i bøtter og lass hadde gjort. Vi får se ...



    DSCF1432.jpg


    DSCF1431.jpg


    DSCF1433.jpg
     
    D

    Dilla

    Gjest
    "Som man reder ligger man" og her så det godt ut å være! Flotte bilder av et spennende anlegg. Jeg har plass til en arm til på platespilleren min, og både 4point og jelco 12" frister i respektive prisklasser. Får se hva det blir til. God vinylhelg!

    Dilla
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.586
    Antall liker
    41.706
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Flotte bilder av et meget spennende oppsett :)
    Ha en fortsatt fin helg

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger. Kuzma 4Point er en herlig arm. Hvilken spiller bruker du nå dilla?
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.383
    Fosse,
    herlige tilbakemeldinger du får!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.039
    Antall liker
    30.034
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei Fosse, kanskje et dumt spm, men hvorfor står Kuzma-armen på SMEen, og SME-armen på Avidspilleren? Jeg ville trodd at SME+SME ville gitt en viss synergi?

    mvh
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.474
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Hei Fosse, kanskje et dumt spm, men hvorfor står Kuzma-armen på SMEen, og SME-armen på Avidspilleren? Jeg ville trodd at SME+SME ville gitt en viss synergi?

    mvh
    Avid er i utgangspunktet konstruert for SME. Nå er det imidlertid slik at konstruktøren av Avid mener at det særlig er to armer som er optimale for denne spilleren, SME og Dynavector (det har jeg snakket med ham om). Jeg har i lang tid hatt Dynavector-armen på Avid og SME V-D på SME 20. Dette fordi jeg ikke hadde mulighet for å sette Dynavector-armen på SME 20. Jeg foretrekker Kuzma 4Point fremfor SME V-D på SME 20. I hvert fall med den/de pickupene jeg har testet så langt. Dette har jeg redegjort for tidligere i tråden.

    Når det gjelder SME V-D kontra Dynavector 507MKII på Avid så har jeg ikke fått testet dette nok med kjente pickuper (liker XV-1s så godt i Thorens/Jelco at jeg ikke har lyst til å ta den ut derfra ennå). Kort fortalt er det mer kontroll på SME V, men mer åpenhet og moro med DV507MKII. Dette må jeg få komme tilbake til.

    Kuzma 4Point kommer til å bli stående på SME20, med mindre jeg tester Kuzma på Avid. På Avid ser jeg for meg at jeg primært kommer til å vekse mellom SME V-D og DV507MKII. Kan hende vil den andre av disse tjenestegjøre på Thorens, men samtidig så er jeg så godt fornøyd med Jelco på denne at jeg ikke helt vet.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    11.241
    Sted
    Skien
    Lite stemningsbilde fra forrige helg. Var ren slappe-av-helg med masse musikk, bytte av pickuper etc.

    Som nlykke har beskrevet tidligere låter XV-1s fremragende i Thorens/Jelco.

    Cadenza Blue er presis og skarpskåren i Kuzma. Dette låter stramt, dynamisk og detaljert. Svært god ro og kontroll. Cadenzaen har imidlertid ikke den glatte toppen og anelsen varme og glød som XV-1s.

    Dette er bare førsteinntrykk, og det blir nok mer utfyllende beskrivelser etter hvert, men det som er helt sikkert er at det ligger mye glede i å kunne flytte rundt på komponentene og lære hva som gjør hva med lyden. Det som er helt sikkert er at prinsessen på erten er Jan Allerts. Den har noen helt fantastiske egenskaper i sin detaljrikdom og finslighet, men utfordringen ligger i gain og det å få den til å våkne. Det er bare Alltec Lansing som får liv i den, og jeg må si jeg er nysgjerrig på hva en aktiv step-up med gain i bøtter og lass hadde gjort. Vi får se ...



    Vis vedlegget 348528

    Vis vedlegget 348527

    Vis vedlegget 348529
    Herlige komponenter du har her Fosse.
    Flotte bildet av et fint system.
    Må være spesielt gøy med alle de vinylriggene du har :)

    Mvh: Espen L
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn