Bare hyggelig det, André. Det er fullt fortjent og vel så det.Hjertelig takk for hyggelige ord Impulse!Nå har jeg i rettferdighetens navn vært ganske drittlei hfs en periode, og bare vært innom som snarest innimellom. Det gikk vel egentlig så langt at jeg seriøst vurderte å hoppe av, lukke profilen og gi meg, siden over ti år føltes som mer enn nok. Jeg savnet brorskapet, velviljen og entusiasmen fra tidligere år. Det ble litt vel mye polarisering, litt mange besserwissere og litt for lite fryd, rett og slett.
Men skulle du ha sett! Så viste det seg at det som skulle til, var å lese seg opp på denne alldeles ubetalelig fine tråden, samt noen andre personlige beretninger fra andre hederskarer her inne. Da var ikke viljen til å gi seg fullt så påtrengende lenger, gitt.
Takk skal du ha, André.
Du er selvfølgelig hjertelig velkommen innom når du er i Son ved neste korsvei, eller når det ellers måtte passe.
Og tur, ja det skal vi få til.
Det var en del av en samtale i den andre tråden, men det er jo enkelt å fikse:Hvorfor postet du ikke "presangen" hans her...?
Disse er til Fosse:
Og noen coverversjonen fra noen år med konserter:
Ja, jeg vil mene det. Du bevarer treverket bedre om du oljer eller lakker det, uansett beis eller ei! En annen sak er at når beisen etter hvert tørker til 100%, så er det fordelaktig med et "bindemiddel" for å hindre avsmitting. Dette er i alle fall mine tanker omkring behandlingen av fineren.uavhengig av om fargesmitte og falming er et problem?
Nå må du ta medisinen din ScroogeJoda, du har mange variabler å håndtere, og jeg mener ikke å si at problemet ikke ligger der. Dimmere og kurs er ikke lenger et tema nei, samtidig som støy fra dimmer(e) nok vil anta en litt annen "fasong" enn den du baler med. Det jeg imidlertid støtter meg til, er en magefølelse rundt dette. Så får vi heller se om jeg kanskje skal tygge i meg en Titralac for å ta kverken på den?
Elektrikeren min kunne skaffe lengre skinner. Ellers er nok kobberrør en god løsning.Lurer på hvor den skinna kan skaffes? Eneste skinner mine lokale leverandører greier å skaffe er bare 18cm lange.
Flott at du er kvitt mye støy/brum, men med bedre "kabelhygiene" kan det bli enda bedre, les mindre støy. Viktig at kabler henger løst og ikke toucher hverandre. Spesielt viktig å få nettkablene unna kabler som overfører signal.
Will do! Kjempeflott at mine bange anelser ikke slo til da!Nå må du ta medisinen din Scrooge
Poenget er at armer ikke har jordledning til step-up som videre har jordledning til riaa, men at hvert enkelt komponent jordes direkte til skinne. Dette for å bryte mulige jordsløyver.Er det slik at jord fra armer og riaa-trinn er koblet sammen, enkelt sagt?
Så bra at det fungerte. Ikke minst også nyttig info for andre som sliter med tilsvarende symptonerSykt! Jeg jordet alle armer til skinne, alle trafoer til skinne og riaa til skinne. Var forberedt på brum og at eksperimenteringen med hva som skulle jordes hvor skulle starte. Slår på anlegget og det er så lite støy og brum som jeg noengang har hatt, og det fra alle fire armer.
Her er resultat av rip med RIAA og ved bruk av SUT: #19Dataene står på selve trafoene. Der står det hvilken impedanse du har på inngangen ved 47 000 Ohm på utgangen. Da kan du regne deg til hvor mange ganger forsterkning du har i trafoen. Impedansen på primærsiden = 47 000/X^2 hvor X^2 er kvadratet av forsterkningen. Mener ene alternativet er 150 Ohm, hvilket gir 17,7 ganger forsterkning. Hva du blir sittende igjen med av gain er noe mer komplisert fordi det avhenger av kildeimpedansen i pickup. Hvis du søker opp EMT-tråden jeg la ut på vinylsidene mener jeg å ha gått igjennom det der. http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/82273-emt-vs-ortofon-spu-3.html
Så har du spørsmålet om du skal ha jordet kurs eller ujordet. Så mye jordfeil det er på nettet i Oslo er jeg ikke sikker på om det er noen fordel med jordet kurs. Jeg valgte ujordet da jeg la opp egen kurs til anlegget.Når det gjelder kabelhygiene så er jeg klar over problematikken FZ. Men, frem til jeg får lagt opp ny kurs med flere stikk så er dette så godt som det er praktisk mulig å få det. Og ja, ny kurs kommer, men det skal tas i forbindelse med en del andre jobber som skal gjøres i hjemmet og da må jeg vente litt.
Er det lovlig å installere nye ujordede kurser? Trodde ikke det.Så har du spørsmålet om du skal ha jordet kurs eller ujordet. Så mye jordfeil det er på nettet i Oslo er jeg ikke sikker på om det er noen fordel med jordet kurs. Jeg valgte ujordet da jeg la opp egen kurs til anlegget.Når det gjelder kabelhygiene så er jeg klar over problematikken FZ. Men, frem til jeg får lagt opp ny kurs med flere stikk så er dette så godt som det er praktisk mulig å få det. Og ja, ny kurs kommer, men det skal tas i forbindelse med en del andre jobber som skal gjøres i hjemmet og da må jeg vente litt.
Ellers kan det gi støy om nettilkoblingen for de forskjellige apparatene er i motfase. Litt jobb å sjekke med så mange apparater du har i systemet ditt, men det kan være verd å bruke litt tid på det.