Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Nei, garanti er det nok ikke. Men uavhengig av om jeg kommer i mål eller ikke så vil det lette arbeidet med sammenkobling av, og eksperimentering rundt jording av de enkelte komponenter seg imellom. Husk at jeg opererer med fire step-uper samtidig og det gir ganske mange variabler mht jordsammenkobling. Kan ikke forstå annet enn at dette vil redusere sannsynligheten for jordsløyfer? Eller har du noen klar formening om at problemet ligger annet sted?

Dimmere og kurs er ferdig debattert så den tar vi ikke opp igjen.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Joda, du har mange variabler å håndtere, og jeg mener ikke å si at problemet ikke ligger der. Dimmere og kurs er ikke lenger et tema nei, samtidig som støy fra dimmer(e) nok vil anta en litt annen "fasong" enn den du baler med. Det jeg imidlertid støtter meg til, er en magefølelse rundt dette. Så får vi heller se om jeg kanskje skal tygge i meg en Titralac for å ta kverken på den? :rolleyes:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Hmmm ... Man har ikke full oversikt: Fire på bordet for fotografering, én stod igjen i remaster-boksen. Neimen fant jeg ikke et sjette eksemplar i hylla også. På bordet: Filipinsk utgivelse, to japan-press, og engelsk eller hollandsk (har visst begge).

Vi skal kjøre et par sammenligninger på snarlig treff, men må nok si at når det gjelder The River så tror jeg at remasteren er uslåelig. Mer kropp og kjøtt på disse nyutgivelsene og det har The River godt av.

DSCF2573.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.317
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Dere som er stor fan av Springsteen har sikkert allerede denne, men om ikke, så fant jeg den på tilbud til kr. 29,- (ja tjueni) på Notabene på Storo nå i dag:

_9788282113601.jpg

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Støy og brum fra platespiller…

Har gått med en ledningsstump og sjekket kontaktpunkter for å få ned støyen; det var blitt vanvittig etter at jeg skiftet fra XLR til RCA på VPI-en. Det ble da en viss løsning på det-

Uten noen jordingsforbindelse til RIAA er helvete løs:
    Menubar_and_Digital_Level_Meters_-__675__FW_1___675__FW_2_and_Spectragram___675__FW_3_and_Spectr.jpg

Men én ledning fra lager på spiller til jord på RIAA:
    Menubar_and_Digital_Level_Meters_-__675__FW_1___675__FW_2_and_Spectragram___675__FW_3_and_Spectr.jpg

Med to ledninger fra lager på spiller til jord på RIAA:
    Menubar_and_Spectragraph___675__FW_1_and_Spectragraph___675__FW_2.jpg

Litt usikker på den forbedringen fra 1 til 2 ledninger mellom de samme to punkta?

Jording fra junctionbox på VPI-en til RIAA var uten effekt.

Hvordan går det med deg?

Tillegg: Bare legge til at også skifte av kabel mellom spiller og RIAA gjorde en liten forskjell i støy.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jording av lager har jeg sagt hele tiden er dritviktig
    oppdaget det da min Basis kom tibake fra oppgradering

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    fra 1 til 2 jordinger økte kvadratet og om du ser på jordingen som et rør der du dumper støy er det iofs logisk å øke kapasiteten på røret :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Dataene står på selve trafoene. Der står det hvilken impedanse du har på inngangen ved 47 000 Ohm på utgangen. Da kan du regne deg til hvor mange ganger forsterkning du har i trafoen. Impedansen på primærsiden = 47 000/X^2 hvor X^2 er kvadratet av forsterkningen. Mener ene alternativet er 150 Ohm, hvilket gir 17,7 ganger forsterkning. Hva du blir sittende igjen med av gain er noe mer komplisert fordi det avhenger av kildeimpedansen i pickup. Hvis du søker opp EMT-tråden jeg la ut på vinylsidene mener jeg å ha gått igjennom det der. http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/82273-emt-vs-ortofon-spu-3.html

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Tenk at det var her i tråden til Fosse i 2017 vi er i nærheten av svar på hva doble fustasjeopphengsforkoblinger er for noe. Svaret er kanskje mer jordnært enn en kunne tro :) Flott og inspirerende tråd dette. Lagring av LP'er på yttervegg (spesielt over lang tid og under vindu) krever tiltak på temperatur/inneklima. Det vet du nok.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Ja, dette med temperatursvingninger er et poeng. Er usikker på betydningen av yttervegg om jeg setter hyllene noe ut fra bakvegg. Reolene har bakplate. Eller tenker du det er en reel utfordring uansett?

Huset har varmluftssystem og det kommer en ventil opp av gulvet under vinduet så plassering av vinyl der måtte uansett vært løst ved å stenge ventilen så mye systemet tillater, heve reolene og kanskje unnlate å sette vinyl i de nederste hyllene over ventilen.

Men, jeg er oppriktig interessert i å høre om dere tenker reoler på yttervegg er et problem også om det er bakvegg og de står noe i fra. Kanskje kjøre temperaturovervåkning en periode for å finne ut.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fra 1 til 2 jordinger økte kvadratet og om du ser på jordingen som et rør der du dumper støy er det iofs logisk å øke kapasiteten på røret :D
    Takker for den; jeg burde ha visst på basis av den praktiske utøvelse jeg bedrev. La merke til at det var forskjell på ledningene. Startet ut med en anorektisk sak, men la merke til at en ledning med større tverrsnitt gjorde større utslag. Det var også noe av bakgrunnen for at jeg testet ut med to ledninger. Men den naturlige konklusjon unnslapp meg. Det betyr at en bør starte ut med heftige tverrsnitt.

De to (de feite brukes):

IMG_2627.jpg

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Ja, dette med temperatursvingninger er et poeng. Er usikker på betydningen av yttervegg om jeg setter hyllene noe ut fra bakvegg. Reolene har bakplate. Eller tenker du det er en reel utfordring uansett?

Huset har varmluftssystem og det kommer en ventil opp av gulvet under vinduet så plassering av vinyl der måtte uansett vært løst ved å stenge ventilen så mye systemet tillater, heve reolene og kanskje unnlate å sette vinyl i de nederste hyllene over ventilen.

Men, jeg er oppriktig interessert i å høre om dere tenker reoler på yttervegg er et problem også om det er bakvegg og de står noe i fra. Kanskje kjøre temperaturovervåkning en periode for å finne ut.
    Hmm jeg er på ingen måte ekspert på dette, men tenker den ventilen er der av en god grunn(motvirke kaldras), ville ikke stengt den. Å sette reolene litt fra vegg vil sikkert kunne hjelpe. Like stabilt og bra som på innervegger tviler jeg allikevel på at det blir.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Stabil temperatur får jeg kun om jeg setter vinylen i "mellom-etasjen", der er temperaturen relativt stabil (har ikke temperaturtoppene de øvre plan har) men ønsker i utgangspunktet ikke å gjemme bort samlingen ved å ha den i et sekundært rom. Huset mitt har mye vinduer og temperaturen svinger veldig i løpet av år og døgn på de øvre plan. Det rommet hvor samlingen nå står er nordvendt og veggen det er snakk om er også nordvendt. Sånn sett er rommet bedre enn f.eks stuen. Ventilen er del av varmluftssystemet for huset og justeres manuelt. Den er for kort/liten i fysisk størrelse til i vesentlig grad å påvirke kaldras fra vinduet og er dessuten avslått 95% av tiden. Et alternativ er å sette f.eks 5 cm isolasjon inne i reolene og flytte reolene opp fra gulv og ut fra vegg slik at man får luftsirkulasjon. Eller bite i det sure eplet og lage platelager i mellom-etasjen ...

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    For selve vinylen er det sikkert bra nok, omslag innercover diverse instick kan kanskje lide mer også om det blir for kaldt "rått" i perioder. Selv om ventilen er liten så vil temperaturen derfra motvirke kaldras, sålenge den er påslått da :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Jo, men ventilen står ikke på, den er avslått minst 95% av tiden. Kaldt og rått er ikke tema i dette rommet. Setter jeg reolene noe opp fra gulvet så kan jeg benytte varmekablene i rommet med temperaturføler. Og er jeg redd for at det blir for varmt i nederste hylle er det jo bare å ha bøker der.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Imponerande samling! Satt i lördagsmörkret och läste kapitlet om födelsen och historien om Born To run-albumet igår kväll. Här går det sakta men med stø kurs vidare i självbiografien och memoarerna.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Live-boksen er jo en god start. Den var mitt første CD-kjøp, samme dag som jeg kjøpte nytt Sanyo-rack en gang under gymnastiden. Gleden over nye stereokomponenter var minst like høy den gang som nå.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en slags drøm om å få gjendiktet en del Springsteen-slagere til nord-trøndsk og få spilt dem inn med Bjarne Brøndbo på vokal. Utvalget er ikke endelig bestemt, men "Ælva", "Føidt i Amerika", "Dains når det e natt", "Føidt te å spræng" og "Svoiltent hjerte" er sterke kandidater. Presses på vinyl og gis ut i et lite og nummerert opplag. Fosse blir i tilfelle tilgodesett med #1.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Forstår ikke hvorfor bildene kommer to ganger. Legger ut på nøyaktig samme vis som før.

Vi går videre til billedplater.

Vedlegg

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Utrolig fine synes jeg.

Den med motorsykkelen er selvsagt ikke en offisiell utgivelse, det er et eller annet intervju utgitt av gudene vet hvem.

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå har jeg i rettferdighetens navn vært ganske drittlei hfs en periode, og bare vært innom som snarest innimellom. Det gikk vel egentlig så langt at jeg seriøst vurderte å hoppe av, lukke profilen og gi meg, siden over ti år føltes som mer enn nok. Jeg savnet brorskapet, velviljen og entusiasmen fra tidligere år. Det ble litt vel mye polarisering, litt mange besserwissere og litt for lite fryd, rett og slett.
    Men skulle du ha sett! Så viste det seg at det som skulle til, var å lese seg opp på denne alldeles ubetalelig fine tråden, samt noen andre personlige beretninger fra andre hederskarer her inne. Da var ikke viljen til å gi seg fullt så påtrengende lenger, gitt.

Takk skal du ha, André.

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen innom når du er i Son ved neste korsvei, eller når det ellers måtte passe.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Bruce selv hadde vel satt pris på å ikke bli gjengitt i et teppe av......brus....:rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den flotte innføringen i Springsteen inspirerte meg til å prøve på noe liknende i min egen tråd. :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Nei da, jeg skal nok få Scrooge til knaske Tetralacen sin, ta det helt med ro.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.740
    Torget vurderinger
    27
    Nå har jeg i rettferdighetens navn vært ganske drittlei hfs en periode, og bare vært innom som snarest innimellom. Det gikk vel egentlig så langt at jeg seriøst vurderte å hoppe av, lukke profilen og gi meg, siden over ti år føltes som mer enn nok. Jeg savnet brorskapet, velviljen og entusiasmen fra tidligere år. Det ble litt vel mye polarisering, litt mange besserwissere og litt for lite fryd, rett og slett.
    Men skulle du ha sett! Så viste det seg at det som skulle til, var å lese seg opp på denne alldeles ubetalelig fine tråden, samt noen andre personlige beretninger fra andre hederskarer her inne. Da var ikke viljen til å gi seg fullt så påtrengende lenger, gitt.

Takk skal du ha, André.

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen innom når du er i Son ved neste korsvei, eller når det ellers måtte passe.
    Hjertelig takk for hyggelige ord Impulse!

Og tur, ja det skal vi få til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn