Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    13.883
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Min C-J pre har mindre än 850 ohm utgångsimp. vill du testa den för att se om det är impedansmismatch är det bara att höra av dig.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Takker så mye for tilbud om lån gutter, veldig hyggelig.

    Men nå må jeg først teste dette med samme stikk, dernest vet jeg at Accuphase er tyst, den spiller til daglig alene med Bel Canto uten unoter. Det å teste med annen forforsterker hjelper meg dessverre ikke videre i avklaringen. Jeg har behov for en forsterker i TV-stuen, så om dette anlegget blir stående så trenger jeg en ekstra forsterker, integrert eller ren effekt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Takk for det Opeth!

    Flyttet strømkabler til samme stikk, noen forskjell? Niks.

    Kan denne ulyden, en slags hizzzzzz i diskanten skyldes at rør bør byttes? Det kan ikke ha å gjøre med kabling?

    Vi kobler ned, bytter fra flerfoldige meter Kimber Hero til 1,5 meter Cardas Golden Reference. Heldiggrisen har et par ekstra sett liggende. Setter like godt inn Hovland strømkabel når jeg først er i gang, just for the fucking fun of it. Vi skrur på og venter til tidsmutingen gir seg. Skrur opp inngangsvolumet på Accuphase og forventer den samme hissige hizzzzz.

    Tyst, fullstendig tyst!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Nå skal Accuphase være frigjort til operasjon i anlegg nummer to. En liten sak fra Kenneth Grange kan gjøre jobben for TV-anlegget.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.550
    Antall liker
    69.356
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Høres ut som en deilig dag. Jeg ble mer fasinert over bildene enn ommøbleringen :) Spennende og stemningsskapende uttrykk! Kommer vel også noen flere bilder av ommøbleringen når du har skrudd deg ferdig....
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    To americano, kobling, to nye americano og vips er man ferdig. Nord har virkelig god espresso. Av det bedre jeg har hatt i det siste, Lippe holdt utenfor, fortsatt favoritt er deres espresso for Åpent bakeri.

    Leker litt med tanken på ommøblering av den nordlige delen av stuen. Vi får se hvor det ender, uansett et stykke dit. I tilfelle er det mulig dropper anlegg nr to og går for Devialet Phantom eller noe i den duren. Ingenting er besluttet. Enn så lenge pusler jeg med et anlegg nr 2 i hovedstuen.

    Jeg har ombestemt meg, gidder å ikke bygge et stueanlegg rundt Eposene. De kan stå i TV-anlegget, og meget mulig jeg iverksetter en rimelig tuning av dem for den oppgaven, men de har ikke noe å gjøre i selskap med Hovland og Accuphase. Harbeth C7ES3 er i en helt annen klasse etter mitt skjønn.

    Og, dersom det på sikt skulle vise seg at jeg ikke beholder to anlegg oppe så skal Harbeth ned igjen i TV-anlegget igjen. C7ES3 må være den perfekte høyttaler for TV. Gjengivelsen av stemmer er fabelaktig!
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Thorens 521 med Jelco stod først i hovedanlegget men ble satt på lagring da Garrarden kom i hus.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er noe deilig ukomplisert med et sånn oppsett hvor tingene "bare er stablet opp på en reol inntil veggen".
    Avstand til bakvegg, toe-inn, etc, forsvinner bak i hodet og komponentenes utseende og egenskaper får tre frem.
    Mer musikk og mindre hifi ser det ut som 8)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Det stemmer nok RoDa. Harbeth har bassportene foran og foreløpig virker det som de godt kan stå tett på bakvegg der de nå står. Høyt under taket så det blir ikke noe brumlebass.

    Litt ålreit å ha et anlegg som bare kan stå på og hvor man har lyd bare man slenger innom Spotify. Med OTL-monoblokker (hovedanlegget) blir det fort til at man må "se til" anlegget og ikke går fra det over lengre tid. Knertet jo en Merlin VSM da en av Graafene fikk rørvansker.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.467
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Graaf er et uberegnelig rasedyr og i tillegg har et 6c33 rør en "lite sivilisert" exit imo :rolleyes:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Ja, enig i det. Men det virker som Joulene oppfører seg litt anderledes. Bias virker å falle når et rør går men jeg har aldri hørt noe smell. Har byttet to rør i Joulene. Det beste er at det er bias per rør på Joule så jeg slipper unna med å bytte det røret som går.

    God helg dette! Stereo, ingen jobbing, turgåing, god mat og vin. Hele helgen åpen uten planer. Lite er bedre enn det.

    På det første bilde sees platelageret til venstre, andreanlegget rett innenfor vinduet til høyre, det høye smale.

    Reinsdyrsteika står i ovnen. Jekker en Amarone, sender varme tanker i retning Dr Dong (innlegg 1195 i tråden http://www.hifisentralen.no/forumet...ivelsen-av-jerrys-og-mikaels-sjenanse-60.html). Siden steika skal stå noen timer og kvelden er lang er det kanskje greit med noe lett og friskt etter en dag i friluft.
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Dersom man ønsker å konvertere digital lyd fra optisk til USB, hva bruker man da? Skal benyttes i TV-anlegget. Ønsker anbefaling på bra og rimelige produkter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Greia er den at jeg har kjøpt en Aura Groove integrert forsterker for å bruke i TV-anlegget med Eposene. Jeg hørte en Aura V2 en gang i tiden og den spilte forrykende til prisen. Har dessuten eid to Eximus CD-spillere (alt fra April Music).

    Poenget? Vel, det er forsterkeren jeg er interessert i, men at den har hodetelefonutgang og innebygget dac er ingen ulempe, bortsett fra at den digitalt kun tar USB. Så vidt jeg kan se sender TV-en kun ut optisk ut (digitalt). Alternativet er selvsagt å kjøre hdmi-USB fra Apple-TV til Aura (digitalt inn) og ta ut analogt signal fra Blueray-spilleren til linjeinngang på Aura.

    Tenkte frigjøre Bel Canto så den kunne tjenestegjøre oppe i stua. Kjører nå analogt ut av AirPort Express og skulle heller tatt ut signalet digitalt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Greia er den at jeg har kjøpt en Aura Groove integrert forsterker for å bruke i TV-anlegget med Eposene. Jeg hørte en Aura V2 en gang i tiden og den spilte forrykende til prisen. Har dessuten eid to Eximus CD-spillere (alt fra April Music).

    Poenget? Vel, det er forsterkeren jeg er interessert i, men at den har hodetelefonutgang og innebygget dac er ingen ulempe, bortsett fra at den digitalt kun tar USB. Så vidt jeg kan se sender TV-en kun ut optisk ut (digitalt). Alternativet er selvsagt å kjøre hdmi-USB fra Apple-TV til Aura (digitalt inn) og ta ut analogt signal fra Blueray-spilleren til linjeinngang på Aura.

    Tenkte frigjøre Bel Canto så den kunne tjenestegjøre oppe i stua. Kjører nå analogt ut av AirPort Express og skulle heller tatt ut signalet digitalt.
    Tja, det er ikke greit, tror jeg. Er det ikke bedre å kjøpe ting du trenger (funksjoner) enn hva da har lyst på? ;)

    Du får spa opp til en ekstern dac, og så får du se på dacen i den Auraen som en liten artighet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Denne skal ned i TV-stuen. Har ikke fått testet den ennå da dagen i går gikk til å sette opp Bel Canto og mini-Mac i nr. 2 anlegget.

    Det som i hvert fall er sikkert er at det å ta analogt signal ut av Airport Express ikke er noe poeng. Optisk inn i Bel Canto fungerer glimrende.

    Videre utpakking:
     

    Vedlegg

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Greia er den at jeg har kjøpt en Aura Groove integrert forsterker for å bruke i TV-anlegget med Eposene. Jeg hørte en Aura V2 en gang i tiden og den spilte forrykende til prisen. Har dessuten eid to Eximus CD-spillere (alt fra April Music).

    Poenget? Vel, det er forsterkeren jeg er interessert i, men at den har hodetelefonutgang og innebygget dac er ingen ulempe, bortsett fra at den digitalt kun tar USB. Så vidt jeg kan se sender TV-en kun ut optisk ut (digitalt). Alternativet er selvsagt å kjøre hdmi-USB fra Apple-TV til Aura (digitalt inn) og ta ut analogt signal fra Blueray-spilleren til linjeinngang på Aura.

    Tenkte frigjøre Bel Canto så den kunne tjenestegjøre oppe i stua. Kjører nå analogt ut av AirPort Express og skulle heller tatt ut signalet digitalt.
    Tja, det er ikke greit, tror jeg. Er det ikke bedre å kjøpe ting du trenger (funksjoner) enn hva da har lyst på? ;)

    Du får spa opp til en ekstern dac, og så får du se på dacen i den Auraen som en liten artighet.
    Ser nå ut som det fins.

    http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/SPDIF-USB.htm

    To av de i lenken over:
    http://hifimediy.com/DACs/UX1-dac
    https://www.mutec-net.com/product_mc-12.php / https://www.prolyd.no/avdelinger/pr...dif-optical-coaxial-aes3-8050-053-p0000016514
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    13.883
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Någon som kan ta notater eventuellt sätta upp livestreaming av dagens happening till de som inte har prioriteringarna i orden? (Läs avsaknad av barnepass)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det ble et «tungt» evenement.

    Først ble vi presentert for bakverk som Fosse hadde laget, sammen med utsøkt kaffe.

    IMG_2696.jpg


    Dernest gikk diskusjonen alvorstungt inn i jording og jordingsskinner. Et eksemplar av arten ble nøye undersøkt. Den var sannsynligvis en high-end utgave med tanke på lengde - for folk med lange anlegg -, men en finner fattigmanssvarianter av den samme hos Biltema - også kalt Olsenvarianten. High-end utgaven har vel ca. 500 tilkoblingspunkter, mens Olsenvarianten har rundt 10. Med tre spillere, fem armer, ti SUT og kanskje flere RIAA-trinn så holder det ikke med Olsenvariant for alle.

    IMG_2697.jpg


    Deretter ble vi forvist til 2.sorteringsanlegget i stuen for undervisning i Dr. Feickert analyseverktøy for korrekt innstilling av taster. Fosses pedagogiske evner kom til sin rett, og vi ble fortalt hvordan en kunne sjekke azimuth med crossover og faseverdier, frekvensresponstest på taster, og wow og flutter på spiller. Det som overrasket denne doktoren var hvor enkelt det hele virket, og hvor grei den grafiske presentasjonen var - snakker om Feickert og ikke Fosses presentasjon. Mens disse testene fordrer digitalisering av lyden inn i datamaskinen, så kjører en ellers helanalogt. Fosse kunne kanskje legge ut noen av pdf-filene til illustrasjon? Studentene:

    IMG_2701.jpg


    Den vidunderlige testprosedyre og mulighetene den gir for korrekt innstilling, avstedkom også avanserte teoretiske diskusjoner blant deltagerne. En skal ikke se bort fra at en del av de skisser som ble presentert vil bli auksjonert bort om noe hundre år, når teknologien nesten er gått i glemsel og bare et fåtall benker seg rundt bordet og diskuterer de store mestres innsikter og skriblerier. Eksempel på skisser:

    IMG_2704.jpg


    En av de ting svenner og mester nesten var unisont enig i var; det er riktig og gal innstilling, og det er nesten merkverdig at det fremdeles fins de som sverger til ører når det gjelder korrekt setting av taster, om en da ikke har en tilbøyelighet til det ukorrekte oppsett. Det blir noe merkelig hvis en vil en ukorrekt azimuth, liksom.

    Nå skal ikke denne doktoren påberope seg en tankegang helt uten tåkerier, men tåken lå tjukk utenfor vinduene til Fosse. Havet var ikke å se, ei heller de små idylliske øyene rett utenfor. Det var hvitt i hvitt. Takket være doktorens kjappe reaksjonsmønster i kroppslig henseende - ikke sjelelig -, så greide han å fange inn et øyeblikk hvor den høyeste topp på de lave øyer lot seg skimte. Æventyrskue!

    IMG_2705.jpg


    Etter det måtte doktoren forlate trivselsgutta, som på sin side ble sittende og pimpe gud vet hva. Muligens sitter de der fremdeles og hysjer på fru Fosse hver gang hun våger seg opp trappen fra kjelleren og opp til komfyren. Det er krevende å lytte!

    Takk skal du ha Fosse; fin gjennomgang av Feickert og som alltid gjør det meg i godt humør å avlegge besøk. Og til dere, medsvenner!

    Tillegg:

    Til analysen hører jo en testplate. Her er innholdsoversikt over spor som brukes. (Beklager at jeg glemte det ut.)

    IMG_2703.jpg
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.411
    Antall liker
    13.883
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Fantastisk min gode doktor! Vem behöver livestreaming när man kan få ta del av sammandrag som detta? Flott skildring! Problemet är bara att jag nu grämer mig än mer för att jag inte hade barnvakt idag. Skulle fått med mig detta...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    :D

    Takker enda en gang for en hyggelig dag hos Fosse. Og for enda en gang å ha en dag med folk som er unormale på måter som ligner min i den grad at jeg nesten kjente meg normal. For en stakket stund.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gjestfrihet og en kjempehyggelig ettermiddag, Fosse. Lærerikt var det, og i tillegg fikk jeg fylt på med en solid dose kunnskap om ulike pickuper, drivverk og armer.
    Aftenens beste historie kom for øvrig fra verten: For en tid tilbake satte røykvarsleren hos Fosse i å pipe. Men fru Fosse reagerte ikke. Hun trodde mannen hold på med testplater!:D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Takk til dere alle, og særlig Dr Dong for et litterært mesterverk!

    Skal legge ut noen PDF-er når jeg er på PC-en.

    Det er en glede å ha OVK-gutta på besøk. Suveren gjeng, fulle av kunnskap og moro.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Eksempler på informasjon og grafisk visualisering fra Dr. Feickert.

    Ortofon Cadenza Blue (i Jelco SA-750LB) kjørt via Thorhauge, Hovland HP-100 MM-riaa og linjedel. Signal tatt ut via REC-out og kjørt gjennom USB-lydkort og inn i PC med Adjust +.

    AP_FreqencyResponseReport.jpg


    Frekvensrespons.

    Cadenza Blue AP_AzimuthGraphsReport.jpg


    Azimuth

    Cadenza Blue AP_FresResponseReport siste spor.jpg


    Egenresonans, vertikal og horisontalt

    Cadenza Blue AP_WowAndFlutterReport.jpg


    Wow og flutter.

    Til orientering er alle målinger gjort med azimuth = 0 målt i forhold til headshell.
    VTA er satt vilkårlig, muligens med rompa litt opp.
     

    Vedlegg

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.600
    Torget vurderinger
    24
    Sannelig fant jeg ikke noen gamle målinger av Jan Allaerts også. Gjort med Altec Lancing stepup og Jan Allaerts i SME V-D på SME 20.

    Grafene illustrerer azimut-måling gjort med ulik offseth. Fem år siden dette så jeg kan ikke erindre hva endringene helt presist gikk i. Forskjellene i måleresultater kan tilskrives: ulik offset, ulik VTA og ikke minst unøyaktighet i målinger (azimutvinkelen måles med presist vater og plottes inn manuelt i programmet). Helt presist får man det ikke når man måler med 0,5 graders nøyaktighet på et headshell.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn