Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Postet en liten "presang" til deg i tråden min, Fosse. :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå har jeg i rettferdighetens navn vært ganske drittlei hfs en periode, og bare vært innom som snarest innimellom. Det gikk vel egentlig så langt at jeg seriøst vurderte å hoppe av, lukke profilen og gi meg, siden over ti år føltes som mer enn nok. Jeg savnet brorskapet, velviljen og entusiasmen fra tidligere år. Det ble litt vel mye polarisering, litt mange besserwissere og litt for lite fryd, rett og slett.
    Men skulle du ha sett! Så viste det seg at det som skulle til, var å lese seg opp på denne alldeles ubetalelig fine tråden, samt noen andre personlige beretninger fra andre hederskarer her inne. Da var ikke viljen til å gi seg fullt så påtrengende lenger, gitt.

Takk skal du ha, André.

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen innom når du er i Son ved neste korsvei, eller når det ellers måtte passe.
    Hjertelig takk for hyggelige ord Impulse!

Og tur, ja det skal vi få til.
    Bare hyggelig det, André. Det er fullt fortjent og vel så det.
    Vi gleder oss til dere stikker innom!:)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    I forbindelse med montering av jordingsskinne må platespillerne demonteres og fjernes, da er det tid og anledning til å gjøre diverse annet.

Bjørkefinéren hadde blitt gul, ujevn og jeg syntes ikke den stod godt til Garrarden lenger. På med Herdins ekte beis.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Vi får se hvor mye fargen smitter. Om det ikke smitter særlig så ingenting, smitter det for mye så må jeg finne på noe.

D

Dåbbel J

Gjest
    Det vil nok smitte siden det ser ut til og være vannbeis, om ikke med engang så over tid, og da har fargen blitt dusere og.
    Anbefaler og lakke.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Jeg er ikke ute etter tett farge, dusere er helt ok. Etterbehandling bestemmes av om det smitter så vidt mye at det er plagsomt.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Herdins er vel vannbasert, så da bør du vel legge på en eller annen form for coating...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    uavhengig av om fargesmitte og falming er et problem?

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    uavhengig av om fargesmitte og falming er et problem?
    Ja, jeg vil mene det. Du bevarer treverket bedre om du oljer eller lakker det, uansett beis eller ei! En annen sak er at når beisen etter hvert tørker til 100%, så er det fordelaktig med et "bindemiddel" for å hindre avsmitting. Dette er i alle fall mine tanker omkring behandlingen av fineren.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Sykt! Jeg jordet alle armer til skinne, alle trafoer til skinne og riaa til skinne. Var forberedt på brum og at eksperimenteringen med hva som skulle jordes hvor skulle starte. Slår på anlegget og det er så lite støy og brum som jeg noengang har hatt, og det fra alle fire armer.

Fantastisk! Takk til alle bidragsytere og særlig han som kom med skinnene.

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har du festet skinna til eget jordspyd?
    btw fantastisk tråd, som jeg bare snoker i :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Skinna er ikke koblet til jord, den flyter. Mht brum/50 hertz fungerer dette som ei kule.

Og takk for hyggelige ord.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Lurer på hvor den skinna kan skaffes? Eneste skinner mine lokale leverandører greier å skaffe er bare 18cm lange.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Joda, du har mange variabler å håndtere, og jeg mener ikke å si at problemet ikke ligger der. Dimmere og kurs er ikke lenger et tema nei, samtidig som støy fra dimmer(e) nok vil anta en litt annen "fasong" enn den du baler med. Det jeg imidlertid støtter meg til, er en magefølelse rundt dette. Så får vi heller se om jeg kanskje skal tygge i meg en Titralac for å ta kverken på den? :rolleyes:
    Nå må du ta medisinen din Scrooge :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Lurer på hvor den skinna kan skaffes? Eneste skinner mine lokale leverandører greier å skaffe er bare 18cm lange.
    Elektrikeren min kunne skaffe lengre skinner. Ellers er nok kobberrør en god løsning.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Er det slik at jord fra armer og riaa-trinn er koblet sammen, enkelt sagt?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke si jeg skjønner dette, får spørre guttungen om hvordan dette funker. Han kan litt mer elektro enn meg, pg går i tillegg svanger med Lenco i Corian plinth. Med SME arm. Sikkert noe å ha i bakhodet for han.

Haavard

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.873
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    flott!
    har du forsøkt å jorde lageret på noen av spillerne.....du får tystere bakgrunn og bedre oppløsning
    du tror det er tyst, men det kan nesten alltid bli ennå tystere
    mvh
    Leif

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.821
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Det er alltid en fornøyelse å kikke innom her. Sitter nå og sammenligner den nye Springsteen boxen med japan pressinger etter å ha lest om kvaliteten her og hos Crosswind. De nye remasterene imponerer.

Ser du har beiset underlag til spillerne. Jeg beiset furu til bunn i USM bokser og brukte to typer Liberon wax etterpå. Med godt resultat. Og boksene er svært drøye. Bare si i fra om du vil teste så kan jeg droppe innom med dem. Bor bare noen minutter lenger ut fra byen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leser med interesse alt som har med støy å gjøre, og når det kan gjøres i en så utmerket tråd som dette er det bare en fornøyelse. ;D

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Flott at du er kvitt mye støy/brum, men med bedre "kabelhygiene" kan det bli enda bedre, les mindre støy. Viktig at kabler henger løst og ikke toucher hverandre. Spesielt viktig å få nettkablene unna kabler som overfører signal.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.872
    Spennende resultat! Kan det være en fordel med ujordet kurs:confused:!!:D

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.348
    Sted
    Sørlandet
    Må si jeg har sett frem til en oppdatering i tråden din om støyproblematikken og da var det utrolig fint å lese at felles-jording-løsningen fungerte bra! Godt jobbet Fosse! Håper dere finner tid til å nyte god, støyfri musikk :)

Mvh
    BB

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Jeg skal forsøke å jorde lagerne LMC. På Aviden er jeg usikker på hvilken effekt det har siden lageret her er boltet direkte i chassis i metall som henger sammen med armbord i samme. Men helt klart, det skal ikke vær uprøvd på noen av spillerne. Tipper det vil ha størst effekt på Garrard og SME hvor jeg mener det ikke er metallisk forbindelse mellom armbord og spiller.

Når det gjelder kabelhygiene så er jeg klar over problematikken FZ. Men, frem til jeg får lagt opp ny kurs med flere stikk så er dette så godt som det er praktisk mulig å få det. Og ja, ny kurs kommer, men det skal tas i forbindelse med en del andre jobber som skal gjøres i hjemmet og da må jeg vente litt.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Er det slik at jord fra armer og riaa-trinn er koblet sammen, enkelt sagt?
    Poenget er at armer ikke har jordledning til step-up som videre har jordledning til riaa, men at hvert enkelt komponent jordes direkte til skinne. Dette for å bryte mulige jordsløyver.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Sykt! Jeg jordet alle armer til skinne, alle trafoer til skinne og riaa til skinne. Var forberedt på brum og at eksperimenteringen med hva som skulle jordes hvor skulle starte. Slår på anlegget og det er så lite støy og brum som jeg noengang har hatt, og det fra alle fire armer.
    Så bra at det fungerte. Ikke minst også nyttig info for andre som sliter med tilsvarende symptoner:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.873
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det ble uansett en elegant løsning med høy WAF

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dataene står på selve trafoene. Der står det hvilken impedanse du har på inngangen ved 47 000 Ohm på utgangen. Da kan du regne deg til hvor mange ganger forsterkning du har i trafoen. Impedansen på primærsiden = 47 000/X^2 hvor X^2 er kvadratet av forsterkningen. Mener ene alternativet er 150 Ohm, hvilket gir 17,7 ganger forsterkning. Hva du blir sittende igjen med av gain er noe mer komplisert fordi det avhenger av kildeimpedansen i pickup. Hvis du søker opp EMT-tråden jeg la ut på vinylsidene mener jeg å ha gått igjennom det der. http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/82273-emt-vs-ortofon-spu-3.html
    Her er resultat av rip med RIAA og ved bruk av SUT: #19

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder kabelhygiene så er jeg klar over problematikken FZ. Men, frem til jeg får lagt opp ny kurs med flere stikk så er dette så godt som det er praktisk mulig å få det. Og ja, ny kurs kommer, men det skal tas i forbindelse med en del andre jobber som skal gjøres i hjemmet og da må jeg vente litt.
    Så har du spørsmålet om du skal ha jordet kurs eller ujordet. Så mye jordfeil det er på nettet i Oslo er jeg ikke sikker på om det er noen fordel med jordet kurs. Jeg valgte ujordet da jeg la opp egen kurs til anlegget.
    Ellers kan det gi støy om nettilkoblingen for de forskjellige apparatene er i motfase. Litt jobb å sjekke med så mange apparater du har i systemet ditt, men det kan være verd å bruke litt tid på det.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så har du spørsmålet om du skal ha jordet kurs eller ujordet. Så mye jordfeil det er på nettet i Oslo er jeg ikke sikker på om det er noen fordel med jordet kurs. Jeg valgte ujordet da jeg la opp egen kurs til anlegget.
    Ellers kan det gi støy om nettilkoblingen for de forskjellige apparatene er i motfase. Litt jobb å sjekke med så mange apparater du har i systemet ditt, men det kan være verd å bruke litt tid på det.
    Er det lovlig å installere nye ujordede kurser? Trodde ikke det.

Og hvis ikke, er det jo ikke lov å ha jordet og ujordet i samme rom, så da trengs nye kurser til lys og stikkontakter ellers i rommet også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn