Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.314
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo en mulighet til å vippe av jordingskabelen i det stikket som mater Hi-Fi´n da. Alternativt å jumpe den forbi, dersom det ikke er siste kontaktpunkt på kursen.
    Sikkert ikke lovlig det heller, men det er jo mye her i verden som vi karakteriserer som bare litt ulovlig og daglig glatt gir f... i ;).

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Vi har vært innom dette med kurser tidligere og jeg foreslår at vi legger den ballen død. Jeg skal bruke autoriserte fagfolk og selvsagt følge alt av regler.

Situasjonen er som følger:

1. Jeg har ujordet kurs i stuen
    2. Ny kurs skal legges inn på sikt, ikke nå, den blir installer ihht gjeldende forskrifter
    3. "Jording" som jeg her har kalt det har ikke egentlig med husets jording å gjøre, det har å gjøre med sammenkobling av chassis fra de ulike apparatene. Jordingsskinnen jeg har "flyter" og er ikke koblet til jord. Det skal den heller ikke.

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    797
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Pass på å gjøre det likt på alt utstyr som er jordet i skinnen. Mikser du jordet og ujordet kontakt og/eller apparatkabel senere kan du få nettjord til skinnen via chassis i apparat i jordet kontakt.

Det høres ut som du har en fornuftig innstilling til dette og alt er trygt så lenge du ikke har jordet kurs.

M

medlem215396

Gjest
    Jeg har tidligere uttrykt bekymring rundt det å fellesjorde komponenter. Jeg tenker på ingen måte å holde liv i diskusjonen, vil bare nevne at det er hyggelig at du har fått positive resultater med nettopp det. Det er allikevel faremomenter ute og går, men som sagt :)
    Samme med dedikert kurs, her virker det som du har en sunn tilnærming- bruk fagfolk.

Det skal nevnes at folk dør av 230V, tilsvarende det man har i stikkontakten hjemme..... dersom forholdene er "optimale". Mer enn 28mA gjennom hjerteregionen kan være dødelig. Jeg synser ikke, men vet hva jeg snakker om, i hvertfall i dette tilfellet.:)

Følger tråden videre jeg, med samme interesse.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har tidligere uttrykt bekymring rundt det å fellesjorde komponenter. Jeg tenker på ingen måte å holde liv i diskusjonen, vil bare nevne at det er hyggelig at du har fått positive resultater med nettopp det. Det er allikevel faremomenter ute og går, men som sagt :)
    Samme med dedikert kurs, her virker det som du har en sunn tilnærming- bruk fagfolk.

Det skal nevnes at folk dør av 230V, tilsvarende det man har i stikkontakten hjemme..... dersom forholdene er "optimale". Mer enn 28mA gjennom hjerteregionen kan være dødelig. Jeg synser ikke, men vet hva jeg snakker om, i hvertfall i dette tilfellet.:)

Takk for innspill, det setter jeg pris på. Men, er ikke problemet sikkerhetsmessig det samme om jeg kobler tre platespillere til samme riaa? Da er det jo også "jordforbindelse" siden alle spillerne er koblet til samme jordskrue på chassis av riaa.

For ikke å snakke forbi hverandre, jeg har ikke jordet kurs og har heller ikke planer om å skaffe det.

Sist redigert:

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    797
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Så lenge du ikke har jordet kurs er alt "trygt".
    Teoretisk kan du få strøm i skinnen ved jordfeil i ett apparat men risikoen er liten.
    Dødsrisikoen er mest teoretisk, i praksis får du i værste fall et støt (og det er vi veldig mange som har overlevd)

Takk for en fin tråd!
    Jeg har lært mye her og prøvde bare å bidra med noe jeg kan litt om :)

M

medlem215396

Gjest
    Hei

Angående spørsmålet om platespillere og riaa. Jo, det kan godt hende, men du kobler dem til et punkt som er beregnet til formålet. Jeg har ikke den fulle oversikt over situasjonen her, det skal være sagt.

Når en introduserer en ny skinne, som flyter, kan den generelt være et farepotensiale ift omgivelsene (les jording eller øvrige komponenter som ikke er tilkoblet skinnen) både av hensyn til mennesker, men også komponenter og hvordan strømforsyningen og jord er benyttet fra leverandør. At du ikke har jording gjør bildet mer oversiktlig.

Ved å måle AC spenning mellom skinnen og øvrige komponenters chassis, radiatorer eller lignende i omgivelsene, skal spenningen være null. Null spenning betyr samme otensiale og gir null strøm. For komponentenes skyld måles DC spenning også. Her er jeg mer på gyngende grunn, men poenget er strømmer og potensialforskjeller på avveie og til skade for komponenter.

Jeg er ikke bekymret for å bli arrestert på å være i overkant hysterisk rundt temaet. Mitt poeng er vel ment. Min innblanding har sin bakgrunn fra Elkraft/ oljeindustrien der jeg også har rolle som tilsyn....og er derfor allergisk mot all form for potensialforskjeller og berøring. Derfor liker jeg at reglene følges og at man har en viss kontroll, f. eks ved målinger.

Jeg liker tråden veldig godt så keep it going :)

Takk for innspill, det setter jeg pris på. Men, er ikke problemet sikkerhetsmessig det samme om jeg kobler tre platespillere til samme riaa? Da er det jo også "jordforbindelse" siden alle spillerne er koblet til samme jordskrue på chassis av riaa.

For ikke å snakke forbi hverandre, jeg har ikke jordet kurs og har heller ikke planer om å skaffe det.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Helt i orden Stover, setter pris på omtanken. Jeg er primært ute etter å forstå, og mitt resonnement er at om f.eks tre platespillere er koblet til samme "jordskrue" i én og samme riaa, ja da er de forbundet. Alle armene har samme jordpotensiale (mulig jeg roter med begrepet). At skinnen jeg har montert er beregnet til formålet er uvesentlig, et kobberrør hadde gjort samme nytten, og fortsatt er alle armer og riaa forbundet og har samme potensiale.

Jeg vil nesten våge påstanden om at det å forbinde chassisene bedrer situasjonen fordi du da har en ledning mellom komponentene som er lettere vei for strømmen å ta enn gjennom deg. Faren oppstår i det man har mulighet for å være bindeledd mellom jordet og ujordet komponent. Det er ikke mulig her fordi alt er ujordet.

Men dette er ikke mitt fag.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gjesten tackar så mycket för sig. Fick både fot och välsmakande alkoholfritt. Att medbrakt Rogue och värdens överskottslager låt alldeles fantastiskt gjorde det hela till en toppkväll!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Så dere trodde vi var ferdige med Springsteen? Nei, et hvileskjær er hva vi har hatt.

Her presenteres originale turnéprogram. Tidvis har det vært ulike varianter innen samme turné, derav tilsynelatende to eksemplarer av samme

Vedlegg

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.821
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Det ble strøkent. Ser ut til at du kanskje klarer å presse inn et par plater til også. Bruker samme møbler her også. Arkivboksene du tipset om er geniale.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    Hvilke hyller er det du bruker til platene?
    Trenger å bytte ut banankassene snart, og det der ser jo ganske så bra ut.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Takk!

Hadde en meter vinyl som ikke var kommet seg inn i systemet. Når den (meteren) skulle spres rundt om i samlingen måtte det omorganiseres. Nå er det litt "luft" alle steder i samlingen. På sikt må det nok inn litt flere hyllemeter, men det skal gå greit.

Har dessuten fått satt opp en CD-spiller med hodetelefoner i rommet, uten at jeg helt skjønner når den skal bli brukt.

• Liker
    Reaksjoner: Jon

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Jeg undrer litt om dagen: Er det (1) de siste centimeterjusteringene av høyttalerne, er det (2) innspilling av høyttalerne (til tross for produsentens ord), eller er det en heldig bieffekt av jordingsskinnen? Det låter nemlig mer åpent og luftig og samtidig fyldigere og med kraftigere bass enn jeg har opplevd fra 40.2 tidligere.

Har lekt meg videre med jording av lager på SME og Avid men kunne ikke merke støyreduksjon. På Garrarden har jeg ikke forsøkt, men den er veldig tyst. Tror nå jeg har mer å hente på plassering av trafoer og kabling enn videre intern jording.

Gleder meg stort til mono-pickupen kommer tilbake.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.872
    Jeg er av den oppfatningen at høytalere har som regel en lengre innspillingstid enn den produsenten oppgir. Dette gjelder iallefall PMC. De sier at etter 15 timer skjer det ingen ting.:rolleyes: Håpløs påstand! Plassering er naturligvis en mulighet, men jeg har tilgode og oppleve at både bass og oppløsning blir forbedret samtidig ved denne justeringen. . . Pleier og være enten til fordel for det ene eller det andre. Kanskje jeg er på jordet og at svaret ligger i jordskinna. Vil i så fall være meget spennende resultat!!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Det der med plassering er nok ikke din sterkeste side nlykke. Forsøkte å trå litt varsomt sist jeg var innom, men ser det kanskje tjener deg bedre i det lange løp med åpen og oppriktig tilbakemelding: Du har plassert dine stativ-/bokhyllehøyttalere på det vi kaller sokler. Stativer må minimum ha stilletthelhøyde for å optimalisere for slike nette høyttalere egentlig designet for å stå i bokhylle.

Nei, jeg er også litt forundret. Jeg har en relativt edruelig tilnærming til hifi, men tidvis tror jeg konstruktøren av Harbeth er i overkant snau i hva han mener er vesentlig for lyden, men det er bare min oppfatning.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    De 40.2 har du jo spilt på LENGE nå. Anser det som lite sannsynlig at det er det som gjør utslaget. Spesielt når overgangen er såpass plutselig som den synes å være.

Kan det være at du rett og slett har blitt kvitt noe støy?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Har tenkt det samme Dr.Dong. Skulle det hatt med innspilling å gjøre så må det i tilfelle skyldes at jeg har hatt for lite pådrag. Men jeg heller mot jording/støy og plassering. Den skinna bak benken har uansett gjort under!

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har ojordat i stuen jag också. Hör inget støy, men kanske man inte märker det är där för det är borta? Kanske jag skulle lagt upp något liknande nu när jag har chansen och allt skal flyttas likevel.. Fler trafoer kommer in med större sannolikhet för potentiella problem.

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.872
    Reverser prosessen. Flytt tilbake høytaleren der den var, koble fra skinna. Hør om oppløsning og bassfylde er "gammel" versjon.8)

Elmer Midd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det der med plassering er nok ikke din sterkeste side nlykke. Forsøkte å trå litt varsomt sist jeg var innom, men ser det kanskje tjener deg bedre i det lange løp med åpen og oppriktig tilbakemelding: Du har plassert dine stativ-/bokhyllehøyttalere på det vi kaller sokler. Stativer må minimum ha stilletthelhøyde for å optimalisere for slike nette høyttalere egentlig designet for å stå i bokhylle.

Nei, jeg er også litt forundret. Jeg har en relativt edruelig tilnærming til hifi, men tidvis tror jeg konstruktøren av Harbeth er i overkant snau i hva han mener er vesentlig for lyden, men det er bare min oppfatning.

Hei, har tillatt meg å foreta en simulering ved hjelp av en Billy bokhylle fra Ikea for å visualisere rådet til Fosse,
    og det ser riktig så snasent ut.

Vet at hr. glassmesteren har en litt forfinet smak, så han kan selvfølgelig putte den inn i en annen bokhylle som
    behager øyet bedre.

Vedlegg

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.872
    Reverser prosessen. Flytt tilbake høytaleren der den var, koble fra skinna. Hør om oppløsning og bassfylde er "gammel" versjon.8)
    CM justering av høyttalere skal ikke undervurderes. Hos meg har det til tider vært et kjempeløft i lyden.
    Undervurderes ikke her heller. Akkurat samme erfaring som deg.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    Har ojordat i stuen jag också. Hör inget støy, men kanske man inte märker det är där för det är borta? Kanske jag skulle lagt upp något liknande nu när jag har chansen och allt skal flyttas likevel.. Fler trafoer kommer in med större sannolikhet för potentiella problem.
    Bedre føre var, er det noe som heter? Om du ikke hører noen støy under normale omstendigheter, så kan det være en ide å skru volumkontrollen forsiktig til max, vel og merke UTEN at det spilles noe musikk! Da vil man fort kunne avsløre 50Hz BRUM, som nok er den oftest forekommende støyen i platespiller- RIAA-sammenheng. Så får man jo utifra nivået, vurdere eventuell tiltak.
    "Øvelsen" vil også kunne fortelle litt om egenstøy fra forsterker / forforsterker, men da gjerne i første rekke som "sus". Ideelt sett, skal det jo være heelt tyst i høyttalerne, men det er ikke mange (forsterkere) som kan skryte av det.....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Det er ikke ende på de positive konsekvensene av jordingsskinnen: Hadde tidligere et problem på kombinasjonen EMT/EMT med at det ble støy, form for feedback rundt 50 Hz, og høyttalerne gikk i metning på et slags vis, ved for stort pådrag på volumet. Nå, borte, null problem. Et par metallskinner og så forsvinner det ene problemet etter det andre.

Det er moro med lyd og musikk om dagen!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Har fraktet Eposene til TV-stuen for temperering, fylt glasset med port og funderer.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.733
    Torget vurderinger
    27
    Leker med tanken på å forvandle overskuddslageret til et operativt anlegget. Behovet finnes ikke, så argumentet må være lyst og nysgjerrighet alene. Men tenker jeg skal bruke en helg på å finne ut hva som bor i Epos ES-14.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn